تبلیغات

تبلیغات

مارگارت تاچر سیاستمدار محافظه کار و بانوی آهنین بریتانیا

margarettacher

وب سایت دانشگاه کسب و کار علاوه بر معرفی کارآفرینان برتر جهان به معرفی مردان و زنان شایسته و بزرگ نیز می پردازد. مارگارت تاچر یکی از زنان بزرگ و سیاستمداری بی رقیب در عصر ما است. مارگارت هیلدا تاچر ( Margaret Hilda Thatcher) اولین نخست وزیر زن در بریتانیا بود. او همچنین رهبر حزب محافظه کار بریتانیا نیز بوده است. در طول این محتوا ما در مورد زندگی و سرنوشت این بانوی بریتانیایی مطالبی بیان خواهیم کرد. بنابراین اگر به زندگی بزرگان و مشاهیر علاقمند هستید می توانید تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید.

مارگارت تاچر کیست؟

مارگارت تاچر در سال 1925 در گرانتهام در 150 کیلومتری لندن با نام مارگارت هیلدا رابرتس متولد شد. مارگارت رابرتز ابتدا مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت نمود. بعد از مدتی او در دو رشته شیمی و حقوق نیز تحصیل کرد و موفق به اخذ مدرک دانشگاهی در این دو رشته شد. پس از فارغ التحصیلی در رشته حقوق او رئیس مجمع دانش آموخته های حزب محافظه کار بریتانیا در دانشگاه آکسفورد شد. این شاید اولین گام سیاسی مارگارت بوده باشد.

همچنین خانم رابرتس مدتی به عنوان وکیل در دادگستری مشغول به کار بود. مارگارت در سال 1951 با دنیس تاچر یکی از مدیران نفتی انگلستان ازدواج کرد. نتیجه این ازدواج یک دختر و پسر دوقلو به نام ها مارک و کارول بودند. مارگارت در هشتم آوریل سال 2013 به علت سکته مغزی درگذشت. وب سایت دانشگاه کسب و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می دهد.

مارگارت تاچر

 

مارگارت تاچر، بانوی آهنین حزب محافظه کار

همانطور که در بالا اشاره کردیم مارگارت اولین نخست وزیر زن در بریتانیا بود. مارگارت در سیزدهم اکتبر سال 1925 دیده به جهان گشود. مارگارت تاچر در 1975 به عنوان رهبر حزب محافظه کاران بریتانیا انتخاب شد. چند سال بعد از این انتخاب خانم تاچر با شعار بهبود اوضاع اقتصادی نامزد حزب محافظه کار برای کرسی نخست وزیری شد. مارگارت تاچر تا سال 1990 هر دو کرسی را در اختیار داشت. مردم انگلستان مارگارت تاچر را در ردیف وینستون چرچیل نخست وزیر با ابهت پیشین بریتانیا می دانستند. خانم تاچر با به قدرت رسیدن در انگلستان خدماتی از قبیل

  • حمایت از بازار آزاد

  • کاهش خدمات دولتی

  • واگذاری سازمان های دولتی به بخش خصوصی

را انجام داد. این فعالیت ها با توجه به خط مشی این سیاستمدار به تاچریسم معروف شدند. مارگارت تاچر به دلیل مقابله شدید با قدرت گرفتن اتحادیه های کارگری در انگلستان و نیز به دلیل سیاست های مقتدرانه ای که انجام میداد به عنوان بانوی آهنین لقب گرفت. با مشاهده وب سایت تخصصی دانشگاه کسب و کار می توانید با زنان آهنین دیگر عصر ما آشنا شوید.

همچنین بخوانید  Irspeedy | خرید آی پی ثابت irspeedy برای پشتیبانی بهتر DNS در مقابل آیپی پویا

مارگارت تاچر

 

ورود بانوی آهنین به سیاست بریتانیا

اولین گام سیاسی مارگارت تاچر زمانی برداشته شد که در در دانشگاه آکسفورد به عنوان ریاست فارغ التحصیلان حزب محافظه کار درآمد. خانم تاچر در سال 1959 به صورت رسمی به عنوان نماینده مجلس عوام انگلستان برگزیده شد. چند سال بعد در سال 1970 او به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت محافظه کار وقت بریتانیا مشغول به خدمت شد. مارگارت تاچر به عنوان رهبر حزب محافظه کاران بریتانیا پیش از انقلاب به ایران سفر کرد. سفر او به ایران یکی از مهمترین فعالیت های سیاسی او به عنوان رهبر حزب محافظه کاران بود.

پس از مدتی تصدی وزارت خانه محیط زیست را به خانم تاچر در دولت محافظه کاران سپردند. مارگارت در سال 1979 با پیروزی محافظه کاران در انتخابات پارلمانی به سمت نخست وزیری دست یافت. لقب بانوی آهنین از سوی یکی از روزنامه های اتحاد جماهیر شوروی به او داده شد که موجب رضایت شخصی او بود. او در پی سخنرانی خود در مورد خفقان حاکم بر شوروی این لقب را دریافت کرد. مارگارت تاچر در تمام س دوره نخست وزیری خود با ایالات متحده دوست و هم پیمان بود.

مارگارت تاچر

 

استعفای مارگارت تاچر از سیاست

مارگارت تاچر در طول اتفاقات ظاهر شده در جهان آن روز از جمله فروپاشی کمونیسم در شوروی و فروپاشی دیوار برلین مجبور به استعفا شد. دلیل این امر این بود که او با اتفاقات ظاهر شده موافق نبود. بنابراین این عدم موافقت او و مسائل دیگر موجب بروز اختلافات داخلی در حزب محافظه کار شد. در نتیجه خانم تاچر مجبور به استعفا و کناره گیری شد. این استعفا زمانی انجام شد که مارگارت تاچر یازده سال نخست وزیر و پانزده سال رهبر حزب محافظه کار بریتانیا بود.

پس از کناره گیری خانم تاچر وزیر خزانه داری او میجر جوان به نخست وزیری انتخاب شد. در سال 1997 زمانی که میجر از تونی بلر در انتخابات شکست خورد روزنامه ها پایان عصر تاچریسم را اعلام کردند. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقمند هستید می توانید از hbr.org ، Bloomberg.com، businessuni.net و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

 

منبع: دانشگاه کسب و کار | کارآفرینی | استارتاپ  

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *