تبلیغات

تبلیغات

اسکرو کانوایر چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

navar-naghale

سیستم انتقال مواد حلزونی و یا همان اسکرو کانوایر یکی از انواع سیستم های انتقال مواد فله و پودری بوده که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف از جمله صنایع سیمان ، فولاد ، کانی ها ، معادن ، مواد غذایی و … دارد.

سیستم انتقال مواد حلزونی و یا همان اسکرو کانوایر یکی از انواع سیستم های انتقال مواد فله و پودری بوده که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف از جمله صنایع سیمان ، فولاد ، کانی ها ، معادن ، مواد غذایی و … دارد. استفاده از این سیستم ها جهت انتقال مواد فله در طول های کم به دلیل امکان ایجاد چندین ورودی و خروجی بسیار مناسب بوده ولی برای مسافت های زیاد توصیه نمیشوند. این سیستم به جهت سادگی در بهره بردای ،  اشغال فضای کم و همچنین قابلیت انتقال مواد در زاویه های مختلف گزینه مناسبی برای استفاده در اکثر صنایع میباشد.

 

اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:

  • شفت
  • ماردون
  • بدنه
  • یاتاقان ها
  • موتور
  • داکت ورودی و خروجی
  • شاسی

اسکرو کانوایر

کاربرد دستگاه اسکرو کانوایر چیست؟

به طور کلی دستگاه های اسکرو در دو مدل لوله ای و U شکل طراحی و ساخته می گردند و مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه توانایی حمل و نقل طیف گسترده ای از مواد را که حتی دارای چگالی نسبتا زیادی می باشند را دارا است. این توانایی دستگاه اسکرو کانوایر به علت ویژگی مارپیچ بودن آن می باشد. این مارپیچ بودن باعث میشود که اسکرو در روی یک شفت مرکزی ثابت شود و بر روی بدنه آن بچرخد. در طی این فرایند چرخش دستگاه کانوایر مواد در امتداد کف و کناره های نوار فشرده می شوند و در فضای باقی مانده خالی و شکاف بین مارپیچ در نوسان قرار می گیرند. پودر از دریچۀ ورودی،وارد اسکرو شده و توسط مارپیچِ در حال چرخش، در درون بدنۀ استوانه ای جابجا شده و به سمت دریچه خروجی هدایت شود.

حرکت اسکرو بر روی شفت در دستگاه اسکرو سبب لغزش ذرات مواد روی یکدیگر خواهد شد و این خود حرکت رو به جلو را راحت تر می کند. نقاله های دستگاه کانوایر به طور معمول افقی شکل می باشند و یا در یک شیب کم و ملایم قرار گرفته اند. دستگاه کانوایر بیشترین راندمان خود را هنگامی که در صنایعی که به شکل فله‌ای هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارا می باشد. با افزایش زاویه شیب، ظرفیت یک واحد معین به سرعت کاهش می یابد.

بخش چرخان نوار نقاله گاهی اوقات به سادگی یک مارپیچ نامیده می شود .

همچنین بخوانید  ترخیص کالا از گمرک

دستگاه های اسکرو کانوایر در صنعت مدرن اغلب به صورت افقی یا با شیب کمی به عنوان مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان یک روش کارآمد برای جابجایی مواد نیمه جامد از جمله ضایعات مواد غذایی، خرده چوب، سنگدانه ها، دانه های غلات، خوراک دام و طیور، خاکستر دیگ بخار، گوشت و کنجاله استخوان، ضایعات جامد تولید شده در شهر می توان از انواع  این دستگاه صنعتی استفاده کرد.


اسکرو کانوایر

مزایای استفاده از دستگاه اسکرو

  • اشغال حداقل فضا
  • توانایی انتقال مواد مختلف
  • انتقال در تمامی زوایا
  • جلوگیری از اتلاف وقت در مقایسه با سایر روشها
  • جلوگیری از اتلاف محصول
  • حداقل نیاز به تعمیرات و نگهداری

ساخت دستگاه اسکرو کانوایر

در کارگاه قزل صنعت اریا طراحی اسکرو کانوایر ها با اصول و متد روز دنیا انجام می شود بنابراین ما انواع مدل ها را در اختیار شما می گذاریم تا هم طراحان و هم مشتری های قزل صنعت اریا بتوانند بهتر اسکرو خود را انتخاب کنند.

طراحی مارپیچ و درواقع پره های اسکرو کانوایر ها از مهمترین بخش ساخت این نوع از نقاله ها میباشد. در ابتدا برای طراحی تیغه های اسکرو کانوایر نیاز به محاسبه اندازه یا همان قطر اسکرو و گام آن است. گام اسکرو فاصله بین هر پره را مشخص میکند.

ولی باید دقیق متوجه باشیم په چه دستگاهی را برای چه کاری خریداری می کنیم با مطالعه این مباحث می توانیم به این دانش در مورد خرید و طراحی اسکرو کانوایر دست پیدا کرد.طراحی و ساخت سازه دستگاه اسکرو کانوایر را با توجه به مقدار کار روزانه ای که باید انجام دهد، سنگینی و حجم باری که مورد انتقال می باشد، نوع ماده ای که انتقال می یابد، مکان قرارگیری این دستگاه و فاصله اش با دیگر دستگاه ها، شرایط آب و هوایی محیط کار و… انجام می دهند. این دستگاه می‌تواند هم به صورت پیش ساخته و از پیش طراحی شده مورد استفاده قرار گیرد و هم می تواند پس از بازبینی منطقه مورد نظر، فرایندهای طراحی و ساخت صورت گیرد.

 

کاربرد اسکرو کانوایر در دیگر صنایع

دستگاه اسکرو غلات در کشاورزی برای انتقال غلات از کامیون‌ها ، چرخ دستی‌های غلات یا تریلرهای غلات به سطل‌های ذخیره‌سازی غلات استفاده می‌شود. مارپیچ در داخل یک لوله فلزی بلند می چرخد ​​و دانه را به سمت بالا حرکت می دهد. در انتهای پایین، یک قیف ، دانه را از کامیون یا گاری غلات دریافت می کند. یک لوله در انتهای بالایی، دانه ها را به محل مقصد هدایت می کند.

همچنین بخوانید  بهترین راه حل ها برای افزایش سود دفاتر خدمات مسافرتی 

در برخی از ماشین های فشرده سازی زباله از مارپیچ استفاده می شود تا زباله ها فشرده شود.

 

مارپیچ در فرآوری مواد غذایی نیز وجود دارد. آنها ابزار انتخابی در پردازش پودر هستند، وقتی صحبت از این است که نقاله مواد جامد را دقیقاً حجیم می کند. در یک چرخ گوشت معمولی، تکه های گوشت توسط مارپیچ از طریق یک تیغه چرخان و یک صفحه سوراخ دار هدایت می شوند. این روش چربی موجود در گوشت گاو را امولسیون می کند تا همبرگر را نرم کند و همچنین برای تولید انواع سوسیس و نان استفاده می شود.

جمع بندی:

اسکرو کانوایر ها دستگاه هایی هستند که برای انتقال مواد مختلف در صنعت کاربردهای فراوانی دارند و در ابعاد و اندازه های مختلفی نیز ساخته  می شوند. از موارد کاربرد این دستگاه ها در صنایع مختلف میتوان به صنایع سیمان ، فولاد ، کانی ها ، معادن ، مواد غذایی و … اشاره کرد.

در شرکت قزل صنعت اریا طراحی اسکرو کانوایر ها و انواع نوار نقاله با اصول و متد روز دنیا انجام می شود بنابراین ما انواع مدل ها را در اختیار شما می گذاریم تا هم طراحان و هم مشتری های قزل صنعت اریا بتوانند با دید کاملا باز بهترین انتخاب را داشته باشند

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *