تبلیغات

تبلیغات

پردازنده های جدید Xeon دارای چه ویژگی هایی می باشند ؟

intel-cpu

در ژوئن 2019 کمپانی اپل، یک دسکتاپ کامپیوتر Mac Pro معرفی کرد که دارای قدرت گرافیکی و پردازشی بالا می باشد. این کامپیوتر مک جدید، دارای پردازنده های Xeon است. این پردازنده ها دارای انواع مختلفی هستند و در گستره های مختلفی قرار گرفته اند. برای مثال، پردازنده 8 هسته ای 3.5 گیگاهرتز به نام Xeon W، پردازنده 28 هسته ای Intel Xeon W که شبیه Xeon W-3275 یا W-3275M می باشد.

 

در این مقاله قصد داریم به شما ویژگی های سی پی یو Xeon جدید را معرفی کنیم تا بتوانید آشنایی بیشتری نسبت به آن بدست بیاورید ، با تک تیپ همراه باشید .

 

با توجه به قیمتی که این کامپیوتر جدید شرکت اپل دارد، تقریبا دارای مشتری های خاص می باشد؛ زیرا قیمت آن از حدود 6000 دلار آغاز می شود. همچنین این مک جدید با توجه به اتصال دهنده های انحصاری خود، دارای محدودیت هایی در ارتقا می باشد و پتانسیل بازی کردن در ویندوز جانبی را ندارد. بنابراین این سوال برای ما پیش می آید که آیا باید پردازنده های Core i9 و Core i7 را کنار بگذاریم و از پردازنده های Xeon استفاده کنیم؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

پردازنده Xeon چیست؟

 

Xeon ، یک پردازنده Intel می باشد و هدف اصلی آن استفاده شدن برای در کسب و کار ها و سرورها ست . این پردازنده ها دارای هسته های بیشتری نسبت به کامپیوترهایی که ما استفاده می کنیم دارند اما Clock Speed آن ها در مقایسه با پردازنده های Core i7 و Core i9 کمی ضعیفتر است .

 

پردازنده Xeon چیست؟

 

برای مثال پردازنده Intel Xeon W-3275 یا W-3275M، سرعت ساعت یا Clock Speed آن ها از  2.5 گیگاهرتز شروع شده و تا 4.40 گیگاهرتز تغییر می کند که قابل افزایش به 4.60 گیگاهرتز نیز می باشد.

 

حال آن را با پردازنده مشهور Core i9-9900K که دارای Clock Speed، 3.60 GHz و افزایش 5.0 گیگاهرتز آن. مشخصا این پردازنده دارای Clock Speed بهتری برای کاربران معمولی کامپیوتر دارد.

 


پیشنهادی :

سی پی یو Intel یا AMD ؟ کدام سی پی یو بهتر است


 

پردازنده Xeon W-3223  که دارای هشت هسته، چیپ 16 Thead ، همانند Core i9-9900K می باشد. ولی Clock Speed آن تا 4.0 گیگاهرتز است و MSRP آن نیز نزدیک 250 دلار است که بیشتر از i9-9900K می باشد. خلاصه، Clock Speed پردازنده Xeon جای پیشرفت دارد و می تواند شبیه دیگر بخش های اصلی این پردازنده شود.

همچنین بخوانید  آیا سرعت وای فای تان کاهش پیدا کرده است؟ 7 روش جهت حل مشکل افت سرعت اینترنت

 

از آنجایی که Xeon دارای قدرت زیادی است، می توان گفت که سیستم در وضعیتی خوبی از نظر تولید گرما ندارد. یعنی چیپ های آن خیلی داغ می کنند. برای مثال، Xeon W-3275M که دارای 56 thread و 28 هسته می باشد، یک سیستم TDP یا Thermal design power با قدرت 250 وات برای گرما است و W-3223 نیز دارای 160 وات قدرت است. همچنین لازم به ذکر است که i9-9900K دارای 95 وات قدرت TDP می باشد.

 

شما می توانید برای نزدیک شدن به پردازنده Xeon از prosumer 16 هسته، thread 32 ، Core i9-9960X که دارای، 165 وات TDP می باشد، استفاده کنید. هنوز بسیاری از پردازنده های Core i7 یا i9 این قدرت بالا و رسیدگی به گرما را ندارد.

 

چرا پردازنده زئون خیلی گران است؟

 

این پردازنده ویژگی های تکنولوژی زیادی در خود دارند. برای مثال از حافظه error-correcting code یا (ECC) پیشتیبانی می کند که از اطلاعات خراب و خرابی سیستم جلوگیری می نماید. همچنین ECC RAM خیلی گرانتر و آهسته تر می باشد. بنابراین تعداد کمی از کاربران خانگی ممکن است بتوانند آن ها را تهیه کنند و در این موفع به رایانه های شخصی خانگی خود بیشتر اعتماد می کنند.

 

چرا پردازنده زئون خیلی گران است؟

 

برای کسب وکار هایی که زمان برای آن ها خیلی مهم است، می توانند از این مموری ECC استفاده کنند. زیرا با استفاده از زمانی که صرفه جویی می کنند، می توانند پول بیشتری بدست بیاورند. برای مثال می توانید حضور آن را در معاملات مالی که تراکنش ها خیلی سریعتر از انسان انجام می شود، حس کنید.

ولی زمانی که کامپیوتر دچار مشکل یا خرابی می شود، باید پول زیادی برای آن بپردازید به همین دلیل است که در حال حاضر سرمایه گزاری بر روی آن ها در فناوری های تخصصی انجام می شود.

 

همچنین پردازنده های Xeon بیشتر از RAM نسبت به چیپست های هسته استفاده می کند. به علاوه تعداد زیادی از خطوط PCIe برای اتصال در کارت های توسعه مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین زمانی که شما تعداد زیادی هسته اضافه، از ECC نیز پشتیبانی می کنید، تعداد زیادی خطوط PCIe و یک RAM بزرگ، طبیعتا قیمت آن این چنین زیاد خواهد بود.

 

اگر شما سوال کنید که آیا می توان از آن بر روی کامپیوتر های خود استفاده کنیم در جواب باید گفت که با پول زیاد دادن می توانید این کار را انجام دهید اما این پردازنده برای کسب و کار ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید  13 روش سریع و آسان برای حل مشکل داغ شدن گوشی اندرویدی

 

آیا باید یک پردازنده Xeon را برای کامپیوتر تهیه کرد؟

 

تا کنون، به نظر پردازنده Xeon خیلی خوب می باشد. تعداد هسته های آن، Clock Speed قابل احترام آن (در برخی موارد)، و تعداد زیاد خطوط PCIe، تنظیمات سرد کننده جداگانه ظاهری قدرتمند را برای آن فراهم می آورد که شما را مجذوب خریدن آن می کند. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که این پردازنده بهترین انتخاب برای کاربران خانگی نیست.

 

 


بیشتر بدانید :

چگونه مدل سی پی یو ( CPU ) را در ویندوز پیدا کنیم


 

اگر به این پردازنده علاقه دارید و می خواهید با استفاده از آن حجم کار های زیادی را انجام دهید یا به آپ تایم 24/7 نیاز دارید، Xeon ارزش آن را دارد. اما اگر جزو کسانی هستید که برای بازی کردن یک پردازنده قوی می خواهید، شما پول زیادی را برای آن پرداخت خواهید کرد که دیگر بازگردانده هم نمی شود.

 

زمانی که منتقدان Xeon W-3175X که یک پردازنده دسکتاپ می باشد و قیمت آن 3000 دلار است را در سال 2019 مورد بررسی قرار دادند، تمامی معیار های آن خوب است اما زمانی که آن را با پردازنده های بازی یا Gaming مقایسه کردند به این نتیجه دست یافتند که Core i9-9900K ، Xeon W-3175X را پشت سر می گذارد که البته فقط چند دلیل برای این کار وجود دارد.

 

ولی این هسته هایی که در پردازنده های Xeon قرار دارد، تاثیر زیادی در بازی های مدرن ندارد زیرا در بسیاری از موارد Clock Speed خیلی مهمتر از هسته می باشد و i9-9900K در این موضوع بهتر می باشد. باند CPU در بسیاری از بازی ها اهمیت دارد (اکثر گیمر ها باید حداقل یک پردازنده چهار هسته ای 8 thread داشته باشند) ولی Clock Speed با IPC مخلوط می شود و معمولا برای اندازه گیری خیلی بهتر است.

 

بنابراین، زمانی که یک پردازنده Core i9-9900K قیمتی زیر 500 دلار دارد، قیمت آن خیلی پایین تر از Xeon است، گرچه از نظر برخی عملکرد ها بهتر از آن می باشد ولی Xeon برای بازی کردن نسبت به i9-9900K خوب نمی باشد.

 

البته در آینده این امکان وجود دارد که بازی هایی منتشر شود که به پردازنده های قدرتمند تری نیاز داشته باشد که در آن زمان باید از این پردازنده Xeon که قوی است استفاده کنید.

 

چه کسانی باید Xeon را خریداری کنند؟

 

با توجه به گفته مارکتینگ Intel، این چیپ ها برای ایستگاه های کار و سرور ها می باشد. حتی پردازنده دسکتاپ Xeon W-3175X را می توانند افرادی که با طراحی های سه بعدی سر و کار دارند، بازی ساز ها و ویرایش کننده های فیلم، استفاده کنند.

همچنین بخوانید  آیفون پرو 11 در مقابل گلکسی نوت 10 : کدام گوشی برتر است؟

 

اگر کار شما یکی از این حرفه ها می باشد یا یک prosumer علاقه مند به این زمینه ها می باشید، پردازنده Xeon برای شما خیلی کارآمد خواهد بود. برای باقی افراد نیز یک پردازنده Core i7 یا i9 کافی است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *