تبلیغات

تبلیغات

Thunderbolt 3 در مقابل USB-C: تفاوت تاندربولت با یو اس بی C چیست؟

Thunderbolt-3-vs

لپ تاپ های جدیدتر غالباً با پورت های جدید تر همراه می شوند که پورت نسل جدید را انتخاب می کنند که از سرعت انتقال بسیار سریع پشتیبانی می کنند . اگر پورت Thunderbolt 3 یا USB 3.1 را حدس زده اید ، درست است و مشکل در آن نهفته است .

هر دو پورت یا کابل از پروتکل انتقال داده مشابه استفاده می کنند ، اما کاربردهای بالقوه آنها متفاوت است. درک تفاوت بین این دو پورت و یا اینکه در لپ تاپ شما چه پورت هایی گنجانده است ، می تواند چالش برانگیز باشد .

بیشتر بدانید :

معرفی USB نسل 4 : تفاوت USB4 با نسل های قدیمی و چرا دارای اهمیت است

با این وجود ، وقتی تفاوت را درک کردید ، آسان تر می دانید که کدام درگاه چیست و چگونه می توان از آنها استفاده کرد.

Thunderbolt 3 چیست؟

تاندربولت 3 یک پروتکل انتقال داده و ویدئوی اختصاصی (در حال حاضر) است که توسط اینتل ساخته شده است . برای استفاده از آن ، سازندگان کامپیوتر نیاز به اخذ مجوز از اینتل دارند . هر شرکتی نمی خواهد این کار را انجام دهد.

این خیلی بد است زیرا Thunderbolt 3 فوق العاده سریع است. بسیار سریعتر از حداکثر سرعت فعلی از USB است . نسخه برتر فعلی USB 3.1 نسل 2 است که قادر است تا حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) سرعت داشته باشد. این تنها یک چهارم حداکثر سرعت تاندربولت 3 است که حداکثر توانایی تاندرلولت 3 40 گیگابیت بر ثانیه است .

تفاوت بین تاندربولت و USB 3.1 چیست؟

قبل از اینکه به آنچه Thunderbolt 3 را با USB 3.1 مقایسه کنیم ، بگذارید درباره آنچه به نظر می رسد صحبت کنیم . هر دو پورت تاندربولت 3 و USB 3.1 از کانکتور و درگاه USB Type-C استفاده می کنند .

تفاوت بین تاندربولت و USB 3.1 چیست؟

شکل تاندربولت و قابلیت USB

برای بیان تفاوت ، پورت ها ، کابل ها و لوازم های تاندربولت 3 معمولاً با ی فلش به شکل رعد و برق برچسب زده می شوند . پورت های USB همچنین می توانند برچسب رعد و برق داشته باشند ، اما این نشان می دهد که درگاه USB حتی در هنگام خاموش شدن لپ تاپ قادر به شارژ دستگاه های کوچک مانند تلفن های هوشمند است . عکس رعد و برق تاندربولت 3 را در عکس بالا مشاهده می کنید .

اکنون نکته مهم در مورد Thunderbolt 3 و USB است : یک درگاه Thunderbolt 3 همچنین می تواند به عنوان یک درگاه USB کار کند ، اما یک درگاه USB نمی تواند به عنوان Thunderbolt 3 عمل کند.

ویژگی fallback پورت تاندربولت 3

Thunderbolt 3 یک قابلیت به نام “fallback” دارد ، در صورتی که اگر نتواند با دستگاه مقابل به عنوان استاندارد تاندربولت ارتباط برقرار کند ، پروتکل USB را امتحان می کند . در هنگام استفاده از USB ، پورت Thunderbolt 3 محدود به سرعت USB دستگاه متصل است ، نه سرعت سریع چشمگیر Thunderbolt .

همچنین بخوانید  در هنگام خرید SSD به چه نکاتی توجه کنیم؟!

سرعت Thunderbolt 3 و usb c

سرعت رعد و برق فقط به این معنی نیست که می توانید یک فیلم 4 ساعته 4K را به یک هارد اکسترنال خیلی سریعتر انتقال دهید . همچنین می توانید تا دو نمایشگر 4K در با نرخ تازه سازی صفحه 60Hz بیش با DisplayPort متصل شوید. USB 3.1 نسل 2 همچنین از ویدئو پشتیبانی می کند و آنرا ” Alt Mode ” می نامید ، جایی که می توانید مستقیماً به یک مانیتور DisplayPort متصل شوید (HDMI نیز امکان پذیر است) . با این حال ، Alt Mode یک ویژگی اختیاری است که تولید کننده های تجهیزات (OEM) باید آن را فعال کنند .

امکانات Thunderbolt 3

با استفاده از Thunderbolt 3 ، شما همچنین می توانید به صورت زنجیره تا شش دستگاه اضافی را به دستگاه منبع خود متصل کنید . این بدان معناست که شما دستگاه A را به درگاه تاندربولت 3 در لپ تاپ خود وصل کرده و سپس دستگاه A را به دستگاه B و غیره وصل می کنید . همه دستگاه ها باید از استاندارد Thunderbolt 3 . استفاده کنند . اگر به عنوان مثال از یک پورت USB 3.1 به عنوان در دستگاه C استفاده می کنید ، این زنجیره متوقف می شود .

همچنین به خاطر داشته باشید که لپ تاپ شما برای مقابله با تمام دستگاه های متصل به Thunderbolt به منابع محاسباتی نیاز دارد. زنجیره به طور معمول برای اتصال چندین نمایشگر مورد استفاده قرار می گیرد ، اما می تواند برای زنجیره ای چندین مانیتور و هارد اکسترنال از پورت واحد نیز استفاده شود .

سامسونگ از مانیتور با USB 3.1 پشتیبانی می کند ، اما به طور کلی ، این ویژگی به از استاندارد Thunderbolt 3 پشتیبانی نمی کند .

سرانجام ، Thunderbolt 3 می تواند از دستگاه های PCIe مانند کارت های گرافیک اکسترنال پشتیبانی کند ، در حالی که USB 3.1 چنین قابلیتی ندارد . پشتیبانی PCIe به گیمرها اجازه می دهد تا بدون نیاز به پشتیبانی از گرافیک ، یک لپ تاپ را به یک دستگاه بازی بسیار خوب تبدیل کنند. ترفند این است که سازندگان رایانه باید از این ویژگی در لپ تاپ های خود استفاده کنند زیرا پشتیبانی از کارت های گرافیکی PCIe به صورت اتوماتیک نیست .

کدام کامپیوترها شامل Thunderbolt 3 هستند؟

کدام کامپیوترها شامل Thunderbolt 3 هستند؟

ساده ترین راه برای اطمینان از دستیابی به پورت Thunderbolt 3 ، خرید مک بوک است . اپل درگاه را بر روی تمام دستگاه های فعلی خود ، از جمله لپ تاپ و دسکتاپ در آن ها قرار می دهد.

در سمت ویندوز ، اگر می خواهید یک درگاه Thunderbolt 3 استفاده کنید ، به دنبال لپ تاپ باید باشید . بعضی از دسکتاپ های از پیش ساخته Thunderbolt 3 را پشتیبانی می کنند .

همچنین بخوانید  لیست فیلترشکن های روسیه - فیلتر شکن روسی چه معایبی دارد ؟

لپ تاپ ها با مدل های منتخب (و اغلب پرهزینه تر) که دارای درگاه Thunderbolt 3 هستند ، داستانی متفاوت است. برخی از نمونه ها شامل Alienware M17 ، ایسوس ZenBook و Lenovo ThinkPad X390 Yoga.

آینده تاندربولت یا Thunderbolt چیست؟

هنوز مشخص نیست که آیا اینتل قصد دارد Thunderbolt را به نسخه 4 به روز کند ، اما آینده Thunderbolt 3 کاملاً واضح است. پروتکل تاندربولت اینتل در USB4 در حال ادغام است . مشخصات USB4 در تابستان سال 2019 اعلام شد که محصولات مبتنی بر USB4 در سال های 2020 یا 2021 عرضه می شوند.

USB4 حداکثر سرعت انتقال مشابه 40Gbps با Thunderbolt 3 و همچنین توانایی یکسان در نمایش دستگاه های زنجیره ای فیلم و انتقال را دارد. هنگامی که دستگاههای USB4 شروع به کار کردند ، انتظار داریم که Thunderbolt 3 سرانجام ناپدید شود .

در نهایت ، ممکن است دنیایی را ببینیم که فقط USB4 با اتصال نوع Type C آن بسیار عالی است و تقریباً همه چیز فقط می تواند از طریق آن درگاه از جمله دستگاه های ذخیره سازی ، مانیتورها ، کلیدهای امنیتی و موارد دیگر به آن وصل شود.

با آن آینده درخشان USB4 ، تفاوت بین پورت USB Type C و Thunderbolt 3 را متوجه شدیم .

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *