تبلیغات

تبلیغات

آموزش برگرداندن سرور مجازی به حالت اول (ریست سرور مجازی)

cpsarzan

بعد از خرید vps ارزان، همیشه به خاطر وجود مشکل نیست که نیاز دارید سرور مجازی را ریست کنید. بعضی اوقات به خاطر آپدیت کردن سیستم عامل یا نرم‌افزارها نیز باید سرور مجازی را به حالت اول برگردانید. به همین دلیل، در این مقاله قرار است آموزش برگرداندن سرور مجازی به حالت اول را با هم مرور کنیم تا بتوانید بدون هیچ مشکلی، خودتان این کار را انجام بدهید.

دو راه برای ریست کردن سرور مجازی

برای بتوانید سرور مجازی‌تان را ریست کنید، دو راه پیش روی شماست. اول می‌توانید سرور را ری‌استارت کنید. یعنی آن را خاموش و بعد دوباره روشن کنید. در این روش، هیچ کدام از اطلاعات شما پاک نمی‌شود و تمام اطلاعات، روی سرور باقی می‌مانند.

روش دوم، برگردادن سرور مجازی به روز اول است. یعنی تمام اطلاعات شما حذف شود و هیچ گونه اثری از دیتاها روی سرور باقی نماند. این که کدام راه را انتخاب کنید، بستگی به دلیل شما برای ریست کردن سرور دارد. اگر مشکلتان صرفا با ری‌استارت کردن، حل می‌شود، بهتر است این راه را در پیش بگیرید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. اما اگر اصرار بر ریست کردن و بازگرداندن سرور مجازی به حالت اول دارید، پس بهتر است یک بک‌آپ از اطلاعاتتان تهیه کنید؛ چون در این روش، دیگر اثری از اطلاعات شما روی سرور، باقی نخواهد ماند.

آموزش برگرداندن سرور مجازی

خاموش و روشن کردن سرور مجازی

برای خاموش و روشن کردن سرور مجازی، دو راه پیش روی شماست. اگر به پنل مدیریت سرورتان دسترسی دارید، پس به صورت مستقیم، می‌توانید خودتان وارد سرور شوید و ری‌استارت را انجام بدهید. نحوه انجام این کار، بستگی به سیستم عامل سرورتان دارد. مثلا اگر سیستم عامل سرور، ویندوز است، باید وارد Start menu شوید. در این منو، گزینه Restart را بزنید تا سرور روشن و خاموش شود. برای سیستم عامل لینکوس، باید این کار را از دستور reboot انجام بدهید.

آموزش خاموش و روشن کردن در سیستم عامل ویندوز

آموزش برگرداندن سرور مجازی

حالا فرض کنید شما دسترسی کامل به سرورتان را ندارید. هیچ مشکلی نیست. برای خاموش و روشن کردن سرور در این حالت، باید وارد پنل کاربری سایتی شوید که خرید vps ارزان را از آن انجام داده‌اید. پنل سایت‌ها، با یکدیگر متفاوت است. اما قطعا دکمه یا گزینه‌ای با نام Reset یا  Restart برای شما در نظر گرفته شده است. از طریق آن، می‌توانید سرور را خاموش و روشن کنید. به این نوع ریست کردن که در آن، هیچ یک از اطلاعات پاک نمی‌شود، سافت ریست می‌گویند.

بهتر است یک نکته را اینجا گوشزد کنیم. خاموش و روشن کردن سرور، گهگاهی باعث ایجاد دردسرها و مشکلات مختلف می‌شود. بهتر است حدالامکان، این کار را انجام ندهید و اگر مشکلی پیش آماده است، از راه‌های دیگر آن را برطرف کنید.

برگرداندن سرور مجازی به حالت اول

در دو بخش قبلی، یک بار به این موضوع اشاره کردیم. اما برای اینکه مطمئن شویم فراموش نکرده‌اید، باز هم آن را یادآوری خواهیم کرد. با برگرداندن سرور مجازی به حالت اول، تمامی اطلاعات شما حذف خواهد شد. مانند اینکه هیچ گاه صاحب همچین سروری نبوده‌اید.

آموزش برگرداندن سرور مجازی

اگر سرور شما پنل کاربری دارد، وارد آن شوید. برای آنکه بتوانید سرور را به حالت اول برگردانید، باید روی آن، یک سیستم عامل جدید نصب کنید. نصب سیستم عامل جدید را از طریق پنل کاربری سایتی انجام بدهید که از آن، سرور را خریده‌اید. اگر در پنل کاربری شما این گزینه وجود ندارد، پس باید از پشتیبانی سایت کمک بگیرید.

راه دسترسی به سرورهای لینوکس به طور پیشفرض از طریق محیط خط فرمان یا SSH است. اگر ویندوز شما لینوکس است، ابتدا باید وارد SSH  شوید. برای این کار، طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  • یک نرم افزار SSH Client مانند Putty نصب کنید؛
  • Pageant را اجرا کنید؛
  • با اجرای برنامه Pageant، روی آیکون آن در بخش نوار ابزار، کلیک راست کنید؛
  • حالا روی گزینه New Session بزنید؛
  • در قسمت Hostname، نام کاربری ورود به SSH را بهمراه IP سرور به شکل زیر وارد کنید:

root@1.2.3.4

 

در مرحله دوم قرار دارید. پورت پیشفرض SSH عدد 22 است. اگر پورت را تغییر داده‌اید، پس باید میزان درست را وارد قسمت Port کنید؛

  • حالا باید روی دکمه Open بزنید تا محیط فرمان جدید باز شود؛
  • رمز عبور خود را وارد کنید و بعد دکمه Enter را بزنید. به همین راحتی، وارد محیط سرور مجازی خود شدید؛
  • بعد باید دستور reboot را اجرا کنید تا سرور مجازی شما، ریست شود.

با اینکار، شما سرور را به حالت روز اول برمی‌گردانید و تمامی دیتا، حذف می‌شود. به این روش ریست کردن، هارد ریست می‌گویند.

 

برای خرید vps ارزان، باید سراغ سایت‌های معتبر ارائه دهنده سرور مجازی کشورهای مختلف همچون ایرانیکارت بروید تا ضرر مالی نکنید. هنگام خرید شرایط سرور مجازی را به صورت دقیق بررسی کنید. اگر قرار است مدیریت سرور را خودتان دست بگیرید، پس تمامی اطلاعات لازم را از سایت فروشنده، بگیرید. همیشه راه حل اولتان، ریست کردن سرور نباشد. با دائم ریست کردن، ممکن است مشکلات خاصی برای سرورتان پیش بیاید. سعی کنید اول راه‌های دیگر را امتحان کنید و بعد سراغ هارد ریست یا سافت ریست بروید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *