تبلیغات

تبلیغات

⭐️ شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

cf7c5d72-9028-4fec-8c60-8fc72590fff7-1

مهریه نوعی از حقوق زن است که یا مال منقول بوده یا غیر منقول و قابل تبدیل شدن به پول است. این حق ممکن است سکه، طلا، آپارتمان، زمین، خودرو، پول نقد و هر چیزی باشد که ارزش مالی داشته باشد. زن به محض خواندن صیغه عقد مالک آن می شود که هر زمانی که بخواهد می تواند آن را مطالبه کند و مرد باید آن را به نرخ روز یا عینا پرداخت کند. در صورتی که وجه نقد باشد باید به نرخ روز پرداخت شود. نحوه محاسبه مهریه نیز به این صورت است که بر اساس شاخص نرخ تورم و با فرمول خاص محاسبه خواهد شد.

مال غیر منقول به عنوان مهریه

مال غیر منقول مانند زمین، آپارتمان و غیره می تواند به عنوان مهریه در نظر گرفته شود که در زمان عقد باید مشخصات کامل آن مانند پلاک ثبتی و دیگر جزئیات ذکر شود. انتقال این اموال باید در دفتر اسناد انجام شود و در دفتر ازدواج نیز مرد باید به صورت شرط ضمن عقد تعهد به انتقال آن به زوجه را بدهد. سپس باید ذیل آن توسط صاحب ملک امضا شود.

آیا جهت پرداخت مهریه می توان در سند ازدواج ضامن گرفت؟

بله، فردی مانند پدر شوهر نیز می تواند ضامن پرداخت مهریه شود و ضامن نیز باید بخش مربوطه را امضا کند. این ضمانت ممکن است به صورت تضامنی باشد، به صورتی که پدر شوهر و شوهر هر دو به صورت تضامنی وظیفه پرداخت مهریه را دارند. در هر دو صورت زوجه می تواند هم از شوهر و هم از پدر شوهر جهت دریافت مهریه طرح دعوا کند.

قانون مطالبه مهریه وجه نقد

بر اساس قانون در صورتی که مهریه وجه نقد باشد باید به نرخ روز پرداخت شود. لذا در صورت فوت زوج مبنای محاسبه تاریخ فوت است. لذا این مهریه را می توان از طریق دادگاه و اداره اجراییه ثبت مطالبه کرد. با محاسبه مهریه آنلاین مبلغ بروز صداق بر اساس شاخص تورم بدست خواهد آمد.

قانون مطالبه مهریه سکه و طلا

ممکن است مهریه سکه باشد و زن می تواند از طریق دادگاه یا اداره اجراییه ثبت، آن را مطالبه کند. لذا بر اساس تعداد سکه عینا پرداخت خواهد شد. لذا زوج می تواند صداق را بگیرد و ادامه زندگی مشترک را داشته باشد و هم حین طلاق می تواند مطالبه مهریه کند. شرایط مطالبه مهریه در عقد موقت نیز مانند عقد دائم است و زن در هر زمانی می تواند آن را مطالبه کند، ولی در صورتی می تواند در اداره ثبت درخواست مهریه بدهد که عقد او به صورت رسمی به ثبت رسیده باشد. در هر صورت نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت است که بر اساس فرمول تعیین شده و بر حسب شاخص تورم مقدار مهریه به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

همچنین بخوانید  لگو اورجینال فقط در فروشگاه نوید

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *