تبلیغات

تبلیغات

supernetting چیست و چه تفاوتی با Subnetting دارد ؟

subnetting-vs-سچیستpernetting

شبکه های کامپیوتری را می توان به شبکه های زیادی تقسیم کرد یا شبکه های کوچک را می توان برای تشکیل شبکه های بزرگ با توجه به نیاز ما ترکیب کرد. این کار توسط subnetting و supernetting انجام می شود. در این مطلب به تفصیل بیان می کنیم که supernetting چیست ، subnetting چیست و چه کارایی دارند.

زیر شبکه یا Subnetting چیست؟

تقسیم یک شبکه به شبکه های کوچکتر یا زیرشبکه ها را subnetting می گویند.

چرا باید زیر شبکه ایجاد کرد؟

فرض کنید یک شبکه کلاس A می گیریم ، بنابراین ، در کلاس A ما 224 میزبان داریم. بنابراین مدیریت چنین تعداد زیادی هاست خسته کننده است. بنابراین اگر این شبکه بزرگ را به شبکه های کوچکتر تقسیم کنیم ، نگهداری هر شبکه آسان خواهد بود.

زیر شبکه چگونه کار می کند؟

فرض کنید یک شبکه کلاس C با آدرس شبکه به عنوان 201.10.1.0 (محدوده کلاس C 192-223) داریم. بنابراین تعداد کل هاست ها 256 است (برای میزبان کلاس C با اکتت آخر یعنی 28 تعریف می شود). اما مجموع هاست قابل استفاده 254 است. این به این دلیل است که اولین آدرس IP برای شناسه شبکه و آخرین آدرس IP آدرس پخش مستقیم است .

بنابراین ، در زیر شبکه ، این 254 هاست را به طور منطقی به دو شبکه تقسیم می کنیم. در شبکه کلاس C فوق 24 بیت برای Network ID و 8 بیت آخر برای شناسه میزبان داریم. ما می خواهیم قسمت سمت چپ آدرس میزبان را قرض بگیریم و برای شناسایی زیرشبکه اعلام کنیم. اگر سمت چپ ترین بیت آدرس میزبان 0 باشد، اولین شبکه زیرشبکه و اگر سمت چپ ترین بیت 1 باشد ، دومین شبکه زیرشبکه خواهد بود. با استفاده از 1 بیت می توانیم آن را به 2 شبکه یعنی 2¹ تقسیم کنیم. اگر بخواهیم آن را به چهار شبکه تقسیم کنیم، به 2 بیت (2² = 4 شبکه) نیاز داریم. محدوده آدرس IP که در شبکه زیرشبکه 1 قرار دارد از 201.10.1.0 تا 201.10.1.127 است. محدوده آدرس IP که در شبکه زیر شبکه دوم قرار دارد از 201.10.1.128 تا 201.10.1.255 است.

اگر هنوز زیر شبکه را به خوبی فرا نگرفتید پیشنهاد می کنیم ، آموزش های شبکه کامپیوتری سایت فرادرس را دنبال کنید تا به خوبی این مطلب را فرا بگیرید. در زیر لینک مربوط به آن را قرار می دهیم.

حال که تقریبا با زیر شبکه آشنا شدیم ، وقت آن رسیده که بدانید supernetting چیست .

supernetting چیست ؟

اگر بخواهیم به صورت ساده و راحت بگوییم supernetting چیست ، باید بگوییم برعکس Subnetting است. در این چند شبکه کوچکتر با هم ترکیب می شوند تا یک شبکه بزرگ را تشکیل دهند.

جدول مسیریابی شامل یک ورودی subnet mask برای هر شبکه است. اگر شبکه های کوچک زیادی وجود داشته باشد ، اندازه جدول مسیریابی افزایش می یابد. زمانی که روتر دارای یک جدول مسیریابی بزرگ است ، زمان زیادی طول می کشد تا روتر جدول مسیریابی را پردازش کند. سوپرنت ها برای کاهش اندازه جدول مسیریابی IP و بهبود کارایی مسیریابی شبکه استفاده می شوند.

حالا که فهمیدید supernetting چیست ، بهتر است نحوه کار با آن را نیز بیاموزید. در زیر یکی از بهترین آموزش های supernetting که توسط فرادرس تهیه شده است را قرار می دهیم که می توانید از آن استفاده کنید.

این آموزش که یکی از بهترین مطالب و مباحث سیسکو را در بر دارد به صورت اصولی نحوه سوپرنتینگ را آموزش می دهد. اگرچه این آموزش مربوط به دستگاه های شرکت سیسکو می باشد ، اما با یادگیری این مباحث به راحتی می توانید در سرور های شرکت های مختلف نیز از آن بهره ببرید.

سوپرنت به چه معناست؟

supernetting چیست

یک سوپرنت با ترکیب چندین شبکه یا زیرشبکه پروتکل اینترنت (IP) در یک شبکه با استفاده از یک پیشوند مسیریابی بین دامنه ای بدون کلاس (CIDR) ایجاد می‌شود. شبکه هیبریدی جدید دارای پیشوند مسیریابی مشابه مجموعه پیشوند زیرشبکه است.

رویه ای که برای ایجاد سوپرنت استفاده می شود معمولاً به عنوان سوپرنتینگ ، تجمیع مسیر یا خلاصه مسیر نامیده می شود. سوپرنت ها سازمان ها را قادر می‌سازند تا اندازه شبکه خود را تغییر داده و با جمع آوری چندین مسیر مستقل ، نیازهای دستگاه مسیریابی شبکه را به حداقل برسانند.

همچنین به حفظ فضای آدرس کمک می کند و به روتر کمک می کند تا اطلاعات مسیریابی را به طور موثر ذخیره کند و هزینه پردازش تطابق مسیر را به حداقل برساند.

سوپرنت ها چگونه کار می کنند؟

پس از پاسخ به سوال supernetting چیست ، بهتر است نحوه کار آن را نیز توضیح دهیم.

همه شبکه ها برای تجمیع مناسب نیستند. قوانینی وجود دارد که با آن می توان شبکه را جمع کرد. برای تجمیع هر شبکه ، باید از سه قانون پیروی کند.

  • مجاور : همه شبکه ها باید به هم پیوسته باشند.
  • اندازه یکسان : همه تورها باید یک اندازه و دارای توان دو ، یعنی 2 ^ n باشند.
  • تقسیم پذیری : اولین شناسه شبکه باید بر اندازه بلوک قابل تقسیم باشد.

supernetting چیست

توجه داشته باشید. اگر یک عدد باینری بر 2 ^ n تقسیم شود ، باقیمانده برابر n بیت آخر خواهد بود.

مثال. فرض کنید چهار شبکه کوچک با شناسه های 201.1.0.0 ، 201.1.1.0 ، 201.1.2.0 ، 201.1.3.0 داریم.

حالا بیایید بررسی کنیم که آیا این می تواند جمع شود یا خیر.

مجاور : همانطور که می بینیم هر چهار شبکه از کلاس C هستند. برد شبکه اول از 201.1.0.0 تا 201.1.0.255 است. برد شبکه دوم از 201.1.1.0 شروع می شود. اگر 1 را به آخرین آدرس IP شبکه اول اضافه کنیم ، آدرس IP شروع شبکه دوم را بدست می آوریم. به طور مشابه ، ما می توانیم بررسی کنیم که همه شبکه ها به هم پیوسته هستند.
اندازه یکسان : از آنجایی که همه شبکه ها از کلاس C هستند. هر شبکه 28 بیت دارد ، یعنی 256 میزبان.
تقسیم پذیری : اولین آدرس IP باید بر اندازه کل شبکه ها قابل تقسیم باشد. اندازه کل شبکه 4 * 28 است یعنی. 2¹⁰. اگر آدرس IP اول را بر 2¹⁰ تقسیم کنیم ، 10 بیت آخر باقی مانده است. برای اینکه آن ها به اشتراک بگذارند ، باید در ده ضربه آخر 0 وجود داشته باشد.

نمایش باینری آدرس IP اول: 11001001.00000001.00000000.00000000

10 بیت آخر صفر است. از این رو، بر اندازه شبکه قابل تقسیم است. بنابراین هر سه شرط محقق می شود.

این چهار شبکه را می توان در یک ابر شبکه ترکیب کرد. شناسه سوپرنت یا شناسه شبکه برای هر چهار شبکه 201.1.0.0 خواهد بود.

این مباحث به دیلیل اینکه مبانی و مفاهیم اولیه شبکه محسوب می شوند در آزمون عملی نتورک پلاس نیز آورده شده اند. به همین دلیل اگر می خواهید در آزمون نتورک پلاس موفق شوید ، بهتر است این مطلب را به خوبی یاد بگیرید. همچنین برای یادگیری بهتر مکی توانید از آموزش حرفه ای نتورک پلاس زیر بهره ببرید.

مزایای supernetting چیست ؟

Supernetting مزایای زیر را ارائه می دهد.

  • اندازه به روز رسانی مسیریابی را کاهش می دهد.
  • یک دید کلی بهتر از شبکه ارائه می دهد.
  • استفاده از منابعی مانند حافظه و CPU را کاهش می دهد.
  • زمان مورد نیاز در بازسازی جداول مسیریابی را کاهش می دهد.

اجزای supernetting

supernetting چیست

پس از بررسی مزایا بهتر است بدانید اجزای supernetting چیست

هر مسیر تعداد مشخصی آدرس از جمله شناسه شبکه ، شناسه پخش و subnet mask را تبلیغ می کند. می توانیم از اندازه بلوک برای ارجاع به همه این آدرس ها با هم استفاده کنیم.

  • برای اجرای سوپرنت ، به شناسه شبکه ، مقدار CIDR ، شناسه پخش ، ماسک زیر شبکه و اندازه بلوک برای هر مسیر نیاز داریم.
  • شناسه شبکه و شناسه پخش برای تأیید مذاکره مسیر استفاده می شود. سوپرنت ها فقط در صورتی می توانند اجرا شوند که مسیرها متوالی باشند.
  • اندازه بلوک برای محاسبه مسیر نهایی از مسیرهای داده شده استفاده می شود.
  • ماسک زیر شبکه و مقدار CIDR در عناوین مختلف یکسان هستند. هر دو برای جستجوی بیت های ON شبکه در یک آدرس IP استفاده می شوند.

از آنجایی که مسیر تبلیغات ترکیبی از شناسه شبکه و مقدار CIDR است ، فقط باید شناسه پخش ، subnet mask و اندازه بلوک را تعیین کنیم.

ماسک اورنت یا سوپرنت؟

ماسک سوپرنت یک عدد 32 بیتی است که در آن تمام بیت های ثابت شبکه با 1 و قسمت متغیر با 0 نمایش داده می شود.

در مجموع ، پس از زیرشبکه سازی ، 252 میزبان در حال استفاده باقی می مانند. بنابراین ، به دلیل زیر شبکه ، تعداد آدرس های IP از دست می رود.

نکات کلیدی سوپرنتیگ

supernetting چیست

Supernetting فقط در همان فضای آدرس قابل انجام است. اگر فضای آدرس دو یا چند مسیر کاملاً متفاوت باشد ، نمی توان آن ها را در یک مسیر واحد ترکیب کرد.

یک مسیر را فقط می توان در مسیری خلاصه کرد که از اندازه بلوک آن بیشتر باشد. برای مثال ، نمی‌توانیم یک مسیر با اندازه بلوک 64 را در مسیری با اندازه بلوک 32 جمع کنیم ، اما می توانیم دو مسیر با اندازه بلوک 32 را در یک مسیر با اندازه بلوک 64 جمع کنیم.

ساده ترین راه برای محاسبه مسیر حاصل اضافه کردن اندازه بلوک تمام مسیرهای متوالی و استفاده از زیرشبکه ای است که همان اندازه بلوک را به عنوان نتیجه اضافه ارائه می دهد.

همانند اندازه بلوک ، شناسه شبکه مسیر خلاصه باید با شناسه شبکه اولین مسیر متوالی مطابقت داشته باشد. برای محاسبه شبکه واقعی از اندازه بلوک جمع شده ، به سادگی اندازه بلوک را با شروع از 0 محاسبه کنید.

هرگز اندازه بلوکی را انتخاب نکنید که همه آدرس ها را پوشش ندهد ، مگر اینکه به وضوح بیان شود که آدرس های باقی‌مانده در پشت روتری که خلاصه سازی روی آن انجام می شود استفاده می شود.

استفاده از سوپرنتینگ ها به امنیت شبکه نیز کمک می کند ، اما برای اینکه بهتر با امنیت شبکه آشنا بشید بهتر است آموزش های حرفه ای سایت فرادرس را که توسط بهترین اساتید تهیه شده است را مشاهده کنید.

مجموعه آموزش امنیت شبکه (Network Security) — کلیک کنید

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *