تبلیغات

تبلیغات

سیستم عامل هارمونی (Harmony) چیست؟ سیستم عامل جدید هواوی

Harmony-OS

پس از سال ها گمانه زنی و شایعه ، غول فناوری چینی به نام هواوی به طور رسمی از سیستم عامل Harmony OS در سال 2019 پرده برداری کرد. این عادلانه است که بگوییم سوالات بیشتری نسبت به پاسخ دادن مطرح شده است. و این سیستم عامل هارمونی هواوی چگونه کار می کند؟ چه مشکلی را حل می کند؟ و آیا این محصول برای رهایی از اختلافات فعلی بین هوآوی و دولت ایالات متحده است؟

آیا سیستم عامل Harmony مبتنی بر لینوکس است؟

خیر. اگرچه هر دو محصول نرم افزار رایگان هستند (یا دقیق تر ، هواوی قول داده است سیستم عامل هارمونی را با مجوز منبع آزاد “open-source” عرضه کند) ، سیستم عامل Harmony محصول متمایز خود است. علاوه بر این ، از یک معماری با طراحی متفاوت به لینوکس استفاده می کند و یک طرح میکروکرنل را بر هسته یکپارچه ترجیح می دهد.

اما صبر کنید میکروکرونل! هسته یکپارچه! چیست؟

بیایید دوباره امتحان کنیم. در قلب هر سیستم عامل چیزی به نام هسته “Kernel” وجود دارد. همانطور که از نام آن پیداست ، هسته ها در قلب هر سیستم عامل قرار دارند و به طور موثری به عنوان پایه عمل می کنند. آنها تعامل با سخت افزار زیرین را کنترل می کنند ، منابع را اختصاص می دهند و نحوه اجرای و عملکرد برنامه ها را تعریف می کنند.

همه این وظایف به عهده هسته است. با این حال ، آنها در نحوه کار متفاوت هستند.

بیایید در مورد حافظه صحبت کنیم. سیستم عامل های مدرن سعی می کنند برنامه های کاربر (مانند استیم یا گوگل کروم) را از قسمت های حساس تر سیستم عامل جدا کنند. تصور کنید بخش غیرقابل نفوذی از حافظه را برای استفاده از برنامه های خود تقسیم می کند. برای این دلیل دو اصلی وجود دارد: امنیت و ثبات.

بطور صریح و روشن ، هسته های یکپارچه تفاوت چندانی ندارند. به عنوان مثال ، لینوکس به بسیاری از ابزارها و فرآیندهای سطح OS اجازه می دهد تا در این فضای ممتاز حافظه قرار گیرند.

در زمانی که لینوس توروالدز کار خود را بر روی هسته لینوکس شروع کرد ، میکروکرونل ها هنوز هم با مقدار کمی استفاده تجاری در دنیای واقعی ، چیزی کم و ناشناخته بودند. توسعه میکرو کرنل ها همچنین سخت تر بودند و کندتر به نظر می رسند.

تقریباً 30 سال بعد ، اوضاع تغییر کرده است. سیستم ها سریعتر و ارزان تر شدند. میکروکرنل ها در دانشگاه به مرحله تولید رسانده اند.

همچنین بخوانید  تاریخ انتشار اندروید 10 برای گوشی های سامسونگ (نوت 10 و اس 10)

هسته XNU ، که در قلب macOS و IOS قرار دارد ، الهام بخش بسیاری از طرح های قبلی میکروکنترل ، یعنی هسته Mach است که توسط دانشگاه کارنگی ملون ساخته شده است. در همین حال هسته QNX ، که اساس سیستم عامل بلک بری 10 و همچنین بسیاری از سیستم های اطلاعاتی خودرویی را تشکیل می دهد ، از یک طرح میکروکرنل استفاده می کند.

بیشتر بدانید:

سیستم عامل هارمونی در تلوزیون های آنر

این ها همه درباره توسعه پذیری است

از آنجا که طرح های میکروکرنل به عمد محدود هستند ، گسترش آنها بسیار آسان است. افزودن سرویس سیستم جدید ، مانند درایور دستگاه ، به توسعه دهنده نیازی ندارد که اساساً هسته را تغییر داده یا مداخله کند.

و این نشان می دهد که چرا هواوی با سیستم عامل Harmony این روش را انتخاب کرده است. اگرچه شاید هواوی برای گوشی های خود بهترین شناخته شود ، اما شرکتی است که در بیشتر بخش های بازار فناوری مصرف درگیر است. ترکیب آن شامل مواردی مانند پوشیدنی هوشمند، مودم ها و حتی تلویزیون است.

و هواوی یک شرکت فوق العاده جاه طلب است. این شرکت با گرفتن مجوز از رقیب شیائومی ، فروش محصولات IoT را از طریق شرکت تابعه خود با محوریت جوانان ، از جمله مسواک هوشمند و لامپ های میز هوشمند آغاز کرده است.

و در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا سیستم عامل Harmony با استفاده از هر فناوری اطلاعاتی که در نهایت بفروشد ، اجرا خواهد شد ، هواوی آرزو می کند تا یک سیستم عامل داشته باشد که در حد ممکن دستگاه های مختلف را اجرا کند.

بخشی از دلیل سازگاری است. اگر به الزامات سخت افزاری توجه نکنید ، هر برنامه نوشته شده برای سیستم عامل Harmony باید روی هر دستگاهی که آن را اجرا کند کار کند. این یک پیشنهاد جذاب برای توسعه دهندگان است.

اما در مورد تلفن ها چطور؟

اما در مورد تلفن ها چطور؟

تقریباً یک سال است که وزارت خزانه داری دولت ترامپ ، هوآوی را در “فهرست نهادها” قرار داده است ، از این طریق مانع از تجارت شرکت های آمریکایی با این شرکت می شود. در حالی که این فشار به همه سطوح کار Huawei وارد کرده است ، بزرگترین درد در بخش موبایل این شرکت احساس شده است و از انتشار آن دستگاه های جدید با خدمات تلفن همراه گوگل (Google Mobile Services یا GMS) جلوگیری می کند.

خدمات گوگل موبایل به طور موثری کل اکوسیستم گوگل برای اندروید است ، از جمله برنامه های مانند :

  • گوگل مپ
  • جیمیل
  • گوگل پلی
  • و…
همچنین بخوانید  سامسونگ با معرفی گوشی گلکسی ای 80 همه را شگفت زده کرد

با وجود آخرین تلفن های هواوی که دسترسی به اکثر برنامه های گوگل را ندارد ، بسیاری از آنها حذف شده اند. آیا غول چینی اندروید را رها خواهد کرد و به جای آن به یک سیستم عامل خانگی منتقل می شود؟

رهبری هوآوی مجدداً تعهد خود را نسبت به سیستم عامل اندروید دوباره تکرار کرده است. در عوض ، این کشور بر توسعه جایگزین خود به نام بنام HMS که مخفف Huawei Mobile Services است به جای GMS متمرکز شده است.

هواوی اظهار دارد که برای قطع ارتباط با گوگل پلی (Google Play Store) یک میلیارد دلار هزینه کرده و 3000 مهندس نرم افزار نیز روی آن کار می کنند.

سیستم عامل جدید تلفن همراه مجبور خواهد شد از ابتدا شروع کند. هواوی باید برنامه نویسان را به سمت پورت یا مجدداً برنامه های خود برای سیستم عامل هارمونی جذب کند. و همانطور که از ویندوز موبایل ، بلک بری 10 و تایزن سامسونگ (و قبلاً Bada) آموخته ایم ، این یک پیشنهاد ساده نیست.

به گفته این ، هواوی یکی از شرکتهای با تکنولوژی پیشرفته در جهان است. و بنابراین ، عاقلانه نخواهد بود که چشم انداز یک تلفن مجهز به سیستم عامل Harmony را به طور کامل رد کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *