تبلیغات

تبلیغات

چرا باید از خدمات پرینت سه بعدی استفاده کنیم؟

3dnemisesh

خدمات پرینت سه بعدی راه خود را به مهم‌ترین صنایع دنیا باز کرده است. زمانی که که فناوری چاپ سه‌بعدی پا به زندگی انسان‌ها گذاشت، تصور طیف گستردۀ امکانات آن غیرقابل‌تصور بود. اما امروزه با گذشت چند سالی که از آغاز این فناوری گذشته، می‌بینیم این خدمات جای خود را در صنایع مختلف باز کرده است. ارائه مدل‌های سه‌بعدی از خودروها و تجهیزات مختلف، و ساخت خانه‌ها با این فناوری راهی روشن به‌سوی فردا گشوده است.

خدمات پرینت سه بعدی چیست و شامل چه چیزهایی است؟

پرینت سه بعدی برخلاف چاپ‌های دوبعدی، یک تصویر در اختیار شما نمی‌گذارد. خدمات پرینت سه بعدی شیء یا وسیله‌ای در اختیار شما می‌گذارد که به‌عنوان مدل یا وسیله‌ای قابل‌استفاده است. روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی در چاپ سه‌بعدی به کار می‌رود که برخی از آنها کاربردهای تجاری و صنعتی پیدا کرده‌اند. یکی از کاربردهای پرینت‌های سه‌بعدی مدل‌سازی است که بسیاری از مردم با آن آشنایی دارند. اما ساخت قطعه‌ها و وسایلی که مورد استفاده قرار ‌گیرند، ایده‌ای جدید در صنعت چاپ سه‌بعدی است. ایده‌ای که در حال انجام و پیشرفت است.

کاربرد خدمات پرینت سه بعدی:

از کاربردهای بی‌شمار پرینت‌های سه‌بعدی تنها می‌توانیم به برخی از آنها اشاره کنیم. امروزه انواع مختلفی از خدمات پرینت سه بعدی را می‌توانیم در صنعت خودروسازی، پزشکی، مد و حتی خانه‌سازی ببینیم. در ادامه، نگاهی به برخی از این کاربردها می‌اندازیم:

1- کاربرد خدمات پرینت سه بعدی در پزشکی:

جالب است بدانید ساخت اندام‌های مصنوعی با مدد از فناوری پرینت سه‌بعدی آغاز شده است. پژوهشگران و مخترعان تولید اعضای مصنوعی مدت‌ها است که پژوهش درباره ساخت اندام مصنوعی را با چاپ سه‌بعدی آغاز کرده‌اند. در آینده نزدیک که این پژوهش‌ها به نتیجه برسد، انسان‌ها دیگر در استفاده از پروتزهای مختلف دچار مشکل نخواهند بود. پروتز اندام‌های مختلف برای هر کسی متناسب با ویژگی‌های فردی او ساخته خواهد شد.

 

2- کاربرد خدمات پرینت سه بعدی در نمونه‌سازی و مدل‌سازی:

مدل‌سازی و نمونه‌سازی مورد نیاز صنایع مختلف و افراد زیادی است. پیش از تولید یک قطعه، باید مدل آن ساخته شود و مورد بررسی قرار گیرد. مدل‌سازی با پرینتر سه‌بعدی می‌تواند نمونه‌‌هایی از مدل‌های مورد نیاز را در اختیار طراحان و صنعتگران قرار دهد.

 

3- کاربرد خدمات چاپ سه بعدی در آموزش و پژوهش:

تصور کنید به‌جای توضیح درس‌های مختلف از روی عکس و فیلم برای دانش‌آموزان و دانشجویان، بتوانید مدل‌های سه‌بعدی مواد درسی را در اختیارشان قرار دهید. به این ترتیب، آموزش علوم پربارتر می‌شود و سطح یادگیری افراد افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که اکنون بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا از پرینترهای سه‌بعدی برای ساخت فسیل‌ها، آثار تاریخی و اجزای علوم مختلف استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید  شرکت کفساب پلاس ارائه دهنده خدمات پیچ و رولپلاک نمای ساختمان، نماشویی و کفسابی در تهران

خدمات پرینت سه بعدی

4- کاربرد خدمات پرینت سه بعدی در ساخت آثار هنری:

با مدد از پرینترهای سه‌بعدی می‌توانید آثار هنرمندان گذشته را نیز بازسازی کنید. جالب است بدانید از این کار برای بازسازی و مرمت آثار مشهورترین هنرمندان تاریخ استفاده می‌شود. دانش جدید مرمت آثار با اسکن سه‌بعدی از آثار هنرمندان و چاپ سه‌بعدی آنها، امکان خطا در مرمت آثار را به کمترین اندازه ممکن می‌رساند.

5- استفاده از خدمات چاپ سه بعدی در پیکره‌سازی و معماری:

رشته‌های پیکره‌سازی و معماری با هنری سه‌بعدی روبه‌رو هستند. ساختن مدل‌های اولیه پیکره‌سازی با استفاده از چاپ سه‌بعدی امکان مانور بیشتری به هنرمند در انتخاب مدل نهایی می‌دهد. ساخت ماکت سازه‌های معماری نیز کار را برای معماران و دانشجویان رشته معماری آسان‌تر کرده است.

 

6- کاربرد خدمات پرینت سه بعدی در صنعت ساخت طلا و جواهر:

ساخت مدل‌های جدید جواهرات همیشه با چالش‌های بسیار همراه بوده است. چاپ سه‌بعدی این صنعت را هم دچار دگرگونی ساخته است. اکنون شما می‌توانید طرح‌های مورد نظر خود را با نرم‌افزار پیاده کنید و سپس آن را با پرینتر سه‌بعدی چاپ کنید. با این روش، حتی می‌توانید ساخت جواهرات را شخصی‌سازی کنید و از هر مدل تنها یک نمونه بسازید. نکته جالب این است که پیش از ساخت نهایی جواهرات، می‌توانید مدل‌های ساخته شده را مورد استفاده قرار دهید و اشکالات آنها را برطرف سازید.

7- کاربرد خدمات پرینت سه بعدی در طراحی مد:

طراحی مد نیز با اختراع چاپ سه‌بعدی وارد دوره جدیدی شده است. اکنون طراحان مد وسایل مختلفی مانند کیف و کفش را طراحی می‌کنند. تبدیل این طرح‌ها به مدل‌های سه‌بعدی و چاپ آنها وسیله‌ای در اختیار طراحان مد می‌گذارد که قابل استفاده محدود است. با به‌کارگیری این پرینت، شما می‌توانید اشکالات طرح را برطرف کنید و طرح خود را وارد مرحله تولید کنید.

خدمات پرینت سه بعدی

8- ساخت خانه با مدد از خدمات چاپ سه بعدی:

خانه‌های آینده هم با مدد از خدمات پرینت‌های سه‌بعدی ساخته خواهند شد. اکنون نیز خانه‌هایی در کنار و گوشه دنیا با استفاده از پرینت سه‌بعدی ساخته شده‌اند. با مدد از این فناوری، در کمتر از 24 ساعت می‌توانید یک خانه بسازید. با ساخت خانه به‌وسیله پرینترهای بزرگ سه‌بعدی محیط زیست نیز شاهد زباله‌ها و آسیب کمتری خواهد بود. ساختن خانه با فناوری چاپ سه‌بعدی آینده صنعت ساختمان‌سازی را دگرگون خواهد ساخت.

برتری‌های استفاده از خدمات پرینت سه بعدی:

برخی از مهم‌ترین مزایای پرینت‌های سه‌بعدی را بدانید:

* خدمات چاپ سه بعدی توانایی ساخت مدل‌های پیچیده را دارد:

یکی از بهترین ویژگی‌های پرینت‌های سه‌بعدی که مدل‌سازی و قطعه‌سازی را در هر صنعتی آسان ساخته است، توانایی ساخت مدل‌های پیچیده است. فرایند قطعه‌سازی در صنایع مختلف پیچیده است و هرچه مدل مورد نظر پیچیده‌تر باشد، ساخت آن هم دشوارتر است. در مدل‌سازی و ساخت قطعه با پرینترهای سه‌بعدی، تفاوتی در ساخت مدل‌های ساده و پیچیده وجود ندارد. با دادن مدل کامپیوتری طراحی‌شده به پرینتر سه‌بعدی، قطعه مورد نظر ساخته می‌شود و در دسترس شما قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید  بهترین تولید کنندگان کولر صنعتی

* خدمات چاپ سه بعدی امکان سفارشی‌سازی قطعه مورد نظر شما را دارد:

خدمات پرینت سه بعدی از یک الگوی کامپیوتری دستور می‌گیرد. با سفارشی‌سازی الگوهای چاپ سه‌بعدی، شما می‌توانید هر پرینت سه بعدی را متفاوت از دیگری بسازید. به این ترتیب، شما از هر الگو یک نمونه منحصربه‌فرد در دست دارید و می‌توانید ارائه کنید.

* خدمات چاپ سه بعدی قطعه‌هایی سبک و با مقاومت بالا در اختیار شما می‌گذارد:

مواد سازنده پرینت‌های سه‌بعدی بیشتر از جنس پلاستیک، و سبک و بادوام هستند. همین نکته نیاز صنایع مختلفی مانند هوافضا به مدل‌های سبک را برطرف می‌سازد.

* پرینت سه بعدی برای تولید مدل نیازی به تجهیزات دیگر ندارد:

ساخت یک قطعه در صنایع مختلف نیاز به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات دارد. از مهم‌ترین خدمات پرینت‌های سه‌بعدی این است که ساخت یک قطعه نیاز به هیچ تجهیزات دیگری غیر از یک دستگاه پرینتر ندارد.

* چاپ سه بعدی در ساختن نمونه‌های مورد نظر، سرعت بالایی دارد:

بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا نیاز دارند تا نمونه‌های تولیدشده را برای بازاریابی به شرکت‌ها و افراد مختلف نشان دهند. ساخت بسیاری از این مدل‌ها و قطعه‌ها نیاز به تجهیزات گران‌قیمت و خط تولید خاص دارد. با وجود یک دستگاه پرینتر سه‌بعدی و یک طراحی دقیق کامپیوتری قطعه مورد نظر به ‌آسانی و به تعداد دل‌خواه ساخته می‌شود. در واقع، تنها خدمات پرینت سه بعدی می‌تواند چنین شرایطی را برای این گروه از صنعتگران فراهم کند.

* خدمات چاپ سه بعدی از هدررفت مواد اولیه جلوگیری می‌کند:

ساخت قطعه و ابزار، و در کل، ساخت هر وسیله‌ای در صنایع باعث هدررفت مواد اولیه می‌شود. برای مثال، ساخت یک کفش با برش قطعه‌های چرم و مواد دیگر صورت می‌گیرد. ماده مورد نیاز در ساخت کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مواد دورریز بر جای می‌ماند. همه صنایع به‌نوعی با این نوع هدررفت مواد روبه‌رو هستند. اما پرینت سه‌بعدی از ماده‌ای بی‌شکل مدل مورد نظر شما را تولید می‌کند و هیچ ماده اضافه‌ای بر جای نمی‌ماند.

* چاپ سه بعدی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد:

همان‌طور که اشاره شد، هدررفت مواد با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی کاهش می‌یابد. چاپ سه‌بعدی مصرف انرژی کمتری هم نسبت به تولیدات دیگر صنعتی دارد. همین دو نکته گواه سازگاری این فناوری با محیط زیست است.

سخن پایانی:

مواردی که گفته شد، تنها نمونه‌هایی از خدمات چاپ سه بعدی بودند. برخی از این خدمات، مانند خانه‌سازی، هنوز در همه کشورهای دنیا مورد استفاده گسترده قرار نگرفته‌اند. اما آینده از آنِ فناوری‌هایی است که تولید قطعه‌ها، تجهیزات، خودروها و خانه‌ها را آسان‌تر، ارزان‌تر و با ضایعات کمتر در اختیار انسان‌ها قرار دهد.

همچنین بخوانید  کنسول یا pc؟ مقایسه تجربه بازی و قیمت

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *