تبلیغات

تبلیغات

چطور ارز مسافرتی بگیریم؟

arzmosaferati

دریافت ارز مسافرتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که قصد دارند به مدت چند روز به خارج از کشور سفر کنند.‌ با توجه به افزایش قیمت ارز در سال‌های اخیر، قوانین مربوط به آن مدام تغییر می‌کند. مسافران با دریافت ارز مسافرتی می‌توانند در هزینه‌های سفر خارجی خود صرفه‌جویی کنند. در این مطلب به‌عنوان راهنمای دریافت ارز مسافرتی اطلاعات کاملی درباره این موضوع در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

ارز مسافرتی

ارز مسافرتی چیست و نحوه دریافت آن به چه صورت است؟‌

بر اساس مصوبه صادرشده از سوی بانک مرکزی ایران تمام مسافرانی که قصد سفر به برخی از کشورهای خارجی را دارند، مبلغی را به‌عنوان کمک هزینه سفر دریافت می‌کنند. به این کمک هزینه که در هر سال فقط یک‌بار به هر فرد تعلق می‌گیرد، ارز مسافرتی گفته می‌شود. ارز مسافرتی توسط صرافی‌ها و بانک‌های دولتی با قیمت ارزان‌تر از بازار ارز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

برای دریافت ارز مسافرتی ابتدا باید بلیط هواپیمای کشوری را که قرار است به آن مسافرت کنید، بخرید؛ سپس با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از بانک‌ها یا صرافی‌های دولتی مراجعه کنید؛ البته در زمان اوج تقاضا برای سفرهای خارجی، در بانک‌ها و صرافی‌ها صف‌های طولانی و شلوغی برای دریافت ارز مسافرتی شکل‌ می‌گیرد. مسافران سفرهای خارجی برای رهایی از این مشکل می‌توانند از طریق سامانه‌های آنلاین برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنند.

یکی از معتبرترین سامانه‌های مربوط به ارز مسافرتی، سامانه برخط متعلق به بانک ملی ایران است‌. مسافران بعد از ورود به سامانه مقدار و نوع ارز را مشخص کرده و یکی از نزدیک‌ترین شعبه‌های صرافی را انتخاب می‌کنند. پس از پایان مراحل ثبت‌نام و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، پیامک تایید برای آن‌ها ارسال خواهد شد‌. در پیامک تایید به جزئیاتی مانند تاریخ و محل دریافت ارز دولتی اشاره می‌شود.

چه مقدار ارز مسافرتی به مسافران سفرهای خارجی تعلق می‌گیرد؟

همان‌طور که در بخش قبلی راهنمای دریافت ارز مسافرتی نیز اشاره کردیم، مقدار ارز مسافرتی را هر سال بانک مرکزی ایران مشخص می‌کند. عواملی مانند نوسانات قیمت ارز در تعیین میزان ارز مسافرتی نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای آگاهی از مبلغ دقیق بهتر است که آخرین اطلاعیه صادرشده توسط بانک مرکزی را مورد بررسی قرار دهید.

براساس آخرین مصوبه بانک مرکزی در سال 1402 تمام مسافران سفرهای خارجی تا سقف 500 دلار می‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند. توجه داشته باشید به افرادی که گذرنامه خدماتی و سیاسی دارند یا مقیم خارج از کشور هستند و همچنین افراد زیر 12 سال ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

مسافران برای دریافت ارز مسافرتی به چه مدارکی نیاز دارند؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی پاسپورت دارای حداقل شش ماه اعتبار

  • اصل ویزا برای کشورهایی که سفر به آن‌ها به ویزا احتیاج دارد

  • اصل و کپی کارت ملی

  • اصل و کپی بلیط هواپیما

  • اطلاعات شرکت ارائه‌دهنده بلیط به همراه کد رهگیری در صورت خرید آنلاین بلیط هواپیما

  • فیش واریز عوارض خروج از کشور

  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی در بانک هنگام مراجعه حضوری

  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی در صورت ثبت‌نام اینترنتی

  • مبلغ ریالی متناسب با قیمت دلار در آن روز به همراه هزینه مربوط به کارمزد بانک

  • شماره تلفن همراه به نام فرد درخواست‌کننده

  • حساب بانکی معتبر به نام فرد درخواست‌کننده

همچنین بخوانید  چرا S95B بهترین تلویزیون سامسونگ 2023 لقب گرفته است؟

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که یک هفته قبل از تاریخ پرواز خود به کشور خارجی مورد نظر برای ثبت‌نام دریافت ارز مسافرتی اقدام کرده و مدارکی را که معرفی کردیم، ارائه دهید تا قبل از سفر موفق به دریافت ارز شوید. اگر اعتبار پاسپورت یا گذرنامه شما به پایان رسیده بود و برای تعویض آن اقدام کرده بودید، باید گذرنامه موقت بگیرید و آن را به همراه سایر مدارک تحویل دهید.

 

ارز مسافرتی

مسافران با دریافت ارز مسافرتی از چه مزایایی بهره‌مند می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین مزایای دریافت ارز مسافرتی این است که قیمت این ارز کمتر از قیمت ارز در بازار آزاد است؛ بنابراین با دریافت ارز مسافرتی در هزینه و مخارج سفر به کشورهای خارجی به میزان چند میلیون صرفه‌جویی می‌شود. مزیت دیگر این است که دانشجویان برای سفر به خارج از کشور می‌توانند برای دریافت ارز دانشجویی اقدام کنند.‌ دانشجویانی می‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند که مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های تاییدشده توسط وزارت علوم یا وزارت بهداشت هستند. از مهم‌ترین شرایط دریافت ارز دانشجویی می‌توان به کسب نمره قبولی در آزمون‌های زبانی که وزارت علوم آن‌ها را تایید می‌کند، اشاره کرد.

نحوه دریافت ارز مسافرتی برای مسافران ترکیه و کربلا

دو شهر آنتالیا و استانبول در کشور ترکیه و شهر‌های نجف و کربلا در کشور عراق به‌عنوان چهار مورد از مقاصد گردشگری محبوب بین ایرانیان محسوب می‌شوند. مسافران در صورت سفر به ترکیه 500 دلار ارز مسافرتی دریافت خواهند کرد. به مسافران نجف و کربلا هم 300 تا 500 دلار ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد‌.

برای دریافت ارز مسافرتی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌ها مراجعه به سامانه برخط متعلق به بانک ملی ایران است که در بخش‌های قبلی معرفی کردیم. روش‌های دیگر نیز عبارت‌اند از: استفاده از اپلیکیشن بله، مراجعه حضوری به شعب منتخب بانک ملت و بانک ملی، مراجعه حضوری به صرافی‌های مجاز، دریافت ارز مسافرتی برای سفرهای زیارتی از طریق سامانه سماح و دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام.

طبق اطلاعیه اعلام شده توسط بانک مرکزی مسافران می‌توانند در فرودگاه‌ امام خمینی، فرودگاه شیراز، فرودگاه اصفهان، فرودگاه تبریز، فرودگاه مشهد و فرودگاه ارومیه ارز مسافرتی را با ارائه حواله ارزی به شعب بانکی مستقر در فرودگاه تهیه کنند. به این نکته توجه داشته باشید که برای دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه حتما باید خود متقاضی و صاحب پاسپورت در آنجا حضور داشته باشد و حواله بانکی را که از قبل دریافت کرده به شعبه بانک مورد نظر ارائه دهد.

ارز مسافرتی

 

خرید بلیط هواپیما برای دریافت ارز مسافرتی از سایت فلای تودی

در این مطلب به‌عنوان راهنمای دریافت ارز مسافرتی هر چیزی که باید درباره نحوه دریافت این ارز بدانید را توضیح دادیم. همانطور که متوجه شدید یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی بلیط هواپیمای کشور مقصد است. اگر برای خرید آنلاین بلیط هواپیمای کشور مورد نظر خود به دنبال یک سایت معتبر هستید، فلای تودی گزینه بسیار مناسبی است.

همچنین بخوانید  مسترچین |خرید فالوور واقعی اینستاگرام

این سایت درحال‌حاضر بهترین و معتبرترین سایت خدمات گردشگری ایران محسوب می‌شود. برای خرید بلیط هواپیما با هدف دریافت ارز مسافرتی ابتدا وارد صفحه پروازهای خارجی سایت شوید و بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و پرداخت آنلاین هزینه، بلیط کشور مقصد را خریداری کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *