تبلیغات

تبلیغات

اکسس پوینت چیست؟ تفاوت Access Point و مودم و … به زبان ساده

accespoint

اکسس پوینت چیست؟ Access Point یا Wireless Access Point که به فارسی به معنی نقطه دسترسی می باشد در واقع اسمی است که ما بر روی یکی از تجهیزاتی گذاشته ایم که در شبکه های بیسیم یا وایرلس مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات که یه صورت اختصاری به آنها AP یا WAP هم گفته می شود در شبکه های کامپیوتری به تجهیزاتی گفته می شود که عملکردی شبیه به سویچ شبکه های کابلی در شبکه های بیسیم دارند ، بدین معنی که این امکان را فراهم می کنند که از طریق آنها شما بتوانید چندین سیستم کامپیوتری را از طریق شبکه های بیسیم به همدیگر متصل کنید.

به شبکه های محلی که با استفاده از Access Point ها به هم متصل می شوند به جای اینکه LAN بگوییم Wireless LAN یا WLAN هم می گوییم. Access Point ها را معمولا به شکل AP نمایش می دهند ، این دستگاه ها یک عملکرد مرکزی دارند ، تمامی سیگنال های رادیویی را دریافت و ارسال می کنند که در اکثر مواردی که در شبکه های کامپیوتری می باشد سیگنال های Wi-Fi نیز شامل می شود. معمولا از AP ها در شبکه های کوچک و یا شبکه های عمومی اینترنتی برای ایجاد Hot Spot استفاده می شود.

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (Network+) وارد این لینک شوید

احتمالا شما نیز در خانه خود از این AP ها دارید ، دستگاهی که شما به عنوان مودم ADSL می شناسید که در کنار آن یک آنتن نیز قرار دارد در واقع یک AP است که در لفظ فنی به آن Wireless Router گفته می شود. AP هایی که در دفاتر شرکت های کوچک و خانه ها استفاده می شوند معمولا بسیار کوچک هستند و براحتی بر روی چیپ یک کارت شبکه یا رادیو قابل پیاده سازی هستند ، حتی مودم های وایمکسی که شما دارید نیز همان AP های خانگی هستند.

اکسس پوینت Access Point چیست

فناوری های مورد استفاده در AP های این شبکه ها با توجه به استاندارد بودن آنها یکسان است اما معمولا در شبکه های شرکت های بزرگ از AP هایی با قدرت و سرعت بیشتری استفاده می شود. یک نکته بسیار مهم در خصوص استفاده از AP این است که این تجهیزات به امواج و نویزها بسیار حساس هستند و یک موتور الکتریکی می تواند امواج آنها را براحتی تضعیف کند ، از طرفی وجود مانعی مانند دیوار در یک AP خانگی تا 30 درصد می تواند توان AP شما را کاهش دهد.

همچنین بخوانید  کسب درآمد از سایت به صورت 100% تضمینی

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (Network+) وارد این لینک شوید

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی ها شما براحتی با کارت شبکه ای که در اختیار دارید می توانید یک AP راه اندازی کنید و دیگران را به خود متصل کنید ، در این حالت شما در اصطلاح فنی یک شبکه Ad-Hoc ایجاد کرده اید که ساختار کاری آن به شکل Peer To Peer می باشد ، امروزه شما با تبلت ها و حتی گوشی های هوشمندی که دارید می توانید شبکه های کوچک وایرلس و AP ایجاد کنید و دیگران را به آن متصل کنید ، اما همانطور که گفتیم این AP های دستی در توپولوژی ای به نام Ad- Hoc کار می کنند.

تجهیزاتی که بصورت ویژه برای کار سرویس دهی وایرلس استفاده می شوند از دستگاه مرکزی AP استفاده می کنند و توپولوژی مورد استفاده در آنها در اصطلاح فنی Infrastructure می باشد. در توپولوژی Ad-Hoc تعداد کلاینت هایی که همزمان می توانند به AP شما متصل شوند بسیار محدود است اما در توپولوژی Infrastructure این تعداد بسیار متناسب با نیاز سازمان شما خواهد بود. در دوره آموزش نتورک پلاس و در قسمت بررسی شبکه های بیسیم یا وایرلس به خوبی در خصوص اکسس پوینت ، تکنولوژی ها و کاربرهایشان توضیح می دهیم.

در توپولوژی Infrastructure در واقع AP شما به عنوان یک پل یا Bridge برای متصل کردن شبکه های بیسیم شما به شبکه کابلی مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه تبدیل سیگنال را نیز بر عهده دارد. AP های قدیمی بین 10 تا 20 کامپیوتر را می توانستند بصورت همزمان پشتیبانی کنند اما امروزه با توجه به گشترش روز افزون تکنولوژی های AP ها می توانند به تنهایی تا 255 عدد کامپیوتر را به هم متصل کنند.

اکسس پوینت Access Point چیست

Access Point را شما می توانید در همه جا مشاهده کنید از تجهیزات مخابراتی گرفته تا شبکه های کامپیوتری ، در واقع همین دکل هایی که همراه اول یا ایرانسل در شهر دارد به نوعی AP هستند برای دستگاه های وایرلسی که از شبکه تلفن موبایل استفاده می کنند. در شبکه های کامپیوتری از AP ها هم برای استفاده از اینترنت استفاده می شود و هم برای استفاده از شبکه های داخلی ، هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

برای ورود به دوره آموزش نتورک پلاس (Network+) وارد این لینک شوید

استفاده از تجهیزات وایرلس از جمله همین AP ها امنیت را ناخواسته پایین می آورد ، به قول کارشناسان امنیت اطلاعات ، در شبکه های بیسیم شما هر اندازه که اطلاعات را امن کنید باز هم به اندازه شبکه های کابلی امنیت نخواهید داشت زیرا سیگنال شبکه های بیسیم در همه جا یافت می شود . این خود به نشتی اطلاعات معروف است. توجه کنید که AP ها در همه شبکه های بیسیم از جمله شبکه های تلفن همراه و حتی شبکه های Bluetooth هم استفاده می شوند.

همچنین بخوانید  چگونه عکس جیمیل خود را بروزرسانی کنیم

Access Point ها می توانند سیگنال یا بهتر بگوییم امواج رادیویی را تا فاصله معینی ارسال و دریافت کنند و از این بابت دارای محدودیت هستند ، برخی از AP را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که در نقش تقویت کننده امواج برای استفاده دورتر از امواج مورد استفاده قرار fبگیرند، به این حالت در اصطلاح Repeater Mode گفته می شود . AP ها می توانند در فرکانس های مختلفی فعالیت کنند که در استانداردهای بین المللی بصورت استاندارد 802.11 شناسایی می شوند. پشت دستگاه AP شما همیشه نوع استاندارد ذکر شده است تا بتوانید آن را با دستگاه هایی که از آن استفاده می کنند. برخی از اکسس پوینت های حرفه ای از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند. شما می توانید از این لینک به آموزش لینوکس Linux دسترسی پیدا کنید.

تطبیق بدهید ، توجه کنید که AP ها فایروال نیستند و به هیچ عنوان فعالیت امنیتی برای حفاظت از شبکه شما انجام نمی دهند بلکه خودشان به تنهایی خطری بزرگ برای شبکه به حساب می آیند. توجه کنید یکی از مواردی که نقطه ضعف شبکه های AP ای می باشد شیوه ارسال و دریافت اطلاعات می باشد که در شبکه های کابلی بصورت دو طرفه همزمان یا Full Duplex است و در شبکه های بیسیم AP ای بصورت دو طرفه غیر همزمان یا Half Duplex می باشد که خود می تواند عاملی برای کندی شبکه های بیسیم باشد. منبع توسینسو

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *