تبلیغات

تبلیغات

معرفی الگوریتم های جدید گوگل که بر سئو سایت تاثیر گذار هستند

Google-algorithm

الگوریتم های جدید گوگل به صورت مداوم آپدیت می شوند تا بهترین، دقیق ترین و امن ترین صفحات را به کاربرانش نمایش دهد. عملکرد جستجوی گوگل در طول سال ها به طرز فوق العاده ای تکامل یافته است. بهبودهای الگوریتمی برای ارائه نتایج بهتر برای جستجوی کاربران ادامه دارد.

معرفی الگوریتم های جدید گوگل

 

الگوریتم گوگل چیست ؟

گوگل از شاخص ها و الگوریتم های رتبه بندی زیادی برای ارائه رتبه بندی دقیق وب سایت برای کاربران استفاده می کند. این عوامل از نظر اهمیت و نقش در ارائه نتایج خوب متفاوت هستند. الگوریتم جستجوی گوگل به فرآیند داخلی اشاره دارد که گوگل برای رتبه بندی محتوا از آن استفاده می کند. تعدادی از عوامل را در تعیین این رتبه بندی ها در نظر می گیرد، مانند ارتباط و کیفیت محتوا در رابطه با یک جستجوی خاص. با این حال، قبل از اینکه عمیق تر وارد این بحث شویم بهتر است با عوامل آن آشنا شویم تا بدانیم نحوه رتبه بندی سایت توسط گوگل به چه شکل صورت می گیرد.

این فرآیند به سه مرحله زیر تقسیم می شود:

  1. خزش: قدم اول ربات های گوگل (خزنده) هستند که در وب به دنبال صفحات وب جدید یا به روز شده می خزند. به طور کلی، هر چه یک صفحه لینک های بیشتری داشته باشد، مکان یابی آن برای گوگل آسان تر است.
  2. ایندکس کردن: قدم بعدی گوگل تجزیه و تحلیل این URL ها و تلاش برای یافتن اطلاعات در مورد هر صفحه است. این کار را با نگاهی دقیق تر به محتوا، تصاویر و سایر فایل های رسانه ای موجود در صفحه انجام می دهد و سپس آن اطلاعات را در یک پایگاه داده بزرگ به نام فهرست گوگل ذخیره می کند. در طی این دو مرحله اول سئوی فنی شما مهم است و نقشه وب سایت، عنوان و نام تجاری شما به خوبی سازماندهی شده است.
  3. انتشار : مرحله آخر تعیین این است که کدام یک از این صفحات برای یک جستجوی خاص مرتبط ‌تر و مفید تر هستند. این مرحله به عنوان مرحله رتبه بندی نیز شناخته می شود و اینجاست که الگوریتم جستجوی گوگل وارد عمل می شود.

الگوریتم های جدید گوگل چگونه کار می کنند؟

خارج از شرکت گوگل کسی نمی داند نحوه عملکرد الگوریتم ها به چه صورت است، که این مسئله دو دلیل اصلی دارد:

  • اولاً، الگوریتم یک راز تجاری کاملاً محفوظ است و افشای آن ارزش شرکت را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • مهمتر از آن، اگر الگوریتم جدید گوگل عمومی شود، همه می توانند از سیستم به نفع خود استفاده کنند. این کار نتایج جستجوی بی فایده ای را برای کاربران به همراه می آورد و با توجه به تأثیر و اهمیت گوگل به عنوان یک ابزار آنلاین بدون شک نمیتواند کارایی زیادی برای کاربران داشته باشد.

در نتیجه، بسیاری از بازاریابان دیجیتال و سئوکار ها اغلب در مورد اینکه الگوریتم دقیقا چگونه کار می کند و برای رتبه بندی در SERP ها چه کاری باید انجام دهند، حدس و گمان می زنند.

معرفی الگوریتم های جدید گوگل

 

الگوریتم های جدید گوگل

در ادامه می خواهیم مهمترین و تاثیرگذار ترین الگوریتم های معرفی شده توسط گوگل را مورد بررسی قرار دهیم و نحوه مواجهه با آن ها را توضیح دهیم تا بتوانید به راحتی سئو سایت خود را انجام دهید.

الگوریتم پاندا

اگرچه پاندا جزو الگوریتم های جدید گوگل نیست و سال 2011 معرفی شد، اما این الگوریتم یکی از مهمترین الگوریتم های هسته گوگل بوده که آپدیت های بسیاری تا کنون داشته است و باگ های آن تا حدود زیادی اصلاح شده است.

این الگوریتم برای از بین بردن محتوای تکراری، کیورد استافینگ، سرقت ادبی، محتوای بی کیفیت و کپی برداری ساخته شد. به روز رسانی الگوریتم پاندا باعث شده به هر صفحه از وب، یک امتیاز کیفیت دهد. سپس از این امتیازها به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می شود. اثرات پاندا در ابتدا اندک بود، اما در ژانویه 2016 به طور دائم در الگوریتم اصلی گوگل گنجانده شد. از آن زمان، انتشار به روزرسانی ‌ها بیشتر شده است، بنابراین هم جریمه های پاندا و هم بازیابی یا رفع جریمه، سریع تر اتفاق می افتند.

برای اینکه این الگوریتم اثر منفی بر سایت شما نداشته باشد، بهتر است محتوا نویسی را یاد بگیرید. با این کار هم سئو سایت خود را بهبود می بخشید و هم تاثیر بهتری بر روی خوانندگان محتوا خواهید گذاشت. در زیر یکی از بهترین آموزش های تولید محتوا سئو شده که توسط فرادرس تهیه شده است را قرار می دهیم تا بتوانید از این آموزش استفاده کنید.

معرفی الگوریتم های جدید گوگل

 

الگوریتم پنگوئن

یکی از الگوریتم های گوگل که پس از معرفی در سال 2012 به صورت مداوم آپدیت های زیادی برای آن ارائه شده، الگوریتم پنگوئن گوگل می باشد، این الگوریتم با لینکسازی خارجی سایت ها سرو کار دارد و برای شناسایی لینک های اسپم و بیش از حد اپتیمایز شده ساخته شده است.

هدف گوگل پنگوئن از بین بردن سایت هایی است که بک لینک یا لینکسازی غیر طبیعی داشته اند. این به روز رسانی به لینک بیلدینگ بی دردسر مانند خرید لینک از مزارع لینک ( لینک کیلویی ) و PBN پایان داد.( اگرچه سئوکار های ایرانی هنوز هم به پی بی ان معتقد هستند و پی بی ان های شخصی دارند.) با این حال ریسک خرید لینک های پی بی انی زیاد بوده و اگر قصد چنین کاری دارید باید خود را برای هر نوع واکنش از طرف گوگل آماده کرده باشید.

برای در امان ماندن از اثرات مخرب الگوریتم Google Penguin، باید بر لینکسازی نظارت کامل داشته باشید و از ابزار های مانیتورینگ لینک استفاده کنید تا رقبا برای شما لینک مخرب ایجاد نکنند. در صورت مشاهده لینکسازی غیر طبیعی برای سایت خود می توانید از ابزار Disavow گوگل برای از بین بردن اثرات مخرب آن استفاده کنید. این ابزار توسط خود گوگل ارائه شده و در داشبورد گوگل کنسول قرار دارد. اگرچه جدیدا گوگل اعلام کرد تاثیر لینک های مخرب بر روی سایت بسیار کم شده و تاثیری بر کاهش رتبه شما نخواهد گذاشت. در صورتی که با ابزار سرچ کنسول گوگل آشنایی ندارید میتوانید به آموزش گوگل سرچ کنسول برای تحلیل سایت و سئو فرادرس مراجعه کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم جزو الگوریتم های جدید گوگل محسوب می شود و کار اصلی آن تشخیص محتوای بی کیفیت است. الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک می کند تا پرسش های جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف موتور جستجو مطابقت داشته باشد . در حالی که کلمات کلیدی همچنان مهم هستند، الگوریتم مرغ مگس خوار صفحه های مرتبط و متناسب با جستجو، را شناسایی نموده و رتبه بندی می نماید، حتی اگر این جستجو حاوی کلمات دقیق نباشد. این کیفیت رتبه بندی از طریق پردازش زبان طبیعی به دست می آید که بر معنای نهفته کلمات، اصطلاحات و مترادف ها متکی است.

تحقیقات کلمات کلیدی خود را گسترش دهید و روی مفاهیم عمیق کلمات کلیدی تمرکز کنید. جستجوهای مرتبط، مترادف ها و عباراتی که ظاهر می شوند را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. منابع عالی برای چنین ایده هایی جستجوهای مرتبط گوگل ، سؤالات مرتبط با Google و همچنین ساجست های پیشنهادی خود گوگل هستند. برای اینکه از این الگوریتم بهترین نتیجه را بگیرید، پیشنهاد می کنیم آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی که توسط فرادرس تولید شده را مشاهده کنید. لینک مربوط به این آموزش را در زیر قرار می دهیم.

معرفی الگوریتم های جدید گوگل

 

الگوریتم جدید رنک برین

الگوریتم رنک برین برای کاهش محتوای بیربط و ux ضعیف ایجاد شد . ux یا همان تجربه کاربری با آمدن این الگوریتم تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی گوگل گذاشت و باعث بهتر شدن نتایج نمایش داده شده در رتبه بندی گوگل شد. RankBrain بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است. این یک سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می کند تا معنای یک جستجو را بفهمد و بهترین نتایج جستجوی مرتبط را برای پاسخ به آن سوالات ارائه دهد. اگرچه فرمول دقیق این به روزرسانی بزرگ را نمی دانیم، اما اتفاق نظر این است که الگوریتم جدید گوگل به نام RankBrain مسئول سفارشی کردن نتایج جستجوی برای کاربر است. اساساً، گوگل فراتر از جستجوی افراد است و زمینه های بزرگتری مانند مترادف ها، کلمات ضمنی و تاریخچه جستجوی شخصی را در نظر می گیرد.

الگوریتم برت

در این به روزرسانی از الگوریتم های جدید گوگل از فناوری پردازش زبان طبیعی برای درک بهتر عبارت های جستجو و تفسیر متن استفاده می کند. الگوریتم برت فاصله گرفتن از کلمه کلیدی و پرداختن به مفهوم عبارت را به اوج خود رساند و باعث شد رتبه بندی بسیار دقیق تر شود. این الگوریتم اجازه می دهد که به صورت نیتیو یا عامیانه محتوا تولید کنید، بدون آنکه نحوه سرچ کاربر تاثیری در بالا آوردن سایت شما در گوگل داشته باشد، برت به راحتی مفهوم کلمه را تشخیص می دهد و با کیفیت ترین متن مرتبط با عبارت جستجو شده را به کاربران نمایش می دهد، چه عبارت جستجو شده به صورت دقیق در محتوای شما به کار رفته باشد چه نه، گوگل می تواند تشخیص دهد محتوای شما مورد نیاز کاربر می باشد یا خیر.

معرفی الگوریتم های جدید گوگل

 

هسته گوگل

الگوریتم های جدید گوگل تماما بر روی هسته یا core گوگل اجرا می شوند. این کار از سال 2017 توسط گوگل اجرا شد و به همین دلیل سئوکاران نمی توانند به صورت دقیق آپدیت های جدید الگوریتم های گوگل را متوجه بشوند. زیرا از آن زمان، شفافیت کمی در مورد این نوآوری ها و اینکه چه بخش هایی از تحقیقات برای بهبود برنامه ریزی شده است، وجود داشته است. سئوکاران اغلب تغییرات تعداد به روز رسانی ها را زیر نظر دارند و سعی می کنند بفهمند دقیقا چه چیزی در الگوریتم های جدید گوگل گنجانده شده است، اما بررسی دقیقی در این زمینه وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که به روزرسانی اصلی Google فقط یک بهبود نسبت به به ‌روزرسانی قبلی Google یا شاید مجموعه کوچ ‌تری از بروزرسانی ‌های مرتبط باشد.

از آنجایی که تأثیر بروزرسانی های اصلی Google اغلب مشخص نیست، یکی از کارهایی که می ‌توانید انجام دهید این است که تاریخچه سرپ (serp) را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود زیر نظر بگیرید. هنگامی که به روز رسانی جدید از گوگل اجرا شود، می توانید بررسی کنید که کدام یک از رقبای شما در رتبه بندی صعود یا سقوط کرده اند و می توانید تاثیر الگوریتم را متوجه شده و بفهمید در این بروزرسانی چه چیری اهمیت پیدا کرده است.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، به سختی می توان یک ایده دقیق از اینکه الگوریتم های جدید گوگل دقیقاً به چه چیزی علاقه دارند، مطرح نمود. با این حال، خبر خوب این است که گوگل با دستورالعمل ها و نکات کلی خود راهنمای خوبی برای سئوکاران می باشد. صرف نظر از هر گونه تغییر و به روز رسانی عمده، همیشه محتوا هایی ارزشمند هستند که:

  1. کیفیت بالا داشته باشند، به خصوص اگر به اصول تعیین شده در دستورالعمل های E-A-T پایبند باشد
  2. از نظر محتوا و موضوع برای کلمه کلیدی مورد نظر شما مرتبط است
  3. بر اساس معنی و هدف جستجو نوشته شده باشد
  4. بهینه شده برای ارائه یک تجربه کاربری ux یکپارچه در چندین دستگاه و پلتفرم

اینها عوامل اساسی هستند که شما روی آنها کنترل دارید و می توانید با توجه به این موارد سئو سایت خود را بهبود ببخشید.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از اطلاعات مربوط به الگوریتم جستجوی گوگل می شود، تنها منبع اصلی، اخبار رسمی گوگل است . در جامعه دیجیتال مارکتینگ حدس و گمان های زیادی در مورد کارهایی که باید انجام دهید و نباید انجام دهید وجود دارد، اما همیشه بهتر است حقایق را از خود گوگل طلب کنید.

در ادامه نیز برای بهبود دانش سئو خود می توانید از آموزش های حرفه ای استفاده کنید و با تمرین و تکرار، تجربه خود را بالا ببرید تا بتوانید سایت های خود یا مشتری را با کمترین هزینه و بهترین روش سئو کنید. در ادامه یکی از بهترین آموزش های سئوی سایت های وردپرسی از فرادرس را قرار می دهیم تا بتوانید اصول اولیه سئو یک سایت وردپرسی را آموزش ببینید.

این آموزش بسیار کاربردی برای کسانی که قصد ورود به بازار کار سئو و دیجیتال مارکتنیگ دارند مناسب بوده و تنها با این آموزش می توانید سئو تکنیکال یک سایت وردپرسی را انجام دهید و سپس به فکر تولید محتوا و سئو خارجی باشید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *