تبلیغات

تبلیغات

WEP ، WPA یا WPA2 ؛ کدام استاندارد امنیت برای وای فای مناسب است؟

Wich-Protocol-Good-For-WiFi-Security

آیا می دانید که اتصال شبکه وای فای تان از 4 نوع استاندارد امنیتی استفاده می کند؟ هر یک از این استاندارد های امنیتی متفاوت بوده و عملکردشان از یکدیگر یکسان نیستند. به همین دلیل اینکه از چه نوع استاندارد امنیتی استفاده کنید بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم تا به انواع استاندارد های امنیتی وای فای بپردازیم. با تک تیپ همراه باشید.

 

آشنایی با 4 استاندارد امنیتی وای فای

 

استاندارد های امنیتی وای فای در 4 نوع معرفی شده اند. همه استاندارد های به اندازه ای امن نیستند ، اما هر یک با توجه به قابلیت ها و ویژگی هایی که ارائه می دهند نسبت به یکدیگر متمایز می شوند.

 

1- پروتکل Wired Equivalent Privacy (WEP)

 

WEP از قدیمی ترین نوع استاندارد امنیتی وای فای می باشد که از سال 1997 مورد استفاده قرار می گرفته است. به دلیل سنی که دارد این نوع پروتکل بیشتر در سیستم های قدیمی وجود دارند.

 

2- پروتکل Wi-Fi Protected Access (WPA)

 

با توجه به نقص هایی که WEP داشت ، نسخه جدیدی با نام WPA جهت رفع مشکلات عرضه شد. در این پروتکل ویژگی های بیشتری در نظر گرفته شده است. برای مثال پروتکل Temporal Key Integrity Protocol (TKIP) که یک کلید 128 بیتی بوده که شکستن آن نسبت به WEP نیز سخت تر شده است.

 

علاوه بر این با داشتن قابلیت Message Integrity Check می تواند درصورتی که پکت های غیرعادی دریافت کند را شناسایی کند.

 

3- پروتکل Wi-Fi Protected Access 2 ) WPA2)

 

WPA2 از دیگر پروتکل های امنیتی Wi-Fi است که برای بهبود WPA همراه با ویژگی های بیشتر در نظر گرفته شده است. در این پروتکل TKIP بجای Counter Mode Cipher Block Chaining Message Authentication Code Protocol (CCMP) جایگزین شده است که می تواند عملیات رمزگذاری را بهتر از قبلی انجام دهد.

 

با توجه به موقعیتی که این پروتکل داشت توانست در سال 2004 پروتکل WPA2 به عنوان بهترین استاندارد انتخاب شود. در واقع در 13 مارچ 2006 ، اتحادیه بخش Wi-Fi اعلام کرد که تمامی دستگاه های Wi-Fi باید از WPA2 پشتیبانی کنند.

 

4- پروتکل Wi-Fi Protected Access 3 ) WPA3)

 

WPA3 نسخه جدیدی از استاندارد امینی وای فای است که در مودم های جدید و 2019 استفاده شده است. با استفاده از تکنولوژی بکار رفته در این استاندارد باعث شده است تا حتی در وای فای های عمومی امنیتی بیشتری در نظر گرفته شود.

 

همچنین به مودم هایی که از استاندارد WPA3 پشتیبانی می کنند می تواند با استفاده از دستگاه هایی که حتی صفحه نمایش هم ندارند به آن متصل شد. علاوه بر این با توجه به اقدامات امنیتی که برای این پروتکل در نظر گرفته شده است حمله Brute Force در این پروتکل آسان نیست و در برابر این نوع حمله ها مقاومت دارد.

همچنین بخوانید  چگونه پسورد های مرورگر مایکروسافت اج را خارج (اکسپورت) کنیم؟

 

چرا نوع امنیت و استاندارد وای فای مهم است؟

 

پروتکل های امنیتی WPA , WPA2

 

اینکه از چه نوع استاندارد برای امنیت Wi-Fi خود در نظر بگیریم اولین قدم برای جلوگیری از هک شدن آن می باشد. با توجه به پروتکل هایی که گفته شد ، پروتکل های اولیه از قدرت کمتری برخوردار هستند. بطور کلی 2 دلیل وجود دارد که نسخه های قدیمی از نسخه های جدید ضعیف تر عمل می کنند :

 

1- پروتکل های قدیمی برای زمان خود ساخته شده اند که تا به امروز راه و روش های نفوذ به آن ها توسط هکر ها شناخته شده است. بنابراین پروتکل های امنیتی جدید وای فای شامل مشکلات پروتکل های قدیمی نمی شود. درحالیکه نسخه های قدیمی هنوز هم مشکلات امنیتی خود را دارند.

 

2- با توجه به اینکه هر تکنولوژی ای با گذشت زمان امنیت خود را از دست می دهد ، در وایفای هم همین موضوع وجود دارد. به دلیل اینکه WEP یک پروتکل قدیمی است تا به امروز حالا هکر ها راه های بسیار ساده ای برای نفوذ به آن پیدا کرده اند.

 

از چه نوع استاندارد Wi-Fi استفاده می کنم؟

 

با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که چرا باید نوع امنیت وایفای خود را بدانیم. همانطور که مشخص است نباید از پروتکل های قدیمی استفاده کنید. در این بخش می توانید نوع استاندارد وایفای و مودم خود را مشاهده کنید :

 

بررسی Wi-Fi Security Type در ویندوز 10

 

در ویندوز 10 ، در تسکبار Wi-Fi Connection یا آیکون وایفای را پیدا کرده و با راست کلیک کردن Properties را بزنید. با باز شدن پنجره جدید کمی به پایین رفته و دوباره Properties را بزنید. در این قسمت در بخش Security Type نوع استاندارد وایفای نوشته شده است که می توانید مشاهده کنید.

 

بررسی نوع امنیت وای فای در سیستم عامل مک

 

بررسی پروتکل امنیتی در سیستم عامل کار بسیار آسانی است. کلید Option key را نگهداشته و روی آیکون وای فای کلیک کنید. خواهید دید که مشخصات وای فای به نمایش گذاشته می شود.

 

بررسی پروتکل امنیتی وای فای در گوشی های اندرویدی

 

برای اینکه امنیت وای فای تان را در گوشی های اندرویدی مشاهده کنید به تنظیمات یا Settings رفته و در نهایت به بخش Wi-Fi category بروید. حالا به مودمی که متصل شده اید آن را انتخاب کرده تا مشخصات مربوطه نمایش داده شود. در این قسمت نشان داده می شود که از چه نوع پروتکل در وای فای استفاده می کنید. البته توجه داشته باشید که این مراحل ممکن است در هر گوشی متفاوت بوده و برای مشاهده مشخصات وای فای باید از راه دیگری بروید.

همچنین بخوانید  آیپد پرو خود را چگونه خاموش و روشن کنیم؟

 

بررسی استاندارد Wi-Fi در گوشی های آیفون

 

متاسفانه در حال حاضر با توجه به محدودهایی که در نظر گرفته شده است ، امکان مشاهده نوع پروتکل وای فای وجود ندارد. بدین منظور برای اینکه بتوانید نوع استاندارد وای فای را مشاهده کنید باید با استفاده از مرورگر وارد مودم شده یا از کامپیوتر خود استفاده کنید.

 

تفاوت بین Personal و Enterprise در پروتکل WPA چیست؟

 

اگر در وای فای خود از پروتکل WPA استفاده می کنید ، احتمالا متوجه لیبل های Personal و Enterprise شده اید. Personal برای استفاده خانگی می باشد و Enterprise با داشتن ویژگی های بیشتر امنیتی باعث می شود تا بتوانیم آن را در محل کار خود استفاده کنیم. Personal به گونه ای طراحی شده است که برای استفاده روزانه عالی می باشد.  بنابراین اگر در شبکه خانگی خود از حالت Enterprise استفاده نمی کنید نگرانی در رابطه با امنیت وای فای خود نداشته باشید.

 

شبکه وای فای را امن نگهدارید

 

اگر از هک شدن مودم خود می ترسید ، بهتر است که از بهترین پروتکل ذکر شده در این مقاله را استفاده کنید. WPA3 و WPA2 پروتکل هایی هستند که استفاده از آن ها مشکلی برایتان پیش نمی آورد. اما اگر از دسته کاربرانی هستید که از WPA و یا WEP استفاده می کنید ، بهتر است به فکر ارتقا امنیت خود باشید.

 

با استفاده از مقاله های زیر می توانید امنیت مودم خود را از آنچه که هست افزایش دهید :

 

منبع :
MAKEUSEOF

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *