تبلیغات

تبلیغات

نرم افزار نقشه ذهنی چیست – معرفی برترین نرم افزارهای نقشه ذهنی

1-نرم-افزار-نقشه-ذهنی

نقشه ذهنی یک تمرین خلاقانه برای طوفان فکری و یافتن ایده‌ها است. اگر این روش به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند یک راه فوق‌العاده قدرتمند برای خلق ایده‌های جدید یا اتصال ایده‌های مرتبط بهم باشد. برای ساختن یک نقشه ذهنی، با نوشتن یک ایده یا موضوع اصلی در وسط یک صفحه کاغذ خالی شروع می‌کنیم. سپس خطوطی را ترسیم می‌کنیم که به «گره‌های» جدید منشعب می‌شوند، که هر کدام ایده یا موضوع مربوط به خود را دارند. از آن گره‌ها، خطوط بیشتری را ترسیم می‌کنیم که عمیق‌تر به مفاهیم مختلف منشعب می‌شوند، و به راه خود ادامه می‌دهیم، تا شاخه‌ها بیشتر و عمیق‌تر شوند. البته ایجاد نقشه ذهنی روی یک تکه کاغذ جنبه‌های منفی خود را دارد. شما به اندازه برگه‌ای که با آن شروع می‌کنید محدود شده‌اید، هیچ راه آسانی برای دیجیتالی کردن آن و قابل جستجو کردن آن وجود ندارد، همچنین ممکن است در زمان ترسیم نقشه ذهنی ناخواسته دچار اشتباهاتی شوید که امکان جبران آن ها وجود نداشته باشد و اگر نقشه ذهنی خود را گم کنید، همه چیز را از دست می‌دهید. به همین خاطر اگر نقشه ذهنی برای شما اهمیت زیادی دارد، باید از نسخه دیجیتالی آن یعنی نرم افزار نقشه ذهنی استفاده کنید که مزیت‌های بیشتری نسبت به نقشه ذهنی روی کاغذ دارد. در این مقاله قصد داریم چند مورد از بهترین نرم افزارهای نقشه ذهنی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با توجه به نیاز و سلیقه خودتان یکی را انتخاب کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

نرم افزار نقشه ذهنی

بدون شک یکی از مهمترین مواردی که در زمان ایده پردازی برای حل یک مشکل و یا پاسخ داده به یک سوال از اهمیت زیادی برخوردا است حفظ تمرکز است. از آنجایی که در هر لحظه ذهن انسان میتواند با فکرها و ایده های مختلفی مواجه شود در این شرایط آشنایی با مهارت های مرتبط با افزایش تمرکز میتواند به ما کمک کند تا به شکل مناسب تری فرایند ایده پردازی و طوفان فکری را به پیش ببریم. با توجه به این موضوع مایلم آموزش مدیریت تمرکز و توجه و راه های افزایش تمرکز فرادرس را به شما معرفی کنم تا با دریافت و مشاهده آن بتوانید تکنیک هایی را برای مدیریت تمرکز فرابگیرید؛ برای دریافت این آموزش همین حال میتوانید با کلیک روی لینک زیر به فرادرس مراجعه کنید و این آموزش را دریافت کنید:

معرفی بهترین نرم افزارهای نقشه ذهنی

  • نرم افزار نقشه ذهنی Coggle: این نرم افزار به دلیل طراحی مناسب و رابط کاربری قوی که دارد گزینه مناسبی برای افرادی است که تا به حال از نرم افزار نقشه ذهنی استفاده نکرده اند و به اصطلاح مبتدی هستند.
  • نرم افزار نقشه ذهنی Mindly: به کمک این نرم افزار میتوانید در گوشی موبایل به ترسیم نقشه ذهنی بپردازید و همیشه این نقشه را به همراه داشته باشید.
  • نرم افزار نقشه ذهنی MindMup: برای ایجاد نقشه‌های ذهنی به صورت عمومی مناسب است.

ویژگی های برترین نرم افزار نقشه ذهنی چیست

نرم افزارهای نقشه ذهنی که در بخش قبل معرفی شد، توسط افرادی ساخته شده‌اند که زمان زیادی را به آزمایش و ایجاد این مدل نرم‌افزارها گذرانده‌اند. این افراد با صرف ده‌ها ساعت برای تحقیق و آزمایش برنامه‌ها تلاش کرده اند هر برنامه را بر اساس معیارهایی از پیش تعیین شده، ارزیابی کنند تا بهترین نرم افزار نقشه ذهنی را طراحی و تولید کنند. در ادامه به بررسی نرم افزارهای معرفی شده میپردازیم. نقشه برداری ذهنی با یک ورق کاغذ و یک خودکار روشی فوق‌العاده شهودی و طبیعی است و البته میتوان گفت این روش دارای برخی نقاط ضعف نیز می‌باشد، اما همانطور که قبلا هم اعلام کردیم استفاده کردن از نرم افزار نقشه ذهنی واقعاً بهتر از ترسیم نقشه ذهنی روی کاغذ است. در حالی که هر یک از ابزارهای نقشه ذهنی در این لیست مزایای منحصر به فرد خود را دارند، اما باید حداقل ویژگی‌های لازم را داشته باشند. بسیاری از برنامه‌های طراحی و ایجاد نمودارها به عنوان برنامه‌های نقشه ذهنی به بازار عرضه می‌شوند، اما در حقیقت این‌طور نیستند. یعنی ویژگی‌های لازم را ندارند.

البته شما می‌توانید یک نقشه ذهنی در آنها بسازید، از نظر تئوری می‌توانید از PowerPoint، Photoshop یا MS Paint نیز استفاده کنید. اما نکته اینجاست که این نوع برنامه‌ها معمولاً فاقد ویژگی‌هایی هستند که نقشه‌برداری ذهنی را آسان می‌کند، چیزهایی مانند: پیوند خودکار گره‌ها، حالت‌های مختلف طوفان فکری که به شما امکان می‌دهد خیلی از مفاهیم را به سرعت دریافت کنید و جستجو کنید.

بنابراین برای اینکه اپلیکیشنی بتواند این قابلیت‌ها را ایجاد کند، باید اطمینان پیدا کنیم که نرم افزار مورد نظر برای طوفان فکری طراحی شده باشد. نقشه برداری ذهنی با قلم و کاغذ به طرز قابل توجهی آسان به نظر می‌رسد. از سوی دیگر هیچ روشی به اندازه استفاده کردن از قلم و کاغذ برای ترسیم نقشه ذهنی راحت نیست اما هر چقدر استفاده کردن از نرم افزار نقشه ذهنی راحت تر باشد و رابط کاربری قابل فهم تری داشته باشد، استفاده از آن لذت بخش‌تر و راحت‌تر است. مثلاً برای اتصال ایده‌ها به یکدیگر، نباید نیاز به کار اضافه‌ای در منو باشد و میتوانید با یک کلیک دو ایده را به یکدیگر متصل کنید.

چرا باید از نرم افزار نقشه ذهنی استفاده کنیم؟

یکی از معایب اصلی استفاده از کاغذ، در واقع خود کاغذ می‌باشد. یک نرم افزار نقشه ذهنی اندازه نامحدودی برای صفحه یا کاغذ دارد، تا بتوانید نقشه ذهنی خود را به اندازه دلخواه بسازید. اما کاغذ واقعی این‌طور نیست و شما از ابتدا نمی‌دانید که به چه میزان کاغذ نیاز دارید. ضمن اینکه نرم افزار نقشه ذهنی به شما این امکان را می‌دهد فایل‌ها را پیوست کنید. گاهی اوقات برای نشان دادن کامل یک مفهوم به بیش از یک فایل نیاز است. برای اینکه برنامه بتواند هدف شما را عملی کند، باید بتواند تصاویر، فیلم‌ها، اسناد، صفحات وب و سایر موارد اضافی را به نقشه‌های ذهنی پیوست کند.

همچنین نرم افزار نقشه ذهنی باید به شما امکان ذخیره و انتقال نقشه‌ها را میدهد. شما نمی‌توانید به راحتی نقشه‌های ذهنی روی کاغذ را ویرایش، ذخیره یا به اشتراک بگذارید. بنابراین یکی از دلایل مهم دیجیتالی شدن نقشه ذهنی این است که می‌توانید همه این کارها را انجام بدهید. همه این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهند بعداً به یک نقشه ذهنی برگردید و آن را تغییر دهید، ذخیره کنید و در قالب‌های مختلف منتشر کنید، بنابراین می‌توانید آن را برای همکاران، همکلاسی‌های خود یا هرکس دیگری که دوست دارید ارسال کنید.

 

نرم افزار نقشه ذهنی

بهترین نرم افزار نقشه برداری ذهن برای مبتدیان

Coggle یک سایت است که به رایگان به شما امکان ساخت نقشه ذهنی را میدهد. زمانی که ساخت نقشه ذهنی را در سایت Coggle شروع می‌کنید، گره مرکزی یک نقشه ذهنی جدید را به همراه یک علامت به اضافه، برای شروع و اضافه کردن گره ‎ها و ایده‎ های جدید مشاهده خواهید کرد. هر بار که برای ایجاد یک گره جدید روی علامت مثبت کلیک می‎کنید، Coggle به طور خودکار جهت، مکان و رنگ گره جدید را انتخاب می‌کند. اما همیشه می‌توانید گره‌ها را به اطراف بکشید تا چیزها را در قالبی که کمی بهتر با چیدمان شما مطابقت دارد، مرتب کنید. یا می‌توانید روی آنها کلیک راست کرده و Choose Style را انتخاب کنید تا رنگ را تغییر دهید یا اگر در پلان Awesome هستید، سبک خط و ضخامت اتصالات را می‌توانید انتخاب کنید.

همان‌طور که می‌بینید در Coggle همه چیز هوشمندانه انجام می‌شود و کیفیت بالایی دارد. اگر ترجیح می‌دهید از میانبرهای صفحه کلید در طول فرایند نقشه ذهنی خود استفاده کنید، یک برگه راهنما از میانبرهای صفحه کلید در گوشه سمت راست پایین تصویر وجود دارد. روی نماد X سبز رنگ، برای مخفی کردن و نماد علامت سؤال سبز رنگ برای بازگرداندن آن می‌توانید کلیک کنید. یکی از ویژگی‌های مورد علاقه ما این است که Coggle به شما امکان می‌دهد آیتم‌ها و پیام‌های نقشه ذهنی خود را با Markdown مشخص کنید، بنابراین می‌توانید هنگام افزودن متن، تصاویر و پیوندهای خود به صفحه، به همان اندازه که نیاز دارید، متمایز کنید. اگر می‌خواهید برخی از ایده‌ها را از همکار خود دریافت کنید، می‌توانید آنها را به نقشه ذهنی خود اضافه کنید، می‌توانید مکالمه‌ای را در نوار کناری پیام‌ها داشته باشید یا به حالت ارائه تمام صفحه بروید تا یک قدم به عقب بردارید و کارهای بیشتری انجام دهید.

Coggle برای حداکثر سه نقشه ذهنی خصوصی رایگان است. شما می‌توانید آنها را پاک کرده یا دوباره ویرایش کنید و به همین ترتیب نسخه رایگان را ادامه بدهید، اما اگر به طور همزمان به بیش از سه عدد نقشه ذهنی نیاز دارید، باید هزینه 5 دلار در ماه را برای داشتن نقشه‌های ذهنی نامحدود و برخوردار شدن از ابزارهای بیشتر، پرداخت نمایید.

 

نرم افزار نقشه ذهنی

بهترین نرم افزار نقشه ذهنی برای موبایل

برنامه مایندلی، یک برنامه نقشه ذهنی برای دستگاه‌های تلفن همراه می‌باشد که قابلیت‌های ویژه زیادی به همراه دارد. به دلیل اندازه صفحه نمایش کوچک تلفن‌های همراه، ساخت نرم افزار نقشه ذهنی کار دشواری است. مشکل در اسکرول و بزرگنمایی صفحه، و مشکلات خوانایی که برای صفحه نمایش کوچک وجود دارد. اما تلاش Mindly، بر این بوده است که نقشه ذهنی را در گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر کند و صادقانه می‌گوییم، مایندلی در این کار موفق عمل کرده است. مانند اکثر نقشه‌های ذهنی، شما با گره مرکزی شروع می‌کنید، متن و آیکون‌ها را اضافه می‌کنید و در صورت تمایل رنگ هر قسمت را تغییر می‌دهید. سپس، زمان آن است که شروع به اضافه کردن هر گونه ایده خاصی در دایره اطراف کنید. برای انجام این کار، روی نماد + در دایره بیرونی ضربه بزنید. Mindly به طور خودکار یک گره جدید ایجاد می‌کند و آن را بزرگنمایی می‌کند تا به شما امکان بدهد روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید.

همانطور که در ایده‌های فرعی عمیق‌تر می‌شوید، می‌توانید با ضربه زدن روی دایره در گوشه سمت چپ بالای صفحه، راه خود را به گره مرکزی اصلی پیدا کنید. هنگام بازگشت به سمت گره اصلی، Mindly با کنار زدن ایده‌های فرعی، همه چیز را مرتب نگه می‌دارد. می‌توانید با ضربه زدن روی هر گره‌ای به سمت پایین حرکت کنید، یا روی نماد فلش در پایین سمت راست و سپس Mindmap ضربه بزنید تا یک نمای کلی از نقشه ذهنی را ببینید. از همین منو می‌توانید نقشه ذهنی خود را نیز چاپ یا به اشتراک بگذارید. همان‌طور که می‌بینید، مایندلی یک نرم افزار نقشه ذهنی عالی است. البته، می‌توانید نقشه‌های ذهنی تلفن همراه خود را با نسخه دسکتاپ Mindly نیز همگام‌سازی کنید، بنابراین می‌توانید از ایده پردازی در جلسات رسمی هم استفاده کنید. نسخه رایگان موبایل شامل 3 نقشه ذهنی هر کدام با حداکثر 100 عنصر است. برای ویژگی‌های اضافی و ساخت نامحدود نقشه ذهنی باید مبلغ 6.99 دلار در iOS و 5.49 دلار در Android پرداخت شود. و در سیستم عامل مک مقدارش 29.99 دلار می‌باشد.

بهترین نرم افزار نقشه برداری ذهنی برای ایجاد نقشه های ذهنی عمومی

MindMup یک نرم افزار نقشه ذهنی با استفاده آسان است و حتی برای شروع به حساب کاربری نیاز ندارید. نوار ابزار در بالای صفحه، پیوندهای سریعی را به تمام نیازهای اساسی نقشه ذهنی، از تغییر رنگ هر گره گرفته تا افزودن متن و فایل پیوست، ارائه میدهد. همچنین این برنامه قابلیت انتشار و به اشتراک گذاری نقشه‌های ذهنی را دارد. در حالی که بسیاری از ابزارهای نقشه ذهنی حداقل به یک آدرس ایمیل نیاز دارند، MindMup به هرکسی اجازه می‌دهد تا نقشه‌های ذهنی را ایجاد و به صورت عمومی منتشر کند. توجه کنید که نقشه‌های ذهنی رایگان پس از شش ماه به طور خودکار حذف می‌شوند، اما اگر از آن برای یک جلسه طوفان فکری سریع قصد دارید استفاده کنید، کاملا مناسب خواهد بود. اگر می‌خواهید ثبت نام کنید یا نقشه‌های خصوصی را ذخیره کنید، باید 2.99 دلار در ماه برای اشتراک MindMup Personal Gold بپردازید. این نرم افزار در بخش رایگان برای نقشه‌های عمومی تا 100 کیلوبایت فضا اختصاص داده است. از 2.99 دلار در ماه برای اشتراک MindMup Personal Gold که شامل نقشه‌های بزرگ‌تر و خصوصی را نیز شامل می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله ما تعدادی نرم افزار نقشه ذهنی را بررسی کردیم و تمامی جزئیات آنها را نیز مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید با توجه به نیازتان نرم افزاری را انتخاب کنید که برای شما مناسب می‌باشد و قابلیت‌های مدنظر شما را دارا می‌باشد. با توجه به اینکه اصول استفاده از نرم افزارهای نقشه ذهنی تا حدود زیادی مشابه یکدیگیر است مایلم در اینجا آموزش رسم نقشه ذهنی با ایکس مایند فرادرس را به شما معرفی کنم تا بتوانید با دریافت و مشاهده این آموزش به چگونگی ترسیم یک نقشه ذهنی مطلوب و کاربردی تسلط پیدا کنید؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *