تبلیغات

تبلیغات

ضریب تاثیر (Impact Factor) در مقالات ISI چیست؟

tarjomic1

علم را نمی‌توان تنها با یک کلمه توصیف کرد. علم جهانی گسترده است که هنوز زوایا و نقاط بسیاری از آن ناشناخته هستند. علم جذاب، حیاتی، نوآورانه، دشوار، مهیج و … است.

هر روزه اطلاعات علمی زیادی وارد مجلات علمی می‌شود. بسیاری از این اطلاعات از ترجمه مقاله محققان مختلف در سراسر جهان به دست می‌آیند. با هزاران مجله فعال و صدها هزار مقاله که سالانه منتشر می‌شوند، ارزیابی این اطلاعات دشوار می‌شود. چگونه باید این درستی این اطلاعات را سنجید؟ کدام داده‌ها معتبرترند؟

و این‌‌جاست که Impact Factor وارد می‌شود. ضریب تاثیر ابزاری مهم و در دسترس است که برای مقایسه مجلات در یک دسته موضوعی استفاده می‌شود. اگر به علم، خواندن و اکتشاف اهمیت می‌دهید، باید اطلاعات خود را درباره ضریب تاثیر افزایش دهید. برای آشنایی با ضریب تاثیر و ملاک‌های ارزیابی آن همراه ما باشید.

ضریب تاثیر چیست؟

ضریب تاثیر دقیقا چیست؟ Impact Factor به عنوان the journal impact factor هم شناخته می‌شود. ضریب تاثیر معیاری مشخص است که به ما نشان می‌دهد که چند بار از مقالات یک مجله در یک سال خاص استناد شده است. این معیار امکان تعیین رتبه و اهمیت مجله با محاسبه تعداد دفعات ارجاع مقالات آن را فراهم می‌کند.

ضریب تاثیر

ایده استفاده از ضریب تاثیر برای اولین بار در سال 1955 نهایی شد. اما محاسبه ضریب تاثیر از سال 1975 شروع شد. این معیار مهم توسط بنیان‌گذار موسسه اطلاعات علمی، یوجین گارفیلد ابداع شد.

ضریب تاثیر خوب چیست؟

ضریب تاثیر با یک محاسبه ساده سنجیده می‌شود. ضریب تأثیر یک مجله تعداد استنادهای دریافت‌شده در آن سال از مقالات منتشر شده آن مجله در طول دو سال قبل است که بر تعداد کل مقالات قابل استناد منتشر شده آن مجله طی دو سال قبل تقسیم می‌شود.

اما چه ضریب تاثیری برای مجلات ISI خوب است؟ شاید بگویید که هر چه که عدد ضریب تاثیر مقاله بیشتر باشد، بهتر است ولی این‌گونه نیست. اما ضریب تاثیر چیزی بیشتر از اعداد است.

در بیشتر زمینه‌ها، ضریب تاثیر 10 یا بیشتر به عنوان امتیازی عالی در نظر گرفته می‌شود. در حالی که 3 به عنوان خوب و میانگین امتیاز معمولا کمتر از 1 است. این یک قانون کلی است. با این حال، باید به این نکته توجه کنید که نمره ضریب تاثیر برای مجلات رشته‌های مختلف با هم متفاوت است.

ضریب تاثیر یک عدد کلی است و تنها در مقایسه مجلات در زمینه‌های مشابه بیشترین معنا را دارد. مثلا در مجلات رشته فیزیک، نمره 2 اغلب عالی در نظر گرفته می‌شود. در همین حال، در رشته‌های علوم تجربی تعداد زیادی مجله و مقاله با امتیاز بالای 10 وجود دارد.

همچنین بخوانید  اکانت پرمیوم یوتیوب چیست و چه قابلیتی دارد؟

تعداد بسیار کمی از مجلات (۱.۹۷٪) دارای ضریب تاثیر 10 یا بالاتر هستند. اکثر مجلات (73٪) دارای ضریب تاثیر مساوی یا بیشتر از 1 هستند.

آیا ضریب تاثیر واقعا مهم است؟

بیشتر ابزارها با نیت خوب ساخته شده‌اند. اما آنچه مهم است، نحوه استفاده از یک ابزار یا یک شاخص است. ضریب تاثیر نیز از این امر استثنا نیست.

ضریب تاثیر عامل مهمی است که بفهمیم که کدام مجلات بیشتر مورد استناد قرار می‌گیرند. با توجه به تعداد بالای مجلات این امر هم برای خوانندگان مقالات و هم برای افرادی که قصد چاپ مقاله را دارند، مهم است.

اما زمانی که معیاری برای سنجش یک مجله وجود داشته باشد، ممکن است که باعث سواستفاده مردم از این معیار شود. مثلا یکی از معیارهای مهم برای دانشکده‌ها یا مؤسسات در مورد استخدام، اخراج، ارتقاء و … ضریب تاثیر و تعداد مقاله‌های چاپ‌شده است. در صورتی که عوامل بیشتری باید سنجیده شود.

ترجمه مقاله

اهمیت بالای ضریب تاثیر به عنوان معیاری برای سنجش کارنامه حرفه‌ای علمی دانش‌‌جویان و محققان، باعث شده است که بعضی افراد اقدام به هک و دست‌کاری این معیارها کنند. اما هنوز هم ضریب تاثیر مهم‌ترین راه سنجش اعتبار علمی مجلات است. نقش مهم ضریب تاثیر در آینده حرفه‌ای افراد را نمی‌توان دست‌کم گرفت.

سایر معیارهای سنجش مجلات علمی

حتما به خلاطر داشته باشید ضریب تأثیر مجله یا شاخص علم‌سنجی به تنهایی تصویر کاملی از یک مجله علمی را ترسیم نمی‌کند. به همین دلیل است که محققان معیارهای فعلی را بررسی می‌کنند، موارد جدیدی را ارائه می‌دهند یا هر سال آن‌ها را بهبود می‌بخشند.

ضریب تاثیر بیشتر به خاطر دلایلی مانند ساده بودن بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفته است. بنابراین، معیارهای دیگری مانند h-index نیز وارد عرصه سنجش اعتبار مجلات علمی شده‌اند. h-index به عنوان حداکثر مقدار h تعریف می‌شود، به‌طوری‌که نویسنده/ژورنال معین h مقاله منتشر کرده است که هر کدام حداقل h بار مورد استناد قرار گرفته‌اند.

اما h-index تنها معیار موجود نیست. معیارهای دیگری مانند Self-Citation Ratio، SJR وSNIP  برای ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات علمی وجود دارد.

و در نهایت، بسته به شرایط خود، ممکن است که جنبه‌های مختلفی را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، محققان جوان ممکن است عواملی مانند هزینه انتشار، نرخ پذیرش، سرعت بررسی، روند بررسی و پشتیبانی هم برایشان مهم باشد.

اهمیت ترجمه مقاله حرفه‌ای در چاپ مقاله

بسیاری از ژورنال‌های معتبر علمی مقالات را به زبان انگلیسی منتشر می‌کنند. پس برای این‌که مقاله خود را در این مجلات چاپ کنید، باید ترجمه مقاله خود را ارسال کنید.

همچنین بخوانید  برنامه مهاجرتی کشاورزی و صنایع غذایی کانادا

جدای از کیفیت محتوای مقاله، ترجمه مقاله حرفه‌ای و رعایت نکات نگارشی و ویرایشی نیز یکی دیگر از معیارهای مهم برای قبولی یا رد مقاله شما است. هر چه‌قدر هم که مقاله شما محتوای علمی تازه و خاصی داشته باشد، اگر دارای اشتباهات نگارشی و ویرایشی باشد، شانس پذیرش آن به شدت کاهش می‌یابد.

ترجمه مقاله پیشرفته‌تر از ترجمه عمومی است و مترجم متخصص باید آن را انجام دهد. مترجم متخصصی که به اصطلاحات و واژگان تخصصی رشته شما آشنا باشد. هم‌چنین این مترجم باید دانش خوبی هم نسبت به زبان مبدا و هم زبان مقصد داشته باشد. اگر فردی با زبان انگلیسی آشنا باشد، لزوما بدین معنا نیست که مترجم خوبی هم هست.

ترجمه تخصصی مقاله در ترجمیک

ترجمیک جامع‌ترین پلتفرم خدمات زبانی برای خدماتی مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ترجمه رسمی، تولید محتوا و … است. تمامی این خدمات در ترجمیک با کیفیت بالایی انجام می‌شوند.

ترجمیک با بیش از ۱۸ هزار مترجم، ویراستار و نویسنده محتوا هم‌کاری می‌کند. خدمات ترجمه تخصصی در ترجمیک در بیش از سی زبان ارائه می‌شود. هم‌چنین ترجمیک برای تمامی رشته‌های دانشگاهی مانند مهندسی، پزشکی، حقوق، مدیریت، علوم پایه و سایر رشته‌ها با مترجمان متخصص هم‌کاری می‌کند.

ترجمه تخصصی

سایت ترجمه تخصصی ترجمیک برای کلیه خدمات، تضمین کیفیت و زمان دارد. یعنی در صورت تاخیر یا کیفیت پایین، بخشی یا تمام هزینه به شما برگشت داده می‌شود. هم‌‌چنین مترجمان ترجمیک به هیچ عنوان از ترجمه ماشینی استفاده نمی‌کنند. تمامی سفارش‌های ترجمه در ترجمیک توسط گروه پایش و ارزیابی ترجمیک، به صورت تخصصی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

هم‌چنین در ترجمیک خدمات ویراستاری تخصصی و نیتیو هم ارائه می‌شود. در ویراستاری نیتیو، یک ویراستار که دانشی به اندازه نویسنده‌ای که زبان انگلیسی زبان مادری اوست، دارد، ترجمه تخصصی مقالات شما را ویراستاری می‌کند. این‌گونه ترجمه مقاله شما فاقد هرگونه اشکالات نگارشی و ویرایشی است.

ترجمه تخصصی مقالات خود را با خیالی آسوده به سایت ترجمه تخصصی ترجمیک بسپارید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *