تبلیغات

تبلیغات

آیا وای فای های رایگان خطرناک هستند ؟ افزایش امنیت در برابر وای فای رایگان

Public-Wi-Fi-Still-Dangerous

احتمالاً شنیده اید که وای فای عمومی خطرناک است . مشاوره در مورد اجتناب از وای فای های عمومی گسترده است. برخی از این توصیه ها منسوخ شده است و وای فای های عمومی نسبت به گذشته ایمن تر شده اند ، اما هنوز خطرات وای فای های عمومی و رایگان وجود دارد .

آیا وای فای عمومی و رایگان ایمن هستند یا خیر؟

این یک موضوع پیچیده است . درست است که به دلیل استقبال گسترده پروتکل HTTPS در وب ، استفاده از اینترنت وای فای عمومی بسیار امن تر و خصوصی تر از گذشته شده است. افراد دیگر در شبکه وای فای عمومی نمی توانند هر کاری که انجام می دهید نظارت کنند . حملات مانند گذشته بسیار آسان نیست .

اخیراً EFF از امنیت وای فای عمومی نظر داد و نوشت: “چیزهای زیادی در زندگی وجود دارد که باید از آنها نگران باشید. می توانید از وای فای های عمومی و رایگان استفاده کنید . ” این مانند توصیه های معقول به نظر می رسد. و بسیار خوب خواهد بود اگر وای فای عمومی کاملاً بی خطر باشد! ما مطمئناً خودمان از وای فای عمومی استفاده کرده ایم و به اندازه گذشته نگران آن نیستیم .

در اینجا نتیجه نهایی وجود دارد : افراد دیگر نمی توانند فعالیت های شما را از طریق وای فای عمومی پیدا کنند . اما این امکان وجود دارد که یک یک دسته از کاربران مخرب اطلاعات شما را جاسوسی انجام دهد. استفاده از فیلتر شکن در شبکه وای فای عمومی یا جلوگیری از استفاده وای افی عمومی و استفاده از اینترنت تلفن همراه شما ایمن تر است.

چرا وای فای عمومی از همیشه امن تر است

چرا وای فای عمومی از همیشه امن تر است

رمزگذاری گسترده پروتکل HTTPS در وب سایت های مشکل اصلی امنیتی وای فای را برطرف کرده است . قبل از گسترده شدن پروتکل HTTPS ، بیشتر وب سایت ها از پروتکل HTTP بدون رمز استفاده می کردند . هنگامی که با وای فای عمومی به یک وب سایت استاندارد با پروتکل HTTP مراجعه می کنید ، سایر افراد در شبکه می توانند ترافیک شما را شنود کنند ، هر صفحه وب که مشاهده می کنید و هر پیام و سایر داده های ارسال شده را رصد می کنند .

بدتر از همه ، وای فای عمومی خود می تواند حمله به “مرد میانی” را انجام دهد و صفحات وب ارسال شده برای شما را تغییر دهد . می تواند هر صفحه وب یا محتوای دیگری که از طریق HTTP دسترسی داشته باشد را تغییر دهد. یا اگر شما نرم افزاری را دانلود کنید ، وای فای مخرب عمومی به جای آن می تواند به شما بدافزار بدهد.

همچنین بخوانید  چگونه ناتیفیکیشن های اپل واچ را غیرفعال کنیم؟ غیرفعال کردن اعلان های اپل واچ

اکنون ، HTTPS بسیار گسترده شده است ، و مرورگرهای وب سایت های سنتی با پروتکل HTTP را ” نامناسب ” می نامند . اگر به یک شبکه عمومی وای فای متصل شدید و وب سایت هایی که پروتکل HTTPS پشتبانی می کردند ، مشاهده کنید ، افراد دیگر در شبکه وای فای عمومی نمی توانند هر چیزی را در سایت HTTPS است را دستکاری کنند .

میزان اطلاعاتی که افراد می توانند از وای فای های رایگان و عمومی شنود کنند ، کم شده است و حتی یک شبکه وای فای مخرب هم نمی تواند ترافیک اینترنت شما را ضعیف کند .

برخی از جاسوس ها هنوز هم وجود دارند

در حالی که وای فای عمومی اکنون بسیار خصوصی تر هستند ، هنوز کاملاً خصوصی نیست. به عنوان مثال ، اگر در حال مرور وب هستید ، ممکن است در نهایت یک سایت با پروتکل HTTP قرار بگیرید . یک فرد مخرب می تواند آن صفحه وب را دستکاری کند ، و افراد دیگر در شبکه وای فای عمومی قادر به نظارت بر ارتباطات شما با آن سایت باشند که کدام صفحه وب را که مشاهده می کنید ، و هر پیام یا اطلاعات دیگری را که دانلود می کنید .

حتی هنگام استفاده از سایت هایی با پروتکل HTTPS ، هنوز احتمال کمی گول زدن وجود دارد . رمزگذاری اطلاعات DNS هنوز گسترده و کاملا امن نیست ، بنابراین دستگاه های دیگر در شبکه می توانند درخواستهای DNS دستگاه شما را مشاهده کنند .

هنگامی که به یک وب سایت وصل می شوید ، دستگاه شما با سرور DNS پیکربندی شده خود از طریق شبکه تماس می گیرد و آدرس IP را که به یک وب سایت وصل است پیدا می کند. به عبارت دیگر ، اگر به یک شبکه عمومی وای فای وصل هستید و در حال مرور وب هستید ، شخص دیگری در این نزدیکی می تواند نظارت کند که کدام وب سایتهایی را مشاهده می کنید .

با این حال ، جاسوس ها نمی تواند صفحات وب خاصی را که آن سایت با پروتکل HTTPS است ، مشاهده کنید. به عنوان مثال ، آنها می دانند که شما در حال مشاهده از سایت TechTip.ir هستند ، اما نمی دانند کدام مقاله را می خوانید . آنها همچنین می توانند اطلاعات دیگری مانند میزان انتقال داده ها (دانلود و آپلود) را مشاهده کنید ، اما محتوای این داده ها قابل مشاهده نیست .

خطرات امنیتی هنوز در وای فای عمومی وجود دارد

خطرات امنیتی هنوز در وای فای عمومی وجود دارد

خطرات امنیتی بالقوه دیگری نیز در ارتباط با وای فای عمومی وجود دارد . یک وای فای رایگان و عمومی مخرب می تواند شما را به وب سایت های مخرب هدایت کند. اگر به یک شبکه وای فای مخرب متصل شوید و سعی کنید به سایت بانک ملی bmi.ir مراجعه کنید ، می تواند شما را به آدرس سایت فیشینگ که از بانک واقعی جعل کرده اند ، منتقل کنند .

همچنین بخوانید  آموزش کامل تنظیمات گرافیکی بازی کامپیوتر ، 0 تا 100

و مثلا سایت بانک ملی با آدرس bmii.ir را برای شما از طریق پروتکل HTTP به ارائه دهند . هنگام ورود به سیستم ، باید اطلاعات ورود به حساب بانکی خود را وارد کنید ، که افراد محرب می توانند هنگام وارد کردن اطلاعات ورود به حساب بانکی شما را شنود کرد و ذخیره کنند .

اما چگونه از این مشکل جلوگیری کنیم ؟ هنگام مشاهده سایت ها به آدرس سایت دقت کنید باید در ابتدای آدرس سایت آیکون قفل وجود داشته باشد یا همچنین باید آدرس سایت به این گونه باشد : https://techtip.ir اون کارکتر S که در ابتدای ادرس سایت وجود دارد نشان گر امن بودن سایت است ، در صورتی که سایتی با آدرس http://techtip.ir مشاهده کردید سریعا خارج شوید .

به طور کلی ، برنامه یا نرم افزار ها نیز می توانند یک مشکل باشند – آیا همه برنامه های تلفن هوشمند شما گواهینامه های را به درستی کرده اند ؟ آیا هر برنامه در دستگاه شما پیکربندی شده است تا اطلاعات شما را انتقال دهید از طریق پروتکل HTTPS استفاده می کنند ؟

در تئوری ، برنامه ها باید به درستی اعتبار گواهینامه ها را صادر کنند و از HTTP به نفع HTTPS اجتناب کنند . در عمل ، تأیید اینکه هر برنامه به درستی عمل می کند دشوار است .

همچنین سایر دستگاه های موجود در شبکه نیز می توانند مشکل ایجاد کنند . به عنوان مثال ، اگر شما از سیستم یا دستگاه دیگری دارید که یک مشکل امنیتی دارد ، ممکن است دستگاه شما توسط سایر دستگاه های موجود در شبکه مورد حمله قرار بگیرد . به همین دلیل سیسیتم های ویندوز دارای یک فایروال ویندوز هستند که به طور پیش فرض فعال شده است .

چگونه در وای فای های عمومی از خودمون محافظت کنیم

اگرچه وای فای عمومی ایمن تر و خصوصی تر از گذشته هستند ، اما همچنان داری مشکلی هستند . برای محافظت خود در شبکه های وای فای عمومی ، استفاده از فیلتر شکن فعال مانند فیلتر شکن vpnify و یا فیلتر شکن کیوی را توصیه می کنیم .

هنگامی که از فیلترشکن استفاده می کنید ، به یک سرور فیلترشکن متصل می شوید و تمام ترافیک دستگاه شما از طریق یک تونل رمزگذاری شده به سرور هدایت می شود. شبکه عمومی وای فای که برای اتصال به آن وصل می شوید ، اتصال فیلترشکن شماست . هیچ کس حتی نمی تواند وب سایتهایی را که به آنها وصل می شوید مشاهده کند .

این دلیل بزرگی است که مشاغل از فیلترشکن (شبکه های خصوصی مجازی) استفاده می کنند . اگر سازمان شما یکی از این موارد را در اختیار شما قرار می دهد ، باید هنگام اتصال در شبکه های وای فای عمومی به طور جدی فکر کنید که به آن وصل شوید.

همچنین بخوانید  پوشه Temp ویندوز چیست؟ آیا باید پوشه Temp را حذف کنیم؟

همچنین می توانید شبکه های عمومی استفاده نکنید . به عنوان مثال ، از اینتزنت تلفن همراه خود استفاده کنید و هات اسپات کنید ، و می توانید لپ تاپ خود را به اینترنت گوشی متصل کرده و از مشکلات احتمالی در وای فای های رایگان و عمومی جلوگیری کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *