تبلیغات

تبلیغات

دیسپلی پورت 2 (DisplayPort 2) چیست و چرا اهمیت دارد

what-is-DisplayPort-2

انجمن استانداردهای الکترونیک ویدیو (VESA) به تازگی جدیدترین نسخه فناوری DisplayPort را معرفی کرده است : DisplayPort 2 . این استاندارد جدید از وضوح تصویر 16K پشتیبانی می کند و از کانکتورهای سنتی DisplayPort یا USB-C استفاده می کند . انتظار دارید اواخر سال 2020 این را عرضه کند .

بیشتر بدانید :

آشنایی با انواع کابل USB ، کدام کابل یو اس بی را باید استفاده کنیم؟
Thunderbolt 3 در مقابل USB-C: تفاوت تاندربولت با یو اس بی C چیست؟

DisplayPort چیست؟

DisplayPort استاندارد انتقال فیلم است که اکثر مردم هرگز نشنیده اند . در سطح پایه ، تقریباً با HDMI یکسان است. نسخه فعلی DisplayPort می تواند فایل های ویدیویی و صوتی با نرخ تازه سازی 60Kz با کیفیت 8K را به تلویزیون و مانیتور منتقل کند (HDMI 2.1 از 10K پشتیبانی می کند). مانند کابل های HDMI ، کابل های DisplayPort واقعاً ارزان هستند.

بنابراین ، چرا اصلاً مردم از DisplayPort استفاده می کنند؟ برای نصب چند مانیتور مفید است . DisplayPort بر خلاف HDMI ، از ویژگی “زنجیره ” استفاده می کند. می توانید از طریق کابل DisplayPort یک مانیتور را به سیستم خود وصل کنید و سپس کابل DisplayPort دیگری را از مانیتور اول به سایر مانتیوتر ها متصل کنید . عالی است و متخصصان رایانه و گیمرهای رایانه ای این ویژگی را را دوست دارند .

DisplayPort 2 اثبات آینده و آماده برای VR است

در اصل نسجه جدید دیسپلی پورت ، تکرار DisplayPort است که با ارتقاء مشخصات فعلی DisplayPort همراه است. DisplayPort 2 از وضوح تصویری 8K ، 10K و 16K با سرعت تازه سازی 60 هرتز (دو برابر وضوح و پهنای باند استانداردهای فعلی DisplayPort) پشتیبانی می کند. این داده ها با سرعت 77.37 گیگابیت بر ثانیه انتقال می یابد و از پشتیبانی HDR10 برخوردار است .

بعلاوه ، تمام دستگاههای DisplayPort 2 به پشتیبانی DSC احتیاج دارند ، که یک استاندارد برای فشرده سازی تصویر بدون افت کیفیت است که برخی تولید کنندگان از آن چشم پوشی می کنند .

DisplayPort 2 اثبات آینده و آماده برای VR است

این مشخصات به خودی خود چشمگیر است. اما وقتی تصور می کنید که چگونه ممکن است بازی واقعیت مجازی را تحت تأثیر قرار دهند ، چشمگیرتر هستند. تحویل اطلاعات با سرعت 77.37 گیگابیت در ثانیه با DisplayPort 2 بیش از حد ایده آل برای بازی های VR است ، و VESA ادعا می کند که استاندارد ویدیوی به روز شده می تواند ویدئوی 4K با نرخ تازه سازی 60 هرتز را به حداکثر دو هدست VR بصورت همزمان ارسال کند (از طریق ویژگی زنجیره ای ، که کاملاً طبیعی است از DisplayPort 2).

همچنین بخوانید  آموزش فعال و غیرفعال کردن کیبورد Swipe آیفون و آیپد

و خوشبختانه ، DisplayPort 2 با سخت افزار DisplayPort قدیمی تر سازگار است (شکل کابل تغییر نکرده است). این مسئله نباید برای دستگاه های کوچک مانند تلفن و لپ تاپ ایجاد شود . USB-C همچنین با DisplayPort 2 کاملاً سازگار است .

پیشنهادی :

معرفی USB نسل 4 : تفاوت USB4 با نسل های قدیمی و چرا دارای اهمیت است

DisplayPort 2 بر روی USB-C سوار شده است

ر حالی که DisplayPort 1 به کاکنتور DisplayPort نیاز دارد ، DisplayPort 2 همچنین می تواند از طریق USB-C کار کند. شما درست متوجه شدید . VESA از کانکتور USB-C استاندارد استفاده می کند .

DisplayPort 2  بر روی USB-C سوار شده است

USB-C تنظیم شده است تا درگاههای DisplayPort و HDMI را تقریباً در تمام لوازم الکترونیکی با مصرف کننده جایگزین کند (این استاندارد در مک بوک ها هم استفاده می شود ). این امر ممکن است زیرا کابل های USB-C از حالت های alt پشتیبانی می کنند. این کمی گیج کننده است ، اما هر کابل USB-C شامل چهار خط انتقال داده است و هر خط دارای پهنای باند 20 گیگابیت بر ثانیه است. در حالت alt می توان جهت این خطوط را تغییر داد ، بنابراین یک کامپیوتر می تواند داده ها را با سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه به یک مانیتور ارسال کند.

به نظر اشنا امدن؟ نرخ انتقال داده 77.37 گیگابیت در ثانیه از DisplayPort 2 می تواند به راحتی در یک حالت USB-C alt جای بگیرد. این بدان معنی نیست که برای اتصال کابل USB-C به تلویزیون یا مانیتور به آداپتور نیاز دارید. این بدان معنی است که تلویزیون یا مانیتور سازگار بعدی DisplayPort 2 شما دارای درگاه های USB-C می باشد و شما قادر خواهید بود ویدیو را از هر تلفن یا رایانه به آن صفحه نمایش از طریق USB-C منتقل کنید، ساده است.

چه زمانی DisplayPort 2 عرضه می شود؟

VESA قصد دارد DisplayPort 2 را در اواخر سال 2020 به بازار مصرف برساند. اما واقعاً این انتقال به تولید کنندگان رایانه ، تلفن ، تلویزیون و نمایشگر بستگی دارد. اگر دستگاهی ساخته نشده است که از DisplayPort 2 پشتیبانی کند ، این چنین است.

گفته می شود ، به احتمال زیاد DisplayPort 2 پیش از 200 لپ تاپ و تلویزیون های رده بالا پشتیبانی میکنید و نمایش می دهد . HDMI 2.1 قادر به نمایش فیلم های 10K است ، بنابراین انگیزه زیادی برای تولید کنندگان وجود ندارد که بلافاصله فناوری محصولات ارزان قیمت را رها کنند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *