تبلیغات

تبلیغات

فناوری USB-C چیست ؟ بررسی کابل USB Type-C به همراه سرعت انتقال

What-Is-USB-C

استفاده از یک استاندارد واحد به عنوان استاندارد اصلی ، یک هدف گریزناپذیر در حوزه فناوری است. در بهترین حالت ، شما از یک فناوری برای چند سال استفاده می کنید، اما کاملا ناگهانی یک فناوری کاملاً جدید ارائه می شود. مانند فناوری DVD که برکنار شد و فناوری Blu-ray (استانداردی که خودش رقیب اصلی خود یعنی HD DVD را از بین برد) محو شد ، حالا با سرویس های پخش آنلاین مواجه هستیم.

اما فناوری USB-C متفاوت است و شاید نام آن را شنیده باشید. درگاه های USB Type-C اکنون در جدیدترین دستگاه ها مشاهده می شود ، از هارد دیسک های ساده خارجی گرفته تا لپ تاپ های رده بالا و جدیدترین تلفن های هوشمند. در حالی که هر درگاه USB-C یکسان به نظر می رسد ، اما قابلیت های یکسانی را ارائه نمی دهند. USB-C اکنون ممکن است همه جا باشد ، اما در همه جا عملکردهای یکسانی ندارد.

در ادامه راهنمایی برای اینکه فناوری USB-C چیست انجام و کدام یک از ویژگی های USB Type-C را باید هنگام خرید دستگاه بعدی خود در نظر بگیریم ، همچنین پیشنهاد میکنم مقاله بررسی همه کابل های USB را مشاهده کنید.

USB-C چیست؟

USB-C یک اتصال دهنده استاندارد برای انتقال اطلاعات و برق بر روی یک کابل است. درگاه USB-C توسط “USB-IF” ، گروهی از شرکت هایی ساخته شده است که استاندارد USB را طی سالها توسعه داده ، گواهینامه و ارائه کرده است. USB-IF بیش از 700 شرکت را در عضویت خود پشتیبانی می کند که از جمله آنها می توان به اپل ، دل ، اچ پی ، اینتل ، مایکروسافت ، سامسونگ و … اشاره کرد.

این استقبال گسترده توسط شرکت بزرگ حائز اهمیت است ، زیرا بخشی از این دلیل است که USB-C به آسانی توسط سازندگان سیستم شخصی پذیرفته شده است. این را با کانکتورهای Lightlight که شرکت اپل توسعه داده است.

پیشنهادی:

تفاوت کابل USB-C با Thunderbolt 3

آیا USB-C مانند میکرو USB است؟

کابل USB-C در نگاه اول شبیه به یک پورت میکرو USB است ، اگرچه از نظر شکل بیضی شکل و کمی ضخیم تر است تا بتواند بهترین ویژگی آن را داشته باشد.

تفاوت USB-C و USB 3.2

همانند کابل لایتنینگ اپل ، کابل USB-C هیچ جهتی از بالا یا پایین برای وارد کردن به دستگاه ندارد. کابل را به راحتی به دستگاه متصل کنید، و هرگز لازم نیست آن امتحان کنید تا آن را وصل کنید. در مورد تمام کابل های USB که 20 سال گذشته از آنها استفاده کرده ایم ، اینگونه نبوده است. بیشتر اوقات ، برای متصل کردن دقت کنیم.

همچنین بخوانید  چگونه تبلیغات پاپ آپ استیم را غیرفعال کنیم؟ غیرفعال کردن تبلیغات استیم

تفاوت USB-C و USB 3.2

رایج ترین سرعتی که کابل USB-C برای انتقال استفاده می کند 10Gbps است. (این 10Gbps از لحاظ تئوری دو برابر سریعتر از USB 3.0 اصلی است.) به پورت های USB-C که از این سرعت بالا پشتیبانی می کنند کابل “USB 3.2 Gen 1×2” گفته می شود.

نکته مهم این است که درگاه های USB با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه نیز می توانند در شکل اصلی و بزرگتر (مستطیل های USB Type-A که همه آنها را می شناسیم) وجود داشته و لقب “USB 3.2 Gen 2×1” را دارند.

نکته: بعضی از پورت های USB-C قدیمی تر از حداکثر سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کنند ، بنابراین باید به دنبال یک کابل “USB 3.2 Gen 1×2” با سرعت “10Gbps” باشید. گفته می شود ، همه این درگاه ها با نسل های قبلی نیز سازگار هستند.

تفاوت USB-C و USB 3.2

نام های USB 3.2 ، USB 3.1 و SuperSpeed که در بالا در هر خط مشاهده می کنید یکی هستند ، فقط در نام متفاوت هستند. اگر برچسب USB 3.1 را مشاهده می کنید ، بهتر است حداکثر سرعت انتقال پورت را مستقیماً با سازنده دستگاه یا نماینده دستگاه بپرسید.

همانطور که در بالا مشاهده می کنید ، جدیدترین و سریعترین پورت و کابل های USB-C از مشخصات USB 3.2 Gen 2×2 استفاده می کنند و حداکثر سرعت آنها 20 گیگابیت بر ثانیه است. USB-IF در مورد “2×2” تصمیم گرفت زیرا استاندارد جدید خطوط داده را در یک کابل USB-C دو برابر می کند تا به سرعت انتقال 20Gbps برسد. این پورت های جدید هنوز به طور گسترده ای در دسترس نیستند ، اگرچه سازندگان کامپیوتر و به روزرسانی ها می توانند آنها را در برخی از مادربردهای دسکتاپ سطح بالا پیدا کنند.

ویژگی Thunderbolt 3 کابل های USB-C

شاید مفیدترین پروتکی که درگاه USB-C پشتیبانی می کند فناوری Thunderbolt 3 باشد. این به پشتیبانی از حداکثر توان 40 گیگابیت بر ثانیه ، در کنار کاهش مصرف برق و امکان جابجایی به اندازه 100 وات قدرت برق از رابط اضافه می کند.

بیشتر بدانید:

یک درگاه USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt 3 بدین معنی است که یک کابل منفرد برای کنترل فشار و انتقال مقدار زیادی از اطلاعات (حداکثر و از جمله داده های ویدئویی برای دو نمایشگر 60 هرتز 4K). برخی از مدل های مک بوک پرو اپل دارای چهار عدد از این کانکتورها هستند که دارای سرعت بسیار بالایی هستند.

حال ، مانند پورت DisplayPort از طریق USB-C ، نه هر درگاه USB-C که می بینید لزوماً از پشتیبانی Thunderbolt 3 برخوردار است. برخی از دستگاه ها ممکن است بیش از یک درگاه USB-C داشته باشند و فقط برخی از مشخصات Thunderbolt 3 را پشتیبانی می کنند.

ویژگی Thunderbolt 3 کابل های USB-C

قابلیت های Thunderbolt با استاندارد USB نسل 4 تغییر خواهد کرد. پورت های USB 4 به طور پیش فرض از Thunderbolt 3 پشتیبانی می کنند ، در حالی که با USB نسل قدیم سازگار هستند. برخی از دستگاه های جدید به احتمال زیاد دارای دو درگاه USB 4 و USB 3.2 Gen 2×2 هستند که هر دو از شکل اتصال بدنی USB استفاده می کنند. پورت های USB 4 هنوز به بازار عرضه نشده اند.

همچنین بخوانید  چگونه آپدیت خودکار گوگل کروم ویندوز را غیرفعال کنیم؟ غیرفعال کردن آپدیت کروم

آیا به USB-C نیاز دارید؟

کابل USB-C هنگام خرید یک سیستم به طور طبیعی مورد توجه قرار می گیرد. اگر یک لپ تاپ 15 اینچی 2020 خریداری کنید ، تقریباً حداقل یک پورت USB-C وجود دارد که شما را به طور خودکار وارد اکوسیستم می کند. اگر بیشتر عاشق کامپیوتر هستید ، مطمئناً پورت های آن را پیدا خواهید کرد ، حداقل یک مورد در صفحه جلو کامپیوتر وجود دارد.

حتی اگر اکنون به USB-C احتیاج ندارید ، بعدا احتیاج خواهید کرد. ما فقط سطح کاربردی های USB-C می تواند انجام دهد را ارائه کردیم ، اما یک چیز مسلم است: نسل بعدی کابل ها ، کابل ها و پورت های USB-C خواهند بود که به سرعت در حال جایگزین شدن با نسخه های قدیمی هستند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *