تبلیغات

+HDR10 چیست ؟ نگاهی عمیق به تکنولوژی جدید و امکاناتش برای تجربه تصویری بهتر

What-is-HDR10+-Everything-you-need-to-know-about-this-format

HDR، یا به بیان دیگر محدوده دینامیکی بالا (High Dynamic Range) نحوه تجربه ما نسبت به نمایش بازی های ویدیویی، فیلم ها و تصاویر را تغییر خواهد داد. مانند بسیاری از کدک های صدا مربوط به شرکت هایی چون Dolby و DTS چندین فرمت HDR نیز وجود دارد که از تلویزین ها گرفته تا مانیتور و کنسول های بازی پشتیبانی می شوند.

از جمله نسخه هایی که به عنوان یکی از زیر مجموعه های این فناوری شناخته می شود فرمت “+HDR10” است. اما در واقع، این فرمت چیست ؟، چگونه کار می کند و چرا به عنوان یکی از بهترین استاندارد های تصویری دیجیتالی دنیا شناخته می شود ؟ در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

+HDR10 چیست ؟

لوگوی HDR10 پلاس

+HDR10 با همکاری شرکت های بزرگی چون 20th Century Fox، Samsung و Panasonic توسعه یافته است که برای اولین بار در سال 2017 راه اندازی شد. این ویژگی بر اساس مجموعه ای از ویژگی های HDR10 ساخته شده است، اما دو پیشرفت بزرگ دارد. اولی، این است که حداکثر روشنایی را به 1000 لومن می رساند. این بدان معنا است که کنتراست بالاتری را در ختیار خواهید داشت. این ویژگی در تلویزیون های سامسونگ موجود است و باعث می شود بدون توجه به نور اطراف، نمایشگری روشن داشته باشید.

دومی، +HDR10 مدیریت اطلاعات را با حمل متادیتای “دینامیک” بهبود می بخشد. پیش از این، HDR10 به صورت ایستا محتوا را ارائه می داد. این بدام معنا است که محتوا ها و داده های ویدیویی و یا تصویری در صحنه های خیلی روشن و یا خیلی تاریک به صورت اشباع شده نمایش داده می شوند.

متادیتای داینامیک یا Dynamic metadata به این معنا است که فرمت متادیتا را برای هر فریم خاص حمل می کند. در حین پخش محتوا، مقادیر نمایشگر را تغییر می دهد و به هر فریم مجموعه ای از رنگ، روشنایی و کنتراست خاص خود را می دهد. از این رو، این فرایند باعث می شود هر فریم با رنگ های دقیق و کیفیت بالاتری نمایش داده شود.

ترکیب این ویژگی ها تضمین می کند، تا بهترین دقت رنگ و محدوده ای پویا را دریافت کنید. از دیگر ویژگی هایی که قابلیت +HDR10 ارائه می دهد، مزایایی چون رزولوشن 8K و سیگنال 16 بیتی است، که امکان نمایش 280 تریلیون رنگ را فراهم می کند. این در کنار، مزایایی مانند، عدم تاثیر در عملکرد بازی نیز می تواند بسیار خیره کننده باشد.

برای دریافت +HDR10 به چه چیزی نیاز داریم؟

همانطور که درمورد HDR مواردی را می بایست رعایت می کردید، برای مشاهده محتوای +HDR10 نیز به برخی از سخت افزار ها نیازمند هستید. اکنون، بیایید در ادامه مقاله به بررسی آنها بپردازیم:

  • منبعی که از +HDR10 پشتیبانی کند. این می تواند یک دیسک بلوری و یا یک استریم باشد.
  • دستگاهی که توانایی پخش این فرمت را داشته باشد. مانند گوشی هایی با این ویژگی و یا رایانه.
  • یک صفحه نمایش سازگار با این ویژگی.
  • یک کابل HMDI 2.1.

در حالی که تلویزیون ها پایه اصلی پخش محتوای تصویری با فرمت +HDR10 هستند، برخی از دستگاه های دیگر مانند لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند و یا مانیتور ها نیز از این ویژگی پشتیبانی می کنند. تلفن های هوشمندی چون Samsung S24 Ultra، Google Pixel 8/8Pro و حتی Xiaomi 13T Pro از این قابلین برخوردار هستند.

از طرفی، شرکت انویدیا برای برخی از کارت گرافیک های خود همچون Alienware، Benq، Dell و Lenovo ویژگی +HDR10 را اضافه کرده است و اجازه می دهد افرادی که از رایانه و یک نمایشگر مطلوب استفاده می کنند، بتوانند از این قابلیت بهره ببرند.

برای لپ تاپ ها انتظار می رود، دستگاه های پرچمدار شرکت های ذکر شده در بالا دارای نمایشگر های سازگار باشند. با این حال، می بایست پیش از خرید هر یک از این دستگاه ها مشخصات پایه ای آن را مورد بررسی قرار داد. وب سایت های زیادی در این رابطه وجود دارند که بتوانید چنین قابلیت را ببینید و از وجود آن اطمینان حاصل کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *