تبلیغات

تبلیغات

چگونه تکنولوژی nft به یک صنعت میلیاردی تبدیل شد؟

tech-nft

تکنولوژی پیشرفته و بی‌بدیل nft از سال 2012 وارد دنیای بزرگ توکن‌ها شد. این تکنولوژی از زمان ظهور خود تا به امروز، توانسته است به‌واسطهٔ ایجاد برخی پروژه‌های بزرگ واقعیت مجازی به یکی از ارزشمندترین صنعت‌ها تبدیل شود. ایدهٔ اصلی اختراع توکن‌های ان‌اف‌تی، استفاده از بلاکچین بیت کوین به‌منظور ردیابی ابرداده دارایی‌ها در دنیای واقعی بود، اما سرانجام پس از انجام اقدامات بسیار زیاد، در سال 2021 در اثر محبوبیت شدید توکن nft، کوانتوم نیز از این طریق توانست ارزش بسیار زیادی را برای علاقه‌مندان این توکن‌ها به‌دست آورد، یعنی این پروژه در ژوئن 2021 به ارزش 1.5 میلیون دلار فروخته شد، اما باز هم قصهٔ تبدیل‌شدن تکنولوژی بزرگ ان‌اف‌تی به صنعت میلیاردی ادامه داشته و به این مبالغ نیز ختم نمی‌شود.

تکنولوژی nft

 

آشنایی با ماهیت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه

توکن‌های ان‌اف‌تی با ماهیت غیرقابل‌تعویض (None-Fungible token) به‌عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی غیرتکراری برای انواع رمز ارزها ارسال می‌شوند. برای درک عمیق این موضوع، به مثال زیر توجه کنید:

هیچ یک از کوین‌های بیت کوین با یکدیگر از نظر ارزشی تفاوت ندارند، به همین دلیل هیچ تفاوتی بین تمامی کوین‌های بیت کوین نیست، این مثال دقیقاً مصداق انواع توکن nft است. دارایی‌هایی با ویژگی غیرقابل‌معاوضه مانند ان‌اف‌تی‌ها می‌توانند به‌عنوان آیتم‌های مختلف بازی، آثار هنری، کارت‌های ترید و مواردی از این قبیل در پلتفرم‌های مختلف امروزه مبادله شوند. همین ویژگی شاخص ان‌اف‌تی‌ها باعث شده‌است تا این تکنولوژی با به‌کار گرفته‌شدن در پروژه‌های بزرگ مختلف، به یک صنعت میلیاردی و بسیار ارزشمند تبدیل شود.

مهم‌ترین پروژه‌های مربوط به ان‌اف‌تی

تکنولوژی nft از زمان ظهور خود تا به امروز، توانسته است در حوزه‌های مختلفی نوآوری خارق‌العاده‌ای داشته باشد. درواقع این تکنولوژی از حضور در بازی‌های مختلف گرفته تا دنیای واقعیت مجازی (متاورس) و دیفای، مد و پوشاک توانسته است تغییرات بزرگی را به‌وجود آورد. به‌گونه‌ای که امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با استفاده از این توکن‌های غیرقابل‌تعویض، در حال درآمدزایی هستند.

  • باشگاه قایق بادبانی میمون جهش‌یافته

این پروژهٔ بزرگ شامل بیست هزار میمون از نوع جهش‌یافته است. در این پروژه یک میمون با قرار گرفتن در معرض یک داروی جهش‌زا، به میمونی جهش‌یافته تبدیل می‌شود. این پروژه ازجمله بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های کریپتویی است که سروصدای زیادی تا به امروز به پا کرده‌است. باشگاه قایق بادبانی میمون جهش‌یافته مانند باشگاه میمون کسل، در Open Sea عرضه می‌شود.

  • آشنایی با پروژهٔ ارزشمند کریپتو پانکس (Crypto Punks)

این مجموعه جزو اولین و در عین حال ارزشمندترین پروژه‌های غیرقابل‌تعویض است. این پروژه در سال 2018 تأسیس شده و بنابر برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود، توانست در کمتر از 4 سال، موردتوجهٔ بسیاری از افراد و کاربران قرار گیرد.

همچنین بخوانید  قطارهای پردیس چه امکاناتی دارند؟

پروژهٔ کریپتو پانکس گران‌ترین پروژهٔ ان‌اف‌تی است. این پروژه در بستر اتریوم راه‌اندازی شده و شامل 10 هزار توکن مختلف است که تمامی آن‌ها به شکل تصاویر با ابعاد 24 در 24 پیکسل ایجاد می‌شوند. علت ارزشمند بودن این پروژه، درواقع محدودیت و کمیابی توکن‌های کالکشن موجود در آن است. تعداد 10 هزار توکن موجود در این بستر، هرکدام از قیمت بالایی برخوردار هستند.

بزرگ‌ترین و ارزشمندترین معامله‌ای که در این بستر انجام شد، مربوط به یک توکن به شکل آدم فضایی‌ها بود که در سال 2021 به ارزش 4200 اتریوم فروخته شد. در حالت کلی توکن‌های کریپتو پانک شامل 9 پانک الین، 88 پانک زامبی و 24 پانک میمون هستند. برخی از کریپتوپانک‌های موجود در این پروژه، قیمت میلیونی دلاری دارند:

  • پانک 7532: این کریپتو پانک در حال حاضر ارزشی حدود 11.75 میلیون دلار دارد.

  • پانک 7804: این کرپیتو پانک با قیمت 7.51 میلیون دلار در دسته بندی پانک‌های بیگانه قرار گرفته‌است که در تصویر در حال پیپ کشیدن است.

تکنولوژی nft

 

  • دنیای بزرگ متاورسی دیسنترالند

دنیای Decentraland یکی دیگر از پروژه‌های موفق و ارزشمند این حوزه است. کاربران مختلف از سراسر جهان می‌توانند در بستر این پروژه، فعالیت‌های مختلفی چون ساخت، خریدوفروش انواع دارایی‌های دیجیتال را انجام داده و به درآمدهای بزرگ و حتی میلیون دلاری برسند. درواقع بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر در این بستر، دائما در حال خریدوفروش انواع توکن‌های غیرقابل‌معاوضه و کسب درآمدهای بزرگ از این طریق هستند.

متاورس یا همان واقعیت مجازی، یک فضای جدید و مدرن است که در طی چندین سال اخیر توانسته است پیشرفت و رشد چشمگیری داشته باشد. بازی دیسترالند نیز ازجمله محبوب‌ترین بازی‌های متاورسی است که به تنهایی توانسته است ارزشش صنعت ان‌اف‌تی را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. این بازی متاورسی جذاب در سال 2017 ایجاد شده‌است و سرانجام در سال 2020 نیز در دسترس عموم قرار گرفت.

  • بازی آپلند (Upland)

بازی آپلند از دیگر پروژه‌های موفق و سرشناس nft است که تعداد کاربران آن در سال 2021 به بیش از 60 هزار نفر رسیده بود. این بازی یک متاورس مبنی بر دنیای واقعی است که شما با کلیک بر روی هر قطعه، در هر منطقه می‌توانید تصاویری واقعی از آن را مشاهده کنید. به بیانی ساده‌تر، در این بازی فرایند خریدوفروش قطعات ملکی صورت می‌گیرد که خود بازی برای کاربران تازه‌وارد حدود 6 هزار توکن UPX به‌عنوان پاداش ثبت‌نام در نظر گرفته‌است. ازجمله قابلیت‌های مختلف و مهم در این بازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان قیمت‌گذاری برای دارایی‌ها توسط مالکین؛

  • پس از فروش دارایی‌های غیرقابل‌معاوضه، کاربران می‌توانند مبلغ دریافتی را به دلار تبدیل کرده و به حساب خود در Pay pal واریز کنند.

همچنین بخوانید  فالوور اینستاگرام بخریم یا از ربات اینستاگرام استفاده کنیم؟

تکنولوژی nft

 

جمع‌بندی؛ آیا سرمایه‌گذاری روی توکن‌ NFT خوب است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای کاربرانی که به‌تازگی با پروژه‌های ان‌اف‌تی آشنا شده‌اند پیش می‌آید، این است که آیا سرمایه‌گذاری روی این توکن‌ها گزینه‌ای پرسود است یا خیر؟ برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند ان‌اف‌تی‌ها به جز چند عدد تصویر و فایل بی‌ارزش چیزی نیستند، توکن‌های غیرقابل‌معاوضه دائماً در حال پیشرفت بوده و همواره ارزش آن‌‌ها در حال افزایش است. درواقع به دلیل استفاده از این توکن‌ها، در بسیاری از پروژه‌های متاورسی و غیرمتاورسی و استقبال گستردهٔ مردم، این صنعت امروزه به یک صنعت میلیاردی تبدیل شده‌است.

منبع : 

https://wallex.ir/blog/popular-nft-projects/ 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *