تبلیغات

تبلیغات

پکیج تزریق مواد شیمیایی؛ دستگاهی پرکاربرد در صنایع مختلف

mavadeshimiayi

نحوه کار دستگاه تزریق مواد شیمیایی بدین صورت است که ابتدا ماده شیمیایی مورد نیاز (جامد یا مایع) به منظور محلول سازی و رسیدن به در صد مورد نظر درون آب ریخته میشود. سپس محلول توسط همزن با دور مناسب میکس میشود تا ماده شیمیایی کاملا در آب مخلوط شده و محلول همگنی بوجود آید سپس محلول ممکن است به مخزن دیگری جهت تزریق منتقل شود و یا از همان مخزن توسط دوزینگ پمپ تزریق صورت میگیرد. دوز تزریق نیز براساس نیاز بصورت دستی و یا اتوماتیک تنظیم میشود.

 

افزودن مواد شیمیایی یکی از مهم ترین کارهایی است که به منظور جداسازی ذرات موجود و لخته سازی آن ها و همچنین رسوب زدایی، ضدعفونی سازی مورد استفاده قرار میگیرد. این کار در صنایعی مانند پالایشگاه ها و کارخانجات صنعتی و تصفیه فاضلاب صنعتی مورد مصرف قرار می گیرد. با توجه به اینکه تزریق این مواد نیاز به دقت بالایی داشته و مقدار مشخص آنها در زمان مناسب باید وارد مخزن تصفیه شود، اپراتور انسانی نمی تواند این کار را انجام دهد. پکیج تزریق مواد شیمیایی (Chemical injection package) تجهیزاتی بسیار حرفه ای و پیشرفته می باشند که این اقدامات را با دقت بسیار بالا به صورت خودکار انجام می دهد.

به طور خلاصه باید گفت که برای انجام این کار توسط پکیج هیچ نیازی به اپراتور نیست و تمام کارها به صورت اتوماتیک انجام می شود و به همین جهت تمامی مواد افزوده شده کاملا دقیق هستند. لازم به ذکر است که پکیج تزریق مواد شیمیایی از مجموعه ای از چند مخزن، دوزینگ پمپ، میکسر، اتصالات تشکیل شده و مواد شیمیایی را برای تزریق به سیال مورد نظر آماده می کند.

 

تزریق مواد شیمیایی

نحوه کار دستگاه تزریق مواد شیمیایی بدین صورت است که ابتدا ماده شیمیایی مورد نیاز (جامد یا مایع) به منظور محلول سازی و رسیدن به در صد مورد نظر درون آب ریخته میشود. سپس محلول توسط همزن با دور مناسب میکس میشود تا ماده شیمیایی کاملا در آب مخلوط شده و محلول همگنی بوجود آید سپس محلول ممکن است به مخزن دیگری جهت تزریق منتقل شود و یا از همان مخزن توسط دوزینگ پمپ تزریق صورت میگیرد. دوز تزریق نیز براساس نیاز بصورت دستی و یا اتوماتیک تنظیم میشود. 

کاربرد های پکیج تزریق مواد شیمیایی

  • میکس پودر پرکلرین و تزریق محلول بدون رسوب آن جهت تصفیه آب آشامیدنی
  • تنظیم میزان کلر آزاد در مخازن آب آشامیدنی و پساب تصفیه خانه فاضلاب به منظور حذف میکروارگانیزمها، باکتری ها و جلبک ها وعدم تشکیل رسوب بیولوژیکی بر روی ممبران ها
  • تزریق مواد آنتی اسکالانت و ضد رسوب و کنترل غلظت آنتی اسکالانت ها در آب مصرفی دیگ های بخار، برج های خنک کننده، مبدل های حرارتی، کندانسورها و تغلیظ کننده ها
  • تزریق اسانس ها در فرایند تولید مواد غذایی
همچنین بخوانید  کدام ماسک مو برای موهای خشک و وز توصیه می شود؟

مزایای دستگاه تزریق مواد شیمیایی

پکیج تزریق مواد شیمیایی با هدف افزایش دقت زمان تزریق مواد شیمیایی به سیستم در حال کار، حفظ تجهیزات درگیر فرایند مانند لوله کشی ها و بهینه سازی فرایندهای تصفیه و خنک کاری در تاسیسات تولید به کار می رود.

از مهمترین دلایل نیاز به دستگاه تزریق مواد شیمیایی عبارتند از:

تولید وکس (ترکیبات غیرقطبی)، جلوگیری از رسوبات دیگ بخار و جلوگیری از ته نشینی توده اسفالتین ها . هنگامی که شرایط فرایند نتوانند از ته نشینی و رسوب مواد جلوگیری کنند یا تغییر شرایط فرایند از لحاظ تجاری مقرون به صرفه نباشد از سیستم تزریق مواد شیمیایی استفاده می شود.

ویژگی های پکیج تزریق مواد شیمیایی

مزیت های گسترده ای را میتوان برای انواع پکیج تزریق مواد شیمیایی برشمرد. درحقیقت بی دلیل نیست که دستگاه های تزریق محلول شیمیایی تا این اندازه برای صنایع گوناگون، بکار گرفته شده‌اند. برخی از مهمترین مزایای این تجهیزات عبارتست از:

  • کارکرد ساده و بی دردسر
  • تجهیز به همزن قدرتمند و ترکیب سازی عالی مواد شیمیایی با همدیگر. (رقیق سازی عالی)
  • طول عمر بالا
  • امکان تنظیم پمپ دوزینگ برای کنترل دبی، ph، فشار و حجم پمپاژ (بر اساس لیتر و یا مترمکعب)
  • قیمت کاملاَ اقتصادی و مناسب
  • قابلیت طراحی و تولید در انواع متریال های بدنه و ظرفیت های مختلف
  • سرعت بالای محلول سازی ماده‌ها
  • مناسب برای امور پمپاژی حساس صنایع
  • قابلیت تزریقات خطرناک؛ بدون اینکه دچار خوردگی شوند. (پکیج تزریق مواد اسیدی، یکی از همین دست مثالهاست)
  • ابعاد مناسب و عدم اشغال فضای زیاد برای قرارگیری پکبج تزریق مواد شیمیایی
  • پیروی از استانداردهای جهانی طراحی و تولید
  • شاسی قدرتمند برای نگهداری اجزای پکیج دوزینگ ماده شیمیایی.

 

تزریق مواد شیمیایی

عملکرد پکیج تزریق مواد شیمیایی

نحوه عملکرد پکیج های تزریق بدین گونه  است که ابتدا ماده شیمیایی مورد نیاز (جامد یا مایع) به منظور محلول سازی و رسیدن به درصد مورد نظر درون آب ریخته می شود. سپس محلول توسط همزن با دور مناسب میکس می شود تا ماده شیمیایی کاملا در آب مخلوط شده و محلول همگنی بوجود آید. سپس محلول ممکن است به مخزن دیگری جهت تزریق منتقل شود و یا از همان مخزن تزریق صورت گیرد. تزریق توسط یک یا چند پمپ تزریق صورت می گیرد، دوز تزریق نیز بر اساس نیاز بصورت دستی و یا اتوماتیک تنظیم می شود.

اجزای پکیج تزریق مواد شیمیایی

واحد های تشکیل دهنده پکیج تزریق به شرح زیر می باشند:

  • مخازن مواد شیمیایی (Storage Tanks) :جهت نگهداری و ذخیره مواد شیمیایی برای ساکشن دوزینگ پمپ
  • دوزینگ پمپ (Dosing Pump) : جهت تزریق مواد شیمیایی
  • میکسر مخزن (Mixer) : جهت حل کردن پودرها و رسیدن به سیال پایدار
  • تابلو برق و سیستم کنترل (Local Control Panel) : جهت کنترل یکپارجه همه اجزا از یک نقطه و محافظت از الکتروموتورها
  • شاسیجهت استفرار برتر تجهیزات و جانمایی در وضعیت مطلوب
  • ابزار دقیق(Instruments) :جهت اتوماسیون و برنامه پذیری پکیج
  • اتصالات و شیرآلات و لوله کشی (Piping & Fitting)
همچنین بخوانید  مانیتور لمسی یا تاچ اسکرین 65 تا 98 اینچ

دوزینگ پمپ تزریق مواد شیمیایی

دوزینگ پمپ تزریق مواد شیمیایی وظیفه تزریق مواد شیمیایی با ظرفیت و فشار مشخص را بر عهده دارد. با توجه به اینکه پمپ تزریق در تماس با مواد شیمیایی می باشد، در نتیجه باید در برابر خوردگی کاملا عایق و مقاوم باشد. به همین خاطر، قطعات و بخش های مختلف آن از قبیل واشر و شیر مکش و همچنین هد پمپ که به WET معروف می باشد را از متریال های مقاوم از قبیل پی وی سی، پلی پروپلین، PVDF  و استیل استنلس و PTFF  می سازند. استفاده از این متریال ها در طراحی و ساخت پمپ تزریق مواد شیمیایی باعث می شود تا مواد اسیدی و بازی و واکنش های شیمیایی صورت گرفته با آنها باعث خوردگی و پوسیدگی و خرابی در قطعات مختلف پمپ نشود.

 

تزریق مواد شیمیایی

دوزینگ پمپ تزریق به صورت دستی و اتوماتیک قابل تنظیم می باشد و موتور آن با کمک انرژی برق، الکترومغناطیس و پنوامتیک (بادی) و هیدورلیک عمل می کند. نگهداری و تعمیر این بخش از دستگاه تزریق مواد شیمیایی از بالاترین اهمیت برخوردار است و اختلال در روند کار آن و عدم تزریق مواد به اندازه مورد نیاز عواقب زیادی را به همراه دارد. جنس و نوع پمپ جزو عوامل تاثیرگذار بر قیمت پمپ تزریق مواد شیمیایی می باشند.

  • آیتم کلیدی ساخت پکیج تزریق مواد شیمیایی، دوزینگ پمپ یا همان مترینگ پمپ ها می باشند
  • پمپ تزریق مواد شیمیایی انتخابی توسط شرکت فراب زیست فراز، با برند مرغوب پرومیننت آلمان بوده که کلیه لوازم یدکی آن موجود است
  • این پمپها برای انواع اسیدها، بازها و مواد شیمیایی ها مناسب هستند
  • دبی این پمپها قابل تنظیم است و با توجه به فشار خط ، عمل پمپاژ مواد شیمیایی انجام میشود. به طور معمول دبی این پمپ ها بین 1 لیتر در دقیقه تا  10 مترمکعب در دقیقه و فشار کاری بین ‌10 بار تا 2000 بار متغیر می باشد. میتوان آنها را به طور دستی و یا اتوماتیک بین صفر تا حداکثر مقدار خود تنظیم کرد.

چگونگی تنظیم میزان تزریق

در هنگام خرید پمپ تزریق مواد شیمیایی نیاز است تا در مورد آیتمهای زیر اطلاعات کافی داشته باشید. این موارد به شما کمک خواهند کرد که سیستم مورد نظر را با توجه به نیازهای واقعی تهیه کنید.

  • میزان نرخ خروجی پمپ تزریق .
  • میزان دوز (Doze) مواد شیمیایی لازم جهت تزریق به آب یا سیال.
  • قدرت محلول مورد تزریق.

متعلقات دوزینگ پمپ

مخزن آماده سازی محلول: به منظور ذخیره سازی یا رقیق سازی محلول از یک یا چند مخزن استفاده میشود. جنس این مخزن بسته به نوع محلول از جنس پلی اتیلن، استیل ضد زنگ، فولادی با پوشش اپوکسی میباشد. 
دستگاه دوزینگ پمپ: دوزینگ پمپ یا پمپ های تزریق قادرند مقدار مشخصی از یک سیال را تزریق کنند. دبی (دوز تزریق) این پمپ ها قابل تنظیم بوده و با توجه به میزان فشار مورد نیاز عمل تزریق را انجام میدهند. این نوع پمپ ها بر اساس نیروی محرک به گروه های برقی (الکتروموتور) سلو نوئیدی (الکترو مغناطیسی) هیدرولیکی و یا پنوماتیکی میباشد. ظرفیت این پمپ 0 تا 100 درصد بصورت دستی با اتوماتیک قابل تغییر است. 
میکسر: به منظور اختلتط مواد شیمیایی با آب و همگن سازی آن در مخزن از میکسر مستغرق استفاده میشود. میکسر شامل الکتروموتور، گیربکس، کوپلینگ، شفت و پروانه میباشد. توان و دور الکترو موتور و گیربکس و طول شفت و قطر پروانه بر اساس نوع محصول و ویسکوزیته آن ظرفیت مخزن آماده سازی تعیین میشود. 
تابلو کنترل: به منظور کنترل پکیج و ارسال فرمان قطع و وصل به دوزینگ پمپ و میکسر از تابلو کنترل که ممکن است بصورت دستی و یا تمام اتوماتیک باشد استفاده میشود. 
شاسی استقرار: به منظور قرار گیری و نصب تجهیزات پکیج از شاسی استقرار استفاده میشود. جنس این شاسی بسته به نوع محلول مورد استفاده و شرایط محل تزریق از جنس کربن استیل با پوشش اپوکسی یا استنلس استیل میباشد .

همچنین بخوانید  راهنمای خرید بتل پس اپکس لجندز موبایل

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *