تبلیغات

تبلیغات

8 راه برای بهبود عمر باتری در لپ تاپ های لینوکس

8-ways-to-improve-laptop-batteries-life-24e2sd

پیش از این در مقاله ی نکات مهمی که باید برای افزایش عمر باتری لپ تاپ بدانید اشاره کردیم که مواری برای بهبود عمر باتری در سیستم عامل ویندوز در نظر گرفته شد. ما قصد داریم در این مقاله به شما عزیزان آموزش دهیم که اگر جزو کاربرانی هستید که از لپ تاپ های لینوکس استفاده می کنند ، می توانید به راحتی اقدام به بهبود عمر باتری لپ تاپ خود کنید. با تک تیپ ، مرکز آموزش و تکنولوژی همراه باشید.

 

چرا باید به بهبود عمر باتری لپ تاپ اهمیت دهیم؟

 

روز به روز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساخت ابزار ها و سخت افزار های جدید باعث شده است تا حد ممکن و بیشتر رضایت کاربران با توجه به نیاز هایی که دارند جلب شود. پیشرفت تکنولوژی خوب بوده و همیشه تاثیر خود را دارد اما هنوز هم با توجه به نیاز های کاربران و افراد نتوانسته بصورت کامل و 100% آن ها را برطرف کند. از این رو پیش می آید که با توجه به مدل های مختلف در تکنولوژی در لپ تاپ ها بخش های مختلفی در نظر گرفته شود و در مدل های دیگر امکانات بیشتری در نظر گرفته شود ، حال اگر ما بخواهیم با توجه به لپ تاپی که داریم بهترین بازده را نسبت به باتری دریافت کنیم باید یک سری موارد را برای افزایش عمر باتری لپ تاپ خود انجام داده و اهمیت دهیم.

 


پیشنهادی : حل مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ


 

 

1. از توزیع های سبک لینوکس استفاده کنید

 

بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس

 

استفاده از نسخه های سبک لینوکس می تواند برای برخی کاربران نیز جذابیت خود را داشته باشد و افراد بتوانند سمت آن حذب شوند. در این نسخه همه چیز سبک و مرتب شده است. با این حال اگر یک سیستم قدیمی و لپ تاپ نسل قدیمی دارید و نمی تواند انیمیشن ها را به خوبی رندر کند یا برای رندر کردن انیمیشن ها نیاز دارد پردازش سنگینی انجام دهد بدون شک این موارد باعث می شود تا عمر باتری را کاهش دهند و بیشتر بر خلاف بهبود عمر باتری لپ تاپ عمل کنند. بنظر شما چطور می توان این موارد را بررسی کرد و به راحتی حل کرد؟ پاسخ این سوال واضح است! شما می توانید از نسخه های سبک لینوکس استفاده کنید. به همین راحتی با یک روش شم می توانید عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید! تنها با یک سرچ در گوگل می توانید تسخه های مختلف لینوکس را پیدا کرده و اقدام به دانلود کردن کنید.

 


پیشنهادی : نسخه ی بتا لینوکس (آزمایشی) چیست؟ آیا شما باید از آن استفاده کنید؟


 

2. غیرفعال سازی برنامه های Startup که به آن ها نیازی ندارید

 

بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس

 

استفاده زیاد از باتری و مصرف انرژی زمانی رخ می دهد که CPU سیستم در حال پردازش است و این پردازش ممکن است گاهی سنگین باشد. این مورد در لینوکس زمانی رخ می دهد که شما بیش از حد از برنامه های Startup استفاده کرده اید حتی از این برنامه ها هم استفاده ای نمی کنید! برنامه های Startup زمانی اجرا می شوند که شما سیستم را روشن کرده و لوگین می کند. یکی دیگر از راه های افزایش و بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس این است که شما تنها برنامه های غیرکابردی Startup را غیرفعال کنید تا دیگر در زمان زوشن شدن این برنامه ها بصورت اتوماتیک اجرا نشوند.

همچنین بخوانید  چگونه کلید چپ و راست موس را در مک سیستم عامل مک عوض کنیم؟

 


بخوانید : غیرفعال کردن برنامه های Startup در ویندوز 10 برای افزایش سرعت سیستم


 

در سیستم عامل لینوکس تمامی برنامه هایی که Startup هستند در پوشه ی “autostart” قرار دارند. هر چیزی که در این مسیر قرار داشته باشد بصورت اتوماتیک در زمان لوگین کردن اجرا می شود. این موارد همانطور که اشاره شد نیاز به CPU و RAM برای اجرا شدن دارند که همین مورد باعث می شود تا عمر باتری کم شود.

 

برای غیرفعال سازی این برنامه در لپ تاپ های لینوکس ، ابتدا نیاز است وارد ترمینال شوید. بعد از اینکه وارد ترمینال شدید با استفاده از دستور CD به مسیر ~/.config/autostart بروید. می توانید از کد زیر استفاده کنید.

 

cd ~/.config/autostart

 

در نهایت با اجرا کردن دستور ls محتویات پوشه و مسیر را مشاهده کنید.

 

ls

 

زمانی که این دستور را اجرا کنید به شما سرویس ها و برنامه هایی که بصورت Stratup در لینوکس اجرا می شوند را نمایش می دهد.

 

زمانی که سرویس مورد نظر را برای غیرفعال کردن پیدا کردید ، دستور rm را برای دیلیت کردن شورتکات وارد کنید ، برای مثال :

 

rm someprogram.desktop

 

با تکرار این مراحل می توانید برنامه ها سرویس هایی که در نظر دارید را غیرفعال کنید تا کمکی به بهبود عمر باتری لپ تاپ خود کرده باشید.

 

3. از هارد های SSD استفادده کنید!

 

بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس

 

دیسک یا هاردی که در لپ تاپ شما وجود دارد هم یکی از دلایل مصرف باتری است! در هر باری که به داده ها و اطلاعات خود بر روی هارد مراجعه می کنید ، دیسک نیاز به چرخش دارد تا بتواند داده ای که لازم دارید را برای شما جهت نمایش یا فراخوانی آماده کند ، همین موضوع باعث می شود تا برای پردازش کردن و پیدا کردن داده مورد نظر باتری مصرف شود.

 

اگر احساس می کنید شما می توانید از پس هزینه های هارد های جدید و SSD و اختصار شده ی Solid State Drive بربیایید با خرید یک هارد SSD  می توانید به بهبود عمر باتری لپ تاپ خود کمک بزرگی کنید. البته این با نداشتن وضعیت مالی خوب کمی سخت است! چرا که هزینه هارد های SSD در حال حاضر در ایران بسیار گران بوده و اصلا نمی صرفد. اما کار اصلی هارد SSD بسیار حرفه ای تر و بسیار سریع تر بوده ! چرا که با این موضوع باعث می شود تا پیدا کردن و رسیدن به داده ی مورد نظر از روی هارد آسان تر و مصرف کمتری در نظر گرفته شود.

همچنین بخوانید  آموزش نصب کردن نرم افزار و بازی روی اپل واچ

 

4. درایو ها و دستگاه هایی که به آن ها نیاز ندارید را از لپ تاپ خارج کنید

 

بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس

 

درحالیکه ممکن است یک USB فلش در لپ تاپ به پورت مورد نظر وارد شده باشد و یا یک کابل USB کنترلر گیمینگ برای دسترسی آسان تر به لپ تاپ متصل شده باشد این موضوع می تواند به خودی خود بد به نظر برسد! همانطور که مشخص است زمانی که شما یک دستگاهی را توسط پورت ها به لپ تاپ متصل می کنید ارتباطی که بین دستگاه و لپ تاپ برقرار می شود باعث می شود تا باتری مصرف شده و این موضوع به مرور زمان عمر باتری لپ تاپ های لینوکس را کاهش می دهد. تنها راه آسان این است که شما زمانی که به این دستگاه ها یا USB فلش ها نیازی ندارید آن ها را از دستگاه خود خارج کرده و تنها زمانی این دستگاه ها را به لپ تاپ خود متصل کنید که به آن ها نیاز دارید و می خواهید از این USB فلش ها استفاده کنید.

 

5. از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید

 

بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس

 

در این روش ، همانطور که مشخص است مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) از منابع سخت افزاری سیستم استفاده ی زیادی می کند. این مرورگر استفاده ی زیادی از RAM و CPU سیستم می کند و باعث می شود تا عملکرد لپ تاپ های لینوکس نیز به مرور زمان کاهش یابد و بازده آن ها مانند روز اول نباشد. به غیر از این مورد باعث می شود تا استفاده ی بیشتری از باتری نیز داشته باشد. پیشنهاد می شود اگر سیستم شما ضعیف است سعی کنید تا حد امکان از مرورگر کروم استفاده نکنید ، این حرف به دلیل این نیست که این مرورگر خوب نیست و مورد تایید نمی باشد بلکه تنها از منابع زیادی استفاده می کند و اگر سیستم شما ضعیف باشد می تواند روی آن فشار بیاورد.

 


پیشنهادی : چگونه بازی پنهان دایناسور مرورگر کروم را بدون آفلاین شدن اجرا کنیم؟


 

با این حال اگر در حال حاضر از مرورگر کروم خسته شده اید و احساس می کنید باتری زیادی مصرف می کند و وقت آن رسیده است که از مرورگر جدیدی استفاده کنید ، زمان آن رسیده است که حالا این مرورگر را از روی سیستم خود حذف کرده و مرورگر فایرفاکس را نصب کنید. این مرورگر متن باز بوده و از RAM و CPU کمتری استفاده می کند و در نتیجه علاوه بر این موارد شما می توانید با استفاده از مقاله “9 ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به کارایی و عملکرد مرورگر فایرفاکس” سرعت مرورگر و کارایی آن را چند برابر کنید!

همچنین بخوانید  آموزش فعال سازی تم مشکی برای مایکروسافت آفیس

 

6. شخصی سازی دسکتاپ لینوکس و تنظیمات Power

 

بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس

 

هر کاربر و لپ تاپ های لینوکس بخشی برای تنظیمات پاور یا قدرت سیستم عامل دارند. این تنظیمات به شما ویژگی هایی را می دهند که می توانید به راحتی عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید. به دلیل اینکه برخی پارامتر ها را نمی توان به راحتی درک کرد و پیدا کرد بیشتر کاربران با آن کاری ندارند و برای شخصی سازی آن کاری نمی کنند.

 

برای اینکه در لپ تاپ لینوکسی خود به تنظیمات مربوط به پاور دسترسی پیدا کنید در پنل سیستم عامل به دنبال آیکون باتری بگردید. روی آیکون کلیک کرده و به دنبال “power settings” و “options” بگردید ، در نهایت وارد بخش مورد نظر شوید.

 

زمانی که وارد بخش تنظیمات Power لپ تاپ شدید ، به ترتیب به موارد مربوط به بهینه سازی باتری نگاه کرده و در صورت لزوم گزینه ی مورد نظر را فعال یا تغییراتی در آن ایجاد کنید.

 

7. نور صفحه نمایش لپ تاپ خود را کم کنید

 

بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس

 

از آنجایی که این موضوع کاملا واضح است و ما با آن آشنا هستیم ، اما هنوز هم می تواند یک راه بسیار ساده برای افزایش کارایی و عمر باتری لپ تاپ شما شود. همانطور که اشاره شد یکی از راه های ساده و آسان که می توانیم آن را به راحتی آنجام دهیم کم کردن نور صفحه نمایش لپ تاپ می باشد ، سعی کنید همیشه و بیشتر مواقع نور صفحه نمایش را به حداقل برسانید. چرا که هر چه نور صفحه نمایش حداکثر و بیشتر باشد باتری بیشتری مصرف می شود.

 

برای اینکه به تنظیمات نور صفحه نمایش دسترسی پیدا کنید به کلیک کردن بر روی آیکون “باتری”می توانید تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید.

 

8. غیرفعال سازی بلوتوث (Bluetooth)

 

بهبود عمر باتری لپ تاپ های لینوکس

 

اگر لپ تاپ شما دارای بلوتوث می باشد ، شما یک شانس دیگر برای بهبود عمر باتری لپ تاپ دارید. رها کردن بلوتوث و روشن گذاشتن آن باعث می شود تا فعالیت ها و پردازش های اضافی در سیستم عامل انجام شود. چرا که با روشن بودن باعث می شود تا دستگاه منتظر یک درخواست بوده و یا به دنبال دستگاه های دیگری که بلوتوث دارند باشد.

 

آسان ترین راه این است که در صورتی که نمی خواهید از بلوتوث استفاده کنید آن را خاموش کنید. امروزه بیشتر سیستم عامل ها سرریع ترین راه را برای خاموش کردن بلوتوث درنظر گرفته اند. در لینوکس کافیست به دنبال آیکون “بلوتوث” گشته (در دسکتاپ) و با کلیک کردن بر روی آن برای خاموش کردن “Off” و برای روشن کردن “On” را انتخاب کنید.

منبع :
ADDICTIVETIPS

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *