تبلیغات

تبلیغات

مفهوم TDP در سی پی یو و پردازنده گرافیک

tdp-for-cpu-and-gpu

شما اغلب ویژگی TDP را در برگه مشخصات پردازنده و گرافیک مشاهده می کنید ، و این اطلاعات برای افرادی که دارای سیستم های رومیزی هستند مهم است . اما مفهوم TDP را هر کسی نمی داند پس بیایید سردرگمی را برطرف کنیم و در مورد اینکه مفهوم TDP چه معنی دارد صحبت کنیم .

 

مفهوم TDP چیست ؟ و TDP چه معنی دارد ؟

 

TDP مخفف عبارت های Thermal Design Power و Thermal Design Point ، and Thermal Design Parameter که مردم استفاده می کنید ، اینها همه به معنای یکسان هستند. رایج ترین Thermal Design Power است ، بنابراین چیزی است که ما در اینجا بحث خواهیم کرد.

 

Thermal Design Power اندازه گیری حداکثر مقدار گرما است که پردازنده و گرافیک تحت بار کاری شدید تولید می کند. هنگام کار با کامپیوتر ، اجزاء سیستم گرما تولید می کنند و هرچه پردازش سخت تر باشد ، اجزاء داغ تر می شوند. در تلفن شما هم همینطور است، یک بازی مانند Fortnite را به مدت حدود 30 دقیقه با گوشی بازی کنید و با توجه به اینکه هنگام بازی کردن قطعات سخت افزاری از برق بیشتری استفاده می کنند ، متوجه می شوید که پشت تلفن شما داغ تر می شود.

 

برخی از افرادی که پردازش های سنگین در کامپیوتر انجام می دهند می توانند از حداکثر توان اجزاء از TDP استفاده کنند . و برخی از شرکت ها ، مانند NVIDIA ، می گویند :

 

TDP حداکثر قدرتی است که یک سیستم مجاز به استفاده از برنامه” دنیای واقعی “می دهد و همچنین حداکثر میزان تولید گرما توسط مؤلفه ای که سیستم خنک کننده می تواند در شرایط واقعی از بین ببرد.

 

با این وجود ، بیشتر اوقات TDP به معنای میزان گرمای یک قطعه است و یک سیستم خنک کننده باید گرما را از بین ببرد. این در وات بیان می شود ، که معمولاً اندازه گیری قدرت (مانند برق) است اما می تواند به گرما نیز اشاره کند.

 

TDP در پردازنده ها

 

TDP در پردازنده ها

 

Intel و AMD

 

اگر TDP بر مبنای میزان حرارت تولید شده در طی پردازش سنگین باشد ، چه کسی تصمیم می گیرد که حجم پردازش چقدر است یا در چه سرعت ساعت تراشه باید اجرا شود؟ از آنجا که هیچ روش استانداردی برای ارزیابی TDP وجود ندارد ، تولید کنندگان تراشه روش های خاص خود را ارائه می دهند .

 

به طور کلی ، شرکت AMD عدد TDP را واقعی تر منتشر کرده . در عین حال ، اینتل اغلب رتبه بندی های TDP را پایین تر از آنچه مردم با سیستم های خود تجربه می کنند ، منتشر می کند ، که باعث می شود TDP به عنوان یک پایه در قدرت گرفتن اعتماد کمتری داشته باشد .

همچنین بخوانید  بهترین زمان برای خرید کامپیوتر یا لپ تاپ چه زمانی است؟ نکات خرید سیستم

 

Anandtech اخیراً توضیح داد که چگونه اینتل در رتبه بندی های TDP خود قرار می گیرد ، و چرا همیشه به نظر می رسد غیرفعال هستند. پردازندها در زمانی که تحت پردازش های سنگین برای مدت زمان طولانی قرار بگیرند، در سطح افزایش (سرعت سریع تر) خود عمل می کنند .

 

مشکل این است که اینتل امتیاز TDP خود را در هنگام پردازش در فرکانس اولیه تقویت می کند. بنابراین ، از یک پردازنده اینتل اغلب داغتر از آنچه اینتل می گوید می توانید انتظار داشته باشید روی سیستم کار کند. اگر فن های سیستم نتواند با آن سطح گرمای بالاتر مقابله کند ، پردازنده کند می شود تا خود را از آسیب محافظت کند. این کار منجر به عملکرد ضعیف سیستم می شود. با وجود خنک کننده بهتر ، این مشکلات کمتر بروز می کنند .

 

مطالب مرتبط با پردازنده :

 

خنک کننده ها

 

خنک کننده ها

 

اگر کنترل سرعت فن سیستم خود را برای خنک کردن پردازنده مدیریت کنید ، می توانید TDP سیستم خود را مدیریت کنید. اگر هیچ تلاشی تخصصی برای سیستم خود انجام نداده اید و بازی های طولانی مدت انجام می دهید ، خنک کننده پردازنده شما خوب است.

 

خنک کننده به احتمال زیاد می تواند با هر گرمای پردازنده مقابله کند . خنک کننده های پردازنده را می توانید در انواع مشخصات با هر قیمتی پیدا کنید. هم چنین میتوانید از خنک کننده مایع استفاده کنید که قیمت های زیادی دارند . یک خنک کننده مناسب تنها بخشی از سیستم حذف گرمای کامپیوتر شما است. گردش هوای مناسب نیز مهم است. حتماً در مورد نحوه مدیریت فن های رایانه شخصی خود برای جریان بهینه و خنک کننده هوا ، اطلاعات کسب کنید .

 


انتخاب خنک کننده مناسب 

معیار TDP به شما کمک می کند نوع مناسب سیستم خنک کننده را برای پردازنده انتخاب کنید. با این حال ، آنچه به شما نمی گوید این است که چه مقدار از گرما می تواند تحمل کند. برای این کار ، باید مراحل زیر را بررسی کنید.

 

اگر پردازنده اینتل دارید ، اینتل از اصطلاح “T-junction” استفاده می کند و می گوید: به عنوان مثال حداکثر دمای مجاز در پردازنده Core i9-9900K در TDP توان 95 وات ، و دمای 100 درجه سانتیگراد است. .

همچنین بخوانید  چگونه اکانت ویندوز 10 را به حساب کاربری محلی تغییر دهیم ؟

 

AMD در عین حال از اصطلاح ساده تر “Max Temps” استفاده می کند. Ryzen 5 3600 دارای TDP توان 65 وات ، Ryzen 5 3600X دارای TDP از 95 وات و هر دو دارای حداکثر دما 95 درجه سانتیگراد هستند .

 

این اعداد خوبی هستند تا بدانید آیا باید رایانه ای را که خیلی گرم است عیب یابی کنید. با این حال ، به طور کلی ، بهتر است ابتدا روی TDP توجه کنید.

 


کارت گرافیک

 

نحوه فعال کردن حالت Ultra Low Latency برای گرافیک NVIDIA

 

برای کاربرانی که پردازش های سنگینی انجام میدهند ، TDP برای پردازنده مهمتر است. کارت های گرافیکی دارای TDP هستند ، اما همچنین شامل خنک کننده داخلی هستند. می توانید ازخنک کننده های اضافی استفاده کنید ، اما نصب آنها معمولاً مشکل نیستند و به طور کلی غیر ضروری هستند ، مگر اینکه وارد اورکلاک شدید شوید. اگر می خواهید TDP کارت گرافیک خود را بدانید ، TechPowerUP یک منبع قابل اعتماد است.

 

قدرت طراحی حرارتی یک ویژگی مهم است ، به خصوص برای پردازنده . اما در مورد معنی آن گیج نشوید. TDP به شما کمک می کند تا راه حل مناسب برای خنک کردن قطعات خود پیدا کنید.

 

مطالب مرتبط با گرافیک :

تبلیغات

دیدگاه ها

  • نیما آبان 14, 1398 :: 15:02

    بسیار آموختم، سپاسگزارم

    • رسول آبان 14, 1398 :: 15:33

      سلام دوست عزیز
      خواهش میکنم موفق باشید .

  • mohammadmov شهریور 29, 1398 :: 21:01

    عالی بود
    مرسی از اطلاعاتتون

    • مهدی شهریور 30, 1398 :: 01:43

      سلام دوست عزیز ، مرسی که کامنت گذاشتی.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *