تبلیغات

تبلیغات

معرفی انواع دوچرخه کوهستان و نکات کلیدی برای بهترین انتخاب

docharkhekoh

یکی از بهترین راه‌ها برای گشت و گذار در طبیعت و دوری از شلوغی و هیاهوی زندگی شهری و همچنین ورزش کردن در هوای پاک، دوچرخه سواری کوهستان است. اگر شما هم دوست دارید با اشکال مختلف این ورزش و دوچرخه کوهستان حرفه ای آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

انواع دوچرخه کوهستان

همانند بسیاری از اختراعات بشر دوچرخه کوهستان هم در طی سالیان رفته رفته تغییر و پیشرفت کرده و این وسیله ورزشی هم در طی سالیان برحسب موقعیت‌های گوناگون و رشته‌های مختلفی که به وجود آمده، اقسام متفاوتی دارد. در این قسمت از مقاله با انواع دوچرخه کوهستان و کاربردهای آن آشنا می‌شویم. 

دوچرخه اسپرت (sport)

یکی از نمونه‌های اولیه مدل کوهستان، دوچرخه اسپرت است. این مدل برای افراد مبتدی و آموزش دوچرخه کوهستان بسیار مناسب است و شباهت‌های زیادی با نمونه‌های اولیه و کلاسیک دارد. بنابراین اگر عاشق پدال زدن تفریحی هستید و می‌خواهید به تازگی این ورزش را شروع کنید، بهتر است از یک دوچرخه اسپرت شروع کنید.

دوچرخه تریل (trail)

یکی دیگر از انواع عمومی‌تر این نوع وسیله، دوچرخه تریل است. درواقع می‌توان گفت تریل رایج‌ترین و گسترده‌ترین نوع از میان انواع دوچرخه کوهستان است. این نوع از وسیله ورزشی می‌تواند در طیفی از مسیرهای آسان تا سخت و پر از مانع با شما همراه باشد.

هندسه و اجزای این نوع اغلب حد وسطی از مدل‌های کراس کانتری و اندرو است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم. مدل تریل بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که می‌خواهند به صورت تفریحی در مسیرهای متفاوت سواری کنند و یا هنوز نمی‌دانند به کدام رشته بیشتر علاقه دارند.

دوچرخه اندرو (endru)

دوچرخه اندرو نام خود را از کلمه انگلیسی .. به معنای استقامت گرفته است. به طور کلی مدل اندرو برای این ساخته شده تا بتواند در مسیرهای سخت و خشن کوهستانی دوام بیاورد و بتواند ساعت‌های طولانی رکاب زدن را تحمل کند. به همین دلیل قطعات دوچرخه اندرو بسیار محکم و بادوام هستند.

اگر می‌خواهید با فراغ بال در کوهستان ماجراجویی کنید و یا یک آخر هفته را با دوستان خود در تپه‌های با شیب ملایم پدال بزنید، بهتر است از مدل‌های دیگر استفاده کنید؛ زیرا رکاب زدن در این رشته قدرت بدنی بالایی را می‌طلبد و باید مهارت کافی برای کنترل دوچرخه در موقعیت‌های گوناگون را داشته باشید.

دوچرخه دانهیل (downhill)

یکی از تخصصی‌ترین مدل‌های زیر شاخه کوهستان، دوچرخه دانهیل و رشته دانهیل است. این نوع وسیله ورزشی تمام تمرکز خود را روی پایین آمدن از سراشیبی کوهستان گذاشته و می‌تواند با سرعت فراوان از تپه‌ها پایین بیاید.  

همچنین بخوانید  اسپاتیفای و پلن های آن : کدام یک ارزش خرید دارد؟

در مسابقات دانهیل ورزشکاران با تله کابین و یا ماشین دوچرخه خود را به بالای کوه می‌برند و سعی می‌کنند مسیر سرپایینی را با نهایت سرعت طی کنند. این مدل وزن بیشتری نسبت به مدل‌های اندرو یا آل مونتاین دارد؛ زیرا برای پدال زدن در سربالایی ساخته نشده و صعود با آن بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. 

انواع دوچرخه کوهستان

 

دوچرخه آل مونتاین (all mountain)

مانند مدل تریل، دوچرخه آل مونتاین هم می‌تواند مسیرهای متفاوت را با موفقیت طی کند. با این مدل می‌توان به راحتی سرازیری کوه را پایین آمد و در سربالایی‌ها هم با قدرت پدال زد. اما قابلیت پیمودن مسیر طولانی، فریم انعطاف‌پذیرتر و قطعات محکم‌تر آل مونتاین آن را از تریل متمایز می‌کند. به همین دلیل این مدل بیشتر برای افراد حرفه‌ای مناسب است و دلیلی ندارد تازه‌کارها هزینه بیشتری را برای آن بپردازند.

دوچرخه کراس کانتری (cross country)

یکی از رشته‌های بسیار جذاب دوچرخه سواری کوهستان، کراس کانتری است و این مدل از دوچرخه برای این طراحی شده تا بتواند با سرعت و شتاب بسیار زیادی در کوهستان و مسیر مسابقه حرکت کند. به طور کلی تمام اجزای کراس کانتری برای سرعت بخشیدن به ورزشکار بهبود داده شده‌اند و به همین دلیل اغلب آن‌ها وزن بسیار پایینی دارند و فریم آن‌ها از فیبر کربن ساخته شده است.

اگر عاشق سرعت هستید و می‌خواهید دیوانه‌وار در کوهستان حرکت کنید، بهترین انتخاب برای شما دوچرخه کراس کانتری است. اما از طرفی به این نکته هم توجه کنید که سواری طولانی مدت با این وسیله ورزشی تا حدوی سخت است. اما اگر اهل مسابقه دادن نیستید و می‌خواهید ساعت‌های طولانی روی زین بنشینید و رکاب بزنید، از خرید کراس کانتری صرف نظر کنید. 

دوچرخه درت جامپ (dirt jump)

دوچرخه درت جامپ یکی از هیجان‌انگیزترین اما کم‌تر شناخته شده‌ترین مدل‌های کوهستان است. در این رشته افراد باید از روی تپه‌های خاکی و موانع طبیعی یا مصنوعی بپرند. در رشته درت جامپ دست افراد برای انجام حرکات نمایشی باز است و می‌توانند با خلاقیت زیاد، ترفندهایی را با دوچرخه اجرا کنند.

از آن‌جا که کل این رشته بر پریدن متمرکز است، بنابراین دوچرخه درت جامپ باید تا حد ممکن سبک باشد و از قطعات ساده در آن استفاده شده باشد. اگر شما هم عاشق آدرنالین و پرش و انجام حرکات نمایشی هستید، حتما رشته درت جامپ را امتحان کنید. 

انتخاب بهترین دوچرخه کوهستان

مدل‌های متفاوت دوچرخه کوهستان باعث می‌شود افرادی که به تازگی می‌خواهند وارد این رشته شوند، در انتخاب بهترین نوع دوچرخه دچار سردرگمی شده و انتخاب برایشان دشوار شود. برای اینکه بدانید کدام مدل برای شما مناسب است، ابتدا باید هدف خود را از سواری مشخص کنید و سپس وارد جزئیات دیگر شوید. در این قسمت از مقاله، نکات مختصر اما کلیدی‌ای را برایتان شرح داده‌ایم که در انتخاب به شما کمک می‌کند.

همچنین بخوانید  دندانپزشکی ارزان در تهران کجاست؟

سایز مناسب خود را انتخاب کنید

همه برندها یک جدول سایزبندی در وبسایت یا کاتالوگ‌های خود دارد و در اغلب موارد می‌توانید به این اعداد و ارقام اعتماد کنید. اما به این نکته دقت کنید که مثلا سایز ۲۶ یک برند ممکن است با سایر ۲۶ مارک دیگر تفاوت داشته باشد.

برای اینکه از سایز دوچرخه مطمئن باشید می‌توانید سری به یکی از فروشگاه‌های محلی بزنید و از نزدیک سایزهای متفاوت را با توجه به قد و وزنتان امتحان کنید. در اکثر موارد می‌توانید از فروشنده هم کمک بگیرید.

انواع دوچرخه کوهستان

 

به سیستم تعلیق توجه کنید

به طور کلی دوچرخه‌های کوهستان چهار مدل سیستم تعلیق شامل سیستم تعلیق سخت، سیستم تعلیق دم نرم، سیستم تعلیق دم سخت وسیستم تعلیق کامل یا دوگانه دارند. سیستم تعلیق سخت ابتدایی‌ترین نوع سیستم تعلیق است و همان‌طور که از نام آن مشخص است، انعطاف‌پذیری پایینی دارد. بنابراین رکاب زدن با آن در کوهستان نسبت به سایر سیستم‌ها سخت‌تر است.

 در مقابل سیستم تعلیق کامل، می‌تواند در مسیرهای پر از سنگ و مانع به راحتی حرکت کند. دوچرخه‌هایی که در آن‌ها از سیستم تعلیق دوگانه استفاده می‌شود اغلب گران هستند و توصیه می‌شود افراد مبتدی برای آن هزینه نکنند. در عوض تازه‌کارها می‌توانند از سیستم تعلیق دم سخت بهره‌مند شوند. علاوه بر قیمت مناسب}تر، تعمیر و نگهداری از دوچرخه‌هایی که سیستم تعلیق دم سخت دارند، راحت‌تر است. 

وزن را ملاک قرار ندهید

بسیاری از افراد معتقدند دوچرخه کوهستان باید سبک باشد. اگرچه وزن پایین یکی از مزایای این وسیله ورزشی است؛ اما در هنگام انتخاب روی دوام و استحکام لوازم یدکی و بدنه وسواس بیشتری به خرج دهید تا وزن. به عبارت دیگر، در مسیرهای پر از سنگ و کلوخ، یک فرمان دقیق، بدنه محکم و تایرهای باکیفیت ارزش آن را دارند که با یکی دو کیلوگرم بیشتر پدال بزنیم. 

موارد ایمنی را رعایت کنید

سواری در کوهستان همان‌قدر که هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است، خطرناک هم هست و باید قبل از شروع به آسیب‌ها و ریسک‌های این رشته هم آگاه باشید. هنگام پدال زدن روی کوه و تپه ممکن است زمین بخورید؛ بنابراین باید وسیله‌ای تهیه کنید که استحکام بالایی داشته باشد. همچنین در اولین قدم باید برای خود یک کلاه کاسکت، که ترجیحا چانه‌دار باشد و تمام صورت را بپوشاند، تهیه کنید. در ادامه اگر می‌خواهید با رعایت تمام نکات قدم به این رشته بگذارید، می‌توانید از زانوبند و پدهای محافظتی هم استفاده کنید. 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *