تبلیغات

تبلیغات

پنل IPS مانیتور چیست و آیا برای گیمینگ مناسب است؟

ipspanel

پنل IPS توسط مهندسان و متخصصان برای رفع ایرادات فناوری‌های قدیمی TN و LCD تولید و توسعه یافته است. مدت‌هاست که مانیتور با پنل IPS به عنوان یک گزینه نامناسب برای گیمینگ شهرت دارد. پنل IPS، تا حد زیادی مشکلات پنل TN مانند رنگ‌های بی‌کیفیت و زاویه دید ضعیف را اصلاح می‌کند. با این حال تا همین اواخر، IPS به دلیل زمان پاسخگویی ضعیف، تاخیر بالای ورودی، هزینه بالا و مشکلات نور پس‌زمینه، یک گزینه غیرقابل قبول برای بازی در نظر گرفته می‌شد. اما همه این موارد تغییر کرده است و اکنون به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که بهترین مانیتورهای گیمینگ دیگر به‌جای پنل‌های TN یا VA از IPS استفاده می‌کنند. پنل‌های IPS مدرن رنگ‌های دوست‌داشتنی و زوایای دید فوق‌العاده را با واکنش سریع و کمترین تاخیر ترکیب می‌کنند. این ویژگی‌ها علت استفاده IPS در نمایشگرهای گیمینگ هستند. در واقع، دیگر تفاوت قابل توجهی در مقایسه با سریع‌ترین فناوری TN، که هنوز از مشکلات عمق رنگ و زاویه دید رنج می‌برد با IPS وجود ندارد.

 

پنل IPS مانیتور

بهبود تولید و فرصت‌های جدید برای IPS

به نقل از شرکت بنکیو که یکی از بهترین تولیدکنندگان مانیتور است، پنل‌های IPS قبلا با توجه به کیفیت رنگ و تصاویر خروجی مخصوص طراحان، هنرمندان و سینمادوستان بود. به لطف بهبود و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در ساخت پنل IPS، این نوع مانیتورها به تدریج وارد صحنه بازی شدند. با بهبود استفاده از انرژی، سوئیچینگ پیکسل سریعتر و پردازش تصویر پیشرفته، IPS توانسته است به عنوان یک گزینه مطلوب برای نمایشگرهای گیمینگ ظاهر شود. محصولات با پنل IPS عموما دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر تکنولوژی‌های صفحه نمایش هستند. اما خرید مدل‌های مختلف مانیتور استوک IPS در کشور ما به صورت گسترده انجام می‌شود که با توجه به قیمت اقتصادی این محصولات این مشکل قابل برطرف شدن است. شما می‌توانید با انتخاب مدل و فروشگاه مطمئن جهت خرید این محصولات، از نمایشگرهای IPS که دارای کیفیت تصاویر بالا و رنگ‌های زنده هستند استفاده کنید.

  • بهبود زمان پاسخگویی: پنل‌های IPS قدیمی در مقایسه با مانیتورهای TN، زمان پاسخگویی ضعیفی داشتند. پنل‌های TN عموما دارای زمان پاسخ 1 میلی‌ثانیه و پنل‌های IPS قدیمی، میانگین زمان پاسخ 8 میلی‌‌ثانیه داشتند. اما با بهبود این مورد، زمان پاسخ مانیتورهای بازی IPS امروزی به طور متوسط ۴ میلی‌ثانیه است. این سرعت به اندازه کافی برای همه اهداف و فعالیت‌ها، مناسب است و یک فرد معمولی متوجه تفاوت این زمان در مقایسه با 1 میلی‌ثانیه نمی‌شود.
  • بهبود قیمت با حفظ کیفیت: هزینه بالای تولید نسل‌های قبلی پنل‌های IPS از مهم‌ترین مشکلات برای مصرف کنندگان بود. به همین دلیل مانیتور و تلویزیون‌های IPS کالای لوکس محسوب می‌شدند. اما با افزایش تقاضا برای نمایشگرهای بازی با کیفیت و با تکنیک‌های تولید بهبود یافته برای کاهش هزینه، پنل‌های IPS به سطوحی قابل مقایسه با مانیتورهای دیگر رسیدند. در کنار این موارد واردات مانیتورهای استوک با پنل IPS به کشور ما، قیمت این محصولات را به شدت اقتصادی کرده و دیگر خرید آن برای مصرف کنندگان سخت نیست. پنل‌های IPS نه تنها دیگر هزینه بیشتری نسبت به انواع دیگر ندارند، بلکه برای فعالیت نیازی به انرژی زیادی هم نخواهند داشت. پنل‌های IPS فعلی در مقایسه با TN و VA برای کارکردن فقط به مقدار کمی انرژی بیشتری نیاز دارند و مطمئنا این موضوع را در قبض برق خود متوجه نخواهید شد.
  • برطرف شدن مشکلات مربوط به نور پس‌زمینه: پنل‌های IPS در گذشته معمولا دارای درخشش و بازتاب بیش از حد نور بودند. اما پنل‌های IPS جدید که در مانیتورهای نو و استوک وجود دارد اجازه عبور نور بیشتری نسبت به پنل های TN یا VA را در اطراف لبه‌های صفحه نمایش می‌دهند. به همین دلیل است که آنها رنگ‌های زنده‌تری دارند، زیرا نور بیشتری برای نشان دادن رنگ‌های گفته شده وجود دارد. نقطه ضعف این محصولات درخشش نور بسیار بدی بود که هنگام تماشای صحنه‌های تاریک در اتاقی با نور کم آشکار می‌شد. مانیتورهای IPS بازی امروزی تا حد زیادی از طریق تولید و مواد بهبود یافته این مشکل را از بین برده‌اند که منجر به ایجاد لایه‌هایی شده است که نور را به طور مداوم‌تری عبور می‌دهد.

 

پنل IPS مانیتور

مزایای پنل IPS در مانیتورهای گیمینگ

شما با داشتن یک مانیتور گیمینگ مجهز به پنل IPS بهترین رنگ‌ها را به دست می‌آورید. صرف نظر از فضای رنگی، پنل IPS بیش از هر نوع پنل دیگری شما را به هدف اصلی سازنده بازی یا فیلم نزدیک می‌کند. به عبارت دیگر، شما دقیق‌ترین رنگ تصویر را با IPS دریافت می‌کنید. اگر می‌خواهید از بازی‌های خود در زنده‌ترین رنگ ممکن لذت ببرید، پنل IPS گزینه ایده‌آل برای شما است. پنل IPS تنها مخصوص مانیتور نیست بلکه از این نوع تکنولوژی در انواع تلویزیون و لپ تاپ نیز استفاده می‌شود. در صفحه نمایش انواع مدل‌های لپ تاپ استوک اروپایی پنل IPS در اولین نگاه به چشم می‌آید. علت آن هم حساسیت تولید این محصولات در اروپا یا آمریکا است که با توجه به رنگ‌های غنی و واقعی پنل IPS، این تکنولوژی اولویت اول سازندگان برای استفاده در لپ تاپ است. با گذشت زمان این لپ تاپ‌ها با عنوان استوک وارد کشور می‌شوند و با توجه به قیمت معقول و کیفیت بالا دارای محبوبیت هستند.

زاویه دید، ویژگی دیگری است که در آن IPS یک سر و گردن بالاتر از همه رقبا است. با زوایای دید 178/178 درجه در محورهای عمودی و افقی، مانیتورهای بازی IPS به طور مداوم سطوح روشنایی را حتی در زوایای بسیار پایین حفظ می‌کنند. شما ممکن است در فاصله پنج متری کنار مانیتور یا لپ تاپ IPS خود بایستید و در حال خوردن یک سیب در زمان استراحت بازی باشید و هنوز تفاوت زیادی در کیفیت تصویر مشاهده نکنید. در حالی که که با پنل‌های TN یا حتی VA بیشتر تصاویر دچار تیرگی و تاری می‌شوند. این مورد باعث انعطاف‌پذیری مانیتورهای بازی IPS در مکان‌های مختلف می‌شود. به طور خلاصه، صفحه نمایش‌های IPS دارای بهترین کیفیت تصویر در مانیتور، لپ تاپ یا مدل استوک از این دو محصول است. این فناوری از محدودیت‌های گذشته فراتر رفته و در حال حاضر مزایای خود از جمله رنگ‌های عالی و زاویه دید بی‌نظیر را ارائه می‌کند.

منبع: دانش رایانه

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *