تبلیغات

تبلیغات

اصفهان، شهر گزهای خوشمزه و تازه

esfehangaz

شهر اصفهان از شهر های معروف در مرکز ایران است که هر ساله گردشگران خارجی و داخلی متعددی را به سمت خود جذب می کند. دلایل بسیار زیادی برای این میزان از توجه توریست ها به این شهر وجود دارد.

قرار گرفتن جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان در کنار بافت سنتی و جذاب این شهر و همچنین مردمان دوست داشتنی و آب و هوایی بسیار خوب این منطقه باعث شده است که اصفهان به یکی از مقاصد گردشگری جذاب برای مسافران خارجی و داخلی تبدیل شود.

اگر تاکنون به شهر اصفهان سفر نکردید می توانید قبل از سفر تان راهنمایی این شهر را مطالعه کنید تا در طول سفرتان بهترین استفاده را از وقت تان داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با جاذبه های گردشگری اصفهان و اینکه چرا باید به اصفهان سفر کنیم آشنا کنیم پس با ما همراه باشید. یکبار رزرو تور اصفهان الزامیست چون زیبایی و تاریخ را از خود دریغ خواهید کرد .

جاهای دیدنی اصفهان زیبا

 

  • میدان نقش جهان

  • کاخ چهل ستون

  • سی و سه پل

  • کاخ هشت بهشت

  • پل خواجو

  • بازار اصفهان

  • منارجنبان

  • مسجد جامع عتیق

  • میدان امام علی

  • کلیسای وانک

اطلاعات کلی شهر اصفهان

قبل از اینکه راهی اصفهان شوید باید اطلاعات مختصری در رابطه با جنبه‌های مختلف زندگی کردن در این شهر داشته باشید و با دید بهتر و اطلاعات کامل تری به سمت اصفهان بروید. جمعیت شهر اصفهان مطابق با آماری که در سال ۱۳۹۵ گرفته شده است حدوداً به دو میلیون و دویست و چهل و سه هزار نفر می رسد.

زبان مردم اصفهان فارسی و لهجه آنها اصفهانی است.

در لهجه اصفهانی تفاوت هایی در میان واژگان آوا و ادای جمله ها و گاه ساختار ان نسبت به زبان فارسی احساس می شود.

در رابطه با دین و مذهب مردم این شهر می توانیم بگوییم که اکثریت پیرو دین اسلام و مذهب تشیع هستند، اما مسیحیان زرتشتیان یهودیان و ارامنه و بسیار زیادی در این شهر ساکن هستند.

شهر اصفهان به دلیل اینکه قطب گردشگری کشور است، از لحاظ اقتصادی در جایگاه خوبی قرار دارد. همچنین قسمتی از اقتصادی شهر تحت تاثیر دامپروری و کشاورزی قرار گرفته است.

پرورش زنبورعسل هم از دیگر مشاغل بسیار پردرآمد در اصفهان می‌باشد. صنایع مهمی در اقتصاد نقش موثری داشتند که از بین آنها می‌توان به کارخانه ذوب آهن و صنایع و فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه های سرامیک و کاشی سازی، صنایع نظامی ،صنایع مواد غذایی و فرآورده های پلاستیک و کارخانه های ریسندگی و بافندگی اشاره کرد.

همچنین بخوانید  راهنمای سفر با تورهای جذاب و اقامت در جزایر شگفت‌انگیز!

در کنار صنایع معادن متعددی هم همچون آهن سرب طلا در گوشه کنار اصفهان وجود دارد که همین امر موجب رونق هرچه بیشتر این شهر شده است.

مسجد شیخ لطف‌ الله، کلیسای وانک، کلیسای بدخهم یا بیت الحم جز معدود بناهای مذهبی است که با زیبایی‌ های فوق‌ العاده‌اش برای شما دقایقی کم نظیر را خواهند ساخت و در تکه‌ های زیبایی که گویی از آسمان به زمین افتاده باشند دوره‌ های سلطنت پادشاهان مختلف را بازگو می‌ کنند.

 روز اصفهان

 29 آبان امسال بعد از کش و قوس ها و فراز و نشیب ها بر سر اینکه سوم اردیبهشت ماه را روز اصفهان بگذارند یا ابتدایی ماه آذر را روز اصفهان بگذارند، بالاخره طی تحقیقات و گرد همایی که به وجود آمد یکم آذرماه را به عنوان روز اصفهان انتخاب کردند.

این مسیر طولانی در انتخاب روز اصفهان از بهمن ماه ۱۳۸۳ شکل گرفته است و برخی از محققان و مسئولان سوم اردیبهشت را به دلیل بزرگداشت شیخ بهایی برای روز اصفهان در نظر گرفته بودند و برخی دیگر اعتقاد داشتند که یکم آذر باید عنوان روز اصفهان را به خود گیرد.

دلیل این گروه این بود که بر اساس نقاشی های صورت فلکی با سردر بازار قیصریه میدان نقش جهان و همچنین بر اساس این که در اسناد تاریخی برای شهر اصفهان در آذر ماه اتفاق افتاده بود عده زیادی موافق بودند که 1 آذر روز اصفهان است به هر حال بعد از سالها قرار بر این شد که 1 اذر را برای اصفهان در نظر بگیرید. 

حقایقی در رابطه با اصفهان

 شهر پهناور ایران سومین شهر پرجمعیت کشور بعد از تهران و مشهد اصفهان است. شش اثر تاریخی این شهر به عنوان میراث تاریخی در یونسکو ثبت شده است. در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شد در سال ۱۳۸۸ اصفهان را به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و پایتخت صنعتی ایران بعد از تهران به رسمیت شناختند.

به دلیل وجود معماری های اسلامی بسیار زیبا پل های سرپوشیده بلوار های طولانی و زیبا تونل‌ها کاخ ها مساجد و مناره های منحصر به فرد شهر را به نصف جهان لقب دادند.

در آذرماه ۱۳۹۴ این شهر به همراه شهر رشت به عنوان نخستین شهر های ایران شناخته شدند. زیر نظر یونسکو به عنوان شهر خلاق در صنایع دستی و هنرهای سنتی تبدیل شدند. شهر اصفهان یکی از بالاترین رتبه های سرانه فضای سبز را به خود اختصاص داده است. قوچ و میش اصفهان نماد های جانوری این شهر هستند.

 میدان نقش جهان

 

اصفهان

 میدان امام که به آن میدان نقش جهان گفته می شود یکی از بنا های بسیار باشکوه اصفهان است که در قلب اصفهان قرار دارد. این میدان در زمان تیموریان ساخته شده در دوره صفویه قسمتی به ان افزوده شد.

همچنین بخوانید  آشنایی با دیپ لرنینگ : کاربردها و الگوریتم ها

اگر به شهر اصفهان می روید و قصد بازدید از مکان های تاریخی از جمله میدان نقش جهان را دارید می توانید دور تا دور این میدان از درشکه ها هم استفاده کنید و لذت ببرید در دور تا دور میدان نقش جهان عکاسی های متعددی وجود دارد که شما می‌توانید لحظات خوش تان را توسط یک دوربین عکاسی حرفه ای و ثبت کنید.

اگر قصد خرید صنایع دستی اصفهان را برای در همین میدان دارید می توانید تمامی سوغاتی های اصفهان را به صورت یکجا و پیش رو داشته باشید و از میان آنها خریدتان را انجام دهید.

 کاخ چهل ستون

 از دیگر بنا های متعلق به زمان صفویان است که امروز به بنای تاریخی تبدیل شده است و در نزدیکی چهارباغ اصفهان قرار دارد ساخت این بنا به فرمان شاه عباس کبیر برمی‌گردد. احتمالاً برای کسانی که بازدید از این کاخ برایشان مهم است در رابطه با آن سوال برایشان پیش می‌آید که چرا نام ان را چهل ستون قرار دادند در صورتی که اینها فقط 22 ستون دارند، بهتر است بدانید که به دلیل افتادن عکس این بیست ستون در حوض روبروی آن، آن را به چهلستون می خوانند.

 سی و سه پل

 سی و سه پل که به آن قل الله وردیخان هم گفته می‌شود از معروف ترین پل های اصفهان است که در بستر و زاینده رود قرار گرفته است. این بنا زیر نظر الله وردیخان ساخته شد گفتنی است که زمان ساخت این بنا به سال ۱۰۰۵ هجری بر می‌گردد.

این پل پاتوق بومیان این شهر است و معمولاً مسافران داخلی و خارجی به صورت شبانه درون آن قدم می‌زنند و لحظات خوشی را برای خود به ارمغان می آورند. 

کاخ هشت بهشت

  کاخ هشت بهشت تنها از کوشک ها و کاخ های منطقه چهارباغ از زمان صفویان است که در آن زمان به عنوان زیباترین کاخ دنیا شناخته شده است، معماری متفاوت و تو در توی آن در کنار تزئینات بی‌نظیرش بر جذابیت‌های این کاخ افزوده است.

 پل خواجو

 پل خواجو زیباترین پل اصفهان است که بر روی زاینده رود بنا شده است و جز محبوب ترین مکان هایی شبگردی در این شهر به حساب می آید. این پل در دوره صفویه به یکی از زیباترین پل های جهان تبدیل شده است.

بازار اصفهان

 بازار تاریخی اصفهان جز بازارهای بسیار معروف ایران است که می تواند سنتی می باشد و در میان گردشگران خارجی و ایرانی بسیار محبوب است. در این بازار شما می توانید با فرهنگ اصیل مردم این شهر به صورت کاملا آشنا شوید. از تماشای هنر معماری در این بازار به وجد بیاید و خرید بسیار جذابی را انجام دهید.

همچنین بخوانید  انواع دستگاه لیزر مخصوص لیزر موهای زائد 2022

 منارجنبان

 منارجنبان از آثار برتر گردشگری شهر اصفهان است و منارجنبان شهرت زیادی پیدا کرده است. این اثر تاریخی مقبره عارفی همچون عبدالله کارلادانی است.

 مسجد جامع عتیق

 مشجد جامع اصفهان که در منابع تاریخی آن را مسجد عتیق و یا مسجد جمعه خوانده‌اند از بناهای تاریخی مهم اصفهان است این بنا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است از این مسجد به عنوان قدیمی ترین اثر تاریخی اصفهان یاد می‌شود که قدمت آن به زمان ساسانی بر می گردد.

 میدان امام علی

 

اصفهان

 میدان امام علی اصفهان قبل از اینکه میدان نقش جهان ساخته شود، مهم ترین میدان شهر بود و آن را هم به نام میدان عتیق یا میدان کهنه می شناسند.

این میدان در مرکز شهر اصفهان قرار دارد و از چهار فضای اصلی همچون میدان اصلی جلوخان، مسجد جامع مجموعه زیرگذرها پارکینگ ها و بخش های اطراف میدان تشکیل شده است.

 کلیسای وانک

 کلیسای وانک یکی از مشهور ترین کلیسا های ایران است و بزرگترین کلیسای اصفهان است به لحاظ نقاشی های تاریخی و تزیینات زیبا جز محبوب ترین کلیساهای کشور است. معماری خاص این کلیسا از ترکیب معماری ارمنی و ایرانی ساخته شده است و همین امر موجب جذابیت این بنا گردیده است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *