تبلیغات

تبلیغات

سیستم عامل مک بوک بهتر است یا ویندوز؟

macorwin

سیستم عامل ویندوز بیشتر به درد شما می‌خورد یا سیستم عامل مک‌او‌اس؟ این شاید یکی از اولین سوالاتی باشد که قبل از خرید لپ‌تاپ یا کامپیوتر باید به آن پاسخ دهید. همه ما با ویندوز کار کرده‌ایم و نحوه کار کردن با آن اصطلاحا توی دستمان است، ولی مطمئنا نمی‌توان مک بوک و سیستم عامل باکیفیت آن را نادیده گرفت. اما واقعا کدام یک از این دو بهتر هستند؟

در ادامه مطلب ضمن بررسی تفاوت‌های این دو سیستم عامل، پاسخ این سوال را هم داده‌ایم.

اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت پیش فرض روی مک و ویندوز وجود دارند

با ورود به فضای هر دو سیستم عامل با مجموعه‌ای از نرم‌افزارها روبه‌رو می‌شوید که به‌صورت پیش فرض روی آن‌ها نصب شده‌اند. برنامه‌هایی مشترک و کاربردی که در دو سیستم عامل وجود دارند شامل برنامه‌هایی مثل تقویم، ماشین حساب، ویرایشگر‌های فیلم و عکس، ابزار ثبت اسکرین‌شات، ضبط کننده‌ صدا، مرورگر اینترنت، نقشه، اخبار، هواشناسی و دفترچه‌ تلفن می‌شوند.

در عین حال وقتی به سراغ تفاوت‌های دو سیستم عامل می‌رویم، مک‌اواس برتری خود را نشان می‌دهد. درست است که اسکایپ و برنامه‌های مرتبط با ایکس باکس روی ویندوز نصب شده‌اند، اما نرم‌افزارهایی اختصاصی که اپل ارائه می‌دهد – مثل ویرایشگر حرفه‌ای فیلم و Garageband و چند برنامه دیگر – به‌وضوح کاربردی‌ترند.

تفاوت مک‌بوک با ویندوز از نظر برنامه‌های قابل نصب

این یکی از دلایلی است که خیلی‌ها را به سمت ویندوز می‌کشد، زیرا نرم‌افزارها و برنامه‌های زیادی هستند که روی مک‌اواس نصب نمی‌شوند و کاربر مک بوک باید به دنبال برنامه‌های مشابه آن‌ها باشد.

البته مک‌اواس هم برنامه‌های بسیار غنی و زیادی دارد، اما در هر حال مثل ویندوز نیست که هر برنامه‌ای را که بخواهید بتوانید روی آن نصب کنید. ضمن اینکه تقریبا همه بازی‌های موجود با ویندوز سازگاری دارند ولی خیلی از گیم‌ها روی مک بوک اجرا نمی‌شوند.

البته در نظر داشته باشید که برای بهره‌مندی حداکثری از نرم‌افزارهای مختلف هم باید خرید لایسنس ویندوز اورجینال را انجام دهید و هم ترجیحا از نسخه‌های کرک شده یا اصلی برنامه‌ها استفاده کنید.

 

مقایسه مک بوک و ویندوز

مقایسه تجربه کاربری در دو سیستم عامل

این بدون تردید یکی از نقاط قوت مک بوک است. کمپانی اپل به شکل خاصی برای بحث تجربه کاربری، یعنی سهولت کار با دستگاه، ارزش قائل است. این مسئله را در همه دستگاه‌های ساخته شده توسط این کمپانی می‌توان مشاهده کرد. وقتی وارد محیط مک‌اواس می‌شوید شاید اول کار کمی گیج شوید، اما بعد از مدتی که به آن عادت کردید و با «داک» کار کردید، دیگر به سختی می‌توانید با «تسک بار» ویندوز کنار بیایید!

البته ویندوز هم در نسخه‌هایی – مثل ویندوز 10 – واقعا تجربه کاربری خوبی دارد و بخش تسک بار خود را ارتقاء داده و قابلیت‌های ویژه‌ای به آن اضافه کرده، اما حداقل فعلا به پای مک بوک نمی‌رسد.

زیبایی ظاهری در دو سیستم عامل

هر دو سیستم عامل از نظر بصری جذابیت دارند و قابلیت تغییر در ویژگی‌های ظاهری آن‌ها نیز وجود دارد. هم ویندوز و هم مک به کاربران اجازه می‌دهند تا تصویر پس زمینه را مطابق میل‌شان تغییر دهند. مثلا در هر دو سیستم عامل می‌توانید اندازه‌ آیکون‌های روی صفحه‌ی اصلی را تغییر دهید و اسکرین سیور را هر آنچه که می‌خواهید انتخاب کنید.

همچنین ویندوز و مک‌اواس هر دو از تم تاریک پشتیبانی می‌کنند اما مک در این حالت ظاهر جذاب‌تری نسبت به ویندوز ارائه می‌دهد؛ ظاهری که شیک‌تر است و نشان می‌دهد که بیشتر روی آن کار شده است. در کل هر چند که ویندوز نیز در نسخه‌های اخیر واقعا نسبت به قبل بهتر شده، اما همچنان زیبایی ظاهری مک‌اواس بیشتر به چشم می‌آید.

قابلیت تغییر در ویژگی‌ها و امکانات سخت‌افزاری

اگر می‌خواهید کامپیوتری شخصی‌سازی شده داشته باشید، فقط به سراغ ویندوز بروید. اپل گزینه‌های سخت افزار‌ی بسیار جذابی ارائه می‌دهد اما تعداد انتخاب‌هایی که پیش روی شما است در قیاس با امکانات ارائه شده توسط ویندوز تقریبا ناچیز است.

در واقع به جز سخت افزار‌هایی نظیر هولو لنز، هدست‌های واقعیت مجازی و رزپری پای که همگی با ویندوز 10 سازگار هستند، تعداد بی‌شماری از سخت افزار‌های دیگر هم وجود دارد که به راحتی با سیستم عامل ویندوز سازگار می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، باید به امکانات سخت افزاری داخلی نیز اشاره کنیم. قطعاتی نظیر پردازنده‌های گرافیکی، CPU و کارت‌های حافظه همگی در ویندوز قابل تغییر دادن هستند و در این قسمت مک بوک بازنده مطلق است. به عبارت بهتر، شما با استفاده از ویندوز دستتان کاملا باز است که کامپیوتر شخصی خود را همانطور که می‌خواهید داشته باشید.

بررسی امنیت اطلاعات در مک‌اواس و ویندوز

ویندوز کاربران بیشتری دارد و برنامه‌های بسیار بیشتری روی آن نصب می‌شوند، در نتیجه بدافزارهای بیشتری هم آن را هدف می‌گیرند و برای جلوگیری از آلوده شدن کامپیوتر خود به بدافزارها و ویروس‌ها، حتما باید از آنتی ویروس‌ استفاده کنید. می‌توانید برای خرید آنتی ویروس‌های اورجینال به سایت بنیان سافت Bonyansoft مراجعه کنید.

البته مایکروسافت در سال‌های اخیر وضعیت امنیتی ویندوز را بهبود داده، اما همچنان مک بوک در این زمینه دست بالا را دارد. اساسا طراحی سیستم عامل مک بوک به نحوی بوده که در برابر حملات سایبری و بدافزارها مقاومت بیشتری داشته باشد، هرچند که این سیستم عامل نیز به شکل کامل امن نیست. اگر اصل امنیت برایتان اولویت دارد، پیشنهاد می‌کنیم ویندوز و مک‌اواس را کنار بگذارید و به سراغ سیستم عامل لینوکس بروید.

 

مزایای خرید مک بوک

رقابت مک بوک با ویندوز از نظر هماهنگی با گوشی‌های هوشمند

این پارامتر در انتخاب نوع سیستم عامل اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا گوشی‌ها بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما هستند و هرچه لپ‌تاپ بتواند ارتباط بهتری با آن‌ها داشته باشد، نمره بالاتری هم می‌گیرد. ارتباط ویندوز با گوشی‌های اندرویدی به راحتی امکان‌پذیر است و این ارتباط با استفاده از اپلیکیشن‌های Launcher و Your Phone بسیار کاربردی و سریع شده است.

در مقابل، ارتباط مک‌اواس با گوشی‌های اپل که سیستم عامل IOS دارند، واقعا بی‌نظیر است. با استفاده از پنل نوتیفیکیشن مک شما این امکان را دارید که از طریق کامپیوتر پیام‌های کوتاه ارسال کنید و یا همه عکس‌ها و فیلم‌هایی را که دارید در کوتاه‌ترین زمان بین دو دستگاه به اشتراک بگذارید.

انتقال اطلاعات از طریق AirDrop نیز فراهم است. حتی اگر ساعت هوشمند اپل دارید، می‌توانید به‌وسیله آن به سیستم عامل مک وارد شوید و اعلان‌های مک بوک را روی مچ دست‌تان دریافت کنید.

دستیار صوتی سیری در مقابل کورتانا

دستیار هوشمند سوتی اپل به اسم «Siri» از کورتانا مشهورتر است، اما جالب اینکه کورتانا قدمت بیشتری دارد و از چند جهت بهتر از سیری است.

هر دو دستیار صوتی و به سرعت فراخوانی می‌شوند، می‌توانند برنامه‌ها و صفحات وب را باز کنند، آب و هوا را به کاربر بگویند، تنظیمات سیستم را تغییر دهند، دستگاه‌های Smart Home را کنترل کنند، آلارم را تنظیم کنند و به جای شما در وب جستجو نمایند. اما سیری نمی تواند از سیستم خارج شود یا کامپیوتر را خاموش کند، اما این کارها به کمک کورتانا کاملا شدنی است. ویژگی‌ای که اتفاقا بسیاری هم کاربردی است.

سخن پایانی

برای انتخاب سیستم عامل مناسب همیشه باید به نیازهای شخصی خودتان فکر کنید، زیرا هر یک از آن‌ها در پارامتری نسب به دیگری برتری دارد و در پارامتر دیگر از رقیبش ضعیف‌تر است. مثلا اگر سادگی و یکپارچگی حین کار کردن برایتان مهم است و می‌خواهید سرعت کامپیوترتان بالا باشد، مک بوک گزینه بهتری است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *