تبلیغات

تبلیغات

چالش های تامین قطعات الکترونیک در ایران

chleshtaminghataat

با توجه به اینکه برای ساخت بسیاری از محصولات نیاز به استفاده از قطعات الکترونیک است، می توان گفت که تامین قطعات الکترونیکی به یکی از چالش های اصلی تولید کنندگان لوازم برقی و تجهیزات مختلف در کشور ایران تبدیل شده است. با وجود پیشرفت هایی که در زمینه تولید قطعات مختلف الکترونیکی دیده می شود، به نظر می رسد که افراد فعال در حوزه تولید چالشی در زمینه تامین قطعات و بردهای الکترونیکی نداشته باشند. اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد. در ادامه قصد بررسی چالش ها و مشکلات تامین قطعات الکترونیکی در ایران را داریم.

چالش های تامین قطعات الکترونیک در ایران

چالش های تامین قطعات الکترونیک در ایران

قطعات الکترونیک؛ لازمه محصولات متنوع

قطعات الکترونیکی جزء قطعات مهم و ضروری برای ساخت مدارهای الکترونیکی هستند. با توجه به اینکه این مدارهای الکترونیکی لازمه بسیاری از لوازم برقی و الکتریکی هستند، می توان گفت که این قطعات جزء ملزومات مهم در صنایع مختلف محسوب می شوند. قطعات الکترونیکی دارای تنوع زیادی هستند. این موضوع تامین آن ها را پیچیده تر و سخت تر کرده است. تامین قطعات الکترونیک از طریق بازار داخلی و واردات انجام می شود که هر کدام چالش های خاص خودشان را دارند. البته راه حل هایی برای رفع این چالش ها تامین آن ها با سادگی بیشتر وجود دارند.

برد مدارچاپی PCB پایه هر محصول الکترونیکی

برد مدارچاپی PCB پایه هر محصول الکترونیکی

چالش های تامین قطعات الکترونیک

صنایع بسیار زیادی در کشور ایران نیاز به تامین قطعات الکترونیک با حجم و تعداد بالا دارند. حتی ممکن است نیاز به چاپ مدارهای الکترونیکی به صورت اختصاصی و با توجه به کاربرد مد نظر خودشان داشته باشند. در حال حال حاضر تامین این قطعات از طریق محصولات وارداتی و یا محصولات تولید شده در کشور ایران است. بسته به نیاز و همچنین شرایط بازار، می توان از هر یک از این روش ها برای تامین قطعات و بردهای الکترونیکی کمک گرفت. با این حال هر کدام از این روش ها پیچیدگی ها و چالش های خاص خود را دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

·       چالش های مربوط به واردات قطعات الکترونیک

واردات قطعات الکترونیک معمولا از چین انجام می شود. با وجود اینکه به نظر می رسد واردات این قطعات الکترونیکی کار پیچیده ای نیست، اما با وجود واسطه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، تامین قطعات الکترونیک کار ساده ای نخواهد بود. واردات در شرایط کنونی معمولا با زنجیره طولانی از واسطه ها انجام می شود. این موضوع باعث طولانی تر شدن پروسه واردات این قطعات و سخت تر شدن پیگیری خواهد شد. چرا که در چنین شرایطی تامین کننده قادر به پیگیری ساده در مورد روند واردات این قطعات نیست.

از طرفی واسطه هایی که برای واردات قطعات الکترونیک وجود دارند، قیمت این قطعات را بسیار افزایش خواهند داد. قیمت های غیر واقعی از جمله چالش های واردات قطعات الکترونیک است. از طرفی ممکن است این قطعات با کیفیت اصلی به مشتری عرضه نشوند. چون در این میان کلاهبرداری هایی نیز در فروش قطعات الکترونیک اتفاق می افتند.

·       چالش های مربوط به تولید برد مدار چاپی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باعث پیچیده شدن فرآیند تامین قطعات الکترونیک برای صنایع مختلف شده است، چالش های تولید PCB است. برخی از مردم تصور می کنند که کشور ایران به دلیل توانایی و تکنولوژی های متنوعی که دارد، می تواند بدون محدودیت برد مدار چاپی را تولید کند. اما واقعیت این است که هزینه های تولید این بردها در ایران بسیار بالا است و در نهایت کیفیت آن نیز به نمونه های چینی نمی رسد. بنابراین سفارش ساخت برد مدارچاپی PCB در چین و واردات آن به ایران به شرطی که تعداد مورد نیاز بالا باشد، انتخابی هوشمندانه است.

البته با وجود این چالش ها، تولید کنندگان مختلفی در سطح ایران اقدام به تولید PCB می کنند. اما تامین این قطعات با کیفیت مناسب کار پیچیده ای است. از طرفی قیمت های محصولات ایرانی معمولا غیر واقعی و غیر منطقی است. اصالت قطعات تولید شده در ایران نیز چندان شفاف نیست.

·       چالش های قیمت گذاری انواع قطعات الکترونیکی

یکی از چالش های اصلی که در تامین قطعات الکترونیک وجود دارد، عدم شفاف بودن قیمت این قطعات است. این موضوع هم برای قطعات الکترونیکی وارداتی و هم برای قطعات الکترونیک تولید شده در ایران صادق است. در بحث واردات قطعات الکترونیکی، واسطه های زیادی حضور دارند. این واسطه ها هر کدام برای اینکه به سود بالایی برسند، قیمت قطعات الکترونیکی را با تفاوت بالایی از قیمت تولید اعلام می کنند. هر چقدر زنجیره واسطه ها طولانی تر باشد، طبیعتا قیمت قطعات الکترونیک نیز  بالاتر می رود. این موضوع باعث شده تا در نهایت این قطعات مورد نیاز صنایع با قیمت تمام شده بالا به تولید کننده ارائه شود. در نهایت دود بالا رفتن قیمت این قطعات در چشم مشتری خواهد رفت.

حتی برای محصولات الکترونیک تولید شده در ایران نیز این موضوع صادق است. به طوری که ممکن است قیمت دقیق محصولات در هر یک از فروشگاه ها و مراکز تولید کننده متفاوت باشد. این موضوع تصمیم گیری را برای افرادی که به این قطعات نیاز دارند، سخت و پیچیده خواهد کرد.

 

چرا واردات قطعات الکترونیک از چین به صرفه تر است؟

با وجود اینکه علاوه بر چین کشورهای دیگری هم هستند که امکان تولید چنین قطعاتی را دارند؛ اما واردات قطعات الکترونیک از چین به یک روش به صرفه تر تبدیل شده است. اول اینکه کشور چین دارای نیروی کار بسیار ارزانی است. دومین موضوع هم وجود تجهیزات حرفه ای و پیشرفته برای تولید قطعات الکترونیکی و مدارهای چاپی PCB است که در نهایت هم کیفیت و هم قیمت محصولات را بهبود می بخشد.

کارخانه های چین با تکنولوژی روز جهانی و استانداردهای خاصی این قطعات را تولید و به بازار عرضه می کنند. بنابراین، هم از جهت قیمت و هم از جهت کیفیت می توان به قطعات الکترونیکی چینی اعتماد کرد. البته به شرطی که یک وارد کننده معتبر این کار را برای شما انجام دهد. تامین کننده ای که با بهترین کارخانه های تولید کننده چینی همکاری نزدیک دارد و در موضع قدرت از آنها خرید میکند.

فروشگاه قطعات الکترونیک

فروشگاه قطعات الکترونیک

بهترین فروشگاه قطعات الکترونیک ایران

برای تامین و خرید قطعات الکترونیک حتما باید به یک فروشگاه معتبر با تجربه چندین ساله مراجعه کنید. فروشگاه قطعات الکترونیک بای بست، یکی از بهترین فروشگاه هایی است که با بیش از 20 سال فعالیت خود در زمینه واردات این قطعات الکترونیکی از بهترین تولید کنندگان خارجی، توانسته نقش بسیار مهمی را در رفع نیازهای صنایع مختلف داشته باشد. بای بست الکترونیک با تجربه چندین ساله خود توانسته بدون نیاز به واسطه های متنوع، امکان واردات مستقیم قطعات را با بهترین قیمت فراهم کند. از این رو صنایع مختلفی که نیاز به قطعات و مدار چاپی حرفه ای PCB دارند، می توانند از طریق این فروشگاه بهترین قطعات الکترونیک را سفارش دهند.

برای سفارش PCB از چین و خرید قطعه های مختلف الکترونیکی، می توانید با مجموعه بای بست الکترونیک ایران در ارتباط باشید. این مجموعه دارای پشتیبانی حرفه ای است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید و ثبت سفارش قطعات الکترونیک با بهترین قیمت، می توانید به وبسایت فروشگاه buybestelectronic.com مراجعه کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *