تبلیغات

تبلیغات

برای انتخاب بهترین منطقه کاشت نهال سیب به این ۷ عامل توجه کنین!

nahalllsib

پیداکردن مکان مناسب برای کاشت نهال سیب از موارد خیلی مهمی هست که باید قبل از هر اقدامی بهش فکر کنیم. هرچند ارقام مختلفی از سیب وجود دارن که با شرایط مختلف سازگاره اما هدف ما به‌دست‌آوردن یه محصول باکیفیت هست. پس یه سری عوامل رو باید برای پیداکردن منطقه مناسب در نظر بگیریم. ویژگی‎های خاک، اقلیم، ارتفاع از سطح دریا، شیب زمین، رطوبت منطقه، نور و باد از جمله این موارد هستن.

کاشت نهال سیب

بهترین رقم سیب برای منطقه شما انواع بومی هستن

به گفته کارشناسان نهالستان پالیز، بزرگ‌ترین و قدیمی‎ترین نهالستان کشور، هر درخت سیب در منطقه بومی خودش بیشترین بار رو میده. چون سال‌ها در اینجا بوده و به شرایط و عوامل محیطی عادت کرده؛ بنابراین این میوه کیفیت بالایی هم داره. تنوع ارقام سیب به حدی زیاده که توی یک کشوری مثل فنلاند با درجه هوای زیر ۴۰ درجه امکان کاشت داره. از طرفی دیگه نهال سیبی هم وجود داره که توی کشورهایی مثل هند و پاکستان بدون نیاز به سرمای زمستانی رشد می‎کنه.

شما به‌عنوان یک باغدار باید در مورد ارقام و شرایط کاشت نهال سیب اطلاع کافی رو داشته باشین تا یه باغ پرمحصول به وجود بیارین. برای این کار می‎تونین به سایت‎های مرجع مثه پالیز نهال، ویکی‌پدیا و ویکی هو سر بزنین. برای رفتن به سایت پالیز نهال هم می‎تونین توی موتور جستجوی گوگل اسم این سایت رو وارد کنید و هم روی لینک زیر کلیک کنین.

https://paliznahal.ir/product-category/apple/

در این نهالستان انواع نهال میوه پیوندی مثل نهال سیب، گردو، بادام، گلابی و… تحت شرایط استاندارد تهیه می‎شن. اگه قصد خرید نهال سیب از معتبرترین مرکز پالیز دارین هم از طریق لینک بالا می‎تونین به قیمت و مشخصات نهال‌های پیوندی نهالستان پالیز دسترسی داشته باشین.

چطوری بهترین مکان رو برای کاشت نهال سیب پیدا کنیم؟

بهترین منطقه از نظر آب‎و‎هوایی برای درخت سیب، مناطق کوهستانی هستن. البته به این دلیل که سیب تنوع زیادی داره می‎تونیم نتیجه بگیریم که در بیشتر مناطق امکان کاشتش هست. اما باتوجه‌به یک‌سری مسائل محیطی نامطلوب، ممکنه هزینه این کار بالاتر بره. به‌همین خاطر خیلی مهمه که این عوامل رو بشناسیم و بعد بهترین تصمیم رو بگیریم.

1.     اقلیم

این عامل در تعیین مکان موردنظر ما خیلی مهمه. همون‌طور که گفتیم سیب در مناطق کوهستانی با سرمای زمستانه بهترین بار رو می‎ده؛ بنابراین می‎تونیم نتیجه بگیریم که نیاز به رطوبت نسبی کمتر، نور بیشتر، شب‎های خنک‎تر و روزهای گرم داره. در مجموع حدود ۵۵ درصد از مساحت کشور ما رو مناطق کوهستانی تشکیل می‎دن. رشته‌کوه‌های البرز، زاگرس، رشته‌کوه‎های مرکزی، شرقی و رشته‌کوه‌های پراکنده دیگه شامل این مناطق کوهستانی می‎شن؛ بنابراین برای رشد انواع سیب مناسب هستن.کاشت نهال سیب

2.     ارتفاع از سطح دریا

طبق تحقیق‎هایی که انجام شده ارتفاع از سطح دریا برای تولید یک سیب درجه یک خیلی مهمه. در واقع با بالارفتن ارتفاع از سطح دریا کیفیت محصول هم بالاتر می‎ره. برای ارقام نهال سیب تجاری که شکل و رنگ اون‎ها اهمیت دارن، در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا بهترین میوه تولید می‎شه. این میوه‎ها به شکل کروی، با پوست براق و بافتی سفت هستن.

3.     شیب زمین

شیبی که در کوهپایه‎ها وجود داره باعث می‎شه که سرما به سمت پایین کوه هدایت بشه. به این صورت در بهار که شکوفه‎ها تازه باز شدن، درصورت یخبندان، اتفاقی برای درخت نمیوفته. میزان شیب موردنیاز برحسب درصد مشخص می‎شه و نباید به‌قدری باشه که ماشین‎آلات نتونن به اون منطقه وارد بشن. اگر شیب زمین از ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر بود باید تراس‎بندی انجام بشه تا از حرکت رواناب جلوگیری کنن.

4.     آب

یک درخت سیب بر حسب سن، شرایط خاک، درصد رطوبت منطقه، ارتفاع از سطح دریا، میزان دریافت آفتاب و قدرت رشد رقم نیاز آبی متفاوتی داره. معمولا در بیشتر مناطق کشور دو روش آبیاری برحسب منابع آبی در دسترس در نظر گرفته می‎شه. البته لازم هست که آب رودخانه یا چاه حتماً از نظر اسیدیته، وجود سموم احتمالی و سطح نمک‌های موجود مورد آزمایش قرار بگیره.

5.     نور

نور دریافتی نهال سیب برای احداث باغ خیلی مهم هست. نور عامل اصلی در فتوسنتز، گرده‌افشانی، باروری، کیفیت میوه، ایجاد پوست براق و طعم سیب محسوب می‎شه. طبق تحقیقاتی که انجام شده بهترین میزان نور برای یه درخت سیب برابر با ۱۵/۰ تا ۳/۰ کالری بر مترمربع هست. اگه این مقدار در مناطق گرم‏تر به‌خصوص در تابستان به ۴/۱ کالری بر مترمربع برسه، تنش نوری اتفاق میوفته که در نتیجه موجب زردشدن برگ‌ها می‎شه.

6.     نیاز سرمایی

بعد اینکه درخت سیب در زمستان به خواب رفت، برای باردهی نیاز به تعداد ساعات مشخصی از سرمای ترجیحا بین ۶ تا ۸ درجه سانتی‎گراد داره. این سطح نیاز سرمایی به رقم سیب وابسته هست. این مقدار از ۳۰۰ تا ۸۰۰ ساعت در بعضی ارقام تا ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ ساعت می‎تونه تفاوت داشته باشه. پس برای انتخاب مکان مناسب برای کاشت نهال سیب باید به مدت ۳۵ تا ۵۵ روز دمای تقریبا ۷ درجه سانتی‎گراد داشته باشیم.

امروزه در بازار ارقامی از سیب داریم که حداقل نیاز سرمایی رو دارن. به‌همین دلیل این گونه‌ها رو میشه در کشورهایی مثل هند و پاکستان کاشت.کاشت نهال سیب

7.     باد

در منطقه‎هایی که بادهای فصلی وجود دارن باتوجه‌به شدت باد ممکنه خسارت‎هایی به باغ سیب وارد بشه. ریزش میوه‎ها، شکستگی شاخه‎ها، به‌هم‌خوردن شاخه‎ای بارور و آسیب به پوست میوه‎ها از جمله این مشکلات هستن.

بعد از انتخاب مکان مناسب، نهال سیب مناسب برای منطقه خودمون رو از کجا تهیه کنیم؟

همون‌طور که گفتیم پیداکردن مکان مناسب برای احداث سیب خیلی مهمه. اما در مرحله بعد لازمه که بهترین نهال سیب رو تهیه کنیم تا باغی پرمحصول داشته باشیم. برای این کار بهترین راه‌حل، خرید از مراکز معتبر و با مجوز هست. نهال سیب نهالستان پالیز در کشور حرف اول رو می‎زنه. این نهال‎ها زیر نظر متخصصین برجسته تولید می‎شن و همراه با ضمانت ۲ساله و شناسنامه معتبر هستن.

در این مجموعه نهال‌های میوه متنوعی تولید می‎شن که به کل کشور قابل‌ارسال هستن. برای اطلاع از قیمت نهال سیب، گیلاس، بادام، گردو و بسیاری نهال‎های دیگر پالیز نهال کافیه که وارد سایت این مجموعه (paliznahal.ir) بشین. شماره تماس‎های 09144501007 / 09144501008 هم برای مشاوره در تمام روزهای هفته برای شما عزیزان قابل‌دسترسه.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *