تبلیغات

تبلیغات

علائم انحراف بینی چیست؟

enheraf-bini

اگر به دفعات دچار خونریزی بینی می‌شوید، تنفس دهانی و یا خر و پف‌های شدید شبانه دارید، شاید بهتر باشد وضعیت بینی خود را بررسی کنید. این موارد از شایع‌ترین علائم انحراف بینی هستند. می‌توان گفت افراد زیادی انحراف بینی دارند اما هیچ اطلاعی از آن ندارند. مطالعه این مقاله از درمانکده شما را با رایج‌ترین نشانه‌های انحراف بینی آشنا می‌کند. درمانکده یک سرویس آنلاین و رایگان است که به بیماران کمک می‌کند تا پزشک متخصص را به‌راحتی بیابند و نوبت ویزیت دریافت کنند.

علت انحراف بینی چیست؟

علت انحراف بینی به طرز قرار گرفتن دیواره میانی آن، یعنی سپتوم (septum) بازمی‌گردد. این تیغه بینی را به دو حفره یکسان تقسیم می‌کند. انحراف آن باعث می‌شود تا یکی از حفره‌ها بزرگتر از دیگری باشد. همچنین از نظر ظاهری باعث کج شدن بینی خواهد شد. سپتوم از استخوان و غضروف تشکیل شده است. استخوان در قسمت عقبی و غضروف در قسمت جلویی آن قرار دارد.

انحراف بینی چه علائمی دارد؟

1.     سردرد یا درد صورت

انحراف بینی سبب می‌شود تا سپتوم با بافت حساس بینی در تماس باشد. این امر باعث درد در امتداد اعصاب حسی منتهی به مغز خواهد شد، به همین دلیل این بیماران سردرد با درد صورت را تجربه می‌کنند. همچنین انحراف تیغه میانی بینی، ریسک بروز عفونت‌های سینوسی را افزایش می‌دهد که در این صورت نیز بیمار با سردرد مواجه می‌شود. این مشکل به نوبه خود می‌تواند ریسک بروز سردردهای میگرنی را زیاد کند. پزشکان مغز و اعصاب، سردردهای میگرنی را بصورت ضربان و نبض دار در یک طرف سر، توصیف می‌کنند که می‌تواند با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه باشد. برای مشاوره با دکتر مغز و اعصاب می‌توانید روی خدمات آنلاین سلامت درمانکده حساب کنید. با مراجعه به سایت این مجموعه می‌توانید مشاوره آنلاین متنی، صوتی یا تصویری با پزشکان متخصص در تهران داشته باشید. خدمات مشاوره آنلاین پزشکی درمانکده محدودیت جغرافیایی ندارد.

2.     انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی

از شایع‌ترین علائم انحراف بینی، انسداد یک یا هر دو سوراخ آن است. این موضوع بیشتر هنگام سرماخوردگی یا آلرژی آزاردهنده است. در این حالت تنفس از طریق بینی دشوار است و معمولا فرد از راه دهان نفس می‌کشد. تنفس دهانی نیز به نوبه خود باعث سایر مشکلات پزشکی می‌شود. مثلا این نوع تنفس باعث خشک شدن دهان خواهد شد که زمینه را برای افزایش باکتری‌های دهانی بیشتر می‌کند. با افزایش این باکتری‌ها ریسک پوسیدگی‌های دندان بیشتر می‌شود. پوسیدگی دندان‌ها نیز می‌تواند منجر به بوی بد دهان و سایر مشکلات پزشکی شود.

همچنین بخوانید  هزینه پرورش بلدرچین در سال 1401 با طرح توجیهی پرشین پلن

 علائم انحراف بینی

3. خون دماغ شدن

انحراف بینی سبب می‌شود تا یکی از حفره‌های آن بزرگتر از دیگری باشد. در این حالت هوا به‌درستی در ساختار بینی جریان نخواهد داشت. یعنی حفره بزرگتر میزان جریان هوای بیشتری دارد و حفره کوچکتر جریان هوای کمتری را از خود عبور می‌دهد. این ناهماهنگی باعث خشک شدن مخاط بینی و پاره شدن رگ‌های خونی آن می‌شود. به همین دلیل خونریزی‌های مکرر و بدون توجیه بینی می‌تواند یکی از علائم انحراف بینی باشد.

4. خروپف‌های شبانه

شاید یکی از آزار‌دهنده‌ترین علائم انحراف بینی خروپف‌های شبانه باشد. با انحراف تیغه بینی، فرد هنگام خواب تنفس دهانی دارد. در این حالت جریان هوا بافت­های پشت گلو را می‌لرزاند و باعث صداهای عجیب و غریب در خواب شبانه می‌شود.

خروپف می‌تواند به دلیل مشکلات آدنوئید نیز باشد. ‏آدنوئید‌ بافت‌های لنفاوی واقع در بالای گلو و پشت بینی هستند. پاک‌‌سازی بدن از عفونت‌ و متعادل نگه داشتن مایعات از وظایف اصلی آنهاست.(منبع: تابناک)

اگر علت خروپف شبانه انحراف بینی باشد، معمولا با جراحی این مشکل برطرف خواهد شد. جراحی بینی می‌تواند بصورت باز یا بسته انجام شود. خوب است بدانید بعد از جراحی بینی شاید برای چند هفته با خروپف درگیر باشید. این مشکل به خاطر تورم بینی بعد از عمل است. با کاهش تورم، خروپف نیز برطرف می‌شود.

 

علائم انحراف بینی

5.    آپنه خواب

از جدی‌ترین علائم انحراف بینی می‌توان به آپنه خواب یا وقفه‌ی تنفسی خواب (OSA) اشاره کرد. در طی آن تنفس به طور مکرر در خواب شبانه متوقف می‌شود، درست مانند این است که فرد در حال خفه‌شدن است و ناگهان دوباره جریان تنفس برقرار می‌شود. یکی از مهمترین دلایل خروپف به آپنه خواب مربوط می‌شود. این عارضه خواب راحت را از بیمار می‌گیرد، به همین دلیل معمولا این افراد در طی روز همواره خسته هستند. علاوه‌بر انحراف بینی، اضافه وزن، لوزه‌های بزرگ، مشکلات ساختاری در سیستم تنفسی، دهان و گلو باعث بروز این مشکل می‌شود. آپنه خواب ریسک بروز ناراحتی‌های قلبی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

اگر در این زمینه به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، می‌توانید از دکتر گوش و حلق و بینی کمک بگیرید. البته ممکن است برای درمان این مشکل به کمک سایر پزشکان متخصص مانند دکتر مغز و اعصاب، متخصص ریه، دندانپزشک و روانشناس نیز نیاز داشته باشید. با مراجعه به سایت درمانکده لیست پزشکان متخصص در تهران با آخرین اطلاعات تماس آنها در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین به‌راحتی می‌توانید نوبت آنلاین دریافت نمایید.

6.     سینوزیت

سینوس‌‌ها، حفره‌هایی هستند که روی استخوان‌های گونه، پیشانی و اطراف بینی قرار گرفته‌اند. درون آنها پر از هواست و دارای پوشش نرم سلولی بنام مخاط هستند. ترشحاتی که در سیسنوس‌ها وجود دارد، از طریق مجاری آنها به سمت بینی حرکت کرده و در آنجا تخلیه می‌شوند. پس از آن ترشحات به سمت انتهای گلو هدایت و سپس خارج می‌شوند. انحراف تیغه سپتوم بینی باعث مسدود شدن مجاری سیسنوس‌ها می‌شود. با بسته شدن مجراها، ترشحات سینوسی راهی برای خروج ندارند و انباشته می‌شوند؛ این یعنی اینکه شرایط برای رشد باکتری‌ها به‌خوبی فراهم شده است و آنها چنین فرصتی را از دست نمی‌دهند. همین امر ریسک بروز بیماریهای سینوسی (سینوزیت) را افزایش می‌دهد. سینوزیت با احساس فشار و دردهای ضربان‌دار در ناحیه پیشانی و صورت همراه است. به همین دلیل عفونت‌های سینوزیتی مکرر می‌توانند از علائم انحراف بینی باشند.

همچنین بخوانید  هارد اکسترنال مناسب عکاسی چه ویژگی هایی دارد؟

چطور به لیست پزشکان متخصص در تهران دسترسی داشته باشم؟

اگر با علائم انحراف بینی مواجه هستید و می‌خواهید از بهترین پزشکان متخصص تهران مشاوره یا نوبت بگیرید، درمانکده برای کمک به شما کاملا آماده است. این مجموعه مرکز درمانی نیست، بلکه با پزشکان متعهد و باتجربه در سراسر استان تهران همکاری دارد. با مراجعه به سایت این مجموعه و جستجوی تخصص پزشکی مورد نظر، لیست پزشکان طرف قرارداد درمانکده همراه با آخرین و به‌روز‌ترین اطلاعات تماس آنها در اختیار شما قرار می‌گیرد. با بررسی اطلاعات می‌توانید آنلاین نوبت ویزیت دریافت کنید. رزرو آنلاین نوبت در درمانکده کاملا رایگان است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *