تبلیغات

تبلیغات

افزایش امنیت وای فای و مودم جلوگیری از هک شدن وای فای با بالا بردن امنیت مودم

Improve-Your-WiFi-Security

در عصر جدید همه از وای فای استفاده می کنند ، اما چگونه امنیت مودم را افزایش دهیم و جلوگیری از هک شدن وای فای کنیم . این یک واقعیت زندگی مدرن است ، اما با برخی از خطرات و نگرانی های امنیتی جدی همراه است . وای فای خانگی ممکن است ناامن ترین بخش اتصال شما به اینترنت باشد. این به طور بالقوه شما را در مقابل حملات از طریق اینترنت و همچنین در کنار درب باز می کند.

در حالی که هیچ تدابیری امنیتی کامل نیست ، برخی اقدامات ساده وجود دارد که می توانید برای افزایش امنیت وای فای و جلوگیری از هک شدن وای فای منزل و محل کار خود انجام داده و دسترسی مهاجمان را دشوارتر کنید .

شبکه بی سیم یا وای فای چیست ؟

با چند کلمه ساده ، یک شبکه اصلی بی سیم یا وای فای به معنای اتصال یک نقطه دسترسی به اینترنت مانند کابل از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت شما به یک مودم (بی سیم) است تا بتوانید به سرعت چندین دستگاه را به صورت بیسیم به شبکه متصل کنید .

شبکه بی سیم یا وای فای چیست ؟

در بسیاری از موارد ، به محض اینکه مودم بی سیم نصب شد ، دیگر فراموش می کنید که امنیت وای فای مهم است . احتمالاً بسیاری از شما متوجه نیستید ، اما مودم اینترنت یکی از مهمترین دستگاه های خانه ما است . این دروازه دسترسی به اینترنت ما است و همچنین در معرض سوءاستفاده از مجرمان سایبری است که می توانند به دستگاه های ما سر بزنند و به سیستم ما دسترسی پیدا کنند .

فراموش نکنیم که ما در عصر نقض داده ها ، حملات باج افزار و بسیاری از تهدیدات آنلاین زندگی می کنی م. بنابراین ، شما باید نگران امنیت شبکه خانگی خود باشید و تمام اقدامات امنیتی لازم را برای افزایش امنیت وای فای انجام دهید .

خیلی از کاربران در منازل و کسب و کار که از اینترنت استفاده میکنند مودم های خود را با تنظیمات پیش فرضی که بوده استفاده میکنند و معمولا مورد نفوذ و هک قرار میگیرند ، با راه هایی که در ادامه برای شما آماده کرده ایم می توانید امنیت مودم را افزایش دهید و جلوگیری از هک شدن مودم کنید که با تغییراتی در تنظیمات مودم میتوان این مشکل رو حل کرد . از خریدن مودم های بی نام و نشان خودداری کنید و سعی کنید از مودم هایی مثل : Tp-Link ،  D-Link ، ZYXEL ، Tenda استفاده کنید .

وای فای فناوری است که از امواج رادیویی برای ارائه اتصال به شبکه استفاده می کند.  مناطقی که در مجاورت امواج مودم بی سیم قرار گیرند به کاربران امکان دسترسی به خدمات اینترنتی را می دهند . در این مقاله شما را با اصول امنیت مودم و افزایش سرعت وای فای و آشنا می کنیم تا بتوانید دسترسی بهتری به اینترنت داشته باشید .

وای فای چگونه کار می کند

اگرچه معمولاً از وای فای برای دسترسی به اینترنت در دستگاه های قابل حمل مانند تلفن های هوشمند ، تبلت ها یا لپ تاپ ها استفاده می شود ، در حقیقت ، از وای فای برای اتصال به روتر یا نقطه دسترسی دیگری استفاده می شود که به نوبه خود دسترسی به اینترنت را فراهم می کند. وای فای اتصال بی سیم به آن دستگاه است ، نه دریافت اینترنت. همچنین امکان دسترسی به شبکه محلی دستگاه های متصل را فراهم می کند ، به همین دلیل می توانید تصاویر را به صورت بی سیم چاپ کنید یا دوربین های متصل به وای فای را تماشا کنید بدون اینکه نیازی به اتصال فیزیکی به آنها داشته باشید .

همچنین بخوانید  آیپد پرو خود را چگونه خاموش و روشن کنیم؟

وای فای به جای استفاده از اتصالات سیمی مانند اترنت ، از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات در فرکانس های خاص ، معمولاً با سرعت 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز استفاده می کند ، اگرچه بسیاری از تنظیمات اولیه استفاده می کنند . در هر محدوده فرکانس تعدادی کانال وجود دارد که دستگاه های بی سیم می توانند در آن کار کنند ، و به سرعت اینترنت کمک می کنند تا دستگاه های دیگر سیگنال های خود را در مواقع شلوغی به راحتی انتقال دهند و از اینترنت استفاده کنند .

محدوده معمولی یک شبکه وای فای استاندارد می تواند در هوای آزاد تا 100 متر برسد . ساختمانها و سایر مواد سیگنال را منعکس می کنند ، و اکثر شبکه های وای فای را به طور معمول 10 تا 35 متر ضعیف تر از واقعیت آن می کنند . آنتن و نوع فرکانس نیز می تواند بر محدوده دامنه وای فای شبکه تأثیر بگذارد. فرکانس های بالاتر مانند 5 گیگاهرتز و 60 گیگاهرتز دامنه های بسیار قویتری نسبت به 2.4 گیگاهرتز دارند.

نکات افزایش امنیت وای فای

افزایش امنیت مودم و جلوگیری از هک شدن مودم
  • مرحله اول افزایش امنیت مودم : اول برای افزایش امنیت مودم تغییر پسورد ورود به مودم هست ، بیشتر کاربران که از مودم های بی سیم استفاده می کنند و هیچ وقت پسورد ورود به مودم رو تغییر نمی دهند, و یکی ازاشتباهاته که منجر به پایین آمدن امنیت مودم میشه .
  • مرحله دوم جلوگیری از هک شدن مودم : دومین مرحله  در قسمت Security مودم روش هایی برای گذاشتن پسورد روی وایرلس مودم وجود داره روش های WPA ، WEP و WPA 2 از روش های پسورد گذاری روی وایرلس مودم هست ، که استفاده از WPA 2 به شما پشنهاد میشه  چرا که هک پسورد این روش خیلی سخت هست ، اما روش های دیگه مقداری از امنیت پسورد گذاری کمتری برخوردار است.
  • مرحله سوم جلوگیری از هک شدن مودم : روش سوم مخفی کردن SSID مودم شماست ، شما در تنظیمات مودم می توانید SSID ( نام مودم )  رو پنهان کنید تا افراد دیگر نتوانند کلا اینترنت بی سیم شما را ببینند.

جلوگیری از هک شدن مودم و بالا بردن امنیت مودم

گرچه استفاده و دسترسی به وای فای نسبتاً آسان است ، اما شبکه های وای فای همیشه امن نیستند . مودم های وای فای دارای بسیاری از مسائل امنیتی هستند و لازم است در مورد آسیب پذیری Krack که در پروتکل WPA2 مودم یافت شده است و همه دستگاههای متصل از طریق وای فای را تحت تأثیر قرار می دهد ، یادآوری کنیم .

به همین دلیل ، یادگیری چگونگی افزایش امنیت وای فای یا شبکه بی سیم خود در برابر جرایم سایبری یک اقدام خردمندانه و هوشمندانه است. با توجه به تعداد دستگاه های اینترنت اشیاء که ممکن است شما در اختیار داشته باشید ، باید اطمینان حاصل کنید که امنیت وای فای فوق العاده دارید ، حتی اگر بعضی اوقات مراقبت از امنیت سایبری شما می تواند یک کار خسته کننده اما ضروری باشد .

همچنین بخوانید  چگونه آیدی یا نام کاربری اینستاگرام را عوض کنیم؟ عوض کردن آیدی اینستاگرام

در این مقاله خواهید آموخت که چگونه می توانید امنیت شبکه خود را تضمین کرده و شانس به خطر انداختن اطلاعات ارزشمند خود را کاهش دهید. برای افزایش امنیت شبکه بی سیم خود مراحل زیر را استفاده کنید :

1- عوض کردن نام وای فای (SSID)

این راه حل خیلی ساده است نام وای فای خود را تغییر دهید. هکر ها نام های پیش فرض مودم را می شناسند که تولید کنندگان مودم و شرکت های ارائه دهنده اینترنت از آنها استفاده می کنند . اگر هکرها بتوانند با دیدن نام وای وای شما متوجه شوند از چه نوع مودمی استفاده می کنید ، می توانند خیلی راحت تر حمله خود را به مودم شما انجام دهند . عوض کردن نام وای فای باعث افزایش وقت و تلاش می شود.

به علاوه ، این نوع اطلاعات ، درها را برای سوء استفاده های پیشرفته تر که به سیستم عامل خاص مودم شما حمله می کنند ، باز می کند . یک هکر می تواند از نوع سیستم عامل مودم بطور مستقیم و بالقوه بهره برداری کند و حتی بیشتر با احتیاط بیشتری از آن دسترسی پیدا کند تا اینکه رمز عبور شما را بفهمد .

2- تغییر رمز پیش فرض ورود به تنظیمات وای فای

منطق در اینجا همان روش قبلی را دنبال می کند. شما باید نام کاربری و رمزعبور پیش فرض مودم وای فای خود را تغییر دهید . برای تغییر رمز ورود به تنظیمات مودم کلیک کنید .

هکر ها نام کاربری و رمز عبور پیش فرض به تنظیمات مودم ها را می دانند ، و آنها اولین بار این موارد را امتحان کنند . فکر نکنید که فقط با تغییر رمز عبور یا تغییر دادن آن باعث افزایش امنیت مودم شده اید . مهاجمان ابزاری دارند که می توانند هزاران کلمه عبور کلیدی و نام کاربری را خیلی سریع آزمایش کنند.

تغییر نام کاربری و رمز عبور پیشفرض تنظیمات وای فای به عبارتی که دشوار است را انتخاب کنید . رمز عبور باید یک پسورد قوی باشد . این بدان معناست که باید یک عبارت کوتاه باشد که حاوی حداقل یک کلمه مبهم باشد . همچنین باید از حروف بزرگ و کوچک ، اعداد و کارکتر های خاص برای افزایش امنیت وای فای استفاده کنید .

3- از رمزگذاری قوی برای امنیت وای فای استفاده کنید

اگر از رمزگذاری در شبکه بی سیم خود استفاده نمی کنید ، اشتباه بزرگی انجام می دهید. در واقع ، اگر از رمزگذاری استفاده می کنید ، هنوز هم ممکن است اشتباه انجام دهید. همه رمزگذاری با هم برابر نیستند. اطمینان حاصل کنید که تنظیمات مناسب را انتخاب کرده اید.

“WPA2 Personal” را برای شبکه خود انتخاب کنید. اگر می توانید نسخه شرکت را تنظیم کنید و بدانید که چگونه ، این کمی بهتر است ، اما واقعاً کار آسانی نیست مگر اینکه قبلاً با آن تجربه داشته باشید.

برای خود الگوریتم رمزگذاری ، AES را انتخاب کنید. TKIP را شامل نشود. AES رمزنگاری بسیار قوی تری ارائه می دهد و بهره برداری آن بسیار سخت تر است. TKIP فقط به عنوان گزینه ای برای سازگاری با عقب گنجانده شده است ، و اکنون اگر در واقع به TKIP احتیاج دارید ، دستگاه های خود را به روز کنید.

همچنین بخوانید  حل مشکل باز نشدن سایت ها و حذف تنظیمات پروکسی

4- غیرفعال کردن WPS مودم

WPS مخفف عبارت Wifi Protected Setup است . این سیستمی است برای اتصال به یک شبکه وای فای رمزگذاری شده بدون ورود یک پسورد . چندین نوع امنیتی متفاوت WPS وجود دارد ، اما همه آنها کار نسبتاً یکسان را انجام می دهند.

اگرچه WPS ممکن است روی کاغذ خوب به نظر برسد ، اما در عمل تقریباً خوب نیست . WPS دارای نقاط ضعف حفره های امنیتی است . از همه بدتر ، به طور پیش فرض در بیشتر مودم ها فعال می شوند . برای غیرفعال کردن WPS وای فای کلیک کنید .

5- سیستم عامل مودم را آپدیت کنید

مودم شما مانند کامپیوتر ، سیستم عامل دارد . برخلاف سیستم شما ، به روزرسانی های امنیتی به صورت خودکار انجام نمی شوند ، شما باید برای افزایش امنیت وای فای و جلوگیری از هک شدن وای فای ، سیستم عامل مودم را به صورت دستی آپدیت کنید.

برخی از مودم ها می توانند به روزرسانی های سیستم عامل خود را از اینترنت دانلود کنند . برای مودم های دیگر ، باید آنها را به صورت دستی دانلود کرده و روی سیستم خود بارگذاری کنید . مانند سیستم عامل ها ، بروزرسانی ها معمولاً اصلاحات امنیتی مهمی را شامل می شوند. اگر مودم خود را بدون این اصلاحات رها کنید ، ممکن است مودم شما هک شود .

6- آی پی پیش فرض ورود به تنظیمات مودم را تغییر دهید

تغییر آدرس آی پی پیش فرض مودم نکته دیگری است که شما باید در جهت افزایش امنیت وای فای خود انجام دهید و ردیابی آن را برای هکرها دشوارتر کنید . برای تغییر آدرس آی پی مودم ، باید این مراحل را دنبال کنید:

  • وارد تنظیمات مودم خود شوید .
  • معمولاً آی پی ورود به تنظیمات مودم 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 هست .
  • از پنجره باز شده نام کاربری و رمز عبور را در صفحه ورود وارد کنید .
  • سپس به بخش Network و گزینه LAN را انتخاب کنید که در فهرست سمت چپ است.
  • آدرس آی پی را به دلخواه تغییر دهید ، سپس روی ذخیره کلیک کنید (فراموش نکنید).

همچنین می توانید سرور DNS را که وای فای مودم شما برای فیلتر کردن ترافیک اینترنت استفاده می کند .

دیگر نکات افزایش امنیت وای فای و مودم

نکات دیگری وجود دارد که می توانید برای افزایش امنیت وای فای و جلوگیری از هک شدن مودم انجام دهید مانند : عوض کردن رمز وای فای ، استفاده از امن ترین پروتکل وای فای و مخفی کردن نام وای فای که در پایین لیست آموزش ها آورده شده است .

بالا بردن امنیت مودم , افزایش امنیت مودم , امنیت مودم , تنظیمات امنیتی مودم , امنیت وای فای خانگی , تنظیمات امنیت مودم , بالا بردن امنیت وای فای , جلوگیری از هک وای فای

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *