تبلیغات

تبلیغات

⚡️ نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز + جدول، فرمول و ابزار آنلاین

fb57af9a-01fd-4246-8c54-673842f0dbfa

مهریه از جمله حقوق مالی زن است که بعد از اجرای صیغه عقد نکاح زن مالک آن می شود، به صورتی که با فوت زوج یا حتی زوجه این حق ساقط نخواهد شد. بلکه با فوت زوج زن می تواند از ماترک زوج آن را وصول کند. بعد از مرگ زوجه نیز، وراث زن می توانند آن را مطالبه کنند. به طور کلی صداق می تواند عین معین یا وجه رایج باشد که در صورت وجه رایج بودن باید به نرخ روز پرداخت شود. مهریه به نرخ روز عقد در سند ازدواج درج شده است و به نرخ روز مطالبه و بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی نیز پرداخت می شود.

معرفی انواع مهریه

صداق از نظر تعیین مهر در نکاح انواع مختلفی دارد که در اینجا به معرفی هر یک می پردازیم.

  • مهرالمسمی: مال معینی است که با موافقت هر دو طرف به عنوان مهریه تعیین می شود و مرد موظف به تسلیم آن است. البته باید توجه کرد که زوج تنها این حق را دارد که جهت دریافت ۱۱۰ سکه درخواست حبس زوج را بدهد.
  • مهرالمثل: اگر در سند ازدواج مقدار مهریه زن، درج نشده باشد و توافقی در مورد آن صورت نگرفته باشد و بین زوجین نزدیکی انجام نشده باشد، مهرالمثل به زن تعلق می گیرد. همچنین در صورتی که عقد نکاح به طور صحیح منعقد نشده باشد و زن مطلع از این قضیه نباشد و نزدیکی صورت گرفته باشد، زن مستحق مهرالمثل است. علاوه بر این اگر صداق مشخص شده در عقد، معلوم نباشد و یا از نظر مادی ارزشی نداشته باشد یا اینکه مال غیر باشد، به زن مهرالمثل تعلق می گیرد. جهت مشخص کردن مهرالمثل وضعیت و شان زن و خانواده او در نظر گرفته می شود.
  • مهرالمتعه: طبق ماده ۱۰۹۳ در صورتی که مهریه در سند ازدواج ذکر نشده باشد و زوج پیش از نزدیکی زوجه را طلاق دهد، به زوجه مهرالمتعه تعلق می گیرد. برای تعلق گرفتن مهرالمتعه به زن باید این دو شرط وجود داشته باشد. یک، در زمان عقد صداق مشخص نشده باشد. دو، پیش از انجام شدن رابطه جنسی طلاق صورت گیرد. جهت تعیین مهرالمتعه تمکن مالی مرد در نظر گرفته می شود.
  • مهرالسنه: مهرالسنه، همان صداق دختران پیامبر بوده که مقدار آن پانصد درهم است که بر حسب نوسانات بازار محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه مهریه

مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود؟ صداق ۳۰ سال پیش اگر وجه رایج باشد به نرخ روز محاسبه خواهد شد. به صورتی که اگر زن در سال ۱۳۷۲ ازدواج کرده باشد و مهریه او ۵۰۰ هزار تومان باشد. همچنین اگر در سال ۱۴۰۲ بخواهد آن را مطالبه کند باید به نرخ شاخص سال مطالبه، محاسبه و پرداخت شود. در نتیجه اگر مرد همان ۵۰۰ هزار تومان را پرداخت کند بری الذمه نخواهد شد. در مورد سکه نیز به شکلی دیگر عمل می شود محاسبه مهریه سکه به نرخ روز به این صورت است که مرد باید بر حسب تعداد سکه درج شده در سند ازدواج، سکه ها را عینا پرداخت کند یا نسبت به پرداخت قیمت آنها به نرخ روز اقدام کند.

همچنین بخوانید  آبادراه | آموزش انلاین راهسازی

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *