تبلیغات

تبلیغات

تفاوت کلاینت و سرور در چیست؟ تعریف کلاینت و سرور به زبان ساده

clint-server

فرق بین کلاینت ( Client ) و سرور (Server) در چیست؟ اصلا کلاینت چیست؟ سرور چیست؟ قطعا شما اگر در حوزه فناوری اطلاعات و حتی برنامه نویسی فعالیت کرده باشید با چنین واژه هایی قطعا مواجه شده اید. حداقل اگر VPN شما به درستی وصل نشده باشد با این جمله مواجه شده اید که سرور را عوض کنید ! اما واقعا تعریف کلاینت و سرور چیست؟ چه تفاوتی بین Client و Server وجود دارد؟ بگذارید کمی ساده تر بحث کنیم. در ابتدا فراموش نکنید که ما فرق بین کلاینت و سرور را ابتدا در قالب شبکه و در نهایت از نظر برنامه نویسی با هم مرور می کنیم ، پس عجله نکنید تا تک تک تعریف ها را بشنویم. ابتدا به بررسی هر یک بصورت جداگانه می پردازیم.

تفاوت کلاینت و سرور در چیست

سرور چیست؟ تعریف Server به زبان ساده

در یک محیط کلاینت سروری ، کامپیوتر سرور به عنوان مغز و مرکز فرماندهی یک سازمان در نظر گرفته می شود. طبیعتا زمانیکه صحبت از مغز و مرکز فرماندهی می شود کامپیوتری که قرار است این نقش را بر عهده بگیرد باید از نظر سخت افزاری و قدرت پردازشی و بعضا ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات از سایر کامپیوترهایی که در شبکه وجود دارند بزرگتر و قدرتمند تر باشد. این کامپیوترهای قدرتمند در زمان قدیم هم استفاده می شدند و ما آنها را به عنوان Mainframe می شناختیم که تقریبا کلیه داده ها و عملیات هایی که در یک شبکه انجام می شود را در خودش انجام می داد.

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (+Network) وارد این لینک شوید

معمولا نرم افزارهای کاربردی که در یک سازمان استفاده می شوند به همراه داده هایی که مورد نیاز نرم افزار است در سرورها ذخیره می شوند و کارکنان با استفاده از کامپیوترهای خودشان که ما آنها را به عنوان Workstation یا ایستگاه کاری ( این تن بمیره ترجمه نکنین خواستم بگم چقدر افتضاح میشه ترجمش ) می شناسیم به سرورها متصل و در شبکه از خدمات آن استفاده می کنند. ترجمه واژه سرور به شکل سرویس دهنده است که واژه سرویس هم باز فارسی نیست و اگر بخواهیم ترجمه فارسی از سرور داشته باشیم باید بگوییم خدمات دهنده که این دقیقا کاری است که کامپیوتر سرور در شبکه انجام می دهد.

برای مثال یک کارمند می تواند با استفاده از بستر شبکه و به کمک کامپیوتری که در اختیار دارد به فایل های موجود بر روی سرور دسترسی پیدا کند و از آنها استفاده کند ، یا اینکه همین کاربر می تواند به نرم افزار اتوماسیون اداری که بر روی یک سرور نصب شده است از طریق شبکه دسترسی پیدا کند و به نرم افزار اتوماسیون اداری متصل و از آن استفاده کند یا بهتر بگوییم از خدمات اتوماسیون اداری که توسط سرور ارائه می شود استفاده کند.

همچنین بخوانید  آموزش تغییر صفحه شروع پیش فرض مرورگر کروم ، فایرفاکس ، اپرا و ...

تفاوت کلاینت و سرور در چیست

در چنین محیط های سازمانی بزرگی معماری Client و Server بهترین گزینه برای دسترسی کارکنان به سرویس های نرم افزاری است ، کاربران مجبور هستند ابتدا به سیستم های خود Login کنند و سپس توسط ارتباطات شبکه به سرور متصل و از خدمات آن استفاده کنند. در معماری کلاینت سروری ، سیستم کامپیوتری که برای کامپیوتر کلاینت در نظر گرفته می شود دارای حداقل قدرت پردازشی و عملیاتی است و طبیعتا نیازی هم به قدرت زیاد ندارد زیرا همه فرآیند های پردازشی توسط سرور انجام می شود و در این میان سیستم کلاینت یا سرویس گیرنده هیچگونه بار کاری بر روی خودش ندارد و فقط به عنوان یک رابط کاربری برای اتصال به سرور مورد استفاده قرار می گیرد. در آموزش شبکه های کامپیوتری شما با این مباحث به خوبی آشنا می شوید.

در معماری کلاینت سروری ، سرور دارای حداکثر قدرت پردازشی و کلاینت دارای حداقل قدرت پردازشی است. کلاینت ها بعضا حتی سیستم های بسیار ضعیفی هستند که در نقش رابط سخت افزاری صرفا عمل می کنند ، برای مثال شما برای اتصال به سرورها و استفاده از خدما آنها کافیست فقط یک دستگاه Thin Client یا Zero Client که سیستم های کامپیوتری بسیار سبک و ارزان قیمتی هستند تهیه کنید و نیازی نیست که یک سیستم چند میلیون تومانی برای کاربر تهیه کنید.

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (+Network) وارد این لینک شوید

استفاده از معماری کلاینت و سرور هزینه های سازمانی شما را بسیار کاهش می دهد. تصور کنید سازمانی به جای اینکه هزار دستگاه PC با قیمت 2 میلیون تومان تهیه کند که هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد تومان در بر دارد ، می تواند 1000 عدد Thin Client با قیمت 200 هزار تومان یا هزار عدد Zero Client با قیمت 100 هزار تومان تهیه کند و هزینه های خودش را به شدت کاهش دهد در عین حال در روند کاری سازمان نیز اختلالی به وجود نخواهد آمد.

کلاینت چیست؟ تعریف Client به زبان ساده

Client یه کلاینت که ترجمه آن به فارسی مشتری D: می شود به کامپیوتری گفته می شود که در معماری کلاینت سروری فقط نقش سرویس گیرنده و استفاده کننده از خدمات را بر عهده دارد. این کامپیوتر یک دستگاه کامپیوتری به نسبت ضعیف است که کارمندان شما می تواند با استفاده از آن در سازمان کارهای روزمره خود را به همراه خدماتی که از سرورها نیاز دارند انجام دهند. کاربران با استفاده از سیستم کلاینت به سرور متصل می شوند و از خدماتی که سرور در انواع و اقسامی که عنوان کردیم استفاده می کنند.

همچنین بخوانید  4 روش برای پیدا کردن سرعت اینترنت وای فای و کابل در ویندوز

تفاوت کلاینت و سرور در چیست

توجه کنید که وظیفه یک کلاینت فقط سرویس گرفتن از سرورهای شبکه است و خودش در شبکه در نقش یک سرور قاعدتا نباید کار کند ، در مواردی ممکن است در شبکه های کامپیوتری از دستگاه های PC قویتری استفاده شود که بر حسب طراحی نامناسب شبکه ضمن اینکه سرور سازمانی در چنین شبکه ای وجود دارد ، کامپیوتر کلاینت نیز بر روی خودش پرینتر ، فایل و … را به اشتراک گذاشته است تا دیگران نیز بتوانند از ان استفاده کنند.

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (+Network) وارد این لینک شوید

این معماری در واقع یک شبکه Peer To Peer را نمایش می دهد که یک کامپیوتر هم سرور و هم کلاینت است و در معماری کلاینت و سرور ، هر کامپیوتر یا می تواند سرور باشد و یا می تواند در نقش کلاینت عمل کند. اگر می خواهید درک درستی از مفهوم کلاینت داشته باشید کافیست هر روز که به وب سایت گوگل با استفاده از گوشی ، تبلت ، لپ تاپ و … متصل می شوید متوجه این موضوع باشید که بار کاری سرورهای گوگل بر روی کامپیوتر شما وجود نخواهد داشت و شما فقط سرویس گیرنده هستید و کلاینت محسوب می شود و همین امر به معنی معماری کلاینت سرور است.

تفاوت کلاینت و سرور در برنامه نویسی و وب

شما تا اینجای کار متوجه شده اید که تعریف کلاینت و سرور در شبکه های کامپیوتری چیست. اما در بحث برنامه نویسی و وب سایت ، به برنامه ای که نوشته شده است و بر روی سرور فیزیکی و سیستم عامل قرار گرفته است تا درخواست های شما را بررسی و به آن پاسخ بدهد در اصطلاح سرور و به شما که به آن وب سایت برای سرویس گیری متصل می شوید در اصطلاح کلاینت یا سرویس گیرنده گفته می شود. شما که در حال خواندن این مقاله هستید در قالب یک کلاینت از این سرویس در حال استفاده هستید. منبع توسینسو

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *