تبلیغات

تبلیغات

DNS برای دور زدن تحریم چیست؟ معرفی سرویس ضد تحریم DNS

dns-dor

برای اینکه بخواهیم بدون محدودیت و به صورت عادی از هر سرویس و خدماتی در سطح اینترنت و در گوشی های هوشمند استفاده کنیم نیاز داریم به سرویس های پشتیبان و اصلی آنها در سرور های خارج از ایران متصل شویم. این سرویس بعضا در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس هستند که کشورمان را تحریم کرده اند. برای استفاده از این سرویس ها معمولا به سراغ نرم افزارهای ضد تحریم خارجی می رویم که بخاطر نامشخص بودن ورود و خروج دیتا از کشورمان به سرور های بدون هویت خطر هک و نفوذ ما را تهدید می کند. یکی از روش های جدیدی که برای استفاده از سرویس های نرم افزاری و تحت وب در حال حاضر معرفی شده است بهره بردن از تغییر DNS‌ بر روی دستگاه کاربران است. DNS برای دور زدن تحریم به شکل های مختلفی انجام می شود که در این مطلب ضمن معرفی مفهوم DNS و کاربردهای آن می خواهیم شما را با انواع سرویس های تغییر DNS‌ ایرانی آشنا کنیم.

معرفی سرویس DNS

از جمله سرویس های مهم که در تمامی دستگاه ها و پلتفرم های هوشمند در بخش تنظیمات شبکه یا Network Setting قرار دارد مربوط به بخش تنظیم DNS است. حال سرویس DNS‌ چیست؛ سیستم نام دامنه یا عبارت DNS‌ مخفف Domain Name System است که پروتکل معروف و شناخته شده در زمینه ی اینترنت و شبکه های کامپیوتری است. سرویس DNS استانداردی در زمینه فناوری های کامپیوتری است که جهت مدیریت کردن نام سایت ها و دامنه های اینترنتی است که تحت وب مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سرویس ضد تحریم DNS

این سرویس را می توان مشابه یک دفترچه تلفنی آنلاین در نظر گرفت که جهت اتصال مخاطبین به بخش های مورد نظر راهنمایی و هدایت می کند که می توانیم در این دفترچه کلیه ی اطلاعات مخاطبین را که شامل نام، نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس، فکس و… می شود درج کنیم. DNS می تواند با جستجوی نام مخاطبین در این دفترچه به کلیه ی اطلاعات درج شده برای آنها دسترسی داشته باشد و دیتاهای ذخیره شده را برای کاربران فراخوانی کند.

کاربردهای سرویس DNS

بعد از معرفی DNS‌ می خواهیم بدانیم در دنیای وب و اینترنت سرویس DNS چه کاربردی دارد؛ در زمینه وب وقتی بخواهیم سایتی را باز کنیم و آن را پیدا کنیم وظیفه مرورگرهای اینترنتی است که با استفاده از سرویس DNS که روی هر دامنه ای (هنگام ثبت دامنه) رجیستر شده است، شروع به پیدا کردن دامنه و سرور میزبانی آن نمایند و در نهایت وبسایت مورد نظر شما را نمایش بدهند.

به طور مثال اگر عبارت آموزش های آنلاین فرادرس را در گوگل جستجو کنیم می توانیم وبسایت آن را مشاهده کنیم یا با وارد کردن آدرس Faradars.org مرورگر با استفاده از DNS تنظیم شده روی نام دامنه می تواند مسیر سروری که آدرس فوق در آن قرار گرفته است طی کرده و در انتها وبسایت را برای ما نمایش دهد.

آشنایی با DNS Server

از جمله موارد اثرگذار و مهم بر نحوه‌ی کارکرد DNS ها، مجموعه‌ای جهانی از DNS Server های هستند. DNS Server‌ به هر رایانه‌ای که برای عضو شدن در سیستم ثبت نام دامنه یا DNS فعالیت می‌کند گفته می‌شود. با استفاده از سرورهای DNS می‌توانیم کلیه‌ی درخواست‌های مربوط به DNS‌ وبسایت ها را مدیریت کنیم. هر سرور DNS دارای آدرس عمومی و پایگاه داده‌ای از آدرس‌هاست Host و نام شبکه‌ها می‌باشد.

این سرورها به صورت سلسله مراتبی سازماندهی می‌شوند که در بالاترین سطح آن اینترنت با 13 سرور ریشه وجود دارد که نقش مهمی دارند و مالکیت آنها هم توسط چند کمپانی جدا از هم می‌باشد. DNS Server ها در حوزه اینترنت و هاستینگ وظیفه تبدیل نام دامنه به IP‌ سایت را دارند. یعنی وقتی آدرس اینترنتی توسط کاربر در مرورگر وارد می‌شود، سرور DNS‌ نام دامنه را به آیپی متناظر آن تبدیل می‌کند. سرورهای DNS را با نام‌های Name Server، Domain Name هم می‌شناسیم.

 

سرویس ضد تحریم DNS

ارتباط DNS Server با بارگذاری وبسایت ها چیست؟

بعضی از سرورهای DNS امکان دسترسی سریع‌تری را به وبسایت ها می‌دهند تا کاربران بهتر به مرور صفحات وب بپردازند. ولی واقعاً ارتباط DNS Server با سرعت بالاتر بارگذاری وبسایت ها چیست؛ برخورداری از سرعت بیشتر برای لود شدن وب‌سایت ها به این بستگی دارد که چقدر زمان صرف می‌شود تا سیستم شما به DNS Server متصل شود و همچنین به شرکت خدمات سرویس دهنده اینترنت ISP‌ نیز بستگی دارد. شرکت گوگل خود دارای DNS Server هایی است که برای لود شدن بهتر و سریع‌تر صفحات وب در سراسر جهان عمل می‌کنند و حال اگر سرورهای DNS شرکت‌های ISP از DNS‌ های گوگل نزدیک‌تر باشند سرعت بارگذاری و تحلیل آدرس‌های اینترنتی بیشتر خواهد بود.

اگر شما هم هنگام مرور صفحات وب و بارگذاری وبسایت ها مشکل دارید ممکن ریشه این مشکل در DNS Server های شرکت سرویس دهنده اینترنت یا ISP‌ شما باشد. اگر به هر علتی وبسایت مورد نظرتان باز نمی شود و اطلاعات آن در مرورگر فراخوانی نمی شود می تواند از مشکلات مربوط به DNS Server های تعریف شده برای ISP شما باشد. اینکه چه موردی از ISP و DNS‌ Server مناسبتان هست انتخابش با شماست. اگر شرکت ISP‌ از DNS‌ های معمول بر روی روتر و سوییچ های خود استفاده کند شما می توانید علاوه بر استفاد از DNS های پیشفرض، از سایر DNS های معرفی شده برای مقاصد مختلفی استفاده کنید. یکی از آنها DNS برای دور زدن تحریم است که برای کشوری مانند ایران و سایر کشورها که توسط آمریکا و اروپا تحریم شده است بسیار کاربردی و مهم است.

آدرس اینترنتی یا دامین Domain چیست؟

به هر آدرس اینترنتی که برای وبسایت ها بکار گرفته می شود، دامنه یا دامین می گویند مانند www.google.com

 

سرویس ضد تحریم DNS

برای شناخت دامین ابتدا باید اصطلاح Zone File‌ را معرفی کنیم؛ یک DNS Server کلیه اطلاعات مربوط به هر آدرس اینترنتی را در یک فایل نگه می‌کند که این فایل شامل رکوردهای مرجع می‌باشد. این اطلاعات شامل نام دامین و آدرس IP متناظر با آن است. در اصل یک Zone File وظیفه‌ی اتصال هر دامین و ساب دامین به آدرس‌های IP متناظر با آن است. تمامی خدمات مربوط به ثبت و جستجوی دامین توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود و شما می‌توانید هر آدرس اینترنتی که مدنظرتان هست را ابتدا جستجو کرده و در صورت موجود بودن ثبت کنید. حال که با Zone File‌ آشنا شدیم، منظورمان از یک رکورد عبارت است از:

پیکربندی های DNS که در Zone File‌ ذخیره می شوند، رکورد نام دارند؛ بعد از اینکه یک دامین را از شرکت هاستینگ تهیه و ثبت می کنیم، اتصال دامین به هاست از راه نام سرور (Name Server) انجام می شود.

تحریم در فضای مجازی به چه معناست؟

همان‌طور که میدانید کشورمان ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی مانند نفت، بانک، پتروشیمی و… توسط کشور آمریکا و سایر کشورها تحریم است و بسیاری از شرکت‌های ایرانی هم در سراسر دنیا با این مشکل مواجه هستند. حال علاوه بر تحریم‌های اقتصادی بعضی از این‌گونه محدودیت‌ها در سطح وب و اینترنتی هم شامل حال کشور ایرانی و ایرانی‌های عزیز شده است. تحریم در فضای مجازی به این معناست که دسترسی تمامی افراد به برخی خدمات در سطح وب و سایر وسایل ارتباطی محدود شده باشد.

این‌گونه تحریم در کشورمان ایران هم به معنی محدود شدن و مسدود شدن بعضی خدمات مجازی برای سایت‌ها، اپلیکیشن ها و خدمت وب می‌باشد که از خارج کشور کنترل می‌شود. هر کاربر ایرانی که با IP ایران بخواهد از خدمات سایت‌ها و شرکت‌های تحریم شده استفاده کند اجازه دسترسی به آن را نخواهد داشت. خیلی از این خدمات مورد نیاز قشر خاصی از کاربران و دانشجویان است که به این‌گونه موارد نیاز مبرم دارند حال سؤال اینجاست که چگونه بتوانیم با ابزارهایی که در اختیار داریم بتوانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم یا دور بزنیم.

 

سرویس ضد تحریم DNS

چطور تحریم های فضای مجازی را دور بزنیم؟

خب طبیعی است که اگر بخواهیم با IP های ایرانی به وبسایت ها و اپلیکیشن ها متصل شویم به مشکل می‌خوریم و تمامی آنها برایمان مسدود و محدود است. پس برای دور زدن تحریم باید به گونه‌ای موقعیت و آدرس IP خود را در فضای مجازی تغییر دهیم و به IP های کشورهایی که در لیست تحریم‌ها نیستند تبدیل کنیم، در این صورت کلیه‌ی خدمات وبسایت های مورد نظر برایمان باز خواهد شد. در ادامه برخی از روش‌هایی که می‌توانیم با آنها موقعیت IP را تغییر دهیم آشنا خواهیم شد.

نرم افزارهای ضد تحریم (VPN)

یکی از راه‌هایی که می‌توانیم موقعیت و آدرس IP خودمان در ایران را تغییر دهیم استفاده از سرویس‌های VPN‌ و ضد تحریم است. VPN به این صورت عمل می‌کند که ما را به یک سرور خارجی با IP دیگر وصل می‌کند و بعد از اینکه اتصال انجام می‌شود آدرس IP جدید و موقعیت کشور را به ما نشان می‌دهد و با این کار به‌سادگی می‌توانیم از خدمات سایت‌ها و شرکت‌هایی که ما را مورد تحریم قرار داده‌اند استفاده کنیم. یکی از معایب سرویس‌های VPN این است پایدار نیستند و در اکثر موارد رایگان نیستند و هنگامی که دانلود فایل‌های سنگین و حجیم داریم مشکل قطعی داریم. البته استفاده به صورت بلند مدت از سرویس‌های VPN باعث مصرف افزایش اینترنت و باتری در گوشی‌های هوشمند می‌شود که باعث افزایش استهلاک دستگاه‌های هوشمند و کامپیوترها می‌شود.

 

سرویس ضد تحریم DNS

تغییر DNS‌ با SmartDNS

راه دیگری که می‌توانیم به صورت مستقیم و بدون مشکلاتی که VPN ها داشتند تحریم‌ها را دور بزنیم استفاده از سرویس‌های تغییر DNS است. با استفاده از راهکاری که سرویس تغییر DNS برای ما فراهم می‌کند می‌توانیم کامپیوتر خود را به یک DNS دیگر وصل کنیم که با این کار DNS Server مورد نظر موقعیت و هویت ما را به شکل ناشناس و بدون هویت به سرور تحریم کنند ارسال می‌کند. با این کار هویت اصلی ما برای شرکت‌های تحریم کننده نامعلوم خواهد شد.

به این روش تغییر DNS برای دور زدن تحریم اصطلاحاً SmartDNS‌ می گوییم. با استفاده از فناوری SmartDNS می‌توانیم برای دور زدن تحریم و جلوگیری از انسداد وبسایت ها و سرویس‌هایی که برای مناطق جغرافیایی خاصی محدود شده‌اند اقدام کنیم. البته نوع کارکرد روش SmartDNS شبیه به روش VPN است که با هدایت ترافیک به سرورهای VPN از راه یک سرور از راه دور، آدرس IP واقعی و موقعیت مکانی ما را مخفی می‌کند. ولی در روش SmartDNS تنها بخشی از ترافیک ما یعنی پرس و جو DNS‌ را به سرورهای خود هدایت می‌کند.

با روش SmartDNS دسترسی به محتوایی که مسدود شده بدون اینکه تأثیری بر ترافیک کامپیوتر و دستگاه هوشمند ما داشته باشد به‌راحتی انجام می‌شود و این روش می‌تواند تأثیر بسیار بهتری نسبت به VPN ها داشته باشد.

مزایای SmartDNS نسبت به VPN چیست؟

همان‌طور که گفته شد روش SmartDNS شبیه به VPN ها می‌باشد ولی تفاوت آنها در مخفی کردن آدرس IP واقعی کاربر است که در روش SmartDNS بدون تغییر باقی می‌ماند ولی محتوای تحریم شده را باز می‌کند. اما در روش VPN آدرس IP واقعی کاربر کاملاً تغییر می‌کند. در ادامه برخی از مزایای تغییر DNS برای دور زدن تحریم را به روش SmartDNS معرفی می‌کنیم.

کند نشدن اتصال

با استفاده از روش SmartDNS بدون اینکه تاثیری بر مصرف اینترنت داشته باشد ترافیک وبسایت ها را همان مقدار حجم کاوش می کند و اثری بر سرعت اینترنت مصرفی نخواهد داشت ولی در VPN ها ترافیک کامل دستگاه به سرورهای دیگری منتقل خواهد شد و اتصال اینترنتی کندتر می شود.

قابل استفاده در هر دستگاه

از جمله مشکلاتی که بهنگام استفاده از سرویس های VPN‌ داریم این است که وقتی بخواهیم آنها را نصب و فعال کنیم باید به سیستم و دستگاه هوشمند مورد نظر دقت کنیم. بسته های نصبی و نرم افزاری VPN‌ برای هر نوع پلتفرمی متفاوت است و برای هر نوع سیستم عاملی مانند ویندوز، لینوکس، مکینتاش، اندروید، iOS و … نرم افزارهای مختلفی وجود دارد.

 

سرویس ضد تحریم DNS

در نتیجه روش SmartDNS را می توانیم بر روی هر دستگاه هوشمندی مانند کامپیوتر و گوشی موبایل تنظیم کنیم. تنظیمات این روش را می توانیم بسادگی بر روی بخش روتر وای فای یا مودم و همچنین تنظیمات شبکه اعمال کنیم.

سرویس های تغییر DNS برای دور زدن تحریم

در این بخش می خواهیم به برخی روش های تغییر DNS برای دور زدن تحریم ایرانی اشاره کنیم که هرکدام توانسته اند به خوبی مشکلات کاربران را در این زمینه برطرف کنند.

سرویس شکن (Shecan)

یکی از راه‌های سریع برای دور زدن تحریم‌ها استفاده از سرویس تغییر DNS‌ شکن است که می‌توانیم به برخی ویژگی‌ها شامل سرعت بالا، راحتی استفاده، بدون محدودیت در سیستم عامل و همچنین ایرانی بودن اشاره کنیم. این سرویس برای فعالیت‌های سنگین و بلند مدت مطلوب است و می‌توانیم در تمامی ساعات شبانه روز با سرعت بالا کار کنیم. آدرس‌های سرویس شکن شامل دو IP زیر است که باید در تنظیمات DNS دستگاه خود ثبت کنیم:

Primary DNS : 178.22.122.100

Secondary DNS : 185.51.200.2

جمع بندی درباره تغییر DNS‌ برای دور زدن تحریم

در این مطلب درباره مفهوم DNS و کاربردهای آن آشنا شدیم و شیوه‌های تغییر DNS برای دور زدن تحریم را بررسی کردیم. برای اینکه بخواهیم درباره DNS Server‌ ها و سایر مفاهیم تخصصی در این زمینه آشنا شویم می‌توانیم با استفاده از آموزش‌های جامع فرادرس به کلیه‌ی مباحث آموزش امنیت و شبکه مسلط شویم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *