تبلیغات

تبلیغات

مونتاژ برد الکترونیکی

Hand,In,A,Blue,Glove,Holds,Pcb,Chip,Assembly,On

در صنعت الکترونیک برد‌های الکترونیکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و تمامی عملکرد‌های محصولات الکترونیکی به برد‌های الکترونیکی وابسته است‌. دانستن روند تولید برد‌های الکترونیکی برای مهندسان و فعالان حوزه‌ی الکترونیک یک امر ضروری است‌. تولید برد‌های الکترونیکی شامل مراحل مختلفی است در بین این مراحل یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های تولید برد‌، مونتاژ برد الکترونیکی است که پروسه‌ای بسیار حساس و مهم محسوب می‌شود‌. در این مقاله مروری کلی بر فرآیند تولید برد می‌کنیم و سپس مونتاژ برد الکترونیکی را به صورت کامل برای شما توضیح می‌دهیم‌.

 

مونتاژ برد الکترونیکی

فرآیند تولید برد الکترونیکی

تولید برد‌های الکترونیکی با تولید برد الکترونیکی آغاز می‌شود‌. طراحی برد‌های الکترونیکی توسط متخصصان مجرب و با استفاده از نرم افزار‌های مخصوص طراحی برد انجام می‌شود‌. با انجام پروسه‌ی طراحی برد الکترونیکی به سراغ مرحله‌ی بعدی یعنی تولید برد مدار چاپی می‌رویم‌. برد‌های مدار چاپی که به آن PCB می‌گویند همان قسمت سبز رنگ در برد‌های الکترونیکی است که قطعات الکترونیکی روی آن‌ها مونتاژ می‌شوند‌. برد‌های مدار چاپی با فناوری‌های فوق پیشرفته تولید می‌شوند و برای همین تولید این برد‌ها تنها توسط چند شرکت خاص در ایران انجام می‌شود‌.

با اتمام تولید برد مدار چاپی مطابق با فایل طراحی شده به سراغ مرحله‌ی سوم تولید برد الکترونیکی یعنی تامین قطعات الکترونیکی مورد نیاز می‌رویم‌. با اتمام تامین قطعات الکترونیکی و آماده شدن برد مدار چاپی به سراغ مهم‌ترین مرحله ی تولید برد‌های الکترونیکی یعنی مونتاژ برد الکترونیکی می‌رویم‌.

مونتاژ برد الکترونیکی چگونه انجام می‌شود‌؟

همانطور که گفتیم با اتمام تولید PCB و تامین قطعات الکترونیکی مورد نیاز به سراغ مهم‌ترین مرحله‌ی تولید برد یعنی مونتاژ برد الکترونیکی می‌رویم‌. مونتاژ برد الکترونیکی به معنی جایگذاری و قرار‌دهی قطعات الکترونیکی مطابق با طراحی برد الکترونیکی‌ و لحیم کاری آن‌ها است‌. این فرآیند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نکات مهمی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد‌.

مونتاژ دستی برد الکترونیکی

در مونتاژ دستی برد الکترونیکی پروسه‌ی مونتاژ توسط تکنسین‌های مجرب انجام می‌شود‌. در این روش مونتاژ تکنسین‌ها قطعات الکترونیکی را مطابق با فایل طراحی شده روی برد الکترونیکی جایگذاری می‌کنند و سپس به صورت دستی اقدام به لحیم کاری برد الکترونیکی می‌کنند‌. این روش مونتاژ معمولا برای برد‌های تستی و نمونه انجام می‌شود‌. مونتاژ دستی برد الکترونیکی برای برد‌هایی که تیراژ پایینی دارند به صرفه‌تر از مونتاژ برد الکترونیکی به صورت اتوماتیک انجام می‌شود‌.

 

مونتاژ برد الکترونیکی به روش دستی

مونتاژ برد الکترونیکی به صورت اتوماتیک

روش دیگر مونتاژ برد‌های الکترونیکی مونتاژ اتوماتیک برد است که معمولا کاربرد‌های بیشتری نسبت به مونتاژ دستی دارد‌. در این روش مونتاژ از دستگاه‌های اتوماتیک برای مونتاژ برد استفاده می‌شود که این دستگاه‌ها خطا‌های مربوط به نیروی انسانی را به صفر می‌رسانند‌. لحیم کاری برد در مونتاژ برد الکترونیکی به صورت اتوماتیک نیز یا به صورت لحیم کاری موجی یا توسط دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود‌. مونتاژ اتوماتیک برد‌های الکترونیکی برای تیراژ بالای برد الکترونیکی کاربرد دارد و در پروژه‌هایی که تعداد برد‌ها زیاد است این روش مونتاژ بسیار به صرفه‌تر از مونتاژ دستی است‌.

مونتاژ اتوماتیک برد‌های الکترونیکی از دقت بسیار بالایی برخوردار است و برد‌هایی که با این روش مونتاژ می‌شوند دقت بسیار بالایی دارند‌.

 

لحیم کاری برد الکترونیکی با لحیم کاری موجی

انواع روش‌های مونتاژ برد الکترونیکی

برد‌های الکترونیکی بسته به نوع برد به ۲ صورت مونتاژ می‌شوند که این روش‌های مونتاژ عبارتند از‌؛ مونتاژ برد SMD و مونتاژ برد DIP‌.

مونتاژ برد الکترونیکی به روش SMD

برد الکترونیکی SMD یکی از انواع برد‌های الکترونیکی است که قطعات در این برد روی سطح برد مدار چاپی مونتاژ می‌شوند‌. قطعات الکترونیکی‌ای که در برد‌های SMD کاربرد دارند دارای پایه‌های کوتاه یا بدون پایه هستند و روی سطح برد جایگذاری می‌شوند‌. برد‌های SMD در تمامی گوشی‌های موبایل و کامپیوتر‌ها کاربرد دارند و در بسیاری دیگر از لوازمی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم از برد‌های SMD استقاده می‌شود‌.

مونتاژ برد الکترونیکی SMD بیک فرآیند بسیار حساس است و به خاطر همین حساسیت معمولا به صورت اتوماتیک انجام می‌شود‌. مونتاژ برد الکترونیکی SMD با آغشته کردن PCB به خمیر قلع آغاز می‌شود‌. این کار توسط یک تکنسین حرفه‌ای انجام می‌شود‌. ابتدا برد مدار چاپی را روی گیره‌هایی فیکس می‌کنند و سپس شابلون مونتاژ برد را که مطابق با فایل طراحی شده‌ی برد ساخته شده است را روی برد مدار چاپی قرار می‌دهند‌. سپس یک تکنسین خمیر قلع را به وسیله‌ی یک کاردک روی شابلون مونتاژ حرکت می‌دهد تا محل‌های قرار گیری قطعات الکترونیکی به خمیر قلع آغشته شود‌.

مرحله‌ی بعدی مونتاژ برد الکترونیکی SMD جایگذاری قطعات الکترونیکی است‌. جایگذاری قطعات توسط دستگاه‌های پیشرفته‌ای که به آن‌ها pick and place می‌گویند انجام می‌شود‌. ابتدا فایل برد و قطعات را به دستگاه pick and place می‌دهند و سپس برد مدار چاپی را به دستگاه می‌دهند‌. دستگاه به صورت خودکار مطابق با فایل برد الکترونیکی قطعات را روی برد قرار می‌دهد‌.

مرحله‌ی بعدی لحیم کاری برد است که این کار توسط دستگاه oven reflow انجام می‌شود‌. دستگاه oven همانند یک فر عمل می‌کند و به برد الکترونیکی حرارت می‌دهد تا خمیر قلعی که زیر قطعات جایگذاری شده است را ذوب کند‌. ذوب شدن خمیر قلع باعث می‌شود تا قطعات الکترونیکی به سطح برد متصل شوند و اتصال الکتریکی بین آن‌ها برقرار شود‌. با اتمام این مرحله مونتاژ برد الکترونیکی SMD با روش اتوماتیک به اتمام می‌رسد‌.

مونتاژ برد الکترونیکی DIP

برد‌های DIP یکی از انواع برد‌های الکترونیکی هستند که در محصولات و تجهیزاتی که جریان‌های بالا از آن‌ها عبور می‌کند کاربرد دارد‌. این برد‌ها در تابلو‌های برق‌، برد‌های الکترونیکی‌ای که به جریان مستقیم برد متصل می‌شوند و… کاریرد دارند‌. در برد‌های DIP قطعات الکترونیکی دارای پایه‌های بلندی هستند که از حفره‌های برد عبور می‌کنند و در سمت دیگر برد لحیم می‌شوند‌.

روش مونتاژ برد الکترونیکی به صورت DIP با جایگذاری قطعات الکترونیکی آغاز می‌شود‌. این کار توسط دستگاه‌های مخصوص این کار انجام می‌شود‌. پایه‌های قطعات در مونتاژ برد DIP با توجه به قطب مثبت و منفی از حفره‌های تعبیه شده در برد مدار چاپی عبور می‌کند‌. برای این کار لازم است تا قطعات برای جایگذاری آماده شوند و سلامت آن‌ها را تست کنیم‌. با جایگذاری قطعات یک بار برد الکترونیکی را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که قطعات به درستی جایگذاری شده‌اند‌.

بعد از اتمام مرحله‌ی قبلی به سراغ لحیم کاری برد DIP می‌رویم‌. لحیم کاری برد‌های DIP در روش اتوماتیک با فناوری لحیم کاری موجی انجام می‌شود‌. در این روش لحیم کاری تمامی قطعات DIP جایگذاری شده در برد الکترونیکی به برد لحیم می‌شوند و اتصال الکتریکی برد با قطعات برقرار می‌شود و قطعات در جای خود فیکس می‌شوند‌. مرحله‌ی بعدی پایه چینی قطعات است‌. در این مرحله اضافه‌ی پایه‌ی قطعات الکترونیکی به علت زیبایی و جایگذاری صحیح برد در محصول الکترونیکی کوتاه می‌شوند.

 

مونتاژ برد الکترونیکی به روش اتوماتیک

مونتاژ برد الکترونیکی‌؛ مهم‌ترین مرحله برای ساخت مهم‌ترین قسمت محصولات الکترونیکی

در این مقاله با برد‌های الکترونیکی و روش‌های مونتاژ برد الکترونیکی آشنا شدیم و دانستیم که مونتاژ برد‌های الکترونیکی از چه اهمیتی برخوردار‌اند‌. اگر پروژه‌های تولید برد الکترونیکی دارید و به مونتاژ برد الکترونیکی یا خدمات مربوط به حوزه‌ی الکترونیک نیاز دارید‌، آوند الکترونیک می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما باشد‌. آوند الکترونیک یکی از معتبر‌ترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات مربوط به صنعت الکترونیک است‌. این شرکت با داشتن سابقه‌ی ۱۲ ساله در این صنعت و بهره‌مندی از کارشناسان مجرب می‌تواند خدماتی با کیفیت جهانی و مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی به شما عزیزان ارائه دهد‌. برای ارتباط با آوند الکترونیک کافیست روی لینک کلیک کنید یا نام این شرکت را در گوگل جستجو کنید‌.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *