تبلیغات

تبلیغات

zabbix چیست؟ نرم افزار مانیتورینگ زبیکس و ویژگی های آن

Zabbix cover

ما در وب سایت تک تیپ، در این پست تلاش می کنیم که به بررسی کامل نرم افزار zabbix زبیکس و ویژگی های آن بپردازیم. پس برای آشنایی هر چه بیشتر با این برنامه با ما همراه باشید.

zabbix یک نرم افزار مانیتورینگ متن باز برای اجزای متنوع IT، از جمله شبکه ها، سرورها، ماشین های مجازی (VM) و سرویس های ابری است. زبیکس با مجموعه امکانات خود معیار های نظارتی گوناگونی را برای کاربرانش فراهم می کند، که در میان آن ها می توان به میزان استفاده از شبکه، سی پی یو و مصرف فضای هارد دیسک ها اشاره کرد.

بر خلاف بسیاری از برنامه های مدیریت شبکه به کمک zabbix قادر خواهید بود که بر روی عملکرد های لینوکس، هیولت پاکارد یونیکس (HP-UX)، Mac OS X ،Solaris و سایر سیستم عامل ها نظارتی هوشمندانه داشته باشید.

رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر وب Zabbix کاربران را قادر می سازد تا محیط IT خود را از طریق داشبورد قابل تنظیم بر اساس ابزارک ها، نمودارها، نقشه های شبکه، نمایش اسلایدها و گزارش ها مشاهده کنند. به عنوان مثال، یک کاربر می تواند یک گزارش را برای نشان دادن معیارهای مرتبط با توافق نامه های سرویس (SLA) و شاخص های اصلی عملکرد (KPI) در بارهای پردازنده، تنظیم کند.

zabbix

Zabbix از طریق سه گزینه دیسکاوری مود کار می کند:

Network discovery: در این حالت زبیکس به طور دوره ای یک محیط IT را اسکن کرده و نوع دستگاه، آدرس IP ، وضعیت، زمان های افزایش و خرابی دستگاه را ثبت می کند.

Low-level discovery: دیسکاوری سطح پایین به طور خودکار انواع آیتم ها، محرک ها و نمودار ها را بر اساس دستگاه های یافته شده ایجاد می کند. اکتشاف (discovery) سطح پایین می تواند از شناسه های شیء ساده پروتکل مدیریت شبکه (SNMP)، سرویس های ویندوز، اتصال به پایگاه داده باز (ODBC) نمایش داده های ساخت یافته زبان (SQL)، رابط های شبکه و موارد دیگر ایجاد کند.

Auto-discovery: در حالت اتو دیسکاوری، فرآیند نظارت به طور خودکار برای هر دستگاهی که از یک عامل Zabbix استفاده کند آغاز خواهد شد.

با نظارت بر توزیع زبیکس، اسکریپت های از راه دور، داده ها را از چندین دستگاه در مکان های توزیع شده جمع آوری می کنند و این داده های جمع آوری شده را از طریق گزارش ها و یا داشبورد های فعال در اختیار سرور های سراسر کشور قرار می دهند.

zabbix

Zabbix می تواند اعلان های ایمیل را بر اساس رویدادهای از پیش تعریف شده در محیط IT کاربر ارسال کند. راه دیگر برای به روز ماندن کاربران زبیکس با محیط فناوری اطلاعات، استفاده از برنامه های تلفن همراه نظیر M7 Monitoring می باشد.

همچنین بخوانید  معرفی مودم 5G در گوشی های هوشمند توسط شرکت کوالکام

گزینه های نظارت بدون عامل (Agent) با زبیکس

زبیکس چندین گزینه نظارتی دیگر نیز بدون نیاز به Agent ها در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

با یک چک ساده می توانید در دسترس بودن و پاسخگویی یک سرویس استاندارد مانند اعلان ها یا HTTP را تأیید کنید.

برنامه های افزودنی مدیریت جاوا (JMX)، نظارت بر وب و سایر روش ها نیز گزینه هایی برای استفاده از عوامل (Agents) هستند. در زبیکس، JMX می تواند، برای نظارت بر برنامه های مبتنی بر جاوا استفاده شود. حالت مانیتورینگ وب، برای بررسی در دسترس بودن وب سایت ها استفاده می شود و از پروتکل های HTTP و HTTPS پشتیبانی می کند. Zabbix داده های مربوط به میانگین سرعت بارگیری یک سناریو، خطاها و پیام های خطا، زمان پاسخ و موارد دیگر را جمع آوری می کند.

api زبیکس

رابط برنامه نویسی Zabbix یک API مبتنی بر وب برای ایجاد برنامه های جدید، خودکار سازی وظایف و ادغام با نرم افزارهای شخص ثالث مانندgo-zabbix ، Zabbix :: Tiny یا Zabbix sender است. قالب JavaScript Object Notation (JSON) برای پایه گذاری API به عنوان یک رابط وب front-end استفاده می شود.

با استفاده از API، کاربران می توانند برنامه هایی برای کار و نمایش اطلاعات Zabbix ایجاد کنند.

امکانات و ویژگی های نرم افزار مانیتورینگ zabbix زبیکس:

  • عملکرد بسیار بالا با توانایی نظارت بر صد ها هزار دستگاه مختلف
  • کشف خودکار سرورها و دستگاه های شبکه
  • نظارت بر توزیع با مدیریت وب متمرکز
  • حالت فوق العاده Low-level discovery
  • پشتیببانی از معیار های SLA و ITIL KPI در زمان تهیه گزارشات
  • اجرای دستور از راه دور از طریق پروکسی های Zabbix
  • رابط مبتنی بر وب
  • پشتیبانی از هر دو مکانیزم polling و trapping
  • احراف هویت کاربران در سطوح بسیار بالا
  • امکان ایجاد تغییرات در دسترسی های کاربران
  • مکانیسم های اطلاع رسانی به صورت real time
سخن نهایی

ما در این مقاله تلاش کردیم که به طور خلاصه، توضیحاتی جامع در ارتباط با نرم افزار Zabbix در اختیار شما قرار دهیم. شما می توانید در وب سایت تک تیپ به مقالات و پست های جامع تری در ارتباط با نرم افزار های نظارتی و مانیتورینگ دسترسی داشته باشید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *