تبلیغات

تبلیغات

نکاتی که در هنگام خرید رم کامپیوتر و لپ تاپ باید بدانیم!

569e3b7a-e12e-4a97-8f65-7c40fbd6053c

یکی‌از مهم‌ترین فاکتورهایی که بعد از پردازنده و کارت گرافیک در عملکرد لپ تاپ و کامپیوتر شما نقش بزرگی دارد، حافظه رم آن است؛ این قطعه سخت‌افزاری وظیفه ذخیره‌سازی داده‌های مربوط به سیستم عامل یا برنامه‌های کاربردی در دستگاه شما است تا پردازنده بتواند به این داده‌ها دسترسی راحت‌تری داشته باشد و به‌عبارتی با

خرید رم

مناسب، سیستم و برنامه‌ها روان‌تر اجرا می‌شوند.

اما از آن‌جایی که مدل‌های مختلفی ازاین قطعه حیاتی در بازار وجود دارد، بسیاری از کاربران در انتخاب گزینه مناسب دچار سردرگمی می‌شوند و اینجا است که راهنمای خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر به کمک شما خواهد آمد؛ ما نیز دراین مطلب تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا نکاتی که در هنگام خرید رم مناسب باید به آن‌ها توجه داشته باشید را برای شما عزیزان جمع‌آوری و شرح دهیم.

حافظه رم (RAM) چیست؟

پیش‌از آن‌که به سراغ راهنمای خرید

رم کامپیوتر

و لپ تاپ برویم، بهتر است که کمی با این قطعه سخت‌افزاری مهم و کاربردی بیشتر آشنا شویم؛ رم یا RAM در واقع مخفف عبارتRandom Access Memory است که به دسترسی یا استفاده موقت از حافظه دستگاه اشاره می‎کند و برخلاف حافظه‌های HDD یا SSD، حافظه رم همواره درحال پر و خالی شدن است و بدین ترتیب به پردازنده اجازه می‌دهد تا سریعاً به داده‌های لپ تاپ یا کامپیوتر شما دسترسی داشته باشد اما آن‌ها به‎شکل دائمی ذخیره نکند.

حافظه رم بسیار سریع‌تر از حافظه‌های دائمی عمل می‎کند و اصلی‌ترین دلیلی که نمی‌توان از این حافظه برای ذخیره‌سازی بلندمدت اطلاعات استفاده کرد این است که رم تنها درصورت وجود برق در لپ تاپ یا کامپیوتر، می‌تواند داده‌ها را ذخیره کند و به‌عبارتی با قطع برق و خاموش کردن دستگاه، تمام اطلاعات موجود در آن پاک می‌شود.

تفاوت رم کامپیوتر و لپ تاپ چیست؟


رم لپ تاپ

با رم کامپیوتر کاملاً متفاوت است که اصلی‌ترین آن به فرم فاکتور، اندازه و چگونگی اتصال پین‌ها به صفحه مادربرد برمی‌گردد؛ اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که لپ تاپ‌ها از ماژول‌های SO-DIMM استفاده می‌کنند که مخفف عبارت Outline Dual In-Line Memory Module است، درحالی که کامپیوترها از ماژول‌های DIMM استفاده می‌کنند که مخفف عبارت Dual In-Line Memory Module است و به‌عبارتی ماژول لپ تاپ‌ها از کامپیوترها کوچک‌تر هستند.

به‌دلیل محدودیت‌های فضایی که در لپ تاپ‌ها وجود دارد، ماژول SO-DIMM نصف اندازه ماژول DIMM در کامپیوترها است و این یعنی حافظه رم لپ تاپ تنها 7 سانتی متر طول دارد و در مقابل حافظه رم کامپیوتر به‌طور معمول 13 سانتی متر است؛ ازنظر تعداد پین‌های بکار رفته دراین ماژول‌ها نیز باید به نکته اشاره کنیم که ماژول SO-DIMM در لپ تاپ 260 عدد پین دارد و در مقابل ماژول DIMM در کامپیوتر دارای 288 عدد پین است.

همچنین بخوانید  با این برنامه ریزی هیچ زمانی را برای پولدار شدن از دست نمی دهید

درنهایت این‌که با وجود تفاوت‌هایی که در اندازه حافظه رم لپ تاپ با کامپیوتر وجود دارد، نمی‌توان از ماژول DIMM در لپ تاپ خود استفاده کنید و این امر در مورد کامپیوتر نیز صادق است و شما نمی‌توانید از ماژول SO-DIMM در آن استفاده کنید؛ پس نتیجه می‌گیریم که در هنگام خرید رم لپ تاپ یا کامپیوتر خود باید به این موضوع دقت کنید و نوع اشتباهی آن را تهیه نکنید.

شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک https://exo.ir/category/ram اقدام به خرید رم با بهترین قیمت کنید.

نکات مهم در خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

جدا از تفاوت‌هایی که در حافظه رم لپ تاپ با کامپیوتر وجود دارد اما هر دو دارای ویژگی‌ها و نکاتی هستند که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب و تهیه کنید.

  1. نوع DDR

امروزه رم‌هایی که در بازار وجود دارند از نوع DDR SDRAM هستند و در هنگام خرید رم با چهار نسل از رم‌های DDR یعنی DDR1، DDR2، DDR3 و DDR4 مواجه خواهید شد که براساس نیاز خود می‌بایست از بین آن‌ها مناسب‌ترین را انتخاب کنید. نکته قابل توجه این است که دو نسل اولیه این رم‌ها بسیار قدیمی هستند و امروزه در لپ تاپ‌های جدید استفاده نمی‌شوند اما دو نسل بعدی آن یعنی DDR3,4 هنوز در بازار وجود دارند و برروی لپ تاپ‌ها و کامپیوترها نصب می‌شوند.

  1. اسلات‌ها

در هنگام

خرید رم

باید به تعداد اسلات‌های مادربرد خود دقت کنید چراکه برخی از آن‌ها میکرو ATX و مینی ITX هستند و فقط دو اسلات دارند و درنتیجه امکان نصب 4 رم‌ 4 گیگابایتی برروی آن مادربرد وجود ندارد چراکه تنها می‌توان 2 رم برروی آن نصب کرد.

  1. فرکانس و سرعت رم

یکی‌از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند برروی عملکرد سیستم شما تاثیر بگذارد، فرکانس و سرعت رم است؛ به‌عبارتی هرچقدر که فرکانس و سرعت رم بالاتر باشد، اطلاعت بیشتری بین سلول‌ها منتقل شده و سرعت سیستم شما نیز بیشتر می‌شود که اندازه آن را با یکای مگاهرتز (MHz) محاسبه می‌کنند.

  1. زمانبندی یا تاخیر

زمانبندی یا تایمینگ به‌معنای فاصله و تاخیر بین اجرای برخی فرمان‌های خاص توسط سیستم حافظه کامپیوتر است که با اعدادی به‌نام کاس (CAS) نشان می‌دهند و هرچقدر این عدد کمتر باشد، زمانبندی و تاخیر در رم نیز پایین‌تر است.

  1. ظرفیت رم

یکی‌از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در هنگام خرید رم کامپیوتر باید به آن دقت کنید، حافظه آن است و درنتیجه باید ظرفیت رم خود را براساس نیاز و سازگاری سیستم خود تهیه کنید؛ به‌طور معمول رم 2 گیگابایتی برای سیستم‌های معمولی، 4 گیگابایتی برای سیستم‌های قوی‌تر و حرفه‌ای تر و رم 6 گیگابایتی برای کسانی مناسب است که می‌خواهد برروی سیستم خود بازی اجرا کنند و درنهایت رم‌های 16 تا 32 گیگابایتی که به

رم گیمینگ

معروف است مناسب کسانی است که می‌خواهد کارهای سنگین و حرفه‌ای انجام بدهند.

  1. پهنای باند
همچنین بخوانید  میدونین چرا در روز تولد دوستت بهش میگین امیدوارم 120 ساله شی؟

امروزه رم‌های چندکاناله مدتی است که مورد استفاده قرار گرفته و دلیل اصلی آن پهنای باند بیشتر این رم‌ها است و به‌عبارتی داده‌ها دراین نوع، بسیار سریع‌تر بین رم و پردازنده منتقل می‎شوند.

همان‎طورکه از اسم آن‌ها مشخص است، رم‌های دو کاناله دارای دو ماژول و رم‌های چهار کاناله دارای چهار ماژول هستند و در نتیجه تعداد بیشتر ماژول‌ها به‌معنی افزایش پهنای باند و عملکرد بهتر در سیستم است.

  1. قیمت

عوامل مختلفی می‌تواند برروی قیمت نهایی حافظه رم تاثیر بگذارد مثل ظرفیت رم، پهنای باند، برند تولیدکننده و موارد دیگر، اما نکته اصلی آن است که چگونه می‌توان مناسب‌ترین رم را با بهترین قیمت تهیه کرد و علاوه‌بر آن از اصل بودن آن نیز مطمعن بود که در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

بهترین روش خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر

همان‌طورکه قبل‌تر اشاره کردیم؛ جدا از بحث قیمت نهایی یک حافظه رم، اصل بودن و مناسب بودن آن برای سیستم شرط اول است و به‌همین دلیل بسیاری از کاربران در هنگام خرید

رم لپ تاپ

با این مشکل مواجه می‌شوند که نمی‌تواند محصول موردنظر خود را با قیمت و شرایط مناسب تهیه کنند و ما برای رفع این سردرگمی بیشتر از یک پیشنهاد برای شما نداریم و آن هم خرید رم از فروشگاه‌های معتبری چون اگزو گیم است.

مزایای خرید رم لپ تاپ از اگزو گیم چیست؟

اولین نکته درباره

اگزو گیم (Exo.ir)

این است که این فروشگاه از سال 1395 تاکنون، به‌صورت تخصصی در زمینه فروش رم لپ تاپ و کامپیوتر، لوازم جانبی، کنسول‌های بازی و محصولات دیگر فعالیت دارد و تیم مشاوره آن‌ها تمام وقت خود را در اختیار مشتریان قرار داده و تلاش می‌کنند تا شما عزیزان را در فرآیند خرید رم مناسب سیستم خود یاری دهند؛ همچنین فروشگاه اگزو گیم به‌عنوان یکی‌از نمایندگان معتبر فروش محصولات برندهایی محبوبی چون کورسیر، سامسونگ، ایسوس، ریزر، اینتل و غیره این تضمین را به شما می‌دهد که محصولات اصل را با بهترین قیمت، ضمانت و بسته‌بندی دراختیار مشتریان خود قرار دهد.

منبع: همیار آی تی

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *