تبلیغات

تبلیغات

سیستم اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؟

elam-harigh

آتش سوزی و حریق، از جمله خطراتی است که از گذشته تا به امروز، انسان‌ها به دنبال کاهش جلوگیری از بروز آن و یا حداقل کاهش صدمات ناشی از آن بوده اند. با پیشرفت‌های حاصل شده، اکنون این کار به صورت خودکار توسط دستگاه‌های موجود انجام می‌شود

امروزه ساختمان‌های اداری، تجاری و صنعتی همگی به سیستم‌های اعلام حریق مجهز هستند و منازل مسکونی نیز کم کم به سمت هوشمند شدن و استفاده از این سیستم‌ها پیش می‌رود. استفاده از سیستم‌های اعلام حریق، خطر آتش سوزی را تا حد زیادی کاهش داده. اگر شما هم می‌خواهید بدانید سیستم اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق چیست؟

نخستین سوالی که با شنیدن نام سیستم اعلام حریق به ذهن همگان می‌رسد این است که این سیستم چیست؟ سیستم اعلام حریق، نخستین واکنش دفاعی نسبت به تشخیص آتش و جلوگیری از آن است. پیش از اینکه بخواهید آتش را کنترل کنید، چیزی که در مرحله اول اهمیت دارد، تشخیص درست و سریع، خیلی سریع آتش است.

با این کار، فرصت برای واکنش نشان دادن و کنترل آتش خواهید داشت.

در حقیقت اعلام حریق یک دستگاه مستقل یا شبکه کاملی از دستگاه‌ها است که در یک ساختمان یا یک منطقه نصب شده است و هشداری در مورد وقوع آتش‌سوزی در آن ساختمان یا منطقه را می‌دهد. یک سیستم اعلام حریق می‌تواند اتوماتیک، نیمه اتوماتیک یا دستی باشد. سیستم‌های اعلام حریق در ساختمان‌ها، تاسیسات صنعتی، بازارها، ادارات، فضاهای زندگی، اماکن عمومی و برخی از وسایل حمل و نقل الزامی است.

 

اعلام حریق به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بسته به موقعیت مکانی، ساکنان محل، محیط نویز، الزامات قانونی و انتخاب‌ها، انواع مختلفی از اعلام حریق و ترکیبات مختلف وجود دارد. انواعی که به صورت تکی یا ترکیبی استفاده می‌شوند عبارتند از:

زنگ، هشدار یا آژیر- اگرچه که این روش‌ها هر کدام عملکرد جداگانه ای دارند، اما همگی به اعلان صوتی مشهور هستند. این روش‌ها، پس از تشخیص آتش، به وسیله یکی از روش‌ها، صدایی تولید می‌کند که همگان را از بروز آتش مطلع کند

چراغ- روش دوم اعلام حریق، هشدار به وسیله چراغ‌هایی که به دستگاه متصل هستند می‌باشد. این روش معمولا همراه با روش‌های دیگر به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هشدار‌های تلفنی، پیامکی و اینترنتی- در دستگاه‌های جدید،  محل قرارگیری سیمکارت تعبیه شده است که به وسیله آت سیستم می‌تواند بروز حادثه را به وسیله برقراری تماس یا پیامک، به افرادی که برای سیستم تعیین شده است، اطلاع دهد.

همچنین بخوانید  ایران چندمین کشور در تولید فولاد است

 

به طور کلی در سیستم‌های اعلام حریق، از روش‌های ذکر شده توام با یکدیگر استفاده می‌کنند تا در صورتی که یک روش پاسخگو نبود، روش دیگر خطر را اعلام کند.

برخی از سیستم‌ها، قابلیت اتصال به سیستم اطفای حریق، و یا تماس با آتش نشانی را دارد که می‌تواند به صورت مستقیم، آتش را خاموش و یا به مراجع اطلاع دهد. این کار سرعت واکنش را بسیار بالا می‌برد اما هزینه آن بیشتر از سیستم‌های معمولی است.

نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق از چندین بخش تشکیل شده است. بخش اول، دتکتور‌ها و تشخیص دهنده‌ها هستند. سنسور‌های تشخیص آتش، انواع مختلفی دارند. از جمله آنها می‌توان به تشخیص دود، تشخیص گرما، تشخیص گاز و… اشاره کرد. این سنسور‌ها با فاصله‌های استاندارد و معین، در قسمت‌های مختلف نصب شده و در صورت بروز علائم، آن را تشخیص می‌دهند.

پس از تشخیص، اطلاعات به سیستم کنترل ارسال و هشدار دهنده‌ها شروع به فعالیت می‌کنند. با توجه به نوع هشدار که در بخش قبل اشاره شد، شروع به فعالیت می‌کنند و حریق را اطلاع می‌دهند.

این مرحله، ممکن است مرحله پیش از فعالیت سیستم اطفای حریق باشد. تمامی مراحل بالا، به سرعت و بدون وقفه انجام می‌شود تا هرچه سریع تر، از بروز حادثه جلوگیری کند.

کاربرد سیستم اعلام حریق

آتش سوزی، حادثه ای مهیب است که رخ دادن آن، بسیار دردناک خواهد بود. صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت که جبران آن، بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن است. استفاده از این سیستم‌ها، کاربرد‌های فراوانی در این زمینه خواهد داشت که به آن اشاره می‌کنیم.

تشخیص زودهنگام

تشخیص زود هنگام آتش سوزی، و شناسایی علائم در مراحل نخست آتش سوزی، می‌تواند باعث کنترل و مهار ساده تر شود و از خسارت‌ها جلوگیری کند. استفاده از ابزار تشخیص دقیق و سریع، حتی ممکن است از بروز آتش سوزی نیز جلوگیری کند.

جلوگیری از آسیب‌های مالی

یکی از دردناک ترین خساراتی که آتش سوزی وارد می‌کند، از بین بردن وسایل و لوازمی است که ارزش مالی بالایی دارند. در دنیای امروز، جبران این خسارات و تهیه مجدد این لوازم، بسیار سخت خواهد بود و نیازمند فعالیت شبانه روزی و تلاش مداوم است. استفاده از سیستم اعلام حریق، این مشکل را بسیار کاهش می‌دهد

جلوگیری از آسیب‌های جانی

دردناک تر و جبران ناپذیرتر از خطرات مالی، آسیب به افراد و بروز مشکلات و آسیب‌های جانی به ساکنین است. استفاده از سیستم‌های اعلام حریق، با تشخیص سریع آتش، پیش از شعله گرفتن می‌تواند باعث تخلیه ساختمان و جلوگیری از آسیب به افراد توسط آتش است.

همچنین بخوانید  تفاوت های میلگرد و آرماتور

حفظ اطلاعات

 معمولا در مراکز اداری و تجاری، و بعضا در مراکز مسکونی، اطلاعات بسیار مهمی نگهداری می‌شود که از دست دادن آنها، بسیار دردناک بوده و ممکن است منجر به از بین رفتن زحمات بسیاری شود که قابل جبران با پول نباشد. این کاربرد، مخصوصا در اتاق‌های سرور مشخص می‌شود که بسیار مهم، و در عین حال بسیار در معرض خطر آتش سوزی هستند

کلام آخر

با استفاده از دستگاه‌های اعلان حریق مناسب، می‌توانید آتش سوزی را تحت کنترل درآورده و دیگر نگران بروز این حادثه نخواهید بود. برای این کار، باید چند نکته را رعایت کنید.

ابتدا اینکه دستگاه را از مراکز و شرکت‌های معتبر خریداری کنید و دوم اینکه نصب دستگاه را به متخصصین این حوزه بسپارید. این دو مرحله، نقش مهمی در عملکرد صحیح دستگاه دارند.

شما می‌توانید با جستجوی عبارت (اعلام حریق کارن) می‌توانید اطلاعات کافی را در زمینه سیستم‌های اعلام حریق و نحوه استفاده از آن به دست آورید.

شرکت کارن، با تجربه چندین ساله در زمینه نصب و فروش سیستم‌های اعلان حریف، می‌تواند راهنمای شما در این زمینه باشد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *