تبلیغات

تبلیغات

بررسی نقش گیت وی در شبکه

gitwy

در دنیای شبکه‌های کامپیوتری، گیت‌ وی (Gateway) یا به عبارت دقیق‌تر دروازه، دستگاهی است که وظیفه هدایت ترافیک شبکه بین شبکه‌های مختلف را بر عهده دارد. گیت‌ وی یک نقطه اتصال بین شبکه‌های مختلف است و اطلاعات را بین شبکه‌ها منتقل می‌کند.

وظیفه اصلی گیت‌ وی در شبکه، ارائه مسیریابی برای ارسال بسته‌های داده بین شبکه‌ها است. زمانی که یک بسته داده‌ای از یک شبکه به دروازه ورودی می‌رسد، دروازه آن را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد که بسته به کدام شبکه بعدی باید ارسال شود. برای این منظور، دروازه از جدول مسیریابی استفاده می‌کند که نشان‌دهنده بهترین مسیر برای هر شبکه است.

در واقع، گیت وی یک نقطه واسطه بین شبکه‌های مختلف است که از توپولوژی‌ها، پروتکل‌ها و فرمت‌های مختلف استفاده می‌کنند. گیت وی ترافیک را تبدیل، تغییر و ترجمه می‌کند تا بتواند بسته‌های داده‌ای را بین شبکه‌ها ارسال کند. همچنین، گیت وی می‌تواند وظایف امنیتی را نیز بر عهده بگیرد. به طور مثال، گیت وی می‌تواند به عنوان یک دیواره آتش عمل کند و به ترافیک شبکه اجازه عبور داده یا آن‌را مسدود کند. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم گیت وی در شبکه‌ها به عنوان یک مسیریاب عمل می‌کند و ترافیک شبکه را بین شبکه‌های مختلف هدایت می‌کند.

تفاوت Gateway و مودم

 

گیت وی

سیسکو تعریف جالبی در ارتباط با تفاوت گیت وی و روتر دارد که بد نیست در این بخش به آن اشاره داشته باشیم. سیسکو می‌گوید: «یک گیت وی شبکه‌ها را به هم متصل می‌کند، در حالی که یک روتر معمولا داده‌ها را در یک شبکه انتقال می‌دهد. به لحاظ تاریخی گیت وی‌ها و روترها دستگاه‌های جداگانه‌ای بوده‌اند. با این حال، قابلیت‌های این مولفه‌ها با یکدیگر ترکیب شدند و در قالب مفهومی که روتر نامیده می‌شود قرار گرفتند. به عنوان مثال، روترهای وای‌فای که معمولا برای خدمات اینترنتی خانگی و مشاغل کوچک استفاده می‌شوند، هم یک روتر (ارائه‌دهنده داده‌ها) و هم یک گیت‌ وی (اطلاعات مسیر را ترجمه می‌کنند تا دستگاه‌های مقصد بتوانند از آن استفاده کنند) هستند».

گیت ‌وی و مودم دو دستگاه متفاوت هستند که در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند. البته، در برخی موارد، یک دستگاه ممکن است همزمان وظایف گیت وی و مودم را همان‌گونه که ‌پیش‌تر اشاره کردیم، انجام دهد، اما در تعریف عمومی، تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد.

مودم (Modem) وظیفه تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به سیگنال‌های آنالوگ و بالعکس را بر عهده دارد. این دستگاه اتصال به اینترنت را از طریق یک خط تلفن، کابل کواکسیال، فیبر نوری یا اتصالات بی‌سیم فراهم می‌کند. مودم ارتباط بین دستگاه شما و ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) را برقرار می‌کند و اجازه می‌دهد تا از خطوط ارتباطی مخابراتی استفاده کنید. واژه مودم از عبارت مدولاتور و دمدولاتور اقتباس شده است، زیرا مودم قادر است بین سیگنال‌های دیجیتال دستگاه شما و سیگنال‌های آنالوگ خطوط ارتباطی استفاده شده توسط ISP فرآیند تبدیل را انجام دهد. وظیفه اصلی مودم انتقال داده‌های دیجیتالی از دستگاه شما (مانند رایانه یا دستگاه متصل به شبکه) به شبکه مخابراتی است. به عنوان مثال، اگر از اینترنت پرسرعت از طریق خطوط تلفنی DSL استفاده می‌کنید، مودم DSL سیگنال‌های دیجیتال را که توسط کامپیوتر شما تولید می‌شوند، به سیگنال‌های آنالوگ برای انتقال از طریق خطوط تلفنی تبدیل می‌کند و ارتباط را برقرار می‌کند.

ابتدا اجازه دهید به بررسی این موضوع بپردازیم که Gateway چیست؟ گیت‌ وی وظیفه ارسال ترافیک شبکه بین شبکه‌های مختلف را دارد. این دستگاه به عنوان یک نقطه اتصال بین شبکه‌ها عمل می‌کند و بسته‌های داده را بین شبکه‌ها انتقال می‌دهد. گیت وی از جدول مسیریابی برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین مسیر برای هدایت ترافیک استفاده می‌کند. همچنین، می‌تواند وظایف امنیتی شبیه به فایروال را بر عهده بگیرد و ترافیک شبکه را کنترل کند. اولین و اصلی‌ترین وظیفه گیت‌ وی هدایت ترافیک است و همان‌گونه که اشاره کردیم به عنوان مسیریاب، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین مسیر برای ارسال بسته‌های داده را بر مبنای جدول مسیریابی انجام می‌دهد. با تحلیل آدرس مقصد بسته‌ها، گیت‌ وی مسیریابی مناسب برای ارسال داده‌ها تعیین می‌کند. وظیفه بعدی گیت‌ وی ترجمه پروتکل‌ها است. گیت‌ وی پروتکل‌های مختلف را ترجمه کند تا ارتباط بین شبکه‌های با پروتکل‌های متفاوت امکان‌پذیر شود. به عنوان مثال، گیت‌ وی می‌تواند بسته‌های داده را از شبکه IP به شبکه ATM و بالعکس تبدیل کند. امروزه بسیاری از گیت‌ وی‌ها می‌توانند وظایف امنیتی را نیز برعهده بگیرند. آن‌ها می‌توانند به عنوان یک فایروال عمل کنند و ترافیک شبکه را بررسی کرده و تهدیدات امنیتی را شناسایی و خنثی کنند. گیت‌ وی می‌تواند ترافیک بین شبکه‌های با آدرس‌دهی آی‌پی متفاوت را ترجمه کند. با استفاده از NAT، گیت‌ وی می‌تواند آدرس‌های آی‌پی داخلی در شبکه‌های خصوصی را به آدرس‌های آی‌پی عمومی برای ارتباط با اینترنت ترجمه کند. همچنین، برخی گیت‌ وی‌ها قابلیت توزیع بار را دارند و می‌توانند ترافیک را بین چندین مسیر و منبع مختلف تقسیم کنند. این کار باعث بهبود عملکرد و بهره‌وری شبکه می‌شود.

بنابراین، با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که مودم وظیفه اتصال به شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی را بر عهده دارد و سیگنال‌های ارتباطی را تبدیل می‌کند، در حالی که گیت‌ وی وظیفه مسیریابی ترافیک شبکه را بین شبکه‌های مختلف بر عده دارد و امکان ارتباط و تبادل داده‌ها را فراهم می‌کند.

تنظیمات پارامترهای شبکه

 

گیت وی

هنگامی که صحبت از تنظیمات پارامترهای شبکه به میان می‌آید با طیف گسترده‌ای از مقادیر و پیکربندی‌هایی روبرو می‌شویم که هر یک باید متناسب با نیازهای کاربری تغییر کنند. با توجه به این‌که پرداختن به تنظیمات پارامترهای شبکه به چندین مقاله مفصل نیاز دارد، اجازه دهید در این بخش تنظیمات gateway را به شکل اجمالی مورد بررسی قرار دهیم. برخی از تنظیمات مهم تنظیمات گیت‌ وی که باید در مورد آن‌ها اطلاع داشته باشید به شرح زیر هستند:

1. ip address: گیت‌ وی باید یک آدرس آی‌پی یکتا در شبکه داشته باشد. این آدرس برای دسترسی سایر دستگاه‌ها به گیت‌ وی استفاده می‌شود.

2. ماسک زیرشبکه (Subnet Mask): برای تعیین گستره آدرس آی‌پی گی‌توی استفاده می‌شود. این پارامتر مشخص می‌کند کدام بیت‌های آدرس آی‌پی برای شناسایی شبکه و کدام بیت‌ها برای شناسایی دستگاه درون شبکه استفاده می‌شوند.

3. دروازه پیش‌فرض (Default Gateway): دروازه پیش‌فرض به عنوان مسیر پیش‌فرض برای اتصال به شبکه‌های دیگر استفاده می‌شود. وقتی یک دستگاه در شبکه می‌خواهد بسته‌ای را به یک شبکه دیگر ارسال کند و آدرس مقصد در شبکه محلی نیست، آن دستگاه بسته را به دروازه پیش‌فرض ارسال می‌کند تا به طور خودکار بسته‌ها به شبکه مقصد هدایت شوند. دروازه پیش‌فرض معمولا روی روتر یا گیت‌ وی شبکه تعریف و پیکربندی می‌شود و بسته‌ها از طریق آن به شبکه‌های دیگر هدایت می‌شوند. درصورت عدم تنظیم دروازه پیش‌فرض، دستگاه نمی‌تواند بسته‌های خارجی را به درستی هدایت کند و دسترسی به شبکه‌های دیگر را از دست می‌دهد.

4. جدول مسیریابی (Routing Table): جدول مسیریابی شامل مسیرهای مختلف برای ارسال بسته‌های داده است. در این جدول، برای هر شبکه مقصد، مسیر مناسب برای ارسال بسته‌ها مشخص شده است. تنظیمات مربوط به جدول مسیریابی بر اساس نیازهای شبکه خاص تنظیم می‌شود.

5. Network Address Translation: برای ترجمه آدرس‌های آی‌پی در شبکه استفاده می‌شود. با استفاده از NAT، گیت‌ وی می‌تواند آدرس‌های آی‌پی داخلی در شبکه خصوصی را به آدرس‌های آی‌پی عمومی برای ارتباط با اینترنت ترجمه کند. تنظیمات NAT بر اساس نیازهای شبکه و ارتباط با اینترنت قابل تنظیم است.

6. شبکه خصوصی مجازی (Virtual Private Network): در صورت استفاده از گیت‌ وی برای اتصال به شبکه‌های دیگر می‌توانید تنظیمات مربوط به شبکه خصوصی را در گیت‌ وی پیکربندی کنید که شامل تنظیمات پروتکل‌ها، تونل‌های شبکه خصوصی مجازی، تایید هویت و سایر تنظیمات امنیتی مرتبط با شبکه خصوصی مجازی است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *