تبلیغات

تبلیغات

مایکروسافت 6 ویژگی ویندوز 11 را در سال 2023 حذف کرد، بیایید آنها را بررسی کنیم

Microsoft-removed-6-Windows-11-features-in-2023-let’s-check-them-out

سال گذشته میلادی، مایکروسافت سال شلوغ و پرکاری را سپری کرد. این نه فقط برای ایجاد و عرضه برنامه هوش مصنوعی، بلکه زمان زیادی را صرف حذف بسیاری از ویژگی های ویندوز کرد که در گذشته بخشی جدایی ناپذیر سیستم عامل بودند، اما امروزه کاربرد چندانی نداشته اند. تمامی این موارد تنها در یک سال گذشته به عدد 6 میرسد و مهم است که بدانیم از این پس چه ویژگی هایی را نمی توانیم استفاده کنیم. بنابراین، بیایید در ادامه مقاله به بررسی این موارد بپردازیم.

حذف سرویس کورتانا

برنامه کورتانا که نشان می دهد در ویندوز 11 پشتیبانی نمی شود

اکنون که Windows Copilot در سیستم عامل ویندوز 11 معرفی و عرضه شده است، دیگر مایکروسافت وقت خود را با سرویس قدیمی کورتانا تلف نمی کند. مایکروسافت، بلافاصله پس از معرفی کوپایلوت اعلام کرد، کورتانا دیگر منسوخ شده است و علاوه بر عدم دریافت به روزرسانی، تنها تا انتهای سال 2023 باقی خواهد ماند.

در زمان انتشار این مقاله برنامه کورتانا دیگر در دسترس نخواهد بود و اگر بخواهید آن را در رایانه شخصی خود باز کنید احیانا با خطایی چون “Cortana in Windows as a standalone app is deprecated” مواجه خواهید شد، که به این معنا است “برنامه کورتانا منسوخ شده است” و گزینه ای برای شروع و استفاده از آن وجود ندارد. به این صورت که دیگر اتصال به سرور های شرکت به طور کامل قطع خواهد شد.

کورتانا از سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون که در اوایل سال 2024 هستیم، توانست چیزی در حدود 9 سال را در صدر بهترین دستیار های صوتی باقی بماند.

برنامه WordPad

برنامه وردپد در ویندوز 11

Wordpad یکی از برنامه های اصلی و قدیمی مایکروسافت محسوب می شود. نرم افزاری که از سال 1995 و با ویندوز 95 معرفی شد. اما امروزه شاهد آن هستیم، مایکروسافت به روزرسانی وردپد را به حالت تعلیق در آورده است و اعلام می کند که طی ماه های آینده به طور کامل برنامه غیر فعال و از سیستم عامل حذف می شود.

برنامه WordPad طی 29 سال فعالیت خود عملکرد مناسبی را ارائه داد. افرادی که امکان پرداخت هزینه مایکروسافت آفیس را نداشته اند و یا کاربرانی که به تازگی نسخه ای از ویندوز را نصب می کردند، به راحتی می توانستند فایل ها و اسناد خود را ویرایش کنند. اما، گویا آن روزها در حال پایان است و WordPad به زودی زود منسوخ خواهد شد. به این معنی که مایکروسافت آن را برای همیشه از ویندوز حذف خواهد کرد.

برنامه Mail & Calendar

برنامه اوتلوک در ویندوز 11

Mail & Calendar یکی دیگر از نرم افزار های داخلی ویندوز است که در سال 2012 همراه با معرفی ویندوز 8 عرضه شد، اما اکنون در حال نگهداشت و گذراندن دورانی است که سرویس Outlook جدید در دسترس کاربران قرار می گیرد، تا پس از گذشت 12 سال (از زمان شروع به کار) بتواند به طور کامل در سال جاری بازنشسته شود.

همچنین بخوانید  نحوه بازیابی فایل های پاک شده در ویندوز

اگرچه، سرویس Outlook (New) در پس زمینه فعالیت می کند، اما همچنان برای کاربرانی که از Mail & Calendar استفاده می کنند، اخطاری ظاهر می شود که قرار است برنامه Outlook جایگزین سرویس ایمیل و تقویم در سال 2024 شود. پیشبینی می شود، انجام این فرایند با آپدیت بعدی ویندوز 11 که در سپتامبر سال جاری است رخ دهد.

حذف برنامه Windows Tips

برنامه ویندوز تیپس در ویندوز 11

اگر از کاربران قدیمی ویندوز باشید، احتمالا با Windows Tips آشنایی دارید، ابزاری که در واقع یک راهنما و دستیار ویندوز است که به کاربران اطلاعاتی در مورد استفاده از ویژگی های سیستم عامل می دهد. اما متاسفانه، مایکرسافت گزارش داده است که برنامه Windows Tips در حال بازنشستگی است و با انتشار به روزرسانی بزرگ ویندوز به طور کامل از سیستم عامل حذف خواهد شد و کاربران دیگر نمی توانند برای یادگیری ویژگی های جدید ویندوز از آن بهره ببرند.

حذف برنامه Windows Speech Recognition

تشخیص گفتار ویندوز 11

برنامه Windows Speech Recognition که با آمدن ویندوز ویستا معرفی شد، به مسیر پایانی خود نزدیک می شود. برنامه ای که فرایند حذف آن کلید خورده است و برنامه مشابهی چون voice access قرار است جایگزین آن شود. به گفته مایکروسافت ابزار جدید از ناوبری صوتی بسیار قوی تری برخوردار است که باعث می شود زبان انسان را بهتر درک کند.

نرم افزار Steps Recorder

Steps Recorder همانطور که از اسمش پیداست برای ضبط ویدیو در رایانه توسط کاربر انجام می گیرد. اما قرار است دیگر توسط مایکروسافت پشتیبانی نشود. به این معنی که با آپدیت آتی ویندوز 11 این ویژگی نیز به طور کامل از سیستم عامل حذف خواهد شد. در این شرایط تنها کافی است برای استفاده از نرم افزارهای مشابه آن از برنامه هایی چون Snipping Tool یا Xbox Game Bar استفاده کنید.

مایکروسافت قصد ساده سازی در ویندوز 11 دارد

بسیاری از برنامه های قدیمی ویندوز 11 غیر فعال و یا در شرف حذف قرار دارند. برنامه هایی چون، WordPad، Cortana، Mail & Calendar و بسیاری از موارد دیگر که زمانی بخش جدا نشدنی از ویندوز محسوب می شدند، اما امروزه مایکروسافت برای تبدیل ویندوز 11 به یک سیستم عامل مدرن گویی چاره ای جز آن پیش روی خود نمی دید. سیستم عاملی که برای بهتر شدن مجبور به تغییرات اینچنینی شده است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *