تبلیغات

تبلیغات

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز چیست؟ + مزایا و معایب

servermajazi

سرورهای مجازی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای میزبانی سرویس‌ها و خدمات بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به حساب می‌آید و خوشبختانه، این امکان برای کاربران ایرانی هست که این سرورها را با یکی از دو سیستم عامل ویندوز یا لینوکس تهیه کنند. اما تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز در چیست و کدام‌یک امکانات بهتری را در اختیار شما قرار خواهند داد؟

پیش از اینکه بخواهیم در مورد تفاوت‌های این سرورها صحبت کنیم، بهتر است ابتدا نگاهی اجمالی به این سرویس‌ها داشته باشیم تا تصمیم‌گیری در مورد انتخاب سرور، آسان‌تر شود.

سرور مجازی ویندوز چیست؟

VPS ویندوز، در واقع یک سرور خصوصی مجازی است که در آن، از ویندوز عنوان سیستم عامل سرور استفاده می‌شود. این یعنی برای انجام کارها، بسیاری از ابزارها و برنامه‌هایی تولیدشده توسط مایکروسافت در خدمت شما خواهد بود.

به صورت کلی، کسب‌وکارهای بزرگتر بیشتر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند؛ به‌خصوص اگر کارمندان آنها با تکنولوژی‌های مایکروسافت آشنایی بیشتری داشته باشند. هزینه این سرورها البته معمولا بالاتر است و به همین دلیل، مجموعه‌های حرفه‌ای‌تر یا بزرگتر سراغ آن می‌روند.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

در VPS لینوکس، همان‌طور که از نامش پیداست، از توزیع لینوکس به عنوان سیستم عامل سرور استفاده می‌شود. این یعنی شما برای مدیریت کارهای خود باید از ابزارهایی بر اساس توزیع متن باز لینوکس توسعه یافته‌اند، استفاده کنید.

لینوکس بین گروه‌های با اندازه متوسط و کوچک یا افرادی مثل گیمرها، بلاگرها و توسعه‌دهندگان که به صورت انفرادی کار می‌کنند، محبوبیت بسیاری دارد. از آنجایی که لینوکس به صورت متن باز و رایگان ارائه می‌شود، نیازی به پرداخت هزینه‌های مربوط به لایسنس نبوده و از این رو می‌توان این سرورها را با قیمت کمتری تهیه کرد.

 

تفاوت سرور مجازی

فرق سرورهای لینوکس و ویندوز

اگرچه در ظاهر اصلی‌ترین تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در سیستم عامل آنهاست، ولی تفاوت‌های اساسی و زیادی بین این دو سرویس وجود دارد تا هر کسی متناسب با نیازهای خود بتواند بهترین گزینه را انتخاب کند. به علاوه، می‌توان گفت که سهم این دو سیستم از بازار سرورها، تقریبا یکسان است.

اینکه شما سراغ کدام سرویس می‌روید، کاملا به نیازهای شما و فاکتورهایی بستگی دارد که برای شما در اولویت هستند. با این حال، در ادامه می‌خواهیم نگاهی دقیق به تفاوت VPS لینوکس و VPS ویندوز داشته باشیم.

هزینه

همان‌طور که بالاتر نیز اشاره کردیم، وی پی اس ویندوز، هزینه بالاتری در مقایسه با لینوکس دارد و به همین دلیل هم هست که نهادها و مجموعه‌های بزرگ به واسطه بودجه بالاتر خود، بیشتر سراغ آن می‌روند. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در هزینه‌های بالا برای تهیه لایسنس سیستم عامل ویندوز دانست.

در آن سو، برای استفاده از لینوکس نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای بابت لایسنس نیست. متن باز بودن لینوکس با امکان دسترسی رایگان و توسعه آن در هر زمان باعث شده تا بسیاری از افرادی که بودجه محدودتری دارند، اقدام به خرید سرور مجازی لینوکس کنند.

عملکرد

با توجه به در نظر گرفتن منابع سخت‌افزاری اختصاصی برای هر مشتری، میزبانی وب از طریق VPS فارغ از نوع سیستم عامل آن، همواره می‌تواند سطحی بسیار بالا از سرعت را برای شما به ارمغان آورد. هرچند، برخی تفاوت‌ها در اینجا باعث می‌شود تا بتوان این سرورها را از لحاظ عملکرد نیز با یکدیگر بررسی کرد.

رابط کاربری لینوکس، اصطلاحا خط فرمان (Command Line) بوده و کاربران برای انجام کارهای مختلف باید دستورات مختلف از طریق تایپ کردن اجرا کنند؛ چنین سیستمی، به حافظه رم پایینی نیاز داشته و با سرعت بالاتری نیز کار می‌کند. در آن سو، سیستم عامل ویندوز از رابط کاربری گرافیکی (GUI) بهره برده و مصرف رم در آن، بیشتر است. این سیستم اگرچه تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌کند، اما میزان مصرف رم در آن نیز به‌مراتب بالاتر خواهد بود. با این تفاسیر می‌توان گفت که ویندوز به منابع سخت‌افزاری بیشتری برای عملکرد روان احتیاج داشته و این یعنی افزایش هزینه برای کاربران.

 

تفاوت سرور مجازی

انعطاف پذیری

اگر انعطاف‌پذیری برای شما در اولویت قرار دارد، احتمالا لینوکس را ترجیح خواهید داد. در ویندوز، شما به نرم‌افزار و تکنولوژی‌های مایکروسافت محدود می‌شود، در حالی که لینوکس آزادی عمل بیشتری به شما داده و ابزارهای مدیریتی را در اختیارتان قرار می‌دهد. از آنجایی که لینوکس، دسترسی و ویرایش سورس کدها را نیز امکان‌پذیر می‌کند، می‌توانید سرور خود را متناسب با نیازهایتان شخصی‌سازی کنید.

ارتقا سخت‌افزاری مشخصه‌های فنی سرور هم یکی دیگر از مزایای اصلی استفاده از سرور مجازی لینوکس است؛ جایی که در صورت مواجهه با افت سرعت یا کمبودهای سخت‌افزاری، خیلی راحت‌تر از ویندوز می‌توانید سرور خود را ارتقا دهید.

راحتی در استفاده و مدیریت سرور

در ادامه بررسی تفاوت های سرور مجازی لینوکس و ویندوز به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها یعنی در راحتی در استفاده می‌رسیم. اگر پیش از این از کاربران سیستم عامل ویندوز بوده باشید، بی‌شک کار کردن با سرور مجازی ویندوز برایش ما بسیار راحت خواهد بود. این سرورها با رابط گرافیکی خود، تجربه‌ای عالی از کار کردن با سیستم را برای شما رقم زده و به شما اجازه می‌دهند تا سایر افراد از هر جایی بتوانند به صورت ریموت، به سرور شما متصل شوند. این در حالی‌ست که برای دسترسی ریموت به سرور لینوکسی، باید از پروتکل SSH که سیستمی مبتنی بر متن است، استفاده کرد و همین مسئله می‌تواند کار را برای بسیاری از افراد دشوار کند.

امنیت

از لحاظ امنیت باید بگوییم که هم سرورهای مجازی لینوکسی و هم ویندوزی در سطح بسیار بالایی قرار داشته و می‌توانند از اطلاعات شما در برابر حملات خارجی، به بهترین شکل محافظت کنند. هرچند، طی سال‌های اخیر، سرورهای مجازی ویندوزی دائما در معرض حمله‌های سایبری بوده و همین مسئله باعث شده تا مایکروسافت، همواره در حال ارائه بسته‌های امنیتی جدید برای سیستم عامل خود باشد. در آن سو، جامعه توسعه‌دهندگان لینوکس هم بسیار فعال بوده و همواره، ویژگی‌های امنیتی جدید را به آن اضافه می‌کنند.

کدام برای خرید مناسب تر است؟

تا اینجا سعی کردیم تفاوت های سرورهای مجازی لینوکسی و ویندوزی را به صورت کامل بیان کرده و ویژگی‌های هرکدام از آنها را نیز به صورت کامل شرح دهیم؛ اما اینکه کدام سرور بیشتر مناسب شماست، کاملا به نیازهای شما بستگی دارد و نمی‌توان پاسخ یکسانی را برای آن در نظر گرفت.

سرور مجازی مایکروسافت، از یک رابط گرافیکی جذاب و کاربرپسند برخوردار بوده و کار با آن، تقریبا برای همه افراد آسان است. به علاوه، کاربران می‌توانند سطح بسیار بالایی از امکانات را روی این سرورها پیدا کنند. در آن سو، سرور مجازی لینوکس با سرعت بالا و هزینه پایین‌تر خود، گزینه‌ای مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک به حساب می‌آید. با این تفاسیر، فکر می‌کنید کدام‌یک از این سرورها برای استفاده مناسب‌تر هستند؟

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *