تبلیغات

تبلیغات

بهترین فریم ورک های پی اچ پی برای سال 2023 کدامند؟

learnphp1

PHP همچنان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حوزه توسعه وب است. علیرغم بحث‌هایی که در مورد منسوخ بودن آن وجود دارد اما واقعیت چیز دیگری بوده و این زبان همچنان محبوب است. 78 درصد از وب‌سایت‌ها در طراحی وب‌سایت (بخش بک‌اند) از PHP به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور استفاده می‌کنند و تعداد قابل‌توجهی از توسعه‌دهندگان وب آن را برای مهارت در توسعه وب‌سایت یاد می‌گیرند. امروزه تقاضا برای آموزش PHP و فریمورک‌های آن همچنان بالا است. در این مطلب می‌خواهیم بهترین فریمورک‌های برای این زبان را در 2023 معرفی کنیم.

آشنایی با فریم ورک های پی اچ پی

قبل از استفاده از یک فریم ورک PHP، درک دو چیز بسیار مهم است: تعریف فریمورک PHP و روش انتخاب یک فریمورک برای نیازهای برنامه‌نویسی.

فریم ورک های پی اچ پی

فریمورک PHP چیست؟

چارچوب‌های پی‌اچ‌پی اساساً پلتفرم‌های ساختاریافته‌ای هستند که به توسعه‌دهندگان وب در توسعه سریع برنامه‌های کاربردی وب کمک می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند بر روی عملکرد برنامه به‌جای پیچیدگی‌های کد تمرکز کنند.

اکثر فریم ورک های PHP از الگوی Model View Controller (MVC) استفاده می‌کنند که عملکرد برنامه را به سه جزء مجزا تقسیم می‌کند:

  • مدل: نمایش و اصلاح داده‌های برنامه از طریق منطق تجاری را در برمی‌گیرد.
  • نمایش: مسئول ارائه داده‌ها به کاربر است.
  • کنترلر: بر تعامل بین کاربر و مدل (معمولاً از طریق View) نظارت می‌کند.

مزیت اصلی معماری بالا این است که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا روی بخش خاصی از برنامه تمرکز کنند و تغییرات را بدون تداخل با سایر بخش‌ها تسهیل می‌کند.

نکات انتخاب چارچوب‌های PHP

هیچ چارچوب منحصر به فرد شخص ثالثی وجود ندارد که برای همه کاربردها در فناوری‌های مختلف مناسب باشد. انتخاب بهترین چارچوب PHP مستلزم در نظر گرفتن چندین عامل کلیدی بوده که به ترتیب موارد زیر است:

  • میزان استفاده: محبوبیت لزوماً معادل کیفیت نیست. با این حال، اگر یک چارچوب به‌طور معمول استفاده شود، به‌طورکلی نشان‌دهنده ثبات، قدرت و وجود یک جامعه پررونق برای آن است.
  • ویژگی‌ها: انتخاب یک فریمورک می‌تواند بسیار خاص پروژه باشد. یک چارچوب با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها همه‌کاره و مناسب برای انواع زمینه‌های مختلف خواهد بود. اگر پروژه شما نیازهای منحصربه‌فردی دارد، ویژگی‌های چارچوب و میزان مطابقت آن‌ها با مورد خاص را بررسی کنید.
  • تعمیر و نگهداری: فریم ورک هایی که به‌طور منظم به‌روز می‌شوند معمولاً برای برآورده کردن خواسته‌ها و استانداردهای محیط آنلاین فعلی مجهزتر هستند. درحالی‌که امکان استفاده از چارچوب‌های قدیمی وجود دارد، اغلب به قیمت امنیت و قابلیت اطمینان تمام می‌شود.

بهترین چارچوب‌های PHP در سال 2023

در این بخش به معرفی ۶ تا از بهترین فریمورک های PHP می‌پردازیم. یادگیری این فریمورک‌ها برای توسعه‌دهندگان فول استک و برنامه نویسان PHP ضروری است.

همچنین بخوانید  تبدیل psd به html و css - راهنمای گام به گام و رایگان

1. لاراول

لاراول نوعی فریمورک PHP منبع باز و سطح بالای شناخته‌شده است که از معماری MVC پیروی می‌کند. این چارچوب برنامه برای ساده کردن کدنویسی برای توسعه‌دهندگان طراحی شده است. لاراول که به‌عنوان جایگزینی برتر برای CodeIgniter ایجاد شد، اکنون به دلیل توانایی آن در تسهیل کدنویسی و مدیریت برنامه‌های پیچیده وب، از استفاده گسترده‌ای برخوردار است.

فریم ورک های پی اچ پی

لاراول در کنار آموزش PHP توسعه‌دهندگان را به ویژگی‌های متعددی مجهز می‌کند که باعث افزایش کارایی و حذف کارهای تکراری می‌شود. ویژگی‌های برجسته آن عبارت‌اند از انتزاع پایگاه داده، صف‌بندی و مدیریت کار پس‌زمینه، سوکت‌های وب قوی، سیستم احراز هویت از پیش‌ساخته شده و آزمایش واحد ساده. لاراول قطعاً در فهرست انواع بهترین فریمورک PHP جایگاه ویژه‌ای دارد.

مزایای لاراول

از مهم‌ترین مزایای استفاده از لاراول می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های پیچیده را طراحی کنند.
  • سرعت و امنیت برنامه وب را افزایش می‌دهد.
  • همراه با ابزارهای مفیدی مانند Artisan، یک ابزار دستوری داخلی برای خودکارسازی کارهای تکراری است.
  • شامل سیستم انتقال پایگاه داده برای انتقال ایمن داده‌ها در بین پلتفرم‌ها است.

2. فریمورک Yii

Yii یک چارچوب PHP شی‌ءگرا محسوب می‌شود که به دلیل عملکرد بالا در توسعه اپلیکیشن‌های وب مدرن شناخته‌شده است. Yii مخفف «Yes, it is» بوده و این فریم ورک با همه انواع برنامه‌های وب سازگار است و این ویژگی آن را به یک انتخاب جهانی تبدیل می‌کند. نصب این فریمورک آسان بوده و برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال ساخت برنامه‌های قوی، ایمن و توسعه سریع هستند سودمند است. Yii دارای یک تولیدکننده کد کلاس قدرتمند به نام Gii است که یک رابط مبتنی بر وب برای تولید کدهای تعاملی شامل مدل‌ها و ماژول‌ها ارائه می‌دهد.

مزایای Yii

از مهم‌ترین مزایای استفاده از فریمورک Yii می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت و عملکرد را در برنامه‌های وب افزایش می‌دهد.
  • با مدل‌سازی داده‌های پایگاه داده به‌عنوان اشیا، نیاز به نوشتن عبارات تکراری SQL را کاهش می‌دهد.
  • دارای یک جامعه بزرگ برای کمک آسان برای پروژه‌های مختلف است.
  • دارای ویژگی‌های امنیتی قوی بوده و فرآیند نصب ساده است.
  • گزینه‌های سفارشی‌سازی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد.

3. فالکون

Phalcon یکی دیگر از فریمورک های برتر جاوا اسکریپت بوده و ازلحاظ سرعت توسعه از فریمورک های دیگر پیشی می‌گیرد. Phalcon یک فریم ورک فول استک PHP است که ابتدا به زبان C و C++ نوشته شده بود اما از آنجایی که به‌عنوان نوعی پسوند C ارائه می‌شود آشنایی با زبان برنامه‌نویسی C برای توسعه‌دهندگان ضروری نیست.

فریم ورک های پی اچ پی

Phalcon به دلیل سرعت و معماری منحصر به فرد خود متمایز است. نصب آن آسان بوده و برای ساخت برنامه‌های پیچیده بسیار مفید است. از جمله ویژگی‌های آن یک فرم ساز برای راه‌اندازی سریع جمع‌آوری و ارائه داده‌های کاربر است.

همچنین بخوانید  بهترین سایت آموزش برنامه نویسی

مزایای فالکون

از مهم‌ترین مزایای فالکون می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • عملکرد را از طریق استفاده کارآمد از حافظه بهینه می‌کند.
  • دارای یک فرآیند نصب ساده است.
  • مجموعه‌ای از ویژگی‌ها مانند ذخیره‌سازی، مدیریت دارایی و بارگذاری خودکار جهانی را ارائه می‌دهد.
  • ایدئال برای توسعه‌دهندگانی که روی سیستم‌های پیچیده کار می‌کنند.
  • معماری انعطاف‌پذیری را به نمایش می‌گذارد.

4. کیک پی اچ پی

CakePHP، یکی از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین فریم ورک های PHP، توسعه را با ویژگی‌هایی مانند کش کد، اعتبارسنجی، ترجمه و دسترسی به پایگاه داده ساده می‌کند. این فریمورک سازگاری با امور بک‌اند را حفظ کرده و ایجاد وب‌سایت‌های بصری جذاب را تسهیل خواهد کرد. این فریمورک به‌ویژه برای سایت‌های تجاری که نیاز به جذب کاربران دارند مفید است. CakePHP همچنین بر امنیت تأکید می‌کند و محافظت از اسکریپت بین سایتی و جلوگیری از تزریق SQL را ارائه می‌دهد.

مزایای CakePHP

از مهم‌ترین مزایای CakePHP می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • یک چارچوب یادگیری ایدئال برای مبتدیان، به لطف اصل CRUD است.
  • نصب آن آسان است.
  • به دلیل امنیت قوی و ویژگی‌های بصری جذاب برای تجارت الکترونیک یا سایر سایت‌های تجاری عالی است.
  • اسناد و انجمن‌های گسترده‌ای را برای کمک به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

برای زبان برنامه‌نویسی پی اچ پی فریمورک‌های مختلفی وجود دارند که هرکدام مزایا، معایب و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در مطلب فوق 6 تا از مهم‌ترین فریمورک های پی چ پی برای سال ٢٠٢٣ معرفی شدند.

برای یادگیری PHP و فریمورک های آن می‌توانید از انواع دوره آموزش PHP موجود در سایت‌ها و پلتفرم‌های آموزشی استفاده کنید. پلتفرم مکتب خونه در وب فارسی و پلتفرم‌های یودمی، کوئرا و غیره نیز در وب انگلیسی برای این هدف از انتخاب‌های برتر هستند و انواع آموزش PHP ارائه می‌دهند. این دوره‌های منحنی یادگیری PHP را بسیار کاهش می‌دهند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *