تبلیغات

تبلیغات

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟

serverabrimajazi

اگر قصد ارتقای پلن هاست خود داشته باشید، احتمالا با دو انتخاب روبرو می‌شوید، سرور مجازی (VPS) و سرور ابری! اما سوالی که احتمالا پیش می‌آید این است که تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟ در این مطلب قصد داریم تفاوت سرور ابری و سرور مجازی را توضیح دهیم. در صورتی که می خواهید بدانید VPS بهتر است یا سرور ابری تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سرور مجازی و سرور ابری

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی VPS اختصاری از عبارت Virtual private server و در معنای مجازی‌سازی منابع اختصاصی برای هر سایت است؛ یعنی زمانی که شما برای سایت درخواست سرور می‌دهید، سرور مجازی کاملاً اختصاصی و منحصر به خودتان بوده و با استفاده از کانفینگ‌های تخصصی در چند بخش مجزا، از مجازی‎سازی برای ارائه منابع استفاده می‎کند تا هر سایت منابع خودش را در داشته و سرورش را با سایت و کسب‌وکار دیگری تقسیم نکند. با این مقدمه ببینیم که مزایای استفاده از سرور مجازی چیست؟

مزایای استفاده از سرور مجازی

سرور مجازی کاملاً منحصر به سایت خودتان است؛ به همین خاطر عملکرد پایدارتری داشته و سرعت سایت را بالا می‌برد؛ پس اگر می‌خواهید با تعداد بالای کاربر سایت افت سرعت نداشته باشد بهتر است که به جای سرورهای اشتراکی از VPS استفاده کنید.

مزیت دیگر سرور مجازی قابلیت دسترسی به روت یعنی امکان پیاده‌سازی فرمان‌های روی سایت و سفارشی‌سازی است، مثلاً اگر از هاست ایران VPS سایتتان را تهیه کنید دسترسی کاملی به کنسول داشته و امکان مدیریت همه‌جانبه برایتان فراهم خواهد شد.

مزیت بعدی شامل قدرت سخت‌افزار و عملکرد سرور می‏شود. گفتیم که با VPS منابع اختصاصی برای سایت فراهم شده و قاعدتاً سرعت هم بیشتر می‎شود که همین سرعت تأثیر مستقیمی برای افزایش تعداد کاربر و البته رضایتشان دارد. علاوه بر این مورد با انتخاب سرور VPS امنیت سرور هم تضمین می‌شود؛ زیرا این سرورهای مجازی منابع سخت‌افزاری کمتری دارند و همین مسئله باعث شده تا چندان در معرض اتک سایبری و حملات مشابه نباشند، در نتیجه امنیت اطلاعات در حد بالایی خواهد بود.

به‌عنوان نکته آخر هم خوب است بدانید که با استفاده از امکانات سرور مجازی شما می‌توانید بین چند کشور به‌صورت مجازی سرور  انتخاب کرده و بابت محدودیت‌های دسترسی به اینترنت آزاد دغدغه و نگرانی نداشته باشید.

مجموعه هاست ایران در گستره کشورهای اروپایی مانند فنلاند، انگلیس، ترکیه و… سرور مجازی را برای کاربرانش فراهم کرده تا بدون محدودیت جغرافیایی به فضای وب دسترسی کاملی داشته باشید

سرور ابری چیست؟

برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌آید که سرور یا هاست ابری چیست؟ سرور ابری (Cloud server) در اصل نوعی سرور مجازی است که شامل یک شبکه متشکل از چند سرور مختلف می‌شود. این سرورها در یک فضای ابری و با پشتیبانی SAN شکل گرفتند تا کاربر دسترسی راحتی به سرور سایتش داشته و بتواند تغییرات مختلفی را در آن ایجاد کند.

همچنین بخوانید  تفاوت های اصلی منبع کویل دار با منبع دوجداره + راهنمای خرید مستقیم از تولید کننده

کاربرانی که نیاز به چند سرور دارند و می‌خواهند فضای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعاتشان نامحدود باشد و در واقع به پهنای باند حداکثری دسترسی داشته و بتوانند بدون نیاز به سخت‌افزارهای مختلف سرور مطمئنی داشته باشند، می‌توانند از سرور ابری استفاده کنند که در ادامه مزایایش را آوردیم.

مزایای استفاده از سرور ابری

سرور ابری که خودش نوعی سرور مجازی است با ویژگی‌های مختلفی از جمله مقیاس‌پذیری یعنی افزایش قدرت سرور و قیمت مناسبش شناخته می‎‌شود. قیمت سرور ابری تقریباً مثل VPS است و تفاوت زیادی ندارد. با همین مقدمه دیگر مزایای استفاده از سرور ابری را به‌صورت زیر معرفی می‌کنیم:

  1. امکان دسترسی به ساخت شبکه سفارشی، فایروال، تعادل بار و استقرار IP برای کاربران
  2. دسترسی راحت در شرایطی که یکی از سرورها موقتاً از کار افتاده و نیاز به رسیدگی دارد
  3. منابع محاسبانی قابل‌قبول حتی با افزایش تعداد کاربر
  4. امنیت بسیار بالا و انحصاری بودن هر سرور برای یک کلاینت
  5. امنیت بالا در برابر اتک سایبری، هک یا هجوم انواع ویروس‌ها
  6. فضای ذخیره نامحدود با پشتیبانی SAN
  7. امکان انتخاب سیستم‌عامل اختصاصی برای هر کلاینت سیستم ابری به‌صورت مجزا

 

سرور مجازی و سرور ابری

تفاوت سرور مجازی و سرور ابری چیست؟

حالا که سرور مجازی و ابری را معرفی کرده و درباره مزایای هرکدامشان صحبت کردیم و گفتیم که سرور ابری در اصل نوعی سرور مجازی است، بیایید به تفاوت‌هایشان هم نگاهی داشته باشیم.

اولین تفاوت در میزان کارایی دو سرور است. سرور مجازی کارایی خوبی دارد، منابع اختصاصی را در اختیار کلاینت‌هایش قرار می‌دهد که سرعت بسیار بالایی هم دارد؛ اما سرور ابری به دلیل دسترسی به سرورهای مرتبط سرعت فوق‌العاده بهتر و بالاتری در مقایسه با VPS دارد.

تفاوت بعدی در میزان مقیاس‌پذیری است که باز هم سرورهای ابری بهتر است؛ زیرا با چند کلیک ساده داخل کنترل پنل مدیریتی می‌توانید سرور را ارتقا داده و به‌روز کرده؛ ولی متأسفانه سرورهای مجازی به دلیل استفاده از سخت‌افزارها در مقایسه با سرور ابری، مقیاس‌پذیری محدودتری دارد که باید به آن توجه کنید.

در مورد مسئله امنیت باید گفت که امنیت VPS به کاربر بستگی دارد؛ ولی در سرور ابری این امنیت کاملاً مرتبط با مجموعه ارائه‌دهندۀ سرویس است. علاوه بر این کاربران در سرور مجازی امکان محافظت از سیستم را با فایروال و فیلترهای ترافیکی دارند و خودشان مسئول تنظیمات هستند؛ به همین خاطر هم امنیت این سرورهای مجازی از ابری بیشتر است؛ زیرا مدیر سایت به راحتی البته با داشتن تخصص در حوزه امنیت اطلاعات و IT با انجام تنظیمات مشخصی از داده‌هایش محافظ می‌کند در حالی که در سرور ابری؛ مجموعه ارائه‌دهنده مسئول حفظ امنیت و مراقبت از داده‌ها است.

همچنین بخوانید  چه وزنی برای انتخاب لپ تاپ مناسب است؟

تفاوت بعدی در امکان سفارشی‎سازی است که در سرورهای مجازی به مراتب از سرور ابری بهتر است؛ زیرا سرور مجازی مشابه یک سرویس اختصاصی عمل کرده و امکان دسترسی به هسته شبکه را برای کلاینت فراهم می‌کند تا مدیر سایت بتواند تغییرات دلخواهش را اعمال کند در حالی که این آزادی عمل برای سرور ابری تعریف نشده است.

در مورد هزینه و قیمت هم در ابتدای مقاله گفتیم که سرور مجازی و ابری تفاوت زیادی نداشته و تقریباً هم‌قیمت هستند به همین خاطر خیلی نمی‌توانیم در مورد به‌صرفه‌ بودن یکی از این دو پیشنهاد خاصی ارائه دهیم.

هاست ایران، بهترین شرکت ارائه‌دهندۀ خدمات سرور و هاست

تا اینجا بر اساس اطلاعات مجله هاست ایران mag.hostiran.net درباره سرور مجازی و سرور ابری، مزایای استفاده از هر دو سرور برای راه‌اندازی سایت و البته تفاوت‌هایشان صحبت کردیم. گفتیم که به لحاظ قیمت تقریباً یکی هستند و تفاوت زیادی به لحاظ مقرون‌به‌‍صرفه بودن ندارند، در نتیجه بر اساس معیارهای دیگری باید یکی از این دو سرور را برای راه‌اندازی سایت انتخاب کنید.

پیشنهاد هاست ایران به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های ایرانی ارائه‌دهندۀ خدمات هاست و سرور این است که اگر کسب‌وکار کوچکی دارید بهتر است که سراغ استفاده از خدمات سرور ابری بروید  و اگر کارتان وسعت دارد و کاربران بیشتری دارید، می‌توانید از سرور مجازی VPS استفاده کنید.

در مورد خرید و سفارش سرور مجازی از کشورهای مختلف مانند ترکیه، انگلیس و فنلاند و خرید سرور ابری پیشنهاد می‌کنم سری به سایت هاست ایران زده و یا برای مشاوره بیشتر از خدمات پشتیبانی استفاده کرده تا با خیال راحت خریدتان را قطعی کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *