تبلیغات

تبلیغات

تکنولوژی OLED چیست ؟ بررسی صفحه نمایش OLED

OLED-Screen

در بازار نمایشگر‌های با کیفیت بالا ، صفحه نمایش OLED یا organic light-emitting diode – تکنولوژی ساطع کننده نور ارگانیک اوج کیفیت تصویر محسوب می شود .

 

کافی است به یک تلفن جدید مانند Samsung Galaxy S9 نگاهی بیندازید تا متوجه این موضوع آسان شوید. از اشباع رنگی عالی و زاویه دید فوق العاده گرفته تا سیاه کامل، صفحه های OLED باعث می شوند که بیشتر نمایشگرهای LCD معمولی به نظر برسند .

 

آخرین پیشرفت صفحه نمایش های OLED بزرگتر و بهتر است که می توان آن را در همه وسایل خانگی از تلویزیون های سونی گرفته تا دل و Alienware laptops پیدا کرد. و صفحه های OLED جدیدترین آیفون ها را به برخی از بهترین گوشی های هوشمند که تاکنون دیده ایم، تبدیل می کند .

 

اما چه چیزی در مورد OLED وجود دارد که باعث می‌شود آن مهم شود، و چه چیز دیگری می تواند با آن رقابت کند ؟

 

صفحه نمایش OLED چیست و چگونه کار می کند؟

 

تکنولوژی OLED کاملا با صفحه LCD و پلاسما تفاوت دارد. برخلاف دیگر فن‌آوری‌های صفحه نمایش، OLED از ترکیبات آلی استفاده می‌کنند که شامل کربن و مواد دیگر برای ایجاد رنگ‌ها هستند. هر رنگی که روی صفحه، نمایش داده می‌شود مخلوطی از کربن و دیگر عناصر است.

 

صفحه نمایش OLED چیست و چگونه کار می کند؟

 

هنگامی که تلویزیون یا تلفن هوشمند خود را روشن می کنید ، الکتریسیته OLED هایی را که در داخل صفحه نمایش شما قرار دارد فعال می کند ، که براساس آنچه که تصویر درخواست می‌کند، روشن یا خاموش می شود.

 

از آنجا که تکنولوژی OLED به نور پس‌زمینه نیاز ندارد، یک تکنولوژی تابش در نظر گرفته می‌شود. این ویژگی منحصر به فرد – یعنی توانایی خاموش‌کردن کامل OLED – به اصطلاح صفحه سیاه واقعی ایجاد می کند.

 

وقتی تصویر سیاه می‌شود، OLED خاموش می‌شود و یک سیاه واقعی ایجاد می‌کند. در مقابل، پنل‌های LCD مانند آن‌هایی که بر روی تلویزیون‌های صفحه تخت پیدا شده‌اند، به نور پس زمینه LED نیاز دارند که به این معنی است که قسمت‌های سیاه صفحه هنوز هم مقداری نور را از خود نشان می‌دهند.

 


بیشتر بدانید :

حذف نور آبی در صفحه نمایشگر گوشی برای محافظت از چشم ها در تاریکی


 

از آنجا که OLED ها نیازی به این لایه اضافی از LED ندارند، تولید کنندگان می‌توانند پنل‌ها را بسیار نازک و به آسانی خم کنند، که امکان استفاده از این فناوری برای هر دو نمایشگر شبه ویفر مانند تلویزیون LG W7 Wallpaper و صفحه های خمیده مانند Samsung Galaxy S8 سامسونگ وجود دارد.

 

چگونه تکنولوژی OLED با سایر فناوری ها مقایسه می شود؟

 

از آنجا که به نور پس زمینه احتیاج ندارند ، پنل های OLED می توانند بسیار نازک تر از سایر فناوری های نمایشگر باشند. در CES 2019 ، ال جی از تلویزیون Rollable OLED خود رونمایی کرد. صفحه نمایش از یک نمایشگر OLED فوق العاده نازک چاپ شده بر روی شیشه های انعطاف پذیر استفاده می کند و در صورت عدم استفاده ، اجازه می دهد تا آن را جمع کند. هیچ فناوری صفحه نمایش دیگری نمی تواند از پنل های شیشه ای منعطف به همان روش بهره ببرد.

همچنین بخوانید  کدام بهتر است : گوگل درایو در مقابل مایکروسافت وان درایو

 

نازک بودن پنل های OLED امکان استفاده از این فناوری را برای نمایشگر های خمیده در تلفن های هوشمند مانند Galaxy S9 و Galaxy S9+ می دهد. همچنین در صفحه های تاشو که امسال با تلفن های هوشمند می آیند، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

 

با این حال ، نمایشگر OLED برخی از چالش ها را برای شرکت هایی که آنها را تولید می کنند ، به وجود می آورد. در واقع ، فقط تعداد معدودی از شرکتها ، از جمله LG و Samsung ، در حال حاضر OLED می سازند.

 

پنل های OLED عموما شکننده هستند و روش های تولید بسیار دور از روشهای ایده آل هستند. حتی هنگامی که اپل به نمایشگرهای OLED سامسونگ برای آیفون های فعلی خود متکی است ، گزارش هایی مبنی بر اینکه این شرکت سرمایه گذاری زیادی در فناوری microLED به عنوان جایگزینی برای صفحه نمایش OLED در تلفن ها و پوشیدنی های خود دارد ، وجود دارد.

 

در حالی که تولید در حال افزایش است و بازده بهتر می شود، این چالش ها قیمت ها را بالا برده است. اگر به دنبال خرید یک دستگاه مجهز به OLED هستید ، انتظار داشته باشید که پول های هنگفتی بپردازید.

 

در بخش تصویر ، می توانید انتظار داشته باشید که OLED ها نسبت به سایر فناوری های صفحه نمایش ، رنگ سیاه بهتری به شما بدهند. و حداقل تاکنون ، OLED ها ثابت کرده اند که دقت رنگ برجسته ای را ارائه می دهند. با این حال، پنل های OLED نمی توانند به اندازه نمایشگر ال سی دی نور تولید کنند، که باعث می شود دیدن در محیط های روشن تر، سخت تر شود.

 

تلویزیونهای OLED قدیمی تر، بعضی از مشکلات تأخیر در ورودی را داشتند ، و این باعث می شود که به روز کردن صفحه نمایش، برای بازی های سریع ورزشی یا بازی های ویدئویی برای آنها سخت تر باشد. این به نوبه خود ، به این معناست که گیمرها و طرفداران ورزش با یک فناوری مانند پلاسما، راه حل بهتری را پیدا می کنند.

 

با این حال، ال جی پیشرفت‌هایی در زمینه عملکرد تاخیر در ورودی تلویزیون خود داشته‌ است و این فن‌آوری به سرعت در حال رسیدن به رقبای نزدیک خود می‌باشد.

 

در آخر، اگر قصد دارید تلویزیون خود را در اتاقی قرار دهید که بعضی از افراد درست جلوی آن قرار نمیگیرند، OLED را انتخاب کنید. این دستگاه بهترین زاویه دید را نسبت به هر فناوری دیگر صفحه نمایش در صنعت تلویزیون دارد.

همچنین بخوانید  چگونه سریال نامبر Serial Number لپ تاپ یا کامپیوتر خود را بدست آوریم؟

 

کدام دستگاه ها دارای نمایشگر OLED هستتند؟

 

در بخش تلویزیون ، ال جی و سونی از جمله شرکتهای برجسته ای هستند که تلویزیون های OLED را ارائه می دهند. به عنوان مثال ال جی در حال فروش دستگاه های OLED است که در اندازه و قیمت صفحه نمایش، متفاوت است. از تلویزیون برنده جوایز Wallpaper TV گرفته تا تلویزیون خیره کننده جدید Rollable ، تلویزیون های ال جی از OLED استفاده می کنند تا مفهوم تلویزیون را از آنچه که قبلا بوده دورتر کند. همچنین این بدان معنی است که تلویزیون های استاندارد از تصاویر و طراحی های باریک تری بهره می گیرند.

 

در همین حال ، سونی تلویزیون مستر A9F OLED را ارائه می دهد ، که به دلیل کیفیت تصویر خیره کننده خود ، جایزه Editor’s Choice را به دست آورد و فقط با قیمت 4،499 دلار به فروش می رسد.

 

کدام دستگاه ها دارای نمایشگر OLED هستتند؟

 

فراتر از آن ، چندین تلفن و سایر دستگاه های تلفن همراه وجود دارد که نمایشگرهای OLED را ارائه می دهند. برجسته ترین دستگاه های پرچمدار سامسونگ Galaxy S9 و Galaxy S9+ دارای صفحه نمایش OLED هستند. این تلفن ها از قیمت 720 دلار شروع می شوند و اپل آیفون X حتی بیشتر (999 دلار) است ، اما تلفن های مجهز به OLED با قیمت مناسب تر از جمله OnePlus 6T وجود دارد.

 

در بازار پوشیدنی ، چندین دستگاه با نمایشگرهای OLED عرضه می شوند که از جمله آنها می توان به Withings Steel HR Sport و Fitbit Charge 3 اشاره کرد.

 

در بخش جلوی لپ تاپ ، صفحه نمایش های OLED بر روی لپ تاپ های بازی مانند Alienware 13 R3 (1،999 دلار) و Razer Blade 15 (2299 دلار) و همچنین لپ تاپ ها با بهره وری از شرکت Dell کار می کنند.

 

اگر در جستجوی مانیتور OLED هستید ، Asus ProArt PQ22UC را که اواخر امسال به بازار عرضه می شود ، بررسی کنید .

 

از تکنولوژی OLED چه انتظاری باید داشته باشم؟

 

ما همه نمایشگرهای OLED را آزمایش نکرده ایم ، بنابراین غیر ممکن است که بگوییم هر بار یک تجربه بصری فوق العاده را دریافت خواهید کرد. اما در برخی از این تلویزیون ها و گوشی های سطح بالایی که آزمایش کرده ایم ، صفحه های OLED تصاویر زیبایی را ارائه می دهند.

 

با استفاده از OLED ، می توانید انتظار رنگ مشکی خالص را داشته باشید، زیرا OLED ها هر زمان که نیاز به ایجاد رنگ داشته باشند خاموش می شوند. OLED ها به اندازه دستگاه های LCD از روشنایی بهتری برخوردار نیستند، اما معمولاً OLED برای اکثر کاربران بسیار روشن است .

همچنین بخوانید  بررسی و مشخصات بهترین تلفن های هوشمند سال 2019

 


بیشتر بدانید :

7 راهکار محافظت از چشم در برابر تابش اشعه و نور صفحه گوشی و تبلت اندروید


 

 

زاویه دید OLED باید عالی باشد ، تا به شما این امکان را بدهد که تلویزیون OLED را در هر نقطه از خانه خود که قرار دهید هنوز هم یک تجربه بصری جذاب داشته باشید. در واقع ، OLED ها در حال حاضر بهترین زاویه دید را نسبت به هر فناوری صفحه نمایش دیگری دارند.

 

تمام تلویزیون های OLED وضوح 4K و دامنه دینامیکی بالا یا HDR برای بهبود دقت رنگ را دارند. این فناوری ها ، همراه با عملکرد ذاتی OLED ، در ایجاد تصاویر جذاب با یکدیگر کار می کنند .

 

اما این فناوری برتر ارزان نیست : انتظار داشته باشید که پول های هنگفتی را برای دستگاه های OLED بپردازید . همانطور که اشاره شد ، روی تلویزیون های OLED هزاران دلار بیشتر از ال سی دی های معمولی کار شده است . و حداقل در حال حاضر ، هیچ نشانه ای از قیمت گذاری تلویزیون OLED وجود ندارد که به زودی در حال پایین آمدن باشد .

 

آیا باید دستگاه OLED بخرم؟

 

اگر پول نقد دارید و به خاطر داشتن یک نمایشگر سطح بالا در یک دستگاه جدید ، مبلغ قابل توجهی را خرج نمی کنید ، انتخاب یک محصول OLED منطقی به نظر می رسد. تلفن های مجهز به OLED بدون توجه به پرداخت حق بیمه ، فاقد مزیت هستند.

 

OLED ها به سازندگان دستگاه، انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهند و به آنها این امکان را می دهند تا در هنگام ارائه کیفیت تصویر بی نظیر ، طراحی محصولات قانع کننده تری ایجاد کنند. و از آنجا که صفحه نمایش OLED اغلب در بین بهترین گزینه های موجود در بازار عرضه می شوند ، تجربه بصری که ارائه می دهند به طور کلی برجسته است.

 

 

با این وجود ، اگر قیمت عامل مهمی در تصمیم گیری شما است ، ممکن است دستگاه های OLED برای شما مناسب نباشند. دستگاه هایی با صفحه نمایش های ال ای دی و ال سی دی وجود دارد که می توانند با تجسمی که در یک صفحه نمایش OLED به دست می آورید ، مطابقت داشته باشند. به عنوان مثال ، سامسونگ سرمایه گذاری زیادی در فناوری نقطه کوانتومی انجام می دهد ، که دارای مزایایی نسبت به OLED ، به ویژه از لحاظ روشنایی، است.

 

با این حال ، در کل ، تکنولوژی OLED یک فناوری عالی است که اکثر کاربران از داشتن آن در دستگاه های خود راضی هستند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *