تبلیغات

تبلیغات

از آموزش چرتکه به کودکان تا آمادگی برای مسابقات جهانی

chortke1

آموزش چرتکه برای افرادی که قصد یادگیری محاسبات ذهنی را دارند، حتی کودکانی که اختلالات بینایی دارند، بسیار حائز اهمیت است. چرتکه یک نوع وسیله بسیار کاربردی است که در زمان‌های قدیم به‌عنوان یک ابزار محاسباتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروز هم کاربردهای بسیار زیادی دارد. از این نوع ابزار برای تقویت یادگیری ریاضی استفاده می‌شود. اگر شما هم قصد آموزش چرتکه به کودکان خود را دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با چرتکه

چرتکه یک ابزار چوبی و ساده‌ای است که با استفاده از آن انواع محاسبات ریاضی را انجام می‌دهند. این ابزار امروزه هم در اکثر کشورهای آسیایی استفاده می‌شود. هر یک از ستون‌هایی که در داخل چرتکه قرار دارند، یک جایگاه خاص را نشان می‌دهند. ستون اول از سمت راست، عدد یکان را نمایش می‌دهد و به همین ترتیب ستون‌های بعدی جایگاه دهگان و بیشتر هستند.

در زمان‌های گذشته، اکثر افرادی که در بازار مشغول به تجارت بودند، از این وسیله برای انجام محاسبات خود استفاده می‌کردند. تأثیرات بسیار مفیدی که چرتکه برای مغز و یادگیری کودکان دارد، باعث شده است که از این وسیله در دنیای دیجیتال و یادگیری برای انجام ۴ عمل ریاضی استفاده شود. مجموعه ایران کیدز از معتبرترین مراکز یادگیری چرتکه است که با استفاده از اصول و قواعد اساسی، چرتکه را به کودکان آموزش می‌دهد. پس با وجود این مؤسسه، والدین در زمینه آموزش این ابزار کاربردی نباید هیچ‌گونه دغدغه‌ای داشته باشند.

انواع روش‌ها برای آموزش چرتکه

باتوجه‌به فواید بسیار زیادی که چرتکه برای کودکان دارد، امروزه روش‌های مختلف را برای یادگیری آن ایجاد کرده‌اند. مؤسسه ایران کیدز، یکی از بهترین مجموعه‌ها در زمینه آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه است. تمامی والدین می‌توانند آموزش کودکان خود را از صفر تا صد به این مؤسسه بسپارند. برخی از روش‌های مناسب برای یادگیری چرتکه عبارت است از:

  • یادگیری چرتکه در کلاس‌های آموزشی: یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری چرتکه، ثبت‌نام کودکان در کلاس‌های آموزشی است. با استفاده از این روش می‌توانید مطمئن شوید که کودک شما با اصول و قواعدی درست، تمام نکات را یاد می‌گیرند. باتوجه‌به اینکه هر کودک در چه سنی قرار دارد، متناسب با آن چرتکه را آموزش می‌دهند.
  • یادگیری چرتکه با استفاده از فیلم‌های آموزشی: اگر باتوجه‌به هر شرایطی نمی‌توانید کودکان خود را در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کنید، نگران نباشید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، می‌توان انواع ویدئوهای آموزشی را به‌راحتی از شبکه‌های اجتماعی دانلود کنید.
  • یادگیری چرتکه با استفاده از کتاب‌های مرتبط: کتاب یک نوع وسیله‌ای است که برای هر کاری و در هر زمانی، بسیار مفید است. کتاب‌های آموزش چرتکه حاوی انواع روش‌های یادگیری، تمرین و آزمون هستند که کودک را به طور کامل آماده می‌کنند.
  • یادگیری چرتکه با استفاده از فلش کارت: این روش برای یادگیری چرتکه توصیه نمی‌شود، اما استفاده از آن به همراه روش‌های دیگر آموزشی، بسیار مفید است.
همچنین بخوانید  روش نوینی که من را از پول بی نیاز کرد

آموزش چرتکه

مزایای آموزش چرتکه به کودکان

از زمان‌های گذشته تا به امروز از چرتکه برای انجام محاسبات مختلف استفاده می‌کردند. به همین دلیل در دنیای امروز مزایا و تأثیرات این وسیله بر روی استعداد و پرورش قدرت ذهنی کودکان اثبات شده است‌. برخی از مزایای یادگیری چرتکه در کودکان عبارت است از:

  • بهبود توانایی‌های حرکتی: هنگام کار با چرتکه از دست‌ها برای جابه‌جایی مهره‌ها استفاده می‌شود و مغز هم این عملیات ما را پردازش می‌کند؛ بنابراین با استفاده از چرتکه، کارکرد مغز و توانایی‌های حرکتی افزایش پیدا می‌کند.
  • افزایش توانایی حل مسئله: محاسبات ریاضی برای اکثر کودکان کاری سخت و دشوار است. اما با استفاده از چرتکه تمام کودکان می‌توانند به‌راحتی انواع عملیات را در کمترین زمان ممکن انجام دهند. با استفاده از این روش می‌توان کودکان را به ریاضی و حل مسئله علاقه‌مند کرد.
  • بهبود میزان تمرکز: افزایش تمرکز در سنین ابتدایی زندگی اهمیت بسیار زیادی دارد. با آموزش چرتکه، کودکان بر روی انجام‌ محاسبات تمرکز می‌کنند و در این صورت، در طولانی‌مدت باعث بهبود میزان تمرکز می‌شود.
  • افزایش توانایی‌های حافظه: باتوجه‌به تمرکز بر روی مهره‌ها و انجام محاسبات، در طولانی‌مدت می‌توان شاهد افزایش قدرت حافظه در کودکان بود.
  • کنترل استرس: با استفاده از شبیه‌سازی‌هایی که کودک در مغز خود انجام می‌دهد، استرس در بدن فرد به طور چشمگیر کاهش می‌یابد.
  • افزایش توانایی تجسم سازی: یادگیری چرتکه باعث می‌شود کودکان در هر زمانی برای انجام محاسبات، تصویر چرتکه را به خود یادآوری کنند. در این صورت توانایی تجسم سازی در کودک بیشتر می‌شود.

آموزش چرتکه

سنین مناسب برای آموزش چرتکه

یادگیری ریاضی برای کودکان، از مهم‌ترین مراحل زندگی محسوب می‌شود. هنگامی که یک کودک از سنین ابتدایی زندگی خود، با ریاضی و انجام محاسبات آشنا می‌شود، اثرات بسیار زیادی برای توانایی‌های کودک در طولانی‌مدت دارد. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، سن ۴ تا ۷ سالگی بهترین سن کودکان برای آموزش انواع موضوعات مهم است. توانایی مغز در این مرحله فوق‌العاده بالا است و کودک قادر است که موضوعات مختلف را در بلندمدت به حافظه خود بسپارد.

به‌طورکلی یادگیری محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه در سنین ۴ تا ۱۴ سالگی که رشد مغز فوق‌العاده بالا است، اهمیت بسیار زیادی دارد. آموزش چرتکه در هر سنی و برای هر فردی بسیار مفید است که باعث افزایش قدرت حافظه می‌شود. مجموعه ایران کیدز دارای مجوز رسمی از اداره آموزش‌ وپرورش است که سالیان زیادی است در زمینه یادگیری چرتکه فعالیت خود را آغاز کرده است. برای آمادگی کودکان خود برای انجام محاسبات ذهنی، می‌توانید آموزش آنها را از سن پایین به این مؤسسه واگذار نمایید.

همچنین بخوانید  جعبه گل رز صورتی جاودان، به صورت یک شاخه ای

 

نمایش اعداد بر روی چرتکه

در قدم اول باید چرتکه را به‌درستی در مقابل خود قرار دهید و جهت‌های بالا و پایین آن را به‌خوبی تعیین کنید. هر ستون در ناحیه بالا باید دارای یک یا دو مهره باشد، همچنین در قسمت پایین چهار مهره وجود دارد. هنگامی که قصد دارید کار با چرتکه را آغاز نمایید، باید همه مهره‌ها در قسمت پایین قرار داشته باشند. مهره‌های قسمت بالا نمایانگر عدد 5 هستند و هر مهره در قسمت پایین، عدد ۱ را نشان می‌دهد. در این وسیله، هر ستون دارای یک ارزش مکانی خاص است. مانند یک ماشین‌حساب، هر ستون مهره یک مقدار معین را مشخص می‌کند.

در چرتکه، دورترین ستون در سمت راست را اعداد یکان، ستون دوم از سمت راست را مکان دهگان، ستون سوم از سمت راست را صدگان و به همین ترتیب تا آخر ادامه دارد. هنگامی که افراد با ستون‌ها و نحوه کار با چرتکه آشنا می‌شوند، می‌توانند تمام عملیات ریاضی را با آموزش چرتکه به‌خوبی انجام دهند. مؤسسه ایران کیدز تمامی نکات موجود در چرتکه را به‌خوبی آموزش می‌دهد و سپس این توانایی را در افراد ایجاد می‌کند که تمام محاسبات را به‌صورت ذهنی انجام دهند.

سخن پایانی

آموزش چرتکه در سنین ابتدایی زندگی، اهمیت فوق‌العاده زیادی برای کودکان در بلندمدت دارد. با استفاده از این روش، کودکان می‌توانند تمام محاسبات را به‌صورت ذهنی و در کمترین زمان ممکن انجام دهند. در این صورت قدرت حافظه در کودکان افزایش می‌یابد و می‌توانند بر روی هر مسئله‌ای به‌صورت کامل تمرکز کنند. بهترین سن برای آموزش چرتکه سن ۴ تا ۷ سالگی است، اما در کل یادگیری چرتکه در هر مرحله‌ای از زندگی مزایای فوق‌العاده زیادی دارد. اگر قصد دارید کودکان خود را با انجام محاسبات ذهنی آشنا کنید، به مؤسسه ایران کیدز مراجعه نمایید. در این مجموعه تمام مراحل کار با چرتکه، به بهترین شکل ممکن و در کمترین زمان ممکن آموزش داده می‌شود.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *