تبلیغات

تبلیغات

هر آنچه در مورد مهندس امنیت شبکه باید بدانید

amniat

این روزها هر سازمان و شرکتی به امنیت اطلاعاتش اهمیت می‌دهد و برای جلوگیری از درز داده‌های خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. دنیای امروز نیز دنیای رقابت اطلاعاتی است، شاید برای همین باشد که مجله معتبر Simply Hired فرصت‌های شغلی متخصصان امنیت شبکه را، رو به ‌رشد توصیف کرده است. اما چطور می‌شود به مهندس امنیت شبکه تبدیل شد؟ در ادامه به دنیای جذاب امنیت شبکه سفر می‌کنیم و به جنبه‌های مختلف این شغل پرتقاضا سر می‌زنیم. با ما همراه باشید.

امنیت شبکه چیست؟

به طور کلی علم امنیت شبکه برای جلوگیری از بروز حمله‌های سایبری و نقص‌های امنیتی به وجود آمده است. اگر خرابی یا مشکلی بر اثر حملات هکری، بلایای طبیعی و آلودگی سیستم‌ها به بدافزارها به وجود بیاید به کمک این تخصص می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن، شبکه را به وضعیت عادی باز‌گرداند. بنابراین افرادی که قصد ورود به حوزه امنیت شبکه را دارند، باید علاوه بر دانش کافی، توانایی مدیریت بحران نیز داشته باشند.

به چه کسی مهندس امنیت شبکه می‌گویند؟

مهندس امنیت شبکه

برای تبدیل شدن به مهندس امنیت شبکه باید اطلاعات کافی و به‌روزشده‌ای در حوزه‌های مختلف شبکه، برنامه‌نویسی و سیستم‌عامل‌ داشته باشید. از طرفی یک متخصص امنیت شبکه باید در حوزه‌های آی‌تی، امنیت اطلاعات و شبکه‌سازی سر رشته داشته باشد. همچنین بهتر است در دانشگاه در رشته‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات فارغ‌التحصیل شده باشد.

یک مهندس امنیت شبکه باید هر روز یا هفته‌ای یک بار (بسته به شرایط مجموعه) وضعیت دیوار آتش (Firewall)، عملکرد ضدویروس‌ها‌‌‌‌ (Antivirus)، وضعیت ضدهرزنامه‌ها (Antispam)، فیلترینگ محتوای وب(Web Filtering)، بک‌آپ داده‌های حساس، عملکرد ضدبدافزار(Antimalware) و وضعیت ضدفیشینگ (Antifishing) را بررسی کند. پس از آن در صورت مشاهده خرابی یا نقص عملکرد هر کدام از این موارد، متخصص امنیت راه حل‌هایی را ارائه می‌دهد تا در صورت لزوم، تغییراتی در شبکه اعمال شود. بنابراین مهندس امنیت شبکه مسئولیت سنگینی برعهده خواهد داشت و شغلی بسیار حساس به حساب می‌آید. بدیهی است که این سمت شغلی در میان پردرآمدترین مشاغل جهان قرار دارد و به همین دلیل افراد بسیاری خواهان رسیدن به این شغل هستند. اما از آن جایی که رسیدن به این موقعیت شغلی نیاز به دانش و تلاش زیادی دارد، تعداد متخصصان کاربلد این حوزه به نسبت نیاز بازار بسیار کم است.

چگونه مهندس امنیت شبکه شویم؟

مهندس امنیت شبکه

حتی اگر در رشته‌های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات فارغ‌التحصیل شده باشید نمی‌توانید به عنوان مهندس امنیت شبکه استخدام شوید. چراکه در این مدت تنها مباحث تئوری به شما آموزش داده می‌شود و توانایی مدیریت بحران‌های امنیتی را نخواهید داشت. برای ورود به بازار کار به عنوان متخصص امنیت شبکه ابتدا باید سیستم عامل لینوکس و سپس دوره‌ی سکیوریتی پلاس (Security+)  و (Certified Ethical Hacker) CEH بخوبی یاد بگیرید تا با الفبای امنیت شبکه آشنا شوید. پس از آن باید مدارک مربوط به متخصص تائید شده امنیت شبکه – CISSP (Certified Information Systems Security Professional) – یا دستیار تایید شده‌ی شبکه سیسکو – CCNA (Cisco Certified Network Associate) – را اخذ کنید. لازمه‌ی کار کردن در این حوزه پردرآمد، به‌روز نگه داشتن اطلاعات تخصصی است؛ چراکه برای رویارویی با حملات و بدافزارهای جدید باید اطلاعات به‌روز داشته باشید. پس ورود به بازارکار بدون حضور در کلاس‌های تخصصی امنیت شبکه و  تنها با گذراندن چند ترم دانشگاهی امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین بخوانید  آموزش راه اندازی voip در packet tracer سیسکو

علاوه بر مهارت‌های فنی، یک مهندس امنیت شبکه می‌بایست ارتباط خوبی با همکاران و مدیران خود داشته باشد تا با همکاری آن‌ها بتواند به حل مشکلات و ارائه راه‌حل‌های خلاقانه بپردازد.

مهندس امنیت شبکه چه شغل‌هایی خواهد داشت؟

بازار کار مهندسی امنیت شبکه در ایران و خارج از کشور بسیار خوب است و آمارها نشان می‌دهند که در سال‌های آینده نزدیک نیاز به متخصص‌‌های این حوزه بیشتر خواهد شد. چراکه هر روز بر تعداد مهاجمان و هکرهایی که سیستم‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند، افزوده می‌شود. متخصص‌های این حوزه می‌توانند در سمت‌های مختلفی مثل توسعه‌دهنده بلاکچین، مدیریت پروژه امنیت سایبری، ارزیاب نفوذ، مهندس امنیت نرم‌افزار، ارزیاب امنیت سایبری و تحلیلگر امنیت اطلاعات مشغول به کار شوند. جالب است بدانید که بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان حاضرند کسانی را در این سمت‌های شغلی استخدام کنند که تجربه خوبی در حوزه امنیت دارند و به تحصیلات آن‌ها هیچ اهمیتی نمی‌دهند. در واقع گواهینامه‌های تخصصی این رشته و میزان مهارت افراد است که حضور آن‌ها را در این شغل پردرآمد و آینده‌دار تضمین می‌کند.

میزان حقوق و دستمزد مهندس امنیت شبکه چقدر است؟

یک متخصص امنیت شبکه در خارج از کشور تا ۲۰۰ هزار دلار در سال می‌تواند درآمد خواهد داشته باشد. کشورهایی مثل آلمان، آمریکا، کانادا و استرالیا به متخصص‌های این حوزه ویزای کاری می‌دهند. بنابراین برای افرادی که بخواهند دراین کشورهای پیشرفته کار و زندگی کنند شرایط مناسبی فراهم است.

 در سال‌های اخیر با رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های خدمات آنلاین در داخل کشور، بازار کار مناسبی برای مهندس‌های امنیت شبکه به وجود آمده است؛ به طوری که به نسبت سایر تخصص‌های مهندسی درآمد بالاتری دارند. اما در شهری مثل تهران فرصت‌های شغلی برای مهندس امنیت شبکه بیشتر است و میزان دستمزدها نیز بالاتر خواهند بود. دستمزد کارشناس امنیت شبکه در تهران به طور میانگین چیزی حدود ۱۵میلیون تومان (اردیبهشت ۱۴۰۱) است.

از آن جایی که تهدیدات و حملات سایبری هزینه‌های گزافی روی دست سازمان‌ها می‌گذارد، استخدام یک مهندس کاربلد این حوزه در سودسازی مجموعه‌ها بسیار اهمیت دارد. یک مهندس امنیت شبکه می‌تواند در شرکت‌های دارایی، آژانس‌های بیمه، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های خدماتی آنلاین یا شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار شود و از شبکه‌ی اصلی آن مجموعه محافظت کند. میزان دستمزد هر یک از این مجموعه‌ها بسته به حجم کاری، تخصص موردنیاز آن‌ها و حتی محل قرارگیری شرکت متفاوت خواهد بود.

 

منبع: سایت باشگاه شبکه و امنیت تهران

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *