تبلیغات

تبلیغات

آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان – هر آنچه باید درباره گرافیک کامپیوتری بدانید

graphic1

دنیای امروز دنیای کامپیوترهاست. چرا که امروزه حتی هنرهایی چون نقاشی و طراحی توسط نرم افزارها و ابزارهای کامپیوتری انجام می‌شوند. هنر تصویر سازی که یکی از دستاوردهای قدیمی بشر به شمار می‌آید، از جمله موضوعاتی است که به شدت با تکنولوژی گره خورده است و در حال حاضر ابزارهای دیجیتالی بسیاری در این زمینه وجود دارد. از جمله مهم‌ترین این ابزارها قلم‌های نوری هستند که در طراحی کاراکترهای انیمیشنی و طراحی گرافیک کاربرد فراوانی دارد. اما گرافیک چیست؟ واژه گرافیک به معنای کارهایی است که منجر به ثبت یک اثر بصری می‌شود. مفهوم گرافیک از زمان گذشته همراه زندگی انسان بوده است اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم، این واژه مفاهیم جدیدی به دست آورده است. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت کامپیوترها، یک اصطلاح جدید به نام گرافیک کامپیوتری ساخته شده است. اما این اصطلاح به چه معناست؟ به طوری کلی گرافیک کامپیوتری به تصاویر و فیلم‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از کامپیوتر ساخته می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

گرافیک کامپیوتری چیست؟

پیش از آن که به توضیح آموزش گرافیک کامپیوتری بپردازیم، باید بدانید گرافیک کامپیوتری چیست؟ همانطور که گفته شد گرافیک کامپیوتری یک تکنولوژی دیجیتالی است که در آن می‌توان فیلم‌ها و تصاویر مختلفی را ایجاد کرد. این تکنولوژی دارای یک فرآیند است که به کمک آن می‌توان اطلاعات را به صورت بصری تغییر داد. تصویری که توسط کامپیوتر تولید می‌شود معمولاً به صورت پوستر، نقاشی و… بوده و این تصاویر ممکن است به صورت دو بعدی و یا سه بعدی باشند. گرافیک کامپیوتری را می‌توان در عکاسی دیجیتال، فیلم، سرگرمی و دیگر فناوری‌های اساسی مورد استفاده قرار داد و ابزارهای زیادی برای پیاده سازی آن وجود دارد.

یکی از ابزارهای بی نظیر برای پیاده سازی گرافیک کامپیوتری نرم افزار فتوشاپ می‌باشد. شما می‌توانید برای آموزش علم گرافیک کامپیوتری و تمامی ابزارهای آن از جمله نرم‌افزار کاربردی فتوشاپ به فرادرس مراجعه کنید. این مرجع غنی آموزشی، با انواع آموزش‌ها در زمینه گرافیک کامپیوتری یکی از منابع کامل آموزشی فارسی زبان محسوب می‌شود که می‌تواند برای علاقه مندان به حوزه آموزش بسیار کاربردی و سودمند باشد.

بررسی گرافیک کامپیوتری

زمانی که صحبت از گرافیک کامپیوتری می‌شود منظور تمام چیزهایی است که در کامپیوتر وجود دارد به جز متن و صدا. به طور کلی آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان به آموزش و توضیح سه مورد زیر می‌پردازد:

آموزش گرافیک کامپیوتری

 

  • ادیت و نمایش تصاویر توسط کامپیوتر
  • فناوری‌هایی که به کمک آن می‌توان به ادیت و نمایش تصاویر در کامپیوتر پرداخت
  • مطالعه گرافیک کامپیوتری به عنوان زیر شاخه علوم کامپیوتری و بررسی روش‌های ساخت و ادیت محتوای بصری با کامپیوتر

امروزه گرافیک کامپیوتری دارای کاربرد بسیار زیادی است و می‌توان آن را در تلویزیون، روزنامه‌ها، اخبار هواشناسی و… مشاهده کرد. برای مثال با استفاده از گرافیک کامپیوتری می‌توان یک نمودار ایجاد کرد که اطلاعات را به صورت دقیقی به شما نمایش می‌دهد.

کاربرد گرافیک کامپیوتری چیست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که آموزش گرافیک کامپیوتری چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت گرافیک کامپیوتری را می‌توانید در حوزه‌های زیر به کار ببرید:

  1. آموزش: یکی از مهم‌ترین کاربردهای گرافیک کامپیوتری استفاده از آن در آموزش است. شما می‌توانید با استفاده از این روش به ساخت اطلاعات بصری و تصاویر بپردازید. برای مثال ساخت بروشورهای آموزشی یکی از کاربردهای گرافیک کامپیوتری است.
  2. نقشه‌های کامپیوتری: کسانی که در حوزه شهرسازی فعالیت دارند می‌توانند از گرافیک کامپیوتری برای ایجاد نقشه‌های کامپیوتری استفاده کنند. این نقشه‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی در برنامه ریزی شهرسازی ارائه دهند.
  3. معماری: یکی از نرم افزارها و ابزارهای گرافیک کامپیوتری برنامه اتوکد است. این برنامه به شما اجازه اجرای طرح‌های دو بعدی و سه بعدی را داده و می‌تواند کاربرد بسیاری در زمینه معماری و طراحی ساختمان داشته باشد.
  4. نمودارها: یکی دیگر از کاربردهای گرافیک کامپیوتری استفاده از آن در نمودارهای نمایشی می‌باشد. نمودارهای نمایشی نمودارهای خطی، میله و… هستند که می‌توانند به صورت همزمان چندین پارامتر را نمایش دهند. از این نمودارهای بیشتر برای گزارش‌های مالی، گزارش‌های آماری، گزارش‌های علمی و… استفاده می‌شوند.
  5. تبلیغات: بدون شک شما از کاربرد گرافیک در تبلیغات آگاهی دارید. تقریباً بیشتر تبلیغات گرافیکی با استفاده از گرافیک کامپیوتری ایجاد می‌شود. یکی از استفاده‌های رایج گرافیک رایانه‌ای در تبلیغات، طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ می‌باشد.

تصاویر در گرافیک کامپیوتری

آموزش گرافیک کامپیوتری

یکی از مواردی که در آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است آشنایی با تصاویر گرافیک کامپیوتری می‌باشد. این تصاویر به شرح زیر هستند:

  1. تصاویر دو بعدی: در گرافیک دو بعدی تصاویر دیجیتالی با استفاده از روش‌های ویژه ایجاد می‌شوند. این تصاویر بیشتر در فناوری‌های چاپ و ترسیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تصاویر دو بعدی پر کاربرد می‌توان به تایپوگرافی، لوگو و… اشاره کرد.
  2. طرح پیکسلی: یکی دیگر از تصاویر گرافیک کامپیوتری، طرح پیکسلی می‌باشد. این طرح‌های پیکسلی معمولاً با نرم افزار گرافیکی رستر ساخته می‌شوند. این نرم افزار قابلیت ویرایش تصاویر را در سطح پیکسلی داراست. طرح پیکسلی در گرافیک بیشتر کامپیوترهای قدیمی، بازی‌های ویدئویی و بسیاری از بازی‌های موبایل استفاده می‌شود.
  3. عناصر گرافیکی: یک عنصر گرافیکی در واقع یک تصویر و یا انیمیشن دو بعدی است که در یک صفحه بزرگ‌تر قرار می‌گیرد.
  4. گرافیک وکتور: این گرافیک در واقع مکمل گرافیک رستری می‌باشد. گرافیک رستری برای نمایش یک عکس استفاده شده و تصاویر را در قالب آرایه‌ای از پیکسل‌ها نمایش می‌دهد. در صورتی گرافیک وکتور یا برداری باعث انعطاف پذیری بیشتری در رندرینگ شده و با کد گذاری اطلاعات مربوط به اشکال و رنگ‌های تشکیل دهنده تصویر، باعث وضوح آن می‌شود.
  5. گرافیک سه بعدی: گرافیک سه بعدی یکی دیگر از تصاویر گرافیک کامپیوتری است که داده‌های هندسی را به صورت سه بعدی نمایش می‌دهد. این تصاویر با تکیه بر گرافیک دو بعدی ایجاد شده و در برخی از مواقع نرم افزارهای دو بعدی نیز برای ایجاد این تصاویر با استفاده از نورپردازی، استفاده می‌شود. در آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان با آموزش نرم افزارهای دو بعدی و سه بعدی کامپیوتر می‌توانید به تولید این تصاویر بپردازید.
  6. انیمیشن: انیمیشن‌ها در واقع اشیاء مجازی می‌باشند که با استفاده از گرافیک کامپیوتری ساخته می‌شوند. این اشیاء که قابلیت حرکت دارند در دو حالت دو بعدی و سه بعدی ایجاد می‌شوند.

مفاهیم و اصول در آموزش گرافیک کامپیوتری 

همانطور که می دانید تصاویر معمولاً توسط دستگاه‌هایی مانند دوربین، لنزها، تلسکوپ و… ایجاد می‌شوند و تصاویر دیجیتالی شامل تصاویر برداری و رستری هستند که در بین آن‌ها تصاویر رستری کاربرد بیشتری دارند. در این بخش از مقاله قصد داریم به توضیح مفاهیم و اصول در گرافیک کامپیوتری بپردازیم. پیشنهاد می‌شود برای یادگیری عمقی‌تر این مبحث، به آموزش فرادرس که در لینک زیر قرار گرفته است مراجعه کنید:

1. مفهوم پیکسل در گرافیک کامپیوتری

یکی از مهم‌ترین مفاهیم در گرافیک کامپیوتری مفهوم پیکسل می‌باشد. در تصویر سازی دیجیتال پیکسل در واقع یک نقطه از تصویر رستری می‌باشد. پیکسل‌ها که در یک شبکه منظم دو بعدی قرار دارند معمولاً به صورت نقطه و یا مربع توصیف می‌شوند. هر تصویر از کنار هم قرار گرفتن پیکسل‌ها ساخته شده و هر پیکسل نمونه‌ای از تصویر اصلی می‌باشد. پیکسل‌ها که معمولاً دارای سه رنگ قرمز، سبز و آبی هستند دارای شدت‌های متفاوتی می‌باشند. تصاویر گرافیکی که روی سطوحی مانند نمایشگر نمود پیدا می‌کنند از پیکسل‌ها تشکیل شده‌اند.

آموزش گرافیک کامپیوتری

 

2. عناصر اولیه گرافیک کامپیوتری

به واحد های یک سیستم گرافیکی عناصر اولیه گفته می شود. عناصر اولیه که در آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان اهمیت زیادی دارند می توانند با هم ترکیب شده و تصاویر و مدل های پیچیده تری را تولید کنند. برای مثال عناصر و شخصیت های بکار رفته در یک بازی دو بعدی، عناصر هندسی در CAD، اشکال هندسی در رندرینگ و… از عناصر اولیه گرافیک کامپیوتری می باشند. همچنین این عناصر علاوه بر نرم افزارها شامل سخت افزارها نیز می باشند. برای مثال در رندرینگ سخت افزارهای نیز یکی از عناصر اولیه تعریف شده است.

3. گرافیک کامپیوتری و رندرینگ

در این بخش از ممکن است با این سؤال مواجه شده باشید که رندرینگ چیست؟ به تولید یک تصویر دو بعدی از سه بعدی به وسیله کامپیوتر رندرینگ گفته می‌شود. فایلی که از آن رندر گرفته می‌شود در واقع اشیاء تعریف شده توسط یک زبان می‌باشد. این فایل معمولاً شامل هندسه، زاویه دید، بافت، نورپردازی و سایه پردازی می‌باشد. زمانی که شما تصمیم به رندر از یک فایل می‌گیرید داده‌های داخل فایل به یک نرم افزار رندرینگ ارسال شده و پس از پردازش، به یک تصویر دیجیتالی یا فایل گرافیک رستری تبدیل می‌شوند. رندرینگ معمولاً به صورت یک برنامه در نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری می‌باشد اما در بعضی از مواقع به صورت پلاگین و نرم افزارهای مجزا نیز قابل استفاده است.

تصویر افکنی سه بعدی در آموزش گرافیک کامپیوتری

یکی از مواردی که در آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان به آن اشاره می‌شود تصویر افکنی سه بعدی می‌باشد. تصویر افکنی سه بعدی در واقع ایجاد کردن نقاط سه بعدی روی یک تصویر دو بعدی برای تبدیل آن به یک تصویر سه بعدی می‌باشد. همانطور که می دانید امروزه بیشتر روش‌های نمایش داده‌های گرافیکی روی محیط مسطح دو بعدی عمل می‌کنند. بنابراین تصویر افکنی سه بعدی می‌تواند کاربرد بسیار زیادی در گرافیک کامپیوتری، مهندسی و طراحی داشته باشد.

آموزش گرافیک کامپیوتری

 

معرفی نرم افزارهای مهم برای آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان 

بخش بزرگی از گرافیک کامپیوتری مختص به کار با نرم افزارهای مختلف در این حوزه می‌باشد. در حوزه گرافیک کامپیوتری نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با آموزش آن‌ها به خلق تصاویر دیجیتالی بپردازید. در ادامه این مطلب به معرفی چند نرم افزار مهم در حوزه گرافیک کامپیوتری خواهیم پرداخت:

1. فتوشاپ:

اگر قصد دارید یک نرم افزار بی نظیر در حوزه گرافیک کامپیوتری یاد بگیرید فتوشاپ از محبوب‌ترین آن‌ها می‌باشد. میلیون‌ها گرافیست در دنیا از این نرم افزار حرفه‌ای برای تولید تصاویر دیجیتالی استفاده می‌کنند. این نرم افزار امکانات زیادی برای ایجاد طراحی‌های پیچیده داشته و با ویرایش‌های جزئی کاربرد بسیاری در گرافیک کامپیوتری دارد. فتوشاپ همچنین می‌تواند به شما در ساخت انیمشین های متحرک نیز کمک کند.

2. ایلاستریتور:

یکی دیگر از نرم افزارهای شرکت Adobe ایلاستریتور می‌باشد. این نرم افزار با محوریت طراحی وکتور کاربرد بسیار زیادی در گرافیک کامپیوتری دارد. با آموزش این نرم افزار می‌توانید به راحتی به تولید آثار هنری، نمادها، پوسترها و… بپردازید. همچنین این نرم افزار برای اصلاح، ترسیم و ترکیب طرح‌ها بسیار مناسب است. شرکت Adobe امروزه یک نسخه از این نرم افزار را برای موبایل طراحی کرده است که البته ساخت طرح‌های گرافیکی با آن مشکل‌تر می‌باشد.

3. لایت روم:

بدون شک برای هر عکاس استفاده از نرم افزار لایت روم نیاز است. این نرم افزار نیز طراحی شرکت Adobe بوده و در سیستم عامل‌های ویندوز و مک قابل استفاده است. نرم افزار لایت رو با ارائه آپشن های ویژه و رابط کاربری ساده توانسته که نظر بیشتر گرافیست‌ها را به خود جلب کند. این نرم افزار بیشتر برای روتوش عکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. ایندیزاین:

اگر هدف شما از آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان استفاده از آن در زمینه چاپ است می‌توانید از نرم افزار ایندیزاین استفاده کنید. این نرم افزار توانایی زیادی در تولید گرافیک مجلات، برگه‌های اطلاعاتی، کتاب، پوستر و… دارد.

5. کورل دراو:

این نرم افزار یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در گرافیک کامپیوتری است که توانایی تولید تصاویر وکتور حرفه‌ای را دارا می‌باشد. این نرم افزار برای دو سیستم عامل ویندوز و مک عرضه می‌شود.

6. Gravit Designer:

یکی از نرم افزارهای حرفه‌ای در حوزه گرافیک کامپیوتری نرم افزار Gravit Designer می‌باشد. این برنامه می‌تواند طرح‌هایی مبتنی بر وکتور تولید کرده و برای ایجاد آرم، ویرایش عکس، ایجاد انیمیشن و تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش گرافیک کامپیوتری

 

7. پریمیر:

همانطور که گفته شد گرافیک کامپیوتری علاوه بر عکس‌ها، شامل فیلم‌ها نیز می‌شود. یادگیری نرم افزار پریمیر می‌تواند یکی از مهم‌ترین موارد در آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان محسوب شود. از این برنامه برای ویرایش ویدئو، تیزرهای تبلیغاتی، فیلم سینمایی و تدوین ویدئوهای آنلاین مانند یوتویوب استفاده می‌شود. از ویژگی‌های بی نظیر این نرم افزار می‌توان به سرعت بالا در ویرایش فیلم، طراحی گرافیک و توسعه وبسایت، ایجاد جلوه‌های صوتی و تصویری در فیلم و موارد دیگر اشاره کرد.

8. افتر افکت:

افتر افکت را می‌توان یکی از بهترین نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری در ایجاد جلوه‌های بصری، موشن گرافیک و انیمیشن دانست. این نرم افزار حرفه‌ای برای ویرایش فیلم ایجاد شده و با افکت‌های بی نظیر به می‌تواند فیلم را تغییر دهد.

کلام آخر آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان

با توجه به مطالبی که ذکر شد دریافتیم که گرافیک کامپیوتری در واقع شامل تمامی تصاویری می‌شود که در کامپیوتر وجود دارند. گرافیک کامپیوتری امروزه کاربرد بسیار زیادی در حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت تبلیغات داشته و بسیاری از گرافیست‌ها برای طراحی بنرهای تبلیغاتی، پست‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، طراحی بیلبوردهای شهری و… از آن استفاده می‌کنند. گرافیست‌ها با ترکیب خلاقیت و نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری به خلق تصاویر بی نظیر می‌پردازند. در حقیقت برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه‌ای علاوه بر خلاقیت و دید هنری شما به یادگیری اصول طراحی گرافیکی و تسلط بر ابزار آن نیاز دارید. پس در صورتی که علاقمند به آموزش گرافیک کامپیوتری رایگان هستید می‌توانید به فرادرس به عنوان یک منبع آموزشی حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *