تبلیغات

تبلیغات

چاپ و رایت روی سی دی چگونه انجام می شود؟

chapcd

سی دی/دی وی دی، یک رسانه قابل خواندن و قابل نوشتن است که می‌تواند حجم زیادی از اطلاعات مانند متون، تصاویر، فیلم و موسیقی را ذخیره کند.

رایت سی دی به معنای ذخیره‌سازی اطلاعات در یک سی دی خالی(خام) است. برای این کار ابتدا فایل‌های مورد نظر را از کامپیوتر یا دستگاه رایتر انتخاب می‌کنیم و سپس آنها را به وسیله درایو سی دی رایت می کنیم.

رایت سی دی به معنای افزودن یا جایگزین کردن اطلاعات روی یک سی دی نوشته شده است. مانند افزودن یا حذف فایل از روی سی دی.

برای انجام عملیات رایت نیاز به درایو سی دی داخل کامپیوتر، لپ‌تاپ و یا دستگاه های رایتر مخصوص داریم. سپس با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه می‌توان فایل‌ها را روی سی دی قرار داد یا ویرایش کرد.

البته برای حذف یا ویرایش سی دی ای که قبلا اطلاعاتی روی آن رایت شده باشد، می بایست سی دی از نوع ری رایت (قابل ویرایش) باشد؛ اطلاعات این نوع دیسک ها را می توان بارها تغییر داد.

چاپ روی سی دی چیست و چطور انجام می شود؟

چاپ روی سی دی به معنای چاپ تصاویر، لوگو یا اطلاعات مربوط به درون دیسک است؛ به عنوان مثال، فرض کنید یک دیسک آموزشی مربوط به دروس کنکور را خریداری میکنید؛ روی دیسک یک تصویر وجود دارد که مثلا عکس مدرس دوره و سرفصل هایی از دوره را نمایش می دهد.

به این صورت در آینده شما می توانید این دیسک را از میان دیسک های دیگر به راحتی تشخیص دهید و همچنین همیشه به یاد خواهید داشت که این دیسک را از فلان مدرس، فلان آموزشگاه و … خریداری کردید.

برای چاپ تصویر روی سی دی از مراحل زیر استفاده می‌شود:

1 – تهیه تصاویر مورد نظر: تصاویر دیجیتال مانند عکس‌های دیجیتال که می‌خواهید روی سی دی چاپ شوند.

2 – طراحی سی دی: اگر بخواهید طرح مورد نظرتان روی سی دی چاپ شود، باید با استفاده از نرم افزار های مخصوص (مانند فتوشاپ) طرح خودتان را روی سی دی طراحی کنید؛ البته که اگر به هر دلیلی خودتان امکان انجام این کار را ندارید، می توانید به طراحی سی دی را چاپ سینا بسپارید.

 

چاپ سی دی

تنظیمات تصویر: اندازه، مکان، ترتیب و سایر تنظیمات تصویرها قبل از چاپ تعیین می‌شود.3 –

4 – قرار دادن سی دی درون پرینتر یا سینی پرینتر: باید یک سی دی پرینتیبل یا دی وی دی پرینتیبل را درون پرینتر قرار دهید تا عملیات چاپ روی آن انجام شود.

5 – شروع چاپ: با کلیک روی دکمه چاپ در نرم افزاری که در آن طراحی را انجام دادید (مانند فتوشاپ)؛ می توانید چاپ را شروع کنید، در نهایت با توجه به تعداد چاپ و نوع چاپگر(پرینتر) مدت زمانی طول میکشد تا در خروجی دیسک های چاپ شده را دریافت کنید.

چاپ سی دی برای چه مشاغل و صنایعی استفاده می شود؟

چاپ سی دی محدودیتی برای استفاده از مشاغل و صنایع خاصی ندارد و می تواند برای تمام مشاغل و حتی سازمان های دولتی و غیردولتی استفاده شود؛ حتی می تواند برای مصارف شخصی استفاده شود و حتما نباید برای مقاصد تجاری باشد.

اما بیاید به برخی صنایع و مشاغلی که همیشه از خدمات چاپ سی دی استفاده می کنند صحبت کنیم:

1 – صنعت نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای: برای توزیع نسخه‌های بسته بندی شده، خرده‌فروشی نرم‌افزارها و بازی‌ها.

2 – صنعت موسیقی: برای تولید آلبوم‌های موسیقی

3 – صنعت فیلم و سرگرمی: برای توزیع فیلم و سریال‌ها

4 – آموزش: برای تولید محتوای آموزشی، کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آموزشی و  …

5 – تبلیغات و بازاریابی: برای توزیع کاتالوگ‌ها، بروشورها و نمونه کارها

6 – انتشارات و نشر کتاب: برای تولید کتاب‌های صوتی، نرم افزار ها و پادکست های موجود به همراه کتاب های فیزیکی موجود در بازار

7 – عکاسی و هنر: برای ارائه مجموعه عکس یا آثار هنری؛ در برخی از تالارها و همایش های مربوط به هنرمندان، در پایان به علاقه مندان دیسک های مربوط به آثار آن هنرمند اهدا می شود.

8 – موسسات دولتی: برای توزیع اطلاعات، آمار و گزارش‌ها و همچنین بایگانی کردن پرونده ها

9 – صنایع دارویی و پزشکی: برای اطلاع‌رسانی درباره داروها و تجهیزات پزشکی؛ و برای بیماران نیز اطلاعات و پرونده مربوط به بیماری یا عکس های پزشکی

10 – کنفرانس‌ها و سمینارها: برای ارائه مطالب و مدارک همایش‌ها

به طور کلی هر صنعت و حرفه‌ای که نیاز به توزیع اطلاعات و محتوا در قالب دیجیتال داشته باشد، می‌تواند از چاپ سی‌دی استفاده کند.

رایت سی دی به چه معناست؟

رایت سی دی به معنای نوشتن اطلاعات درون دیسک های خام است که در اینجا منظور از دیسک همان سی دی می باشد.

برای رایت سی دی احتیاج به سی دی خام دارید تا بتوانید اطلاعات مورد نظر خود را روی آن رایت کنید(بنویسید/ ذخیره کنید)؛ همچنین سی دی های خام معمولی، دیسک هایی هستند که روی آن‌ها می‌توان یک‌بار اطلاعات ذخیره کرد ولی پس از ذخیره‌ی اطلاعات، دیگر نمی‌توان روی آن‌ها محتوای جدید نوشت.

سی دی های خام به طور کلی در نوع ذخیره اطلاعات به دو صورت هستند:

1 – قابلیت نوشتن اطلاعات یک‌بار: پس از ذخیره اطلاعات برای اولین بار، دیگر قابل تغییر و افزودن اطلاعات نیستند.

2 – قابلیت نوشتن اطلاعات به صورت چندباره: این نوع دیسک را می توان چندین و چند بار مورد استفاده قرار داد، می توانید مقداری اطلاعات را درون آن ذخیره کنید و درآینده آن ها را تغییر دهید، حذف و یا اضافه کنید.

ویژگی‌ های دیگر سی‌ دی خام:

1 – سی دی ها ظرفیتی حدود ۷۰۰ مگابایت دارند.

2 – سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات به نسبت زیاد است.

3 – قیمت ارزان و مقرون به صرفه بودن.

4 – کیفیت مناسب و قابلیت خواندن توسط دستگاه های پخش خانگی

در مجموع، سی‌ دی‌ گزینه‌ی مناسب و ارزانی برای ذخیره و انتقال اطلاعات هست.

روزانه چه تعداد چاپ و رایت سی دی می توان انجام داد؟

تعداد چاپ و رایت سی دی در روز به میزان استفاده و نیاز کاربران و شرایط مختلف مرتبط است و ممکن است در هر محیط و مورد استفاده متفاوت باشد. این تعداد ممکن است بر اساس عوامل زیر متغیر باشد:

نوع و سرعت دستگاه: دستگاه‌های رایت سی دی ممکن است با سرعت‌های مختلف عمل کنند. بعضی از دستگاه‌ها قادر به رایت سریعتر و بیشتری در یک بازه زمانی خاص باشند.

در رابطه با چاپ سی دی نیز دقیقا همین مسئله وجود دارد؛ نوع دستگاه چاپگر(پرینتر) می تواند توی سرعت چاپ سی دی ها تاثیر مستقیمی داشته باشد، به طوریکه می تواند به طور همزمان از 1 عدد دیسک تا 16 یا حتی بیشتر را چاپ کند؛ همچنین بروز بودن سخت افزار و نرم افزار نیز می تواند توی سرعت هرچه بیشتر چاپ و رایت سی دی ها تاثیر بسیاری داشته باشد.

نوع و حجم داده: حجم داده‌هایی که باید بر روی سی دی رایت شود، تعداد چاپ و رایت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر حجم داده‌ها زیاد باشد، ممکن است زمان چاپ و رایت بیشتر شود.

محیط استفاده: محیط‌های مختلف مانند شرکت‌ها، استودیوها، تولیدکنندگان و… نیاز‌های متفاوتی درباره چاپ و رایت سی دی دارند. برای مثال، یک استودیو ضبط موسیقی ممکن است نیاز به چاپ و رایت بیشتری نسبت به یک شرکت دفتری داشته باشد؛ از طرفی، کارگاه ها و فروشندگان خدمات چاپ و رایت مسلما در این امر می توانند سریع تر و بهتر از بقیه عمل کنند و سرعت و کیفیت بیشتری نسبت به باقی موارد دارند.

با توجه به این عوامل، تعداد چاپ و رایت سی دی در روز برای مصارف مختلف متفاوت است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *