تبلیغات

تبلیغات

نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته {آموزش کامل}

zarfiate-hard

نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته می‌تواند به شما این دید واضح را بدهد که کدام نوع از هاردها برای استفاده شما مناسب هستند. در سال‌های اخیر، عوامل زیادی از جمله نرخ هشدار دهنده جرایم، نیاز به سیستم‌های نظارت تصویری مانند دوربین‌های مدار بسته را افزایش داده است. این امر همواره منجر به افزایش قابل توجهی در فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای دستگاه‌های ذخیره سازی نظارت می‌شود. سوال واضحی که پیش روی شماست این است که چقدر فضای ذخیره سازی برای ما کافی است؟

برای نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته کافیه به سایت آبی تِک مراجعه کنید.

 

ظرفیت هارد دوربین

اصول مهم در نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته

در این بخش در مورد گزینه‌های مختلف هارد دیسکی که برای سیستم‌های دوربین مداربسته خود در دسترس دارید، صحبت خواهیم کرد. ضمن اینکه بررسی می‌کنیم چرا خرید این تجهیزات و محاسبه مقدار ظرفیت هارد در دوربین مدار بسته اهمیت دارد. اجازه دهید مبحث پیش رو را با یک سوال آغاز کنیم. آیا می‌دانید هارد درایو داخل دوربین مداربسته (NVR یا DVR) شما برای چیست یا چه کاری انجام می‌دهد؟

احتمال می‌دهیم که قبلا در مورد چیستی هارد درایو تحقیق کرده و یا شاید این اصطلاح را شنیده باشید؛ اما عمدتا با مشخصات آن آشنا نیستید. اجازه دهید ابتدا کمی در مورد اینکه هارد دیسک چیست و چگونه کار می‌کند، صحبت کنیم؛ زیرا این چارچوب درک بهتری ایجاد می‌کند.

هارد دیسک چیست؟

هارد دیسک یک وسیله ذخیره سازی است که برای نگهداری داده‌ها در فناوری کامپیوتر استفاده می‌شود. بر خلاف سایر رسانه‌های ذخیره سازی که می‌توانند از دستگاه خارج شوند، هارددیسک‌ها از دیسک‌های چرخان مغناطیسی استفاده می‌کنند و دارای اجزای مکانیکی هستند. برای درک بهتر نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته باید بدانید که تمام اطلاعات موجود در هر یک از رایانه‌ها یا دستگاه‌های فنی با کد دیجیتال نوشته می‌شوند. به این معنی که می‌توان آن‌ها را به سری‌های بسیار طولانی صفر و یک (صفر و یک) تقسیم کرد که به عنوان «دودویی» نیز شناخته می‌شود.

که به هر یک از این 0 یا 1 ها «بیت» داده نامیده می‌شوند. داده‌ها در مقادیر قابل اندازه گیری مرتب خواهند شد. در ادامه برخی از نام‌ها و کمیت‌های اندازه گیری را با هم مرور می‌کنیم تا درک فرمول محاسبه ظرفیت هارد دیسک برای شما آسان شود.

  • 8 بیت = 1 بایت

  • 1024 بایت = 1 کیلوبایت

  • 1024 کیلوبایت = 1 مگابایت

  • 1024 مگابایت = 1 گیگابایت

  • 1024 گیگابایت = 1 ترابایت

  • و غیره.

بررسی ظرفیت هارد دوربین مدار بسته

بد نیست در این بخش کمی متمرکز تر باشیم تا با شناخت ظرفیت‌های مختلف دوربین‌های مداربسته برای ذخیره سازی اطلاعات، مسئله محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته را در ذهنمان حل کنیم.

همچنین بخوانید  سرور کلیک بهترین شرکت برای خرید هاست لینوکس و ویندوز

ظرفیت هارد دوربین

 

  • 6 گیگابایت (وضوح پایین/فقط حرکت)

با 6 گیگابایت فضای ذخیره سازی در هر دوربین، تصاویر کمتری دارید، می‌توانید فقط 80 کیلوبایت بر ثانیه به مدت 1 هفته استریم کنید؛ بنابراین بهترین راه برای استفاده بهینه از 6 گیگابایت برای حدود یک ماه، استفاده انحصاری از آن برای ضبط صحنه‌های مبتنی بر حرکت با فعالیت متوسط است.

ذخیره سازی در دستگاه‌های DVR و NVR را در نظر بگیرید. می‌توانید بیش از 6 گیگابایت در هر دوربین را با هزینه بهینه ذخیره کنید. برای نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته با این مقدار، فرض کنید از 16 دوربین 6 گیگابایتی استفاده می‌کنید. نزدیک به 100 گیگابایت فضا دارید که در مقایسه با هارددیسک‌ها بسیار کم است. بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند از وضوح بالاتر یا فضای ذخیره سازی برای مدت طولانی‌تری استفاده کنند، در مقایسه با گزینه‌های محدود در 6 گیگابایت می‌توانید به سراغ موارد دیگر بروید.

  • 60 گیگابایت (وضوح SD با نرخ فریم و مدت زمان متوسط)

60 گیگابایت پرکاربردترین گزینه از نظر ذخیره سازی نظارت تصویری در حال حاضر است. این مورد به شما امکان می‌دهد تا مدتی ویدیوهای با کیفیت ضبط کنید. علاوه بر کنترل هزینه‌های خود را نیز در نظر بگیرید. مثال استفاده از 16 دوربین با ظرفیت 60 گیگابایت را در نظر بگیرید که تقریبا فضای 1 ترابایت با درایورهای سخت را به شما ارائه می‌کند. البته این نوع محاسبات را می‌توان با نرم افزار محاسبه هارد دوربین مداربسته اندروید هم انجام داد.

برخلاف فضای ذخیره سازی 6 گیگابایتی، می‌توانید از ضبط مبتنی بر حرکت در 60 گیگابایت برای چندین ماه و ضبط مداوم برای وضوح SD برای 1-2 هفته استفاده کنید. علاوه بر این، اگر پهنای باند را افزایش دهید (مثلا تا 240 گیگابایت)، می‌توانید حداقل یک ماه به طور مداوم ضبط کنید؛ بنابراین، 60 گیگابایت به شما امکان می‌دهد تا از دوربین‌های مداربسته با استفاده از حافظه داخلی در دستگاه‌های DVR یا NVR به راحتی استفاده کنید.

  • 600 گیگابایت (H.264 مگاپیکسل/مدت زمان متوسط)

بررسی نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته به شما این امکان را می‌دهد تا یک گام جلوتر رفته و فضاهای 600 گیگابایتی را در نظر بگیرید. این مورد در حوزه ذخیره سازی استفاده از دوربین‌های H.264 مگاپیکسلی محبوب است. به عنوان مثال، یک دوربین مداربسته H.264 با کیفیت استاندارد ممکن است تا 1000 کیلوبایت بر ثانیه استفاده شود. در حالی که یک دوربین 1080p تقریبا به 8 برابر این مقدار فضای ذخیره سازی نیاز دارد. به همین خاطر بد نیست که با فرمول محاسبه ظرفیت هارد دیسک آشنا باشید تا بتوانید این مقادیر را خودتان محاسبه کنید.

همچنین بخوانید  چرا قانون جذب برای ما عمل نمی کند؟

در حالی که می‌توانید از 600 گیگابایت در دوربین 1080p برای پخش جریانی 2 مگابیت بر ثانیه به مدت یک ماه استفاده کنید، با ضبط مبتنی بر حرکت، فضای ذخیره سازی 600 گیگابایتی برای چندین ماه استفاده می‌شود. اگر قصد دارید از 600 گیگابایت برای هر دوربین استفاده کنید، می‌توانید هر کدام از 16 دوربین در این مقدار حافظه استفاده کنید.

  • 6 ترابایت (MJPEG مگاپیکسل/مدت زمان متوسط یا H.264 مگاپیکسل/مدت طولانی‌تر)

هنگام برخورد با دوربین‌های MJPEG مگاپیکسلی با مشکل ذخیره سازی واقعی مواجه می‌شوید. به همین خاطر می‌توانید با درک بهتر نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته استفاده از دوربین‌های SD را در نظر بگیرید. شما 2 سال فرصت دارید تا 6 ترابایت را به طور کامل از اطلاعات مورد نیاز خود پر کنید. البته با دوربین‌های MJPEG مگاپیکسلی، شما در عرض یک ماه به 6 ترابایت اطلاعات می‌رسید.

با توجه به این حقایق و ارقام هنگام محاسبه مقدار ظرفیت هارد در دوربین مدار بسته، تردید برای خرید دستگاه‌های ذخیره سازی دوربین مدار بسته خود نخواهید داشت. همان طور که اشاره کردیم در مقدار 6 ترابایت، خوشه‌های ذخیره‌سازی مناسب‌ترین گزینه به نظر می‌رسند.

نکات آموزشی نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته

برای اینکه بتوانید محاسبه مدت زمان ضبط دوربین مداربسته را در نظر بگیرید، مهم است که یک سری اطلاعات پایه‌ای را در اختیار داشته باشید. محاسبه این مورد با استفاده از اطلاعات زیر، به شما کمک می‌کند تا در انتخاب و خرید هارددیسک مورد نظر خود، راحت‌تر عمل کنید. اطلاعات لازم برای محاسبه ظرفیت یک هارد عبارتند از:

  • تعداد فریم‌های مورد نظر را مشخص کنید: بیشترین تعداد 30 فریم در ثانیه است اما می‌توانید متوسط این مقدار (15 فریم) را هم در نظر بگیرید.

  • کیفیت ضبط ویدیو را مشخص کنید: در این بخش از نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته هم باید تعیین کنید که چه کیفیت ضبطی را در نظر دارید. برای مثال 720 یک مگاپیکسل، 1080pدو مگاپیکسل و غیره را به شما ارائه می‌کنند.

  • تکنولوژی ذخیره سازی خود را در نظر بگیرید: h.264 تکنولوژی مرسوم برای دی وی آرهای معمولی است. در حالی که H265 برای دی وی آر های جدیدتر توصیه می‌شود.

  • میزان کارکرد هر دوربین را تعیین کنید: این مورد در زمان روشن بودن برای تشخیص حرکت مشخص می‌شود. فراموش نکنید که هر چقدر حرکت کمتری در محیط ما انجام شود، تصاویر کمتری ذخیره شده پس فضای کمتری نیاز داریم.

فرقی ندارد که این موارد را در نرم افزار محاسبه هارد دوربین مداربسته اندروید وارد می‌کنید یا به روش آنلاین این مقدار را به دست می‌آورید. در هر صورت، بدون در اختیار داشتن این اطلاعات، محاسبه شما ناقص خواهد بود.

همچنین بخوانید  نحوه تشخیص باتری اصلی هواوی

تعیین ظرفیت هارد دوربین مدار بسته با فرمول

برای کسانی که می‌خواهند آشنایی بیشتر با این مسئله داشته باشند، استفاده از فرمول هم گزینه مناسبی است. ما میزان فضای مورد نیاز را با فرمول ذخیره سازی = 1G / ((8/بیت ریت) × تعداد روز × تعداد دوربین× 24× 3600) تعیین می‌کنیم. در این عبارت:

  • 1 G همان 1000.000.000 است.

  • عدد 24 برای تبدیل ساعت به روز استفاده می‌شود.

  • عدد 3600 برای تبدیل ثانیه به ساعت مورد استفاده است.

  • عدد 8 برای تبدیل بیت به بایت استفاده می‌شود.

  • بیت ریت همان پهنای باند دوربین است.

با کنار هم قرار گرفتن این مقادیر نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته آسان‌تر می‌شود.

کلام آخر

با استفاده روزافزون از سیستم‌های نظارتی، ظرفیت ذخیره سازی دوربین‌های مدار بسته یک نگرانی رو به رشد برای مشاغل و کاربران است. فضای ذخیره سازی دوربین مدار بسته فعلی برای هر دوربین 60-240 گیگابایت در نظر گرفته می‌شود. با این حال، با افزایش مگاپیکسل و استفاده‌های بیشتر، انتظار می‌رود فضای ذخیره سازی مورد نیاز هم افزایش یابد. به همین خاطر آشنایی با نحوه محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته برای همه ما یک امر ضروری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از محاسبه ظرفیت هارد دوربین مداربسته به سایت آبی تک مراجعه کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *