تبلیغات

تبلیغات

روش استاندارد جهاد کشاورزی برای کاشت نهال گردو چیست؟

nahal-gerdo

باپیشرفت علم و تکنولوژی هرساله روش‌های به روز و استانداردی برای کاشت نهال گردو و نگهداری از آن‌ها معرفی میشود. که به افزایش باروری و سال آوری درختان کمک میکنند. با کاشت نهال گردو براساس این اصول؛ احتمال گیرایی نهال افزایش یافته و نهال زودتر به سن بلوغ خود میرسد. همچنین خرید نهال گردو سازگار و کاشت اصولی و نگهداری صحیح از درختان میتواند باعث افزایش عمر اقتصادی و سودآوری بیشتر از باغ بشود. در این مطلب قصد داریم تا روش استاندارد جهاد کشاورزی برای کاشت نهال گردو را بررسی نماییم. پس با ما همراه باشید.

نهال گردو

روش استاندارد جهاد کشاورزی برای کاشت نهال گردو چیست؟

همواره جهاد کشاورزی براساس علم روز باغداری و کشاورزی به دنبال راهی برای دستیابی به بیشترین بهره وری با کمترین هزینه مصرفی میباشد. این مورد به باغداران کمک میکند تا با صرف کمترین هزینه برای کاشت نهال گردو؛ بیشترین درآمدزایی را از باغ تجربه کنند. امروز قصد داریم تا با توجه به توصیه‌های اکید جهاد کشاورزی؛ روش اصولی و استاندارد برای کاشت نهال گردو را به شما معرفی نماییم.

اولین قدم پیش از کاشت نهال گردو چیست؟

اولین اقدام پیش از کاشت نهال گردو؛ خرید نهال گردو سالم و استاندارد است. شما باید نهال گردویی را بخرید که دارای شناسنامه رسمی و معتبر از سوی موسسه ثبت گواهی نهال و بذر باشد. نهال گردو شناسنامه دار باید دارای شناسنامه رسمی به صورت لیبل باشد که به پایه پیوند نهال چسبانده میشود.

برروی شناسنامه نهال گردو باید نام تولید کننده؛ نوع رقم، تاریخ تولید، نام پایه؛ نوع محصول و شماره مجوز به صورت چاپی قرار دارد.

برای خرید نهال گردو شناسنامه دار شما باید به مراکز رسمی و مجوزدار فروش نهال گردو مراجعه فرمایید. نهالستان گردو (نهالستان پالیز) باید دارای شناسنامه معتبر؛ گواهی فعالیت و مجوز از جهاد کشاورزی باشد. تا از ضمانت نهالی که خریداری میکنید اطمینان حاصل نمایید.

از کجا بدانیم نهال گردوی شناسنامه داری که خریداری نموده ایم استاندارد است؟

شناسایی نهال گردوی سالم و استاندارد کار چندان دشواری نیست. کافیست به شناسنامه نهال که برروی پیوند چسبانده میشود توجه نمایید. نهالستان پالیز کلیه نهال‌های گردوی شناسنامه دار خود را با 2 سال گارانتی معتبر ارائه میدهد. سپس موارد زیر را بررسی کنید:

  • پایه و پیوند نهال باید کاملا سالم باشد. زخم خوردگی و برآمدگی نامتعارف نداشته باشد.
  • نهال بدون هیچگونه شکستگی و رنگ پریدگی باشد.
  • پایه برروی پیوند عمود باشد.
  • ارتفاع نهال گردو حداقل به 40 سانتیمتر برسد.
  • گواهی سلامت؛ گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه و ضمانتنامه کتبی از سوی نهالستان را بررسی نمایید.
  • ریشه‌های نهال کاملا قوی و سالم باشند.
  • زخم خوردگی و یا شکستگی میتواند بستر مناسب برای حمله آفات به حساب بیاید. از این رو باید نهال کاملا سالم و بدون آسیب باشد.
  • وجود رنگ پریدگی و زردی در درخت میتواند نشانی از بیماری و وجود آفت در درختان باشد. از این رو نهال گردوی بیمار و آفت زده را نباید در باغ بکارید.
همچنین بخوانید  سیگنال فیوچرز ارز دیجیتال در صرافی ایرانی

نکات اساسی هنگام کاشت نهال گردو به توصیه جهاد کشاورزی که لازم است به آنها توجه کنید؟

بهترین نهال گردو

شرایط اقلیمی منطقه :

انتخاب و خرید نهال گردوی مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی و اقلیمی در منطقه تان از مهم ترین اقداماتی است که باید پیش از کاشت نهال گردو به آن توجه شود. یعنی اگر شما در منطقه سردسیری قرار دارید حتما باید نهال گردو سردسیری را برای باغتان تهیه نمایید. برخی از ارقام نهال گردو گرمسیری نیز وجود دارند که در مناطق بسیار گرمسیری و خشک نیز قادرند به خوبی رشد نموده و محصول دهی نمایند. برای مطالعه کلیه اطلاعات درباره ارقام نهال گردو و ویژگی هریک از این نهال‌ها؛ توصیه میکنیم به بخش اطلاعات محصول در سایت پالیز مراجعه کنید. و سازگارترین نهال گردو با شرایط اقلیمی منطقه باغتان را خریداری نمایید.

زمان کاشت نهال گردو:

بهترین زمان برای کاشت نهال گردو شناسنامه دار ریشه لخت در فصل خواب درخت است. بهتر است درختان گردو را از اواخر ماه آذر تا اسفند ماه در باغتان بکارید. زمان کاشت درختان به گرم شدن هوای منطقه شما وابسته است. درختان در دوره خواب بهترین آمادگی را برای کاشت در زمین خواهند داشت. اگر از ارقام نهال گردو ریشه گلدانی استفاده میکنید باید آن را اوایل اردیبهشت تا اوایل ماه آذر در باغ بکارید.

چه کار کنیم تا نهال گردو 1 سال جلو بیوفتد؟

این اصطلاح زمانی به کار برده میشود که درختان باردهی خود را 1 سال زودتر آغاز میکنند. لازم است بدانید با کاشت نهال در اواخر فصل پاییز باردهی درخت گردو 1 سال جلو میوفتد.

آماده سازی زمین:

نکته مهمی که هنگام کاشت نهال گردو باید به آن توجه شود آماده سازی زمین و تعیین فاصله کاشت براساس استاندارد جهاد کشاورزی است. این فاصله براساس نوع رقم و شیب زمین، نقشه زمین و طرح توجیهی و حتی شرایط اقلیمی تعیین میشود. به طور کلی چاله‌های کاشت را در فواصل 6 تا 7 متری از یکدیگر ایجاد کنید. گودالی که حفر میکنید باید دارای 80 تا 110 سانتیمتر طول و عمق باشد. انتهای گودال را با مخلوطی از خاک و اسید هیومیک پر کنید.

پرالیناژ نهال گردو :

پس از آماده سازی زمین و حفر چاله‌های کاشت نوبت به کاشت نهال گردو شناسنامه دار میرسد. پیش از کاشت نهال باید یک عملیات ضدعفونی و پرالیناژ انجام شود. این کار به گیرایی بهتر نهال و همچنین ضدعفونی ریشه از هرگونه بیماری و آفت احتمالی کمک میکند. برای ساخت محلول پرالیناژ نیاز به 50 لیتر آب و 2.5 کیلوگرم کود دامی الک شده به همراه 5 کیلوگرم خاک رس الک شده و 75 گرم قارچ کش کاپتان دارید. شما باید یکبار ریشه نهال را تا قسمت طوقه در این محلول فرو کنید.

همچنین بخوانید  دلیل استقبال مردم از پروژه اطلس

پس از قرار دهی نهال در خاک اطراف آن را با خاکی که قبلا خارج نموده اید پر کنید. و روی خاک را با ضربه سفت کنید.

آبیاری نهال گردو :

نهال را پس از کاشت بلافاصله آبیاری کنید. آبیاری نهال گردو پس از کاشت در 2 مرحله و در هر مرتبه آبیاری باید 10 لیتر اب استفاده کنید.

برای جلوگیری از خیس شدن طوقه نهال گردو در هنگام آبیاری لازم است تا در اطراف طوقه کمی خاک بریزید و سطح آن را برجسته کنید. آبیاری اولیه نهال گردو به فاصله 6 روز و تا 3 مرتبه انجام میشود.

پس از آبیاری معمولا خاک کمی نشست میکند. از این رو مجددا با افزودن خاک روی آن را مسطح کنید.

هرس نهال گردو :

در هنگام کاشت نهال گردو نباید آن را هرس سربرداری کنید. این کار را به 1 سال پس از کاشت موکول کنید. درختان 1 ساله را از 2 متری آنها هرس سربرداری کنید.

توصیه های حفاظتی:

کارشناسان جهاد کشاورزی توصیه میکنند که در مناطق بادخیز برای نهال گردو از قیم استفاده شود. این کار به رشد مستقیم نهال و جلوگیری از کج شدگی و شکستگی آن کمک میکند. قیم مناسب برای درختان گردو باید 1.5 تا 2 متر طول داشته باشد.

در مناطق گرمسیری و سردسیری شدید برای محافظت از نهال‌ها در برابر سوختگی توصیه میکنیم تا از ارقام نهال گردو گرمسیری و نهال گردو سردسیری استفاده کنید. همچنین در این مناطق باید تنه نهال را از پیوند تا بالای تنه با مخلوطی از چسب و رنگ بپوشانید.

نهال گردو پرمحصول

نتیجه گیری

کاشت نهال گردو به روش استاندارد توصیه شده توسط جهاد کشاورزی موجب افزایش گیرایی و سال آوری سریع تر درختان خواهد شد. شما باید نهال گردو را با توجه به شرایط اقلیمی موجود در باغتان تهیه کنید.

برای خرید عمده نهال گردو پیوندی و بذری شناسنامه دار و ثبت سفارش می توانید به وبسایت نهالستان پالیز به آدرس https://paliznahal.ir/ مراجعه نمایید.

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *